Polska w strefie euro.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Model IS, LM, BP dla gospodarki otwartej w warunkach zmiennych kursów walutowych;
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Kursy walutowe, relacje cen i równowaga płatnicza
Dochody i wydatki w gospodarce otwartej. Analiza międzyokresowa
System waluty złotej. System powojenny: z Bretton Woods. Funkcjonowanie systemu.. Ograniczenia systemu względnie stałych kursów. Kryzys systemu w latach.
Strefa EURO w obiektywie
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Efekty udostępnienia FCL i analiza potrzeb jego odnowienia
INSTRUMENTY I REALIZACJA POLITYKI PIENIĘŻNEJ
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
INDEKS BIZNESU PKPP Lipiec INDEKS BIZNESU PKPP Czerwiec 04 – Lipiec 04.
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Dochody i wydatki gospodarce otwartej
Systemy walutowe po II wojnie światowej.
Pieniądz i polityka pieniężna
Ekonomia inflacja, oczekiwania i wiarygodność
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Polityka makroekonomiczna i stałe kursy walutowe.
Systemy walutowe po II wojnie światowej.
Unia Walutowa.
Produkcja i polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej: model Mudella - Fleminga.
Polityka monetarna państwa
NBP.
Pytania do dyskusji 1. Jakie kraje funkcjonują w Eurolandzie?
Finanse strefy euro.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 W tym rozdziale kontynuujemy analizę polityki gospodarczej w gospodar- ce otwartej. W szczególności przyjrzymy się roli oczekiwań kursowych i kryzysom.
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
POLITYKA GOSPODARCZA W GOSPODARCE OTWARTEJ II
Narodowy Bank Polski funkcje i znaczenie banku centralnego
Długookresowe prognozowanie makroekonomiczne
System Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Zadania polityki gospodarczej
Raport makroekonomiczny o Polsce.
Optymalny System Monetarny
Makroekonomia gospodarki otwartej
POLITYKA MONETARNA.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Model gospodarki otwartej w pełni zintegrowanej z gospodarką światową
Wprowadzenie euro w Polsce – możliwe konsekwencje dla przedsiębiorstw i konsumentów. Teoria i praktyka Adam Gomoła Publiczne Gimnazjum nr 9 w Opolu Opiekun:
Ryzyko walutowe problemem współczesnych przedsiębiorstw
Bilans płatniczy i współzależności makroekonomiczne
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Bilans płatniczy: zestawianie i analiza 1.Zestawianie i grupowanie transakcji; 2.Układ bilansu i jego analiza 3.Współzależności między transakcjami zagranicznymi.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Bank Polski ( 1828 – 1886) Polska Krajowa Kasa Pożyczkowa (1918 – 1924 tymczasowo pełniła rolę banku emisyjnego) Bank.
Konwergencja nominalna i realna
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
Bankowość Zajęcia 1 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
POLSKA W STREFIE EURO – SZANSE I ZAGROŻENIA prof. nadzw. dr hab. Sławomir I. Bukowski Katedra Biznesu i Finansów Międzynarodowych Wydział Ekonomiczny.
ERM II Exchange Rate Mechanism. ERM II jest systemem łączącym waluty krajowe państw UE oraz euro, działającym na zasadzie stałych, ale dostosowywanych.
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Wprowadzenie euro w Polsce – możliwe konsekwencje dla gospodarki Agata Książek, Publiczne Gimnazjum nr 9 Dwujęzyczne w Opolu Opiekun: mgr Arkadiusz Wickiewicz.
INFLACJA Wykonał:PawełSochacki Kl.1 Te. Rodzaje inflacji Inflacja popytowa Inflacja popytowa Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
mgr Małgorzata J. Januszewska
Polityka fiskalna, monetarna... i polityczno-pieniężne różności
Zapis prezentacji:

Polska w strefie euro

Polska w obszarze walutowym. Warunki przystąpienia do strefy euro Kraj, który zamierza przystąpić do strefy euro musi spełnić wymogi formalne – kryteria konwergencji z Maastricht. Polska od 1 maja 2004 roku ma status członka UGW z derogacją. Jest to etap początkowy, forma okresu przejściowego pomiędzy akcesją i przyjęciem wspólnej waluty. Kolejny etap - wstąpienie do systemu ERM II, po którym może zostać przyjęta wspólna waluta. Kraje posiadające status członka z derogacją są zobowiązane przez traktat do przyjęcia euro.

Ze względu na status kraju-kandydata do UGW, jedno z głównych wyzwań przed polską gospodarką – spełnienie makroekonomicznych kryteriów zawartych w Traktacie z Maastricht. Są to kryteria fiskalne (deficyt budżetowy, poziom długu publicznego) oraz monetarne (stabilność cen, kurs walutowy i stopa procentowa). Dodatkowe zagadnienie – niezależność banku centralnego.

Kryteria fiskalne Poziom deficytu budżetowego. Polska nie spełnia tego kryterium. Duże znaczenie ma sposób klasyfikacji Otwartych Funduszy Emerytalnych. Wcześniej były zaliczane do systemu finansów publicznych. Interpretacja Eurostatu pozwalała na taką klasyfikację do końca 2006 r. - w okresie przejściowym. Od 2007 r. II filar ubezpieczeń emerytalnych nie jest zaliczany do finansów. Stąd prognozowany deficyt zwiększy się do 4,1% PKB.

Kryteria fiskalne Poziom długu publicznego W Polsce nie ma problemu ze spełnieniem tego kryterium. Poziom ten w ostatnich latach kształtował się poniżej 60% PKB (w latach 2004 – 2005 był na poziomie: 43,9%, 41,9%, 42,5% PKB). Przy utrzymaniu się dużego deficytu budżetowego istnieje ryzyko wzrostu tego poziomu.

Kryteria monetarne Inflacja Inflacja się obniżyła znacznie (1997 – 15%, 2005 – 2,2%). W marcu 2006 r. Polska weszła do grupy krajów o najbardziej stabilnych cenach. Poziom inflacji w Polsce stał się kryterium referencyjnym. We wrześniu 2006 r. wartość referencyjna została obliczona na podstawie inflacji w: Finlandii 1,2%, Polsce 1,2%, Szwecji 1,4%,

Kryteria monetarne Długookresowe stopy procentowe. W okresie referencyjnym od kwietnia 2005 do marca 2006 r. długookresowa stopa procentowa Polski wyniosła 5% i była niższa od poziomu referencyjnego, który wynosił 5,9%. We wrześniu 2006 r. polskie stopy długookresowe również stały się kryterium referencyjnym.

Kryteria monetarne Stabilność kursu walutowego Dla spełnienia tego kryterium wymagane jest uczestnictwo w ERM II Wiąże się to z dyscyplinowaniem polityki kursowej i osiąganiem silniejszej konwergencji członków starych i nowych. Kurs centralny złotego w ERM II może się wahać względem euro w paśmie +/- 15% Polska jako jedyny kraj z 10 nowych członków nie deklarowała terminu wejścia do ERM II. Uczestnictwo nie jest oczekiwane od początku członkostwa – oznacza przyjęcie dość restrykcyjnego systemu, eliminującego większe fluktuacje kursu.

Konwergencja prawna Wyzwaniem dla Polski było ujednolicenie polskiego prawa bankowego ze standardami europejskimi. Harmonizacja ta była warunkiem koniecznym prawidłowego funkcjonowania jednolitego rynku finansowego, wyższej efektywności i bezpieczeństwa obrotu. Warunek dot. Bezpieczeństwa systemu bankowego odnosił się do tych działań dostosowawczych, które zmierzały do podwyższenia standardów zarządzania i planowania strategicznego. Był też postęp technologiczny

Konwergencja prawna Nadal nie jest rozwiązana kwestia zbieżności ustawodawstwa krajowego i statutu banku centralnego z artykułami 108 i 109 Traktatu z Maastricht oraz ze statutem Europejskiego Systemu Banków Centralnych. Przy wstąpieniu Polski do UGW ustawa o NBP będzie zmodyfikowana. Konieczna jest zmiana prowadząca do zwiększenia niezależności NBP. Przyjęcie euro będzie oznaczało uznanie praw EBC w zakresie polityki monetarnej, emisji pieniądza i zarządzania rezerwami walutowymi. Oznacza to zmiany w Konstytucji.

Polska w strefie euro Po wejściu do UGW polscy producenci, inwestorzy, eksporterzy i importerzy przestaną być narażeni na ryzyko kursowe i związane z nim koszty. Małe i średnie przedsiębiorstwa zyskają dużo, mając tańszy dostęp do informacji o warunkach na rynku i możliwościach rozwoju. Ponieważ integracja to proces dynamiczny ciężko prognozować nominalne wielkości wszystkich kosztów i korzyści – zbyt dużo zmiennych ma na to wpływ.

Polska w strefie euro Najbardziej niekorzystne z punktu widzenia pojedynczego kraju jest potencjalne ograniczenie niezależności. Podstawowy problem analityczny: fundamentalna niekomaptybilnosć trzech podstawowych celów realizowanych przez rządy: stabilności kursów, mobilności kapitału, autonomii monetarnej

Polska w strefie euro Żeby zrealizowały się korzyści ze wspólnej waluty mają być spełnione dwa podstawowe warunki: - Mobilność czynników produkcji wewnątrz obszaru - Pełna konwergencja gospodarcza w sferze realnej Rozszerzenie rynku wewnętrznego, przy równoczesnych oszczędnościach z tytułu kosztów bankowych prowadzi do wzrostu konkurencyjności międzynarodowej gospodarki Polski. Z drugiej strony mogą być zaostrzenia zróżnicowań regionalnych – wspólna waluta może skierować kapitały do regionów bardziej rozwiniętych gospodarczo.