Rozwój portu lotniczego w sąsiedztwie miasta w aspekcie planowania przestrzennego Olgierd Roman Dziekoński Podsekretarz Stanu Warszawa, 17 czerwca 2008
Zagrożenia dla wykorzystania wsparcia z UE lotnictwo- kontekst środowiska Niezgodność polskich przepisów z wymogami: a) dyrektywy 85/337/EWG w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne b) dyrektywy Rady 79/409/EWG w sprawie ochrony dzikich ptaków c) dyrektywy Rady 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory d) dyrektywy 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko e) dyrektywy 2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. o udziale społeczeństwa w odniesieniu do sporządzania niektórych planów i programów oraz dyrektywy Rady 85/337/EWG i 96/61/WE w odniesieniu do udziału społeczeństwa i dostępu do wymiaru sprawiedliwości Zarzuty KE: nieprawidłowe umiejscowienie w chronologii procesu inwestycyjnego ocen oddziaływania na środowisko, udziału organizacji ekologicznych w procesie ocen oddziaływania na środowisko oraz informacji dla społeczeństwa nie wyznaczenie lub nieprawidłowe wyznaczenie obszarów sieci Natura 2000
Program rozwoju sieci lotnisk lotniska dla metropolii Strategicznym materiałem precyzującym rozwój infrastruktury polskich portów lotniczych jest Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych, przyjęty Uchwałą Rady Ministrów w dniu 8 maja 2007 roku Program określa potrzeby w zakresie rozwoju infrastruktury sieci lotnisk zaliczonych do TEN-T (stanowiących zasadniczą infrastrukturę lotniskową kraju i część infrastruktury europejskiej) Program Infrastruktura i Środowisko określa możliwą partycypacje środków UE w perspektywie finansowej 2007-2013
Planowanie nowych lotnisk a rozbudowa istniejących Program Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych zawiera kryteria zasadności budowy nowych lotnisk regionalnych i lokalnych oraz ich lokalizacji wykorzystanie istniejących zasobów poprzez modernizację i rozbudowę istniejących lotnisk komunikacyjnych wykorzystanie na cele cywilnego lotnictwa komunikacyjnego istniejącej infrastruktury lotnisk niekomunikacyjnych (wojskowych oraz sportowo-usługowych)
Planowanie nowych lotnisk kontekst rozwoju regionalnego z analizy obszarów ciążenia obecnie działających portów lotniczych wynika, iż zasadne jest uzupełnienie sieci portów regionalnych o 5 portów zlokalizowanych w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, zachodnio-pomorskim oraz świętokrzyskim nowe lotniska powstaną m.in. w Lublinie, Modlinie, Kamieniu Śląskim, Białymstoku, Zegrzu Pomorskim inwestycje są zawarte w Regionalnych Programach Operacyjnych właściwych województw na lata 2007 – 2013
Regiony nie dysponujące infrastrukturą lotniskową Izochrony 60, 90, 120 min
Rola planów generalnych lotnisk wobec procesu inwestycji Plan Generalny portu lotniczego (Master Plan) jest: prezentacją koncepcji planistycznej najlepszego rozwoju określonego portu lotniczego Plan Generalny przedstawia w sposób efektywny rezultat badań i logicznych przemyśleń, na podstawie których był konstruowany i przedstawiony z zgodnie z najlepszymi zasadami wyników zarówno w warstwie graficznej jak i tekstowej Plan Generalny stosuje się do modernizacji i rozbudowy istniejącego portu lotniczego, jak również do budowy nowego portu lotniczego z uwzględnieniem jego rozmiaru i funkcji jakie ma spełniać” - definicja Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
Plan rozwoju lotniska na okres 20 lat ze strefą ochronną Rola planów generalnych lotnisk wobec planowania przestrzennego Plan Generalny w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze, który został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 12 maja 2008 roku Plan rozwoju lotniska na okres 20 lat ze strefą ochronną Plan opiniowany przez Prezesa ULC; uzgadniany przez min ds. budownictwa w zakresie zgodności z KPZK, obrony narodowej w zakresie terenów zamkniętych; zatwierdzany przez min transportu w zakresie zgodności z polityka transportową kraju Konieczność sporządzania planu miejscowego dla Planu Gener. zapewnienie optymalnych możliwości dla rozwoju lotnisk użytku publicznego, ochrony gruntów pod te lotniska, uwzględnienie w procesie planowania i zagospodarowania przestrzennego
Formuła użyczenia najmu dzierżawy na rzecz podmiotu/zarządcy Lotnisko a gospodarka nieruchomościami Rozporządzenie min ds. transportu; wykaz inwestycji celu publicznego w zakresie przebudowy/budowy lotniska (projekt) Podstawa do wydania decyzji o ustaleniu inwestycji celu publicznego; możliwość wywłaszczenia na cele budowy bez względu na status wnioskodawcy (projekt) lotniska użytku publicznego zakładane wyłącznie na gruntach Skarbu Państwa lub JST Formuła użyczenia najmu dzierżawy na rzecz podmiotu/zarządcy Formuła dysponowania gruntami dla rozbudowy w oparciu o Plan Generalny lub plan miejscowy, lub własność zarządzającego Ustanowienie wieczystego użytkowania lub decyzji uwłaszczeniowych; postanowienia określające cel użytkowania wieczystego lotniska. Art. 65 ustawy
wymagania higieniczne i zdrowotne; wojewódzki inspektor sanitarny Uwarunkowania rozwoju lotniska; Środowisko naturalne; konflikty i koszty decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach; rola regionalnej dyrekcji środowiskowej- zgodność z dyrektywami europejskimi poszanowanie środowiska naturalnego i kulturowego; zakres informacji o środowiskowych uwarunkowaniach- załącznik 4 wymagania higieniczne i zdrowotne; wojewódzki inspektor sanitarny strefa ograniczonego użytkowania a strefa ochrony lotniska wprowadzenie przez Prezesa ULC zakazu lub ograniczenia dla operacji lotniczych przez samoloty poddźwiękowe; 50 000 / 3 lata zasada zrównoważonego podejścia; poziom źródła, planowanie przestrzenne, zarządzanie ruchem, ograniczenia operacji lotniczych
Transport miejski; formuła dopłat do transportu publicznego Uwarunkowania rozwoju lotniska; transport miejski, regionalny, krajowy Program rozwoju sieci lotnisk jako element infrastruktury transportowej art. 48 ustawy o PiZP- uchwała Rady Ministrów Lotnisko jako węzeł transportu modalnego; parkingi i dworce, transport drogowy indywidualny oraz publiczny Transport regionalny kolejowy; rola samorządu województwa- kwestia dopłat do przewozów Transport miejski; formuła dopłat do transportu publicznego Powiązanie z transportem krajowym kolejowym; wspólna odprawa i bilet transfer bagażu
Formuła planu rozwoju jako strategii rozwoju gminy, a lotnisko Uwarunkowania rozwoju lotniska; rozwój miasta i gospodarki miejskiej, region Formuła planu rozwoju jako strategii rozwoju gminy, a lotnisko Rola studium uwarunkowań w kontekście art. 48 Plan rozwoju strefy ekonomicznej lotniska; mechanizm planu, lub decyzji administracyjnej o ustaleniu lokalizacji Problematyka rewitalizacji w strefie ekonomicznej lotniska Strategia rozwoju województwa a mechanizm planu zagospodarowania przestrzennego województwa Regionalny program operacyjny a pomoc publiczna dla zarządcy Lokalizacja inwestycji , rola ograniczeń i stymulacji dla inwestycji przez gminę
Formuła podatków lokalnych w odniesieniu do terenów lotniska Użytkowanie lotniska Zarządca a gmina- konflikt czy współpraca Rola prezydenta wójta burmistrza jako organu ds. środowiska; wprowadzanie ograniczeń w funkcjonowaniu Określenia i procedury w ramach studium określającego obszar oraz płaszczyzny dla działania Formuła podatków lokalnych w odniesieniu do terenów lotniska Obowiązek sporządzania planu miejscowego a kwestia odszkodowań w trybie art. 36 Procedury wywłaszczeń a formuła słusznego odszkodowania Procedury realizacji budowlanej nowy zakres odpowiedzialmności
lokalizowanie inwestycji na podstawie: Planowanie zintegrowane; nowe podejście Kontekst środowiska naturalnego połączenie oceny oddziaływania na środowisko z procedurami planowania i ustalania lokalizacji inwestycji; etap lokalizacji , etap zezwolenia na realizacje przedsięwzięcia lokalizowanie inwestycji na podstawie: doprecyzowanego, nowego planu zagospodarowania przestrzennego lokalizacji inwestycji celu publicznego urbanistycznego planu realizacyjnego Realizacja inwestycji w oparciu o zgodę urbanistyczną; formuła rejestracji projektu Konieczność monitorowania zmian; ekofizjografia, ortofotomapa
rola mediatora w procesie planowania rozwoju ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; formuła obywatelskiego planowania wzmocnienie społecznej kontroli w planowaniu przestrzennym: tryb debat oraz standardy informacyjne dokumentów wzmocnienie roli studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego informacja i wskaźniki rozwoju powiązanie procesu sporządzania studium z wymogami dyrektywy o udziale społeczeństwa o sporządzaniu niektórych planów i programów; strategiczna ocena rola mediatora w procesie planowania rozwoju wzmocnienie roli planu miejscowego jako dokumentu pozwalającego na prowadzenie polityki rozwoju gminy w odniesieniu do nieruchomości; umowa urbanistyczna
Konsultacje społeczne – do połowy lipca 2008 Harmonogram Konsultacje społeczne – do połowy lipca 2008 Uzgodnienia międzyresortowe – do końca lipca 2008 Przesłanie pod obrady Rady Ministrów – do końca sierpnia 2008 Przesłanie do parlamentu – jesień 2008 Opublikowanie w Dzienniku Urzędowym – styczeń 2009 Zakładany termin wejścia w życie większości przepisów – nowy sezon budowlany 2009
usprawnienie procesu inwestycyjnego - szybko Wnioski usprawnienie procesu inwestycyjnego - szybko wzmocnienie personalnej odpowiedzialności uczestników procesu inwestycyjnego - bezpiecznie zapewnienie skuteczniejszych narzędzi gminy dla kształtowania ładu przestrzennego - racjonalnie zintegrowanie systemu gospodarki przestrzennej z dyrektywami środowiskowymi - ekologicznie zapewnienie udziału społeczności i informowania opinii publicznej w procesie oceny oddziaływania na środowisko - przejrzyście
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa info@mi.gov.pl