Oceny oddziaływania na środowisko - (bardzo) ogólne zasady

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
2-dniowe warsztaty dla beneficjentów projektów drogowych
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Wdrożenie portalu korporacyjnego w oparciu o MOSS2007
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Kacper Sampławski Radca Prawny Zastępca Dyrektora
Planowanie projektów Regionalny Program Operacyjny
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego09-10 października 2008 r. 1 Ocena oddziaływania na środowisko - OOS (problemy i niektóre aspekty ich pokonywania)
Warszawa, 16 września 2008 roku
funduszy europejskich
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Podejrzenia, Standardy, Oczekiwania oraz Rozliczalność Martin Coyle Action for Advocacy.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Sporządzanie biznesplanu
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
ETAPY WDROŻENIE SYSTEMU ELEKTRONICZNEGO ZARZĄDZANIA DOKUMENTACJĄ
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
WYMAGANIA BANKÓW Środowisko. WB IFC (International Finance Corporation) EBRD.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
PROJEKT BUDOWY ELEKTROWNI WIATROWYCH W GMINIE CZERNIEJEWO
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Zapis prezentacji:

Oceny oddziaływania na środowisko - (bardzo) ogólne zasady Fakty i mity procesu oceny oddziaływania na środowisko w projektach drogowych Analiza wybranych zagadnień prowadzących do wypracowania dobrych praktyk Warszawa, grudzień 2009

Jedna z definicji (Munn, 1975) : Ocena oddziaływania na środowisko jest to proces służący identyfikacji prawdopodobnych konsekwencji podjęcia określonej działalności dla środowiska oraz zdrowia i dobrobytu ludzi wraz z przedstawieniem tych informacji decydentom w formie i czasie umożliwiającym podjęcie właściwych decyzji

Czym jest: „ocena oddziaływania na środowisko”? JEST narzędziem wdrażania trwałego i zrównoważonego rozwoju „dobra” ocena aktywnie służy pogodzeniu interesów rozwoju gospodarczego i ochrony środowiska NIE JEST to „czynność rytualna wykonywana przed złożeniem wniosku o zezwolenie na realizację przedsięwzięcia”, akademickie ćwiczenie, sprawdzenie zgodności z przepisami

Czemu ma służyć ocena oddziaływania? OOS uznano za narzędzie wdrażania trwałego i zrównoważonego rozwoju, dlatego że: tworzy metodyczne i proceduralne podstawy do uwzględniania zagadnień ochrony środowiska w procesie planowania rozwoju (podejmowania decyzji); pozwala na przewidzenie, a dzięki temu uniknięcie, zminimalizowanie, złagodzenie lub (w ostateczności) skompensowanie istotnych negatywnych oddziaływań na środowisko dzięki temu stwarza warunki do zachowania wartości (także społecznej i gospodarczej!) i produktywności ekosystemów i utrzymanie funkcji jakie pełnią promuje rozwój gospodarczy i innowacje dążące do minimalizowania oddziaływań (w tym zużycia surowców etc.) Te zadania najłatwiej, najszybciej i najtaniej zrealizować można uwzględniając je na jak najwcześniejszym etapie planowania przedsięwzięcia (PRZED rozpoczęciem formalnej procedury administracyjnej – postępowania w sprawie …)

O czym warto pamiętać? Warto zadbać, aby kwalifikacja do wykonania oceny była jednym z elementów systemu zarządzania projektem przy określaniu zakresu projektu brać pod uwagę także inwestycje towarzyszące nie „dzielić” projektów – zawsze uwzględniać synergie i oddziaływania skumulowane (także innych projektów w regionie) Harmonogram działań w projekcie powinien uwzględniać prace przygotowawcze dotyczące ochrony środowiska (nie tylko procedurę administracyjną dotyczącą oceny) np. inwentaryzacja przyrodnicza wymaga badań terenowych w określonym sezonie fenologicznym („następna wiosna jest w następnym roku”…)

O czym warto pamiętać? Specyfikacja warunków zamówienia powinna uwzględniać oczekiwania oraz informacje, które mogą być wykorzystane w procesie przygotowania projektu (nie ograniczając się do wymogów formalnych) – „wewnętrzne określanie zakresu” Do kontroli jakości raportu i procedury trzeba być przygotowanym (znać wymagania formalne i sprecyzować własne oczekiwania) Polskie przepisy się dynamicznie zmieniają – potrzeba ciągłej „czujności” (starsze projekty miały inne uwarunkowania niż „współczesne”)

Informowanie i konsultowanie Przepisy nie wymagają dodatkowych konsultacji prowadzonych przez inwestora – ale nic nie stoi im na przeszkodzie Informacja powinna być „dopasowana do odbiorcy” (wczesne zidentyfikowanie potencjalnych odbiorców) – zawsze rzetelna „Reguły gry” jasne od początku i przestrzegane (np. przewidywane i aktualizowane terminy udostępniania dokumentów, sposoby zgłaszania uwag, reakcja na uwagi, informacja o sposobie ich uwzględniania) Aktywna rola – w tym listy mailingowe, fora dyskusyjne, dni otwarte, wystawy (szczególnie w obiektach rozbudowywanych) Wykorzystanie „darmowego” źródła informacji i kontroli jakości

„dobry raport” Informacje: prawdziwe rzetelne na temat obiektywne zrozumiałe Źródło zdjęcia: http://www.a1-pyrzowice-sosnica.pl/zdjecia-z-lotu-ptaka CELEM jest przedstawienie informacji do podjęcia decyzji, w procesie (postępowaniu) otwartym na udział społeczeństwa STRESZCZENIE – zwięzłe, „samodzielne”, i zgodne z raportem

„czyj projekt – tego ocena” Raport (najczęściej) wykonuje zewnętrzny konsultant Postępowanie przeprowadza organ administracji Inwestor (Beneficjent) pozostaje „właścicielem” projektu oraz jest odpowiedzialny za jego wdrożenie, zgodnie z uzyskanymi decyzjami warto znać procedury zgodność raportu z projektem „wykonalność decyzji” konkretne wymogi (np. mierzyć: co, gdzie, kiedy, jak i jakie działania podejmować w zależności od wyniku)

„dobre rady” ocena to NARZĘDZIE pamiętaj o CELU działania znaj „instrukcję obsługi”!! pamiętaj o CELU działania twórz – i aktualizuj – harmonogram uwzględniając ochronę środowiska (nie tylko procedury administracyjne) „zachowaj czujność” – przepisy i interpretacje się zmieniają (warto znać dyrektywy!)

„dobre rady” szerokie podejście nie dzielić przedsięwzięć zawsze uwzględniać łączne, skumulowane oddziaływania zezwolenie na realizację musi być wydane po przeprowadzeniu oceny i uwzględniać jej wyniki (jeśli była wymagana) niektóre „fakty i mity” : nie ma „odrębnych” przepisów dla projektów ubiegających się o dofinansowanie decyzje środowiskowe przed 15.11.2008r. postępowanie oos na etapie pozwolenia na budowę

Rola ocen w przygotowaniu projektu CELEM oceny oddziaływania na środowisko jest stworzenie LEPSZEGO projektu (bardziej zgodnej z zasadami trwałego i zrównoważonego rozwoju) koniecznych jest wiele „iteracji” (przymiarek, analiz, wyborów) procedura administracyjna to element wymagany prawem – ale aktywne działania trzeba podając jak najwcześniej (już na etapie strategii, koncepcji) znaczenie ma nie tylko sposób ale także np. kolejność i terminy realizacji przedsięwzięć

DZIĘKUJĘ! Urszula Rzeszot Ekspert ds OOS   European Investment Bank Jaspers - Warsaw Office Plac Pilsudskiego 1 00-078 Warszawa tel. +48-22-3100518 fax +48-22-3100501 u.rzeszot@eib.org