Przygotowanie przedsięwzięć inwestycyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
PROWADZĄCA SZKOLENIE: ANNA OBER
OCENA EFEKTYWNOŚCI FINANSOWEJ PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
DLA PROJEKTÓW DO REALIZACJI W RAMACH DZIAŁANIA 13.1 PO IiŚ
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Zasady przygotowania wniosku o dofinansowanie
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Kryteria wyboru projektów
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
STUDIUM WYKONALNOŚCI BIZNES PLAN
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
Rzeszów, kwiecień 2009r. Jan Staroń
Rzeszów, kwiecień 2009r. Jan Staroń
Prowadzący: Michał Rutkowski
Studium wykonalności projektu Oś I RPO Województwa Podkarpackiego
dr inż. Marta Kołodziej-Hajdo
Katowice, listopad/grudzień 2007 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
dr inż. Marta Kołodziej-Hajdo
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
dr inż. Marta Kołodziej-Hajdo
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1. Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach RPO WD – kryteria oceny merytorycznej Priorytet V Energetyka Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
METODY PRZYGOTOWANIA STUDIUM WYKONALNOŚCI
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zamknięcie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Wybrane zagadnienia dot. planu ewaluacji Umowy Partnerstwa - badania wpływu makroekonomicznego PS Kielce, stycznia 2016 r.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Biznesplan w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Katowice, 23 listopada.
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Zapis prezentacji:

Przygotowanie przedsięwzięć inwestycyjnych Analiza ekonomiczno-finansowa Krzysztof Kasprzyk Konferencja pt. Realizacja projektów z Funduszu Spójności w sektorze środowiska i transportu Łódź, wrzesień 2007 r.

Cel przygotowywania analizy Elementy analizy Plan prezentacji Podstawowe pojęcia Cel przygotowywania analizy Elementy analizy Definicja celów projektu Identyfikacja projektu Analiza wykonalności i rozwiązań alternatywnych Analiza finansowa Analiza kosztów i korzyści Analiza wrażliwości i ryzyka Podsumowanie

Podstawowe pojęcia studium wykonalności projekt/operacja projekt generujący dochód, luka finansowa wydatki kwalifikowane pomoc publiczna analiza kosztów i korzyści koszty i korzyści zewnętrzne analiza finansowa analiza ekonomiczna

Podstawowe pojęcia Wytyczne w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód zakres studium wykonalności dla poszczególnych obszarów w ramach PO Infrastruktura i Środowisko instrukcja do wniosku o dofinansowanie

Cel wykonania analizy Potencjalny beneficjent powinien wykazać, że: projekt jest wykonalny, dane, na podstawie których oceniany jest projekt są wiarygodne (i - na ile to możliwe - porównywalne), planowana inwestycja jest spójna z założonymi celami, postulowany wariant jest najlepszy z punktu widzenia społeczeństwa, postulowana kwota dofinansowania jest niezbędna do osiągnięcia celów, zapewniona zostanie trwałość inwestycji po jej realizacji.

Elementy analizy Definicja celów projektu Identyfikacja projektu Analiza wykonalności i rozwiązań alternatywnych Analiza finansowa Analiza kosztów i korzyści Analiza wrażliwości i ryzyka

1. Definicja celów projektu Cele projektu powinny: jasno wskazywać, jakie korzyści społeczno-ekonomiczne można osiągnąć dzięki wdrożeniu projektu, być logicznie powiązane ze sobą, w przypadku, gdy w ramach projektu realizowanych jest jednocześnie kilka celów, być uzupełnione o metodę pomiaru poziomu ich osiągnięcia, być spójne z programem operacyjnym. Z celów projektu wynikają: analizowane warianty, zakres projektu

2. Identyfikacja projektu + zarys i ogólny charakter projektu (tj. prezentacja projektu jako przedmiotu przedsięwzięcia wraz z opisem, szacowaną wartością finansową, lokalizacją itd.) + analiza projektu w kontekście całego układu (tj. funkcjonalne i rzeczowe powiązania między danym projektem a istniejącym już układem infrastruktury).

3. Analiza wariantów Na wnioskodawcy spoczywa obowiązek wykazania, że wybrany przez niego wariant realizacji projektu reprezentuje najlepsze rozwiązanie spośród wszelkich możliwych alternatywnych rozwiązań umożliwiających osiągnięcie celu Niezbędna dla określenia, że wybrany wariant jest najlepszy Analiza wszystkich istotnych wariantów - dla sprawdzenia, że wzięto pod uwagę także tańsze lub inne technologicznie rozwiązania biorąc pod uwagę także koszty zewnętrzne nie ponoszone przez beneficjenta (np. koszty, które będą musiały być poniesione dla podłączenia budowanej infrastruktury, jej utrzymania itp.) Informacje uzyskane w wyniku tej analizy powinny jasno wskazywać i potwierdzać zasadność wyboru danego wariantu realizacji projektu.

4. Analiza finansowa Cele: ocena finansowej rentowności inwestycji i kapitału własnego (krajowego), a także finansowej bieżącej wartości netto poprzez ustalenie wartości wskaźników efektywności finansowej projektu; weryfikacja trwałości finansowej projektu i beneficjenta/ operatora; wykazanie potrzeb finansowych projektu (tj. że dla jego realizacji niezbędna jest dotacja ze środków publicznych) i ustalenie właściwego (maksymalnego) dofinansowania z funduszy UE.

4. Analiza finansowa Podstawowe założenia: analiza dla projektu (stąd – często metoda różnicowa) analiza dokonywana w cenach nominalnych (bieżących) przy stopie dyskontowej 8% lub realnych (stałych) przy stopie dyskontowej 5% spójne prognozy makroekonomiczne zgodnie z informacjami, które będą aktualizowane na stronach MRR obejmuje także niekwalifikowane koszty finansowe projektu (odsetki od kredytu na współfinansowanie części inwestycji) okres amortyzacji odpowiadający rzeczywistemu okresowi użytkowania 10% rezerwa inwestycyjna uwzględniana przy szacowaniu kosztów, ale nie uwzględniana przy wyliczaniu luki w finansowaniu

Projekty generujące dochód rozporządzenie 1083/2006, art. 55: „Kwalifikowalne wydatki na projekty generujące dochód nie przekraczają bieżącej wartości kosztu inwestycji pomniejszonej o bieżącą wartość dochodu netto z inwestycji w danym okresie odniesienia” część E i H.2 załącznika XXI do rozporządzenia 1828/2006 algorytm wyliczania dofinansowania (stosować należy nie tylko dla dużych projektów)

Projekty generujące dochód Istotne kwestie: „dochód” nie jest dochodem w rozumieniu ustawy o rachunkowości; najbliższym pojęciem jest wartość bieżąca salda przepływów pieniężnych przepis dotyczy zarówno dochodów w trakcie realizacji, jak i dochodów, które planuje się uzyskać po ukończeniu inwestycji

Projekty generujące dochód Wyłączenia ze stosowania: projekty podlegające zasadom pomocy publicznej projekty, w których dochody nie pochodzą z opłat użytkowników, ale np. pokrywane są z budżetu państwa czy gminy projekty, w których dochód nie przekracza kosztów operacyjnych

PGD - Algorytm wyliczania poziomu dofinansowania Wyliczenie stopy luki finansowej, tj. Wyliczenie wartości bieżącej dochodów (przychody – koszty operacyjne + wartość rezydualna) Odniesienie jej do wartości bieżącej inwestycji Określenie „kwoty decyzji”, tj. Pomnożenie kosztów kwalifikowanych przez stopę luki finansowej Określenie maks. kwoty dofinansowania: Pomnożenie „kwoty decyzji” przez stopę dofinansowania z programu (najczęściej – 85%)

PGD - Algorytm wyliczania poziomu dofinansowania Podsumowując: Beneficjent musi ponieść 15% wydatków kwalifikowanych (czyli luki finansowej) oraz 100% wydatków wykraczających poza lukę Przykład: Wartość projektu: 100 mln euro Stopa luki finansowej 70% Wydatki kwalifikowane 70 mln euro, wydatki niekwalifikowane 30 mln euro Stopa dofinansowania priorytetu/działania: 85% (jeśli w działaniu, np. dot. transportu publicznego, zapisano 50%, stosuje się tę mniejszą stopę) Dofinansowanie = 100 mln * 70% * 85% = 59,5 mln

PGD - Wytyczne KE Dokument roboczy nr 4 „Wytyczne dotyczące metodologii przeprowadzania analizy kosztów i korzyści” z sierpnia 2006 r. http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/working/sf2000_en.htm Dostępne także w języku polskim Obejmują w zakresie luki finansowej nie tylko duże projekty Państwa członkowskie mogą i są zachęcane do wydania swoich wytycznych, które w uzasadnionych przypadkach mogą się różnić od wytycznych KE

PGD - Wytyczne MRR Projekt wytycznych w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód - znajduje się na stronach MRR Szczegółowy dokument dla sektora środowiska, bardziej ogólny dla pozostałych sektorów Jednakowe dla FS i EFRR, RPO i POIiŚ Konsultacje do 20 sierpnia 2007 r. Dokument równolegle przekazany KE do akceptacji

Wytyczne dla sektora środowiska: PGD - Wytyczne MRR Wytyczne dla sektora środowiska: Przygotowane na podstawie dotychczas obowiązujących wytycznych dla Funduszu Spójności zaktualizowanych z udziałem JASPERS Dotyczą głównie infrastruktury komunalnej (woda, ścieki, odpady) 4 załączniki: 1: Metodyka wyznaczania w ramach aglomeracji zakresu sieci kanalizacyjnej, która może być objęta finansowaniem 2: Analiza efektywności kosztowej w oparciu o dynamiczny koszt jednostkowy 3: Metoda szacowania dochodu do dyspozycji 4: Przykład liczbowy

PGD - Wytyczne MRR Wytyczne dla sektora środowiska – zmiany w stosunku do poprzednich wytycznych Uproszczone zasady dla projektów poniżej 25 mln euro (m.in. nie ma konieczności przygotowywania pełnej analizy kosztów i korzyści społecznych) Uaktualnienie sposobu wyliczania dofinansowania zgodnie z nowymi zasadami obowiązującymi w latach 2007-13 Nowa metoda szacowania dochodu do dyspozycji, oparta na danych GUS

Metoda szacowania dochodu do dyspozycji PGD - Wytyczne MRR Metoda szacowania dochodu do dyspozycji Na podstawie mediany dochodu (mediana, ze względu na asymetryczność rozkładu dochodu, jest najczęściej niższa niż średnia) 3 kategorie miejscowości, oddzielnie dla poszczególnych województw: Do 20 000 mieszkańców 20 000 – 100 000 Powyżej 100 000 Średnia ważona w przypadku różnych kategorii Aktualizacja o inflację i połowę wskaźnika wzrostu płacy realnej

5. Analiza kosztów i korzyści Analiza kosztów i korzyści społecznych: przeprowadzona z punktu widzenia całego społeczeństwa, a nie beneficjenta, uwzględnia koszty i korzyści zewnętrzne uwzględnia wszelkie zniekształcenia o charakterze np. podatkowym, które mają wpływ na rzeczywistą efektywność ekonomiczno-społeczną inwestycji wymagana dla dużych projektów w pełnym zakresie (przeliczenie na euro), dla mniejszych może mieć charakter analizy jakościowej

6. Analiza wrażliwości i ryzyka wskazuje najważniejsze obszary ryzyka dla projektu, zagrożenia dla jego trwałości finansowej nie powinna być mechanicznym badaniem jednakowych odchyleń co do prognozowanych parametrów, ale badane scenariusze powinny mieć ekonomiczne uzasadnienie i być prawdopodobne, dla projektów generujących dochód rzetelnie wykonana analiza ryzyka może stanowić uzasadniający utrzymanie przyznanej kwoty dofinansowania w sytuacji, w której dochód będzie wyższy niż prognozowany

Podsumowanie Analiza ekonomiczno-finansowa: to nie jest tylko biurokratyczny dokument wymagany przez Komisję Europejską, który służy do uzasadnienia już wcześniej podjętych decyzji jest ważnym instrumentem, który instytucja oceniająca wniosek powinna wykorzystywać do oceny zakresu, efektywności ekonomicznej i uzasadnienia realizacji inwestycji bezpośrednio może wpływać na poziom dofinansowania dla projektu

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl