VENTURE CAPITAL Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Fundusze kapitałowe (private equity / venture capital) w rozwoju firm
Dotacje dla przedsiębiorstw z Funduszy Europejskich na lata
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
2012 Warszawa, 7 maja 2012 r. Wsparcie na pierwsze wdrożenie wynalazku w działalności gospodarczej przedsiębiorcy w ramach 4.osi priorytetowej Inwestycje.
NOWE INSTRUMENTY FINANSOWANIA PROJEKTÓW ZASILANYCH ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH dr Irena Herbst Warszawa, 19 luty 2007.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Transakcje kompensacyjne
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
„Praktyczne aspekty współpracy z funduszem Venture Capital”
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursów w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Małgorzata Falkowska Wojewódzki Urząd Pracy w.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
System wsparcia funduszy kapitałowych inwestujących w małe i średnie przedsiębiorstwa MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY DEPARTAMENT POLITYKI REGIONALNEJ.
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Legal and Financial Aspects of Establishing and Managing Endowments Warszawa, dn
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym poddziałanie Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Możliwości rozwoju funduszy kapitałowych wysokiego ryzyka w Polsce
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Finansowanie dla przedsiębiorstw - alternatywne źródła pozyskiwania finansowania
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
Inwestycje Kapitałowe – nowy fundusz na innowacyjny biznes Krzysztof Krzysztofiak Kraków, 6 kwiecień 2009 r.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Wspólna Inicjatywa Technologiczna dla Czystego Węgla Instrumenty finansowania UE wspierające rozwój inicjatyw technologicznych Konferencja Warszawa,
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Wsparcie dla rozwoju technologii
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 1 Droga urynkowienia wynalazków – stan prawny, zasady finansowania Leszek Grabarczyk Warszawa, 19 października 2015.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
1 Zasady i tryb udzielenia przez BGK kredytów z Funduszu Kredytu Technologicznego.
PRZYGOTOWANIE TRANSAKCJI KAPITAŁOWYCH FUNDUSZY VC PROGRAM CIP (instrument GIF 1, GIF2) oraz programy wsparcia realizowane przez Krajowy Fundusz Kapitałowy.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
Strategia Inwestycyjna
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

VENTURE CAPITAL Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A. jako instrument inżynierii finansowej CAPITAL Paweł Jaroszek/ Iwona Barszcz Warszawa, 28 września 2009

Co to jest Krajowy Fundusz Kapitałowy? KFK funkcjonuje w formie spółki akcyjnej (100% akcjonariuszem jest Bank Gospodarstwa Krajowego), na podstawie ustawy i rozporządzenia (notyfikowanego w Komisji Europejskiej) KFK jest instytucją finansową – pierwszym polskim funduszem funduszy Venture Capital KFK został utworzony w 2005 r. przez rząd polski w celu ograniczenia zjawiska luki kapitałowej Rynek docelowy: fundusze VC inwestujące w innowacyjne Małe i Średnie Przedsiębiorstwa (MŚP)

Źródła finansowania KFK Jak działa KFK? Rolą KFK jako funduszu funduszy VC jest ograniczenie luki kapitałowej poprzez: kapitalizowanie wraz z inwestorami prywatnymi funduszy VC wybór najlepszych zarządzających, którzy zainwestują powierzone przez inwestorów pieniądze w przedsiębiorstwa, podwyższą znacznie ich wartość, a w konsekwencji późniejszej sprzedaży – wygenerują wysokie stopy zwrotu z inwestycji wybór funduszy VC, które inwestują w polskie MŚP, w szczególności innowacyjne lub prowadzące działalność badawczo-rozwojową oraz o wysokim potencjale rozwoju (etap zasiew i start). Fundusz VC Spółki KFK Inwestorzy prywatni Fundusze publiczni Źródła finansowania KFK

Zadania KFK Zwiększenie dostępności kapitału Wsparcie MŚP Zwiększenie dostępności kapitału Budowa rynku VC Wprowadzanie światowych standardów Zwrot na inwestycji Stały mechanizm finansowania funduszy VC

Źródła finansowania działalności KFK Kapitał (24 mln PLN) Dotacja MG (55 mln PLN) Dotacja SPPW (150 mln PLN) Dotacja PO IG (646,8 mln PLN) 880 mln PLN W okresie 2005-2007 KFK został wyposażony w środki w wysokości ok. 80 mln zł (kapitał zakładowy oraz dotacja z Ministerstwa Gospodarki) W okresie do 2017 KFK będzie dysponował dodatkowymi środkami w kwocie ok. 800 mln zł w ramach realizacji Działania 3.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (fundusze UE) oraz realizacji Priorytetu 3 (Kapitał prywatny: poprawa środowiska biznesowego i dostępu do kapitału dla MŚP) w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy

Nadzór właścicielski i merytoryczny Decyzje inwestycyjne Nadzór właścicielski i merytoryczny Misja KFK określona w ustawie i rozporządzeniu Ministra Gospodarki Profesjonalny zespół Rada Nadzorcza (BGK, MG, MNiSW, MF) Komitet Inwestycyjny (eksperci rynku kapitałowego) Wieloletnie doświadczenie na rynku finansowym i w biznesie Absolwenci renomowanych uczelni ‏ Decyzje inwestycyjne Wybór funduszy zgodnie z najlepszymi światowymi praktykami Efektywne i skuteczne wspieranie MŚP poprzez fundusze VC Realizacja polityki gospodarczej Państwa Przejrzysta i efektywna struktura funkcjonowania KFK – zespół profesjonalistów z dużym doświadczeniem rynkowym Nadzór organizacyjny: Rada Nadzorcza (BGK, MG, MNiSW, MF) Nadzór merytoryczny: Komitet Inwestycyjny – eksperci rynku kapitałowego 6

Osiągnięcia KFK i plany na przyszłość Pierwszy konkurs ofert Kapitał: 55 mln PLN (Ministerstwo Gospodarki) Popyt na kapitał: 2 x większy niż podaż, zróżnicowana jakość aplikacji Dwie inwestycje: Helix Ventures Partners (40 mln PLN) oraz BBI Seedfund (60 mln PLN), w tym 50% udziału KFK Status: oba fundusze działają, 2 inwestycje w MŚP, do końca 2009 planowane 4 następne inwestycje Pozyskanie kapitału Europejskie Fundusze Strukturalne: Działanie 3.2 w ramach PO IG: 180 mln EUR ( 646,8 mln PLN) Umowa z Ministerstwem Gospodarki podpisana w marcu 2009 Szwajcarsko-Polski Program Współpracy (SPPW): Całość środków przeznaczonych dla MŚP: 53 mln CHF akcepcja Kompletnej Propozycji Projektu przez stronę Szwajcarii Plany na przyszłość Konkursy ofert: 2 w ramach POIG oraz 2 w ramach SPPW (w chwili obecnej trwa 1 konkurs ofert realizowany z PO IG) Liczba funduszy: 27 (23 POIG + 4 SPPW) Liczba inwestycji w MŚP: 210+ (180 POIG + 32 SPPW)

Proces inwestycyjny KFK: założenia KFK prowadzi działalność inwestycyjną w oparciu o cyklicznie ogłaszane Otwarte Konkursy Ofert Proces inwestycyjny KFK oparty jest na sprawdzonych międzynarodowych standardach (rozwiązania stosowane m.in. przez EBOiR i Europejski Fundusz Inwestycyjny) Przejrzystość i obiektywizm podejmowanych decyzji i profesjonalizm zapewnione są poprzez: jawność i wieloetapowość procesu inwestycyjnego zespół wysokowykwalifikowanych specjalistów udział Komitetu Inwestycyjnego (posiadającego funkcję opiniującą, złożonego z uznanych ekspertów rynku kapitałowego z doświadczeniem w branży PE/VC) Oferentem aplikującym o środki KFK w Otwartym Konkursie Ofert może być istniejący fundusz VC lub podmiot zarządzający funduszem (w drugim przypadku, w momencie aplikowania fundusz nie musi być zarejestrowany) Po pozytywnym przejściu procedury konkursowej KFK zawiera umowę inwestycyjną z inwestorami prywatnymi oraz funduszem i/lub podmiotem zarządzającym

Warunki inwestowania KFK w fundusz VC Sposób zaangażowania KFK: kapitał lub dług (bez pożyczek) Forma funduszu: S.A., Sp. z o.o., S.K., S.K.A., FIZ (rejestracja w Polsce) Wielkość funduszu: bez ograniczeń Czas trwania funduszu: 10 lat (+ do 2 lat), Udział KFK: do 50% (reszta – inwestorzy prywatni) Sposób przekazania środków: deklaracja wniesienia i sukcesywne przekazywanie Opłata za zarządzanie funduszem (wszelkie koszty funduszu, w tym wynagrodzenie zarządzającego):zdefiniowany max poziom środków Monitoring: udział KFK w radzie inwestorów i komitecie inwestycyjnym Raportowanie – kwartalne, wycena aktywów – półroczna (wg EVCA) Preferowana minimalna stopa zwrotu netto (IRR roczna): rynkowa – nie mniej niż średnia rentowność 10-letnich hurtowych obligacji skarbowych (na całym funduszu) Preferencje dla inwestorów prywatnych: dotacje dla funduszu na pokrycie części kosztów zarządzania (do 10% wkładu KFK i 65% kosztów) + pierwszeństwo przy zwrotach z inwestycji funduszu (do kapitału i minimalnej stopy zwrotu)

Pozycja KFK w strukturze funduszy KFK kontroluje proces kapitalizowania Funduszu (wnosi kapitał po inwestorach prywatnych, sukcesywnie, zgodnie z zapotrzebowaniem) KFK posiada porównywalną z inwestorami prywatnymi reprezentację w organach Funduszu KFK może wymusić odwołanie Podmiotów Zarządzających jak również kontroluje poziom opłaty za zarządzanie KFK ma dostęp do informacji zarządczych (sprawozdawczość okresowa + udział w opiniowaniu projektów inwestycyjnych) oraz uczestniczy w decyzjach strategicznych Funduszu (kontrola polityki inwestycyjnej oraz budżetu operacyjnego Funduszu) KFK posiada uprawnienia do wycofania się z finansowania Funduszu (przymusowy wykup), w przypadku naruszenia polityki inwestycyjnej 10

Warunki inwestowania funduszy VC w MŚP Portfel: MŚP zarejestrowane w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP o dużym potencjale rozwoju i wprowadzających technologie innowacyjne, które: realizują fazę badań lub rozwoju produktu lub usługi lub wprowadzają produkt lub usługę na rynek po raz pierwszy lub rozszerzają działalność, rozwijają rynek produktu lub usługi lub zwiększają swoje moce produkcyjne Ograniczenia branżowe: górnictwo węgla, produkcja żelaza i stali, budownictwo okrętowe, faktoring i leasing, dzierżawa lub najem aktywów, usługi prawne, usługi księgowe, handel hurtowy lub detaliczny Limit inwestycyjny: maks. 1,5 mln EUR i 20% kapitalizacji funduszu na projekt Forma: kapitał lub dług (w tym pożyczki); finansowanie długiem nie może przekroczyć 30% całkowitej kwoty inwestycji i może nastąpić jedynie jako uzupełnienie (w następstwie) zaangażowania kapitałowego Typ transakcji kapitałowej: objęcie nowotworzonych instrumentów finansowych (brak możliwości wykupów)

Zasady prowadzania due-diligence Wszystkie zespoły zarządzające i inwestorzy są poddawani finansowemu i prawnemu badaniu (ang. legal & financial due-diligence) Celem badania zespołów zarządzających jest wybór tych menedżerów, którzy osiągną wysoki zwrot z inwestycji Badanie inwestorów prywatnych ma na celu ocenę wiarygodności ich zobowiązań finansowych oraz legalności pochodzenia kapitału Przed rozpoczęciem due-diligence wybrane zespoły zarządzające zapraszane są na 6-8 godzinne spotkanie – prezentują się zespołowi KFK oraz odpowiadają na pytania Głównym elementem analiz jest doświadczenie zespołu zarządzającego w kontekście wybranej strategii inwestycyjnej Komitet Inwestycyjny KFK jest ciałem doradczym, które opiniuje propozycje inwestycyjne. Doświadczenie członków Komitetu Inwestycyjnego istotnie uzupełnia proces due-diligence Strategia inwestycyjna Wielkość funduszu Doświadczenie zespołu

Struktura umowy o udzielenie wsparcia Określenie stron umowy Definicje Przedmiot umowy Warunki udzielenia wsparcia finansowego Sposób organizacji i funkcjonowania funduszu kapitałowego Działalność oraz polityka inwestycyjna funduszu kapitałowego Warunki korzystania ze środków pochodzących ze wsparcia udzielonego przez KFK oraz ich zwrotu Zakończenie inwestycji Postanowienia końcowe 13

Przepływy finansowe w ramach PO IG Ministerstwo Gospodarki Przekazanie środków Wniosek o płatność Rachunek powierniczy Wniosek o uwolnienie środków Decyzja Przelew Dyspozycja KFK S.A. Zapotrzebowanie na środki Przekazanie środków Fundusze PE/VC Udziały, akcje, obligacje, pożyczki MSP

Przepływy finansowe Po dniu wydatkowania środków w wyniku poniesienia wydatków kwalifikowanych, jakiekolwiek środki finansowe przekazane przez fundusze kapitału podwyższonego ryzyka na rachunek bankowy : w okresie kwalifikowalności wydatków, podlegają zwrotowi na rachunek powierniczy, po okresie kwalifikowalności wydatków, zgodnie z art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/2006, powinny zostać ponownie wykorzystane przez Beneficjenta na wsparcie instrumentów inżynierii finansowej dla małych i średnich przedsiębiorstw, w tym kosztów zarządzania, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Odsetki Odsetki od środków przechowywanych na rachunku powierniczym, narosłe w okresie od dnia wpływu środków na rachunek powierniczy do dnia wypływu w wyniku poniesienia wydatków kwalifikowanych, za zgodą Instytucji Pośredniczącej, mogą być wykorzystane na wsparcie instrumentów inżynierii finansowej dla małych i średnich przedsiębiorstw, w tym kosztów zarządzania zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Strategia wykorzystania środków pochodzących z wyjścia KFK z funduszy kapitału podwyższonego ryzyka Środki finansowe przekazane przez fundusze kapitału podwyższonego ryzyka na rachunek bankowy KFK jako zwrot z inwestycji w te fundusze zostaną wykorzystane przez KFK na wsparcie instrumentów inżynierii finansowej dla MSP, w tym kosztów zarządzania KFK, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Strategia wykorzystania środków pochodzących z wyjścia KFK z funduszy kapitału podwyższonego ryzyka, o której mowa w ust. 1, zapewni tym środkom charakter rewolwingowy, co jest zgodne zapisem art. 78 ust. 7 rozporządzenia 1083/2006.

Przepisy w zakresie likwidacji instrumentu inżynierii finansowej Funkcjonowanie instrumentu inżynierii finansowej (Funduszu powierniczego) określa ustawa o KFK. Po dniu ostatecznego rozliczenia Beneficjenta ze wszystkimi funduszami kapitału podwyższonego ryzyka (rozumianego jako zwrot z inwestycji Beneficjenta w te fundusze), które otrzymały wsparcie w ramach Projektu, Instytucja Pośrednicząca podejmie decyzję odnośnie sposobu wykorzystania środków finansowych.

Koszty zarządzania Koszty zarządzania poniesione przez KFK nie mogą przekraczać średniorocznie, w okresie kwalifikowalności wydatków, wartości 2 % wkładu wniesionego ze środków PO IG na rachunek powierniczy. Koszty zarządzania poniesione przez fundusze kapitału podwyższonego ryzyka, w części obciążającej KFK nie mogą przekroczyć średniorocznie wartości 3 % kapitału wniesionego przez KFK do funduszy kapitału podwyższonego ryzyka, liczonego na dzień 31 grudnia 2015 r. chyba, że przeprowadzony otwarty konkurs ofert wykaże konieczność podwyższenia tego pułapu.

Przebieg Konkursu (1 konkurs z PO IG) Liczba Ofert i wnioskowana kapitalizacja funduszy W Otwartym Konkursie Ofert, ogłoszonym przez KFK w dniu 30 kwietnia 2009 r., w którym termin składania ofert upłynął 31 lipca 2009 r., do KFK wpłynęło 27 ofert. Łączna kwota kapitalizacji funduszy deklarowana w ofertach wyniosła 1 547 mln PLN, w tym udział KFK w wysokości 770 mln PLN. Łączna kwota bezzwrotnych świadczeń, o którą zaaplikowały fundusze to 66 mln PLN. Analiza formalna zakończona w dniu 13 sierpnia 2009 r. Do pierwotnej analizy merytorycznej zakwalifikowało się 26 ofert.

Inwestycje w branże W obecnym konkursie dominują fundusze, które chcą inwestować w następujące branże: ICT (technologie informacyjno – komunikacyjne) Biotechnologia; Ochrona zdrowia; Odnawialne źródła energii

Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A. Kontakt Krajowy Fundusz Kapitałowy S.A. Krucza 16/22 00-526 Warszawa Tel: +48 22 578 2686 Fax: +48 22 578 2687 kfk@kfk.org.pl www.kfk.org.pl