„Alkohol - Nieletnim dostęp wzbroniony!” Kampania społeczna realizowana w imieniu ZPPP Browary Polskie oraz Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Warszawa, 30 czerwca 2003 r.
Organizatorzy kampanii: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie Związek zarejestrowany w lutym 1999 roku, zrzeszający czołowych producentów sektora piwowarskiego, ok. 90% rynku piwa w Polsce. Wśród statutowych celów i zadań Związku są: prowadzenie działalności ukierunkowanej na kształtowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu; propagowanie kultury picia alkoholu; wspieranie inicjatyw mających na celu ograniczenie dostępu małoletnich do wyrobów alkoholowych. Dyrektor Biura Zarządu Związku: Danuta Gut
Organizatorzy kampanii: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie Członkowie Związku to: Brau Union Polska Sp. z o.o Browary Warszawskie ‘Królewskie’ S.A. Okocim Browar Brzesko Sp. z o.o. Browary Dolnośląskie Piast S.A. Carlsberg Kasztelan Browar Sierpc S.A. Okocim S.A. Bosman Browar Szczecin S.A. Browar Dojlidy Sp. z o.o. Kompania Piwowarska S.A. Perła Browary Lubelskie S.A. Browary Żywiec S.A. Browary Warka Sp. z o.o. Grupa Zakłady Piwowarskie w Leżajsku S.A. Żywiec Elbrewery Company Ltd. Sp. z o.o.
Organizatorzy kampanii: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych PARPA jest specjalistyczną agendą rządową utworzoną na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 czerwca 1993 roku. Od 29 grudnia 1996 roku Agencja działa na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Dyrektor Agencji: prof. dr hab. Jerzy Mellibruda Zastępcy Dyrektora Agencji: Bogusław Prajsner Renata Durda
Organizatorzy kampanii: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Cele i zadania PARPA: Inicjowanie i doskonalenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych w Polsce. Współdziałanie z organizacjami pozarządowymi i administracją samorządową, ustawowo zobowiązaną do realizowania programów profilaktycznych i naprawczych w społecznościach lokalnych. PARPA prowadzi działalność: szkoleniowo-doradczą (szkolenia, ekspertyzy, konsultacje, opracowywanie nowych technologii oddziaływań, publikacje itp.); administracyjno-koordynacyjną (prace legislacyjne, nadzór nad lecznictwem odwykowym, interwencje itp.);
Cele kampanii Zmniejszenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim poprzez: zmianę postaw sprzedawców co do respektowania prawa w zakresie sprzedaży alkoholu nieletnim - wzrost kontrolowanej liczby zakupów; uwrażliwienie dorosłych Polaków na sprzedaż alkoholu nieletnim oraz apelowanie o bardziej odpowiedzialne działania w trosce o młodzież; Ograniczenie nieletnim dostępu do alkoholu = zmniejszenie spożycia alkoholu wśród nieletnich
Dlaczego taka kampania jest potrzebna? Nieletni mają łatwy dostęp do alkoholu, mogą go kupić niemal wszędzie, nie obawia się kontroli ze strony dorosłych. Sprzedawcy łamią prawo sprzedając alkohol nieletnim, ponieważ: nie znają konsekwencji, które wynikną ze złamania zakazu lekceważą zakaz, bo nie wierzą w egzekucję prawa Społeczeństwo akceptuje fakt sprzedaży alkoholu nieletnim, gdyż: jest nieświadome skali zjawiska jest obojętne na zjawisko
Do kogo skierowana jest kampania? Do wszystkich sprzedających alkohol: właścicieli sklepów, sprzedawców; właścicieli barów, pubów, dyskotek, barmanów; Do dorosłych Polaków, którzy mogą być świadkami sprzedaży alkoholu nieletnim. Do grup opiniotwórczych, by poparły kampanię.
Przekaz kampanii NIE POZWÓL NA SPRZEDAŻ ALKOHOLU NIELETNIM, GDYŻ JEST TO ŁAMANIE PRAWA! Nie sprzedawaj! Reaguj, kiedy widzisz, że inni sprzedają!
Instytucje wspierające kampanię Wsparcia dla kampanii udzielili: Komenda Główna Policji Rzecznik Praw Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Patron radiowy Radio Zet Telewizja Publiczna Cyfra +, UPC oraz inni wybrani, najwięksi operatorzy TV kablowych w Polsce
Zasięg kampanii Kampania będzie prowadzona w mediach ogólnopolskich oraz w punktach sprzedaży, w okresie lipiec – sierpień 2003. Kampania w mediach obejmie: telewizję – 2 spoty 30” (lipiec - sierpień) billboardy w 9 największych miastach Polski (lipiec) inne nośniki reklamy zewnętrznej (citiboardy, miniboardy i kasetony) w miejscowościach letniskowych (lipiec - sierpień) Kampania obejmie również swym zasięgiem punkty sprzedaży detalicznej oraz punkty gastronomiczne w całej Polsce.
Plan kampanii w mediach
Koncepcja kreatywna kampanii Motywem przewodnim kampanii jest “taśma”, nawiązująca do taśmy policyjnej i kojarząca się z sytuacjami konkretnego zagrożenia. “Taśma” ustanawia granicę dostępu do alkoholu, sugerując w prosty i jednoznaczny sposób, że granica wieku jest granicą prawa. Wszelkie próby przekroczenia tej granicy wiążą się niebezpiecznymi następstwami: jako przestępstwo są karane oraz mogą być przyczyną wielu nieszczęść nieletnich.
Billboardy i miniboardy
Billboardy w dużych miastach
Billboardy w dużych miastach
Citiboardy i kasetony w miejscowościach letniskowych
Citiboardy
Kasetony
Kampania w punktach sprzedaży Kampania w punktach sprzedaży będzie prowadzona przez Przedstawicieli Handlowych browarów wspieranych przez pracowników władz samorządowych ds. rozwiązywania problemów alkoholowych w poszczególnych gminach. Jej celem jest: apelowanie do sprzedających o przestrzegania prawa w zakresie sprzedaży alkoholu nieletnim zachęcenie sprzedających do kontrolowania dokumentów tożsamości młodzieży kupującej alkohol
Materiały w punktach sprzedaży Materiały dostarczane do punktów sprzedaży i gastronomii spełniają dwie funkcje: edukacyjną – informowanie sprzedawców o skali problemu, konsekwencjach związanych ze złamaniem prawa; pomocnych narzędzi – symbolizują poparcie placówki handlowej dla kampanii, ułatwiają placówkom przestrzeganie prawa, stanowią ostrzeżenie dla nieletnich „Tutaj nie kupię alkoholu” ;
Materiały dystrybuowane do punktów sprzedaży plakaty B1 plakaty A3 naklejki na kasy
Materiały dystrybuowane do punktów sprzedaży ulotki taśma klejąca w rolkach
Dziękujemy za uwagę!