Logistyka transportu i dobrostan zwierząt. Warszawa, 27 – 28 kwietnia 2009
Transport i logistyka W wielu państwach przewoźnicy prowadzą własną działalność oferując rzeźniom własne usługi. W przypadku odbioru zwierząt z kilku gospodarstw, kierowca musi podjąć decyzję dotyczącą wyboru właściwej trasy. Takie decyzje mogą okazać się niezbyt korzystne zarówno pod względem odległości do pokonania, jak również pod względem terminu dostawy.
Materiały i metody 1) Studium przypadku; Gromadzenie danych w rzeźni rzeźnia niewielkich rozmiarów (SA) 5 dni rzeźnia średnich rozmiarów (MA) 2 tygodnie (10 dni) Ankieta dotycząca stanowisk przewoźników, producentów, przedstawicieli rzeźni 2) Analiza danych dotyczących dobrostanu zwierząt 3) Optymalizacja transportu 4) Obliczenia dotyczące emisji
Liczba zbiórek zwierząt w przeliczeniu na 1 pojazd, Rzeźnia średnich rozmiarów Liczba zbiórek
Liczba odebranego bydła w przeliczeniu na 1 pojazd, Rzeźnia średnich rozmiarów Liczba odebranych świń w przeliczeniu na 1 pojazd, Rzeźnia średnich rozmiarów
Liczba zbiórek podczas 1 kursu, Rzeźnie średnich rozmiarów
Średnia wartość w przeliczeniu na zbiórkę Średni okres transportu – okres od zakończenia załadunku do rozpoczęcia rozładunku Średnia wartość w przeliczeniu na zbiórkę Rzeźnia niewielkich rozmiarów, n= 5, 3 oraz 5 zbiórek odpowiednio, Rzeźnia średnich rozmiarów, n=66 oraz 35 zbiórek odpowiednio (brak zapisów dotyczących owiec, jedna nieokreślona wartość, która nie została poddana analizie)
Zwierzęta przetrzymywane przez noc Rzeźnia niewielkich rozmiarów: 8 sztuk bydła, 18 świń i 94 owce Rzeźnia średnich rozmiarów: 114 sztuk bydła, 1990 świń oraz 5 owiec
Nieefektywny transport Tradycyjny sposób planowania transportu: ręcznie, przy pomocy długopisu i papieru Ogólnie ograniczone zastosowanie systemów komputerowych w sektorze transportowym Skomputeryzowane systemy planowania transportu są zaawansowane technologicznie
Efektywny transport Duże okno czasowe Nawigacja GPS Cyfrowe wersje map i ograniczeń dotyczących prowadzenia pojazdu Digitalizacja - zasada 80-20, tzn. 80 % zaplanowanych z góry, 20 % dających się dostosować tego samego dnia
Adresy – harmonogram transportu
Struktura gospodarstw dostarczających zwierzęta
Pojazdy – trasy
Podstawowe warunki: Zachowanie tych samych miejsc rozpoczęcia i postojów jak w dniu poprzednim Zachowanie takiego samego porządku zbiórek Okres postoju w każdym gospodarstwie zgodnie z ustaleniami przewoźnika Czas rozładunku zwierząt i czyszczenia pojazdy określony na 50 min Program komputerowy wybiera trasę
Stan obecny Liczba pojazdów 12 Odległość (km) 14153 Czas (min) 26720 Ilość kursów 85 Czas/kurs (min) 326 Odległość/kurs (km) 167
Optymizacja – Podstawowe warunki: 5 największych pojazdów – rozpoczynających zbiórkę i zatrzymujących się w rzeźniach średnich rozmiarów Maksymalny czas transportu: 8h Pozostałe podstawowe warunki odpowiadające liczbie zwierząt, gospodarstw oraz okresom postojowym
Stan obecny Optymalizacja Różnica pomiędzy stanem obecnym a optymalnym (%) Ilość pojazdów 12 5 - 58 % Odległość (km) 14153 9894 - 30 % Czas (min) 26720 20653 - 23 % Ilość kursów 85 58 - 32 % Czas/kurs (min) 326 356 + 9 % Odległość/kurs (km) 167 171 +2 %
Odsetek redukcji emisji w porównaniu do „stanu obecnego” Zoptymalizowany stan obecny Euro 2 Euro 3 Odległość 11% HC 20% 34% 42% NOx 16% 4% 27% PM 40% CO2 12%
Stanowiska Możliwość rzeźni niewielkich rozmiarów z przenośnymi urządzeniami. Własny region geograficzny przewoźników niezależnie od rzeźni odbierającej zwierzęta. Ułatwienia poprzedzające załadunek Kilku przewoźników w tym samym regionie w celu zwiększenia elastyczności Zabieranie zwierząt wcześniej, aby uniknąć przetrzymywania ich przez noc w magazynach przedubojowych
Wnioski Zoptymalizowany transport może prowadzić do: Poprawy dobrostanu zwierząt Mniejszej liczby zwierząt przetrzymywanych przez noc w magazynach przedubojowych Krótszego okresu transportu Pomniejszenia niekorzystnego oddziaływania na środowisko Redukcji emisji Zmniejszenia kosztów transportu Stanowiska dotyczące tych kwestii są pozytywne
Wnioski (ciąg dalszy) Z zastosowania nowoczesnej logistyki skorzystać mogą wszyscy.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!