Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus 2000-2006. Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus (2007-2013)? Beata Skibińska Fundacja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

i jego oferta wyjazdów na praktyki zagraniczne
Sukcesy i porażki Erasmusa w latach 1998 –
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Seminarium projektu ToI ENABLE, Kraków, Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Program Uczenie się przez całe życie Program Leonardo.
Comenius Regio –
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
dr Janina Pietrzak Dyrektor
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Europejska Baza Produktów (European Shared Treasure)
Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Europejska Baza Produktów (European Shared Treasure)
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu uczenie się przez całe życie – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Fundusze strukturalne dla uczelni wyższych w latach 2007 – 2013 Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Warszawa, 8 maja 2007.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Erasmus – przeszłość i przyszłość, czyli od Programu Socrates do Programu Uczenie się przez całe życie (LLP) Spotkanie, 25 października 2006 r. Sylwia.
Spotkanie Koordynatorów ds Mobilności - BWZ r. 1 Spotkanie Koordynatorów ds. Mobilności Porządek spotkania Program Erasmus+ na lata 2014/2015.
PROGRAMY EDUKACYJNE UE
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Spotkanie Koordynatorów Program LLP- Erasmus
Program SOCRATES i jego komponenty
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Program Uczenie się przez całe życie Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Jak nauczać przedsiębiorczości studentów.
F undacja R ozwoju S ystemu E dukacji Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Prezentacja sporządzona na podstawie danych z naboru III.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
1.LLP/ERASMUS 2.LLP/COMENIUS 3.LLP/GRUNDTVIG 4.LLP/LEONARDO DA VINCI 5.FUNDUSZ STYPENDIALNY I SZKOLENIOWY 6.ERASMUS-MUNDUS 7.TEMPUS PROGRAMY EDUKACYJNE.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Program Erasmus Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Politechnika Gdańska, 5 lutego 2010 Dorota Rytwińska.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Michał Tuszyński-Sikora
Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kto? MNISW Dla kogo? studentów z dobrymi wynikami w nauce i posiadającymi osiągnięcia naukowe/artystyczne/sportowe/etc.
MIĘDZYNARODOWE PROJEKTY EDUKACYJNE W LATACH DZIAŁ DS. OBCOKRAJOWCÓW I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ.
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Podstawowe informacje na temat programu
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zmienia życie, otwiera umysły
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
2014–2020 ERASMUS+ AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Zapis prezentacji:

Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus ( )? Beata Skibińska Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji

Biuro Programów Europejskich dla Szkolnictwa Wyższego Erasmus (jako program sektorowy LLP) Erasmus Mundus Tempus Zespół Promotorów/Ekspertów Bolońskich (wsparcie organizacyjno- administracyjne działalności Zespołu)

Program Erasmus w Polsce w latach 1998/99 – 2006/07 W latach 1998/ /07 Polska otrzymała około 91 mln euro na działania zdecentralizowane

Budżet programu Erasmus w Polsce w latach 1998/99 – 2006/07

Program Uczenie się przez całe życie w latach : COMENIUS Edukacja od poziomu przedszkola do poziomu szkoły średniej włącznie ERASMUS Kształcenie i szkolenie na poziomie szkolnictwa wyższego LEONARDO DA VINCI Kształcenie i szkolenie zawodowe na poziomach innych niż szkolnictwo wyższe GRUNDTVIG Kształcenie dorosłych PROGRAM MIĘDZYSEKTOROWY Współpraca i innowacje w dziedzinie uczenia się przez całe życie; Promowanie nauki języków obcych; Rozwijanie innowacyjnych, opartych na ICT, treści, usług, metodologii uczenia oraz rozwiązań praktycznych dla potrzeb uczenia się przez całe życie; Upowszechnianie i wykorzystanie wyników działań wspieranych w ramach programu oraz poprzednich programów związanych z tą dziedziną, jak również wymiana sprawdzonych modelowych rozwiązań; PROGRAM JEAN MONNET Wsparcie działań w dziedzinie integracji europejskiej oraz europejskich instytucji i stowarzyszeń

Erasmus w latach Poprawa jakości i zwiększenie: tak aby do roku 2012 w wymianie Erasmusa udział wzięło co najmniej 3 milionów studentów liczby studentów i nauczycieli akademickich uczestniczących w mobilności na terenie Europy, zakresu współpracy wielostronnej pomiędzy instytucjami szkolnictwa wyższego w Europie, zakresu współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego a przedsiębiorstwami

Karta Uczelni Erasmusa Podstawowe Zasady programu Erasmus Policy Statement Przepustka do realizacji działań Erasmusa Aktualnie ok szkół wyższych w Europie posiada EUC

Karta Uczelni Erasmusa -Uczelnia zapewnia wysoką jakość organizacji wymiany studentów i pracowników; -Uczelnia zapewnia aktualny, łatwo dostępny i przejrzysty opis programów studiów (Katalog Przedmiotów ECTS); -Uczelnia zapewnia stosowanie systemu akumulacji punktów (ECTS lub podobny), który ułatwia stosowanie procedur związanych z zaliczeniem okresu studiów;

Działania programu Erasmus Zdecentralizowane (dokumentacja składana do Narodowej Agencji) Projekty scentralizowane (dokumentacja składana do Komisji Europejskiej) Wyjazdy studentów (studia i praktyki) Programy nauczania (priorytet: joint programmes) Wyjazdy pracowników (nauczycieli akademickich i innych) Współpraca uczelnia - przemysł Organizacja wymianyModernizacja uczelni Kursy Intensywne (Intensive Programmes) Wirtualne kampusy Sieci Tematyczne Erasmusa Więcej informacji:

Wyjazdy i przyjazdy studentów

Przyjazdy studentów do uczelni polskich w latach 2004/2005 i 2005/2006

Wyjazdy i przyjazdy studentów Rok akademickiWyjazdyPrzyjazdyRóżnica 2002/ / / / Ogółem Różnica między liczbą wyjazdów a liczbą przyjazdów studentów

Wyjazdy i przyjazdy studentów Wzrost liczby przyjazdów Kraj 2004/052005/06Wzrost o BułgariaBG CzechyCZ FrancjaFR HiszpaniaES IrlandiaIE682 LitwaLT ŁotwaLV020 PortugaliaPT RumuniaRO031 SłowacjaSK TurcjaTR WęgryHU172811

Wyjazdy i przyjazdy studentów Spadek liczby przyjazdów Kraj 2004/052005/06Spadek o BelgiaBE FinlandiaFI HolandiaNL62593 NiemcyDE NorwegiaNO19109 SzwecjaSE41329 Wielka Brytania UK WłochyIT

Porównanie skali przyjazdów w ramach Programu Erasmus do wybranych krajów

Wnioski końcowe z ubiegłorocznej prezentacji - słabości polskiego szkolnictwa wyższego Oferta w językach obcych (w szczególności w języku angielskim) Promocja kraju Skoordynowana promocja polskiego szkolnictwa wyższego Współpraca z innymi krajami europejskimi

Doświadczenia. Jak je wykorzystać? Dbać o dostępność i jakość informacji. Rozsądnie dbać o stypendystę. Dbać o wykonalność podpisywanych umów dwustronnych. Szanować dobrych partnerów, znać swoją wartość.

Ocena pobytu i studiów w Polsce przez zagranicznych stypendystów Erasmusa Wyniki badania ESN z roku 2005 Aspekty oceniane pozytywnie Studenci oceniali najwyżej: atmosferę miasta i kraju (pierwsze miejsce); kontakt z kulturą naszego kraju; życie studenckie; Studenci są bardziej zadowoleni z pobytu w naszym kraju niż ze studiowania. Studenci nastawieni akademicko są bardziej zadowoleni ze studiowania niż studenci nastawieni pozaakademicko. Na zadowolenie z praktycznego wymiaru pobytu na stypendium duży wpływ ma aktywność organizacji studenckich, w tym głównie ESN.

Ocena pobytu i studiów w Polsce przez zagranicznych stypendystów Erasmusa Wyniki badania ESN z roku 2005 Aspekty oceniane negatywnie Najniżej oceniano poziom poinformowania o Polsce i studiach w naszym kraju. Polska jest postrzegana jako kraj słabo znany. Studenci uważają, że są niedoinformowani na temat warunków studiowania i pobytu w Polsce (zarówno przez uczelnię macierzystą jak i przyjmującą). Studenci są bardziej zadowoleni z samego pobytu niż ze studiowania w naszym kraju.