Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus ( )? Beata Skibińska Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Biuro Programów Europejskich dla Szkolnictwa Wyższego Erasmus (jako program sektorowy LLP) Erasmus Mundus Tempus Zespół Promotorów/Ekspertów Bolońskich (wsparcie organizacyjno- administracyjne działalności Zespołu)
Program Erasmus w Polsce w latach 1998/99 – 2006/07 W latach 1998/ /07 Polska otrzymała około 91 mln euro na działania zdecentralizowane
Budżet programu Erasmus w Polsce w latach 1998/99 – 2006/07
Program Uczenie się przez całe życie w latach : COMENIUS Edukacja od poziomu przedszkola do poziomu szkoły średniej włącznie ERASMUS Kształcenie i szkolenie na poziomie szkolnictwa wyższego LEONARDO DA VINCI Kształcenie i szkolenie zawodowe na poziomach innych niż szkolnictwo wyższe GRUNDTVIG Kształcenie dorosłych PROGRAM MIĘDZYSEKTOROWY Współpraca i innowacje w dziedzinie uczenia się przez całe życie; Promowanie nauki języków obcych; Rozwijanie innowacyjnych, opartych na ICT, treści, usług, metodologii uczenia oraz rozwiązań praktycznych dla potrzeb uczenia się przez całe życie; Upowszechnianie i wykorzystanie wyników działań wspieranych w ramach programu oraz poprzednich programów związanych z tą dziedziną, jak również wymiana sprawdzonych modelowych rozwiązań; PROGRAM JEAN MONNET Wsparcie działań w dziedzinie integracji europejskiej oraz europejskich instytucji i stowarzyszeń
Erasmus w latach Poprawa jakości i zwiększenie: tak aby do roku 2012 w wymianie Erasmusa udział wzięło co najmniej 3 milionów studentów liczby studentów i nauczycieli akademickich uczestniczących w mobilności na terenie Europy, zakresu współpracy wielostronnej pomiędzy instytucjami szkolnictwa wyższego w Europie, zakresu współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego a przedsiębiorstwami
Karta Uczelni Erasmusa Podstawowe Zasady programu Erasmus Policy Statement Przepustka do realizacji działań Erasmusa Aktualnie ok szkół wyższych w Europie posiada EUC
Karta Uczelni Erasmusa -Uczelnia zapewnia wysoką jakość organizacji wymiany studentów i pracowników; -Uczelnia zapewnia aktualny, łatwo dostępny i przejrzysty opis programów studiów (Katalog Przedmiotów ECTS); -Uczelnia zapewnia stosowanie systemu akumulacji punktów (ECTS lub podobny), który ułatwia stosowanie procedur związanych z zaliczeniem okresu studiów;
Działania programu Erasmus Zdecentralizowane (dokumentacja składana do Narodowej Agencji) Projekty scentralizowane (dokumentacja składana do Komisji Europejskiej) Wyjazdy studentów (studia i praktyki) Programy nauczania (priorytet: joint programmes) Wyjazdy pracowników (nauczycieli akademickich i innych) Współpraca uczelnia - przemysł Organizacja wymianyModernizacja uczelni Kursy Intensywne (Intensive Programmes) Wirtualne kampusy Sieci Tematyczne Erasmusa Więcej informacji:
Wyjazdy i przyjazdy studentów
Przyjazdy studentów do uczelni polskich w latach 2004/2005 i 2005/2006
Wyjazdy i przyjazdy studentów Rok akademickiWyjazdyPrzyjazdyRóżnica 2002/ / / / Ogółem Różnica między liczbą wyjazdów a liczbą przyjazdów studentów
Wyjazdy i przyjazdy studentów Wzrost liczby przyjazdów Kraj 2004/052005/06Wzrost o BułgariaBG CzechyCZ FrancjaFR HiszpaniaES IrlandiaIE682 LitwaLT ŁotwaLV020 PortugaliaPT RumuniaRO031 SłowacjaSK TurcjaTR WęgryHU172811
Wyjazdy i przyjazdy studentów Spadek liczby przyjazdów Kraj 2004/052005/06Spadek o BelgiaBE FinlandiaFI HolandiaNL62593 NiemcyDE NorwegiaNO19109 SzwecjaSE41329 Wielka Brytania UK WłochyIT
Porównanie skali przyjazdów w ramach Programu Erasmus do wybranych krajów
Wnioski końcowe z ubiegłorocznej prezentacji - słabości polskiego szkolnictwa wyższego Oferta w językach obcych (w szczególności w języku angielskim) Promocja kraju Skoordynowana promocja polskiego szkolnictwa wyższego Współpraca z innymi krajami europejskimi
Doświadczenia. Jak je wykorzystać? Dbać o dostępność i jakość informacji. Rozsądnie dbać o stypendystę. Dbać o wykonalność podpisywanych umów dwustronnych. Szanować dobrych partnerów, znać swoją wartość.
Ocena pobytu i studiów w Polsce przez zagranicznych stypendystów Erasmusa Wyniki badania ESN z roku 2005 Aspekty oceniane pozytywnie Studenci oceniali najwyżej: atmosferę miasta i kraju (pierwsze miejsce); kontakt z kulturą naszego kraju; życie studenckie; Studenci są bardziej zadowoleni z pobytu w naszym kraju niż ze studiowania. Studenci nastawieni akademicko są bardziej zadowoleni ze studiowania niż studenci nastawieni pozaakademicko. Na zadowolenie z praktycznego wymiaru pobytu na stypendium duży wpływ ma aktywność organizacji studenckich, w tym głównie ESN.
Ocena pobytu i studiów w Polsce przez zagranicznych stypendystów Erasmusa Wyniki badania ESN z roku 2005 Aspekty oceniane negatywnie Najniżej oceniano poziom poinformowania o Polsce i studiach w naszym kraju. Polska jest postrzegana jako kraj słabo znany. Studenci uważają, że są niedoinformowani na temat warunków studiowania i pobytu w Polsce (zarówno przez uczelnię macierzystą jak i przyjmującą). Studenci są bardziej zadowoleni z samego pobytu niż ze studiowania w naszym kraju.