Podstawy teoretyczne i zastosowanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ KARIERY
Metoda Development Center w praktyce
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
  WZBOGACANIE WARSZTATU PRACY CZŁONKIŃ I CZŁONKÓW SDSiZ RP poprzez
XXI Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP Warszawa, maja 2011r.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Ćwiczenia I.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Priorytet VI Poddziałanie Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Praca.
RENE V. DAWIS, LLOYD. H. LOFQUIST, DAWID. J. WEISS
Kategorie planowania kariery zawodowej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Psychologia w zarządzaniu
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE.
Kilka słów o genezie projektu FAMICO
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych u uczniów gimnazjum
Instytut Statystyki i Demografii
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Psychologia w zarządzaniu
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
„Zainteresowania i predyspozycje zawodowe”
Seminarium magisterskie
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Różnicowanie się gimnazjów w dużych miastach
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Baza narzędzi diagnostycznych doradcy zawodowego
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
C E L E Kielce r. XXIII Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP : SDSiZ RP K I.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 3 W RADOMIU Rola doradztwa zawodowego w pracy Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej Nr 3 w Radomiu Opracowanie:
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
zawodowy – elektroniczna aplikacja on-line” Projekt innowacyjny: „Poszukiwanie nowych skutecznych metod.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
wykorzystanie testów psychologicznych w HR
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Podstawy teoretyczne i zastosowanie Anna Paszkowska-Rogacz Podstawy teoretyczne i zastosowanie XXI Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP Warszawa, 26-27 maja 2011

Kwestionariusze zainteresowań i preferencji dla młodzieży Inwentarz Zainteresowań (Frydrychowicz, Jaworska, Woynarowska, Matuszewski, 1994), zawierający 178 pytań Test Osobowości i Zainteresowań (Dajek, 1997), zawierający 214 stwierdzeń Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP (Matczak, Jaworowska, Ciechanowicz, Zalewska, Stańczak, 2006), zawierający 133 stwierdzenia

Zainteresowanie Węższe znaczenie: Szersze znaczenie: Tendencja człowieka do wybiórczego kierowania aktywności poznawczej na określonego rodzaju obiekty czy klasy obiektów (Gurycka 1978, Matczak 1991) Szersze znaczenie: Skłonność do podejmowania określonego rodzaju działań, związana z doznawaniem pozytywnych emocji w kontakcie z danego typu obiektami czy działaniami

Podstawa teoretyczna kwestionariusza – modyfikacja koncepcji osobowości zawodowej Johna L. Hollanda Realistyczny Przedmiotowy Konwencjonalny Metodyczny Badawczy Innowacyjny Artystyczny Przedsiębiorczy Kierowniczy Społeczny

Mapa „Świata pracy” Dale’a Predigera

I Badanie pilotażowe - eksploracyjna analiza czynnikowa metodą Promax 155 pozycji 606 uczniów – jednakowa liczba uczniów z ostatnich klas szkół podstawowych, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych (po 50% dziewcząt i chłopców) wyodrębniono 60 pozycji i sześć skal: Zainteresowania przedmiotowe Zainteresowania innowacyjne Zainteresowania artystyczne Zainteresowania społeczne Zainteresowania kierownicze Zainteresowania metodyczne

I Badanie pilotażowe – rzetelność skal Skale Zgodność wewnętrzna alfa Cronbacha Stabilność R-Pearsona Zainteresowania przedmiotowe 0,896 0,759** Zainteresowania innowacyjne 0,835 0,811** Zainteresowania artystyczne 0,858 0,751** Zainteresowania społeczne 0,878 0,656** Zainteresowania kierownicze 0,862 0,728** Zainteresowania metodyczne 0,811 0,589**

II Badanie pilotażowe – trafność zbieżna i różnicowa 595 uczniów – struktura j.w. Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji (Matczak, Jaworowska, Ciechanowicz, Zalewska, Stańczak, 2006). nasilenie zainteresowań w zakresie siedmiu grup: językowe, matematyczno-logiczne, praktyczno-techniczne, praktyczno-estetyczne, opiekuńczo-usługowe, kierowniczo-organizacyjne i biologiczne preferowanie pracy wymagającej planowania lub improwizowania oraz preferowanie środowiska pracy słabo lub silnie stymulującego. Kwestionariusz Temperamentu PTS (Strelau i Zawadzki, 1998) - siła procesu pobudzenia (SPP), siła procesu hamowania (SPH), ruchliwości procesów nerwowych (RPN), równowaga procesów nerwowych (RWN).

Trafność – diagnostyczne korelacje MŁOKOZZ a WKP przedmiotowe i innowacyjne (MŁOKOZZ) - matematyczno-logiczne oraz praktyczno-techniczne (WKP) artystyczne (MŁOKOZZ) - praktyczno-estetyczne i opiekuńczo-usługowe (WKP) kierownicze (MŁOKOZZ) - kierowniczo-organizacyjne (WKP) metodyczne (MŁOKOZZ) - planowanie-improwizowanie (WKP). MŁOKOZZ a PTS przedmiotowe, innowacyjne, kierownicze (MŁOKOZZ) - procesy pobudzenia (PTS) przedmiotowe, społeczne i metodyczne (MŁOKOZZ) - procesy hamowania (PTS) kierownicze (MŁOKOZZ) - ruchliwość procesów nerwowych (PTS)

Analiza konfirmacyjna parametry dopasowania modelu: χ2 = 5683,025; ss = 1695; p=0,000; χ2/ss = 3,36, RMSEA = 0,063, RMSEA D90 =0,061, RMSEA G90 = 0,064

Analiza konfirmacyjna – kowariancje Przedmiotowy Metodyczny Innowacyjny Artystyczny Kierowniczy Społeczny .54 -.36 .04 .03 .15 .21 .21 .44 .44 -.20 .10 .40 .64 .58 .39

III badanie - trafność prognostyczna – etap I 1800 przedstawicieli 60 zawodów reprezentujących mapę „Świata pracy” i skale MŁOKOZZ (1000 kobiet, 800 mężczyzn) Klasyfikacja do zawodów przez 7 ekspertów Kwestionariusz z instrukcją dla dorosłych Analiza różnic międzygrupowych Analiza profilu

Trafność prognostyczna – przykłady profili M

III badanie - trafność prognostyczna – etap II Oszacowanie przez 7 ekspertów zależności pomiędzy wynikami skal MŁOKOZZ a umiejętnościami zawodowymi i preferowanymi wartościami przedmiotowe: zdolności manualne/rekompensata finansowa i sprawiedliwe traktowanie przez pracodawcę innowacyjne: - liczenie/potrzeba wykorzystywania w pracy posiadanych uzdolnień artystyczne – zdolności artystyczne/potrzeba wykorzystywania w pracy posiadanych uzdolnień społeczne – umiejętności pomagania innym/przyjacielskie stosunki w pracy kierownicze - umiejętności przywódcze/potrzeba osiągnięć metodyczne – umiejętności biurowe/bezpieczeństwo

IV badanie normalizacja Szkoły dużych miast (pow. 100tys. mieszkańców) Szkoły małych miast i wsi (pon. 20 tys. Mieszkańców) Klasy trzecie szkoły podstawowej = 401 Klasy trzecie gimnazjum = 400 Klasy trzecie szkół ponadgimnazjalnych = 400 Dziewczęta = 607, chłopcy = 594 Transformacja wyników surowych, wyników stopnia zróżnicowania (wskaźniki Hollanda i Iachana’a) oraz intensywności na wyniki skali stenowej Normy dla trzech grup wiekowych, oddzielnie dla dziewcząt i chłopców

Zmienne demograficzne a wyniki Wiek Spadek ekspresji zainteresowań wraz z wiekiem, stabilność jedynie zainteresowań społecznych Niższa spójność zainteresowań uczniów starszych Wyższe wskaźniki zróżnicowania uczniów starszych Płeć Zainteresowania dziewcząt wyższe w skalach zainteresowań artystycznych, społecznych i kierowniczych (efekt niewielki) Chłopcy – wyższy stopień spójności, niższy intensywności Miejsce zamieszkania Małe miasto – wyższe zainteresowania przedmiotowe i metodyczne

Procedura badania Badania indywidualne i grupowe Wersja papierowa i elektroniczna (off-line) Pozycje od „całkowicie nie zgadzam się” – 1 punkt do „całkowicie zgadzam się” – 5 punktów Wyniki surowe poprzez zsumowanie punktów Obliczenie wskaźników Hollanda, Iachan’a Przypisanie wyników przeliczonych Porównanie z listą zawodów Porównanie z profilami zawodów

Zastosowania MŁOKOZZ jest przeznaczony do użytku w poradnictwie zawodowym dla dzieci i młodzieży Wyniki informują o nasileniu preferencji badanego Profil zainteresowań może być porównywany z profilami 60 zawodów Wyniki MLOKOZZ nie mogą być jedyna podstawą porad zawodowych. Należy również brać pod uwagę kompetencje, wykształcenie, dodatkowe właściwości indywidualne (stan zdrowia, sprawność fizyczna, inteligencja, zdolności, cechy temperamentu)

Realizator projektu: Fundacja Realizacji Programów Społecznych ul. Kopernika 36-40 00-924 Warszawa Tel/fax: (+48)(022) 826-71-07 http://www.frps.org.pl/ e-mail:frps@frps.org.pl