Ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biznes na Pomorzu Zachodnim – zarabiamy czy pomagamy? Anna Kornacka.
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Prognoza zatrudnienia na lubuskim rynku pracy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Rynek pracy w województwie zachodniopomorskim
Stan sektora w regionach
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Przedsiębiorcy i rozwój
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
1 DZIAŁANIA URZĘDÓW PRACY W KONTEKŚCIE PO KL I RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO – POMORSKIM TORUŃ, MARZEC 2008 ROK.
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
WARSZTAT INAUGURACYJNY PROJEKTU Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - MONITOROWANIE PLUS.
1. Wydział EFS Wrocław, sierpień 2009.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt realizowany przez Konsorcjum pod kierunkiem IMC Consulting LTD Termin realizacji Projektu: 19 listopada 2004 – 30 września 2005 Promocja Zatrudnienia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki KOMPONENT REGIONALNY Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Strategia lizbońska i węgierska polityka zatrudnienia LászlóKordás 29 kwitnia 2006r. Balatongyörök.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Bezrobocie.
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Zapis prezentacji:

Ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Oczekiwania pracodawców w kontekście rozwoju zasobów ludzkich z uwzględnieniem finansowania z POKL” Mateusz Zakolski Ekspert Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Katowice, 15.10.2007

Czy przedsiębiorstwa mają szanse nadal poprawiać swoje wyniki finansowe?

Jakie bariery będą ograniczać działalność przedsiębiorstw ? Bariera popytu ? - NIE Bariera mocy wytwórczych ? - TAK Bariera podaży pracy ? - TAK

NIE MA BARIERY POPYTOWEJ NIE MA BARIERY POPYTOWEJ. Popyt krajowy jest wysoki – nakręca go wzrost zatrudnienia i wzrost wynagrodzeń. Źródło: GUS, opracowanie PKPP Lewiatan

JEST BARIERA MOCY WYTWÓRCZYCH JEST BARIERA MOCY WYTWÓRCZYCH. Stopień wykorzystania aparatu wytwórczego jest wysoki. Firmy zaczęły inwestować w jego rozszerzenie, ale poziom tych inwestycji nie jest wystarczający. Efektem jest rosnący dynamicznie import. Stopień wykorzystania mocy wytwórczych wynosi 81,7%. Największy jest w: - budownictwie – średnie wykorzystanie 89% - w firmach zatrudniających powyżej 2000 pracowników – średnie wykorzystanie 89,1% - w firmach, w których ponad 50% przychodów przynosi eksport – średnie wykorzystanie 86,9% Źródło: NBP

Import przegonił eksport

Inwestycje Inwestycje planuje 56% przedsiębiorstw, przede wszystkim: - przedsiębiorstwa publiczne o dobrej kondycji ekonomicznej, - przedsiębiorstwa duże, - przedsiębiorstwa budowlane, firmy branży energetycznej, przedsiębiorstwa górnicze, przedsiębiorstwa działające w przetwórstwie przemysłowym, - przedsiębiorstwa oczekujące wzrostu popytu, - przedsiębiorstwa oczekujące wzrostu sprzedaży na eksport, - przedsiębiorstwa zwiększające produkcję i zatrudnienie. Celem inwestycji będzie: - wzrost potencjału wytwórczego – 42% firm, przede wszystkim eksporterzy - unowocześnienie, zmniejszenie kosztów – 26,7% firm, przede wszystkim eksporterzy spodziewający się spadku sprzedaży na eksport - wymiana, remont używanego majątku – 22,9% firm Źródłem finansowania inwestycji będą: - kredyty bankowe – w przypadku 34% firm - środki własne – w przypadku 40% firm Źródło: NBP

JEST BARIERA PODAŻY PRACY. Obszary powstawania nowych miejsc pracy Wyszczególnienie Przyrost zatrudnienia 2001-2025 w tys. osób W % całego przyrostu zatrudnienia - usługi komputerowe 700 28,1 - służba zdrowia 620 24,9 - gastronomia i bary 345 13,9 - doradztwo w zarządzaniu 220 8,4 - przemysły wysokiej techniki 200 7,7 - nauka i B+R 170 6,8 - hotele 160 6,4 - szkolnictwo dla dorosłych 150 6,0 - reklama i marketing 125 5,0 Źródło: A. Karpiński, Edukacja a rynek pracy, 2006

Dzisiejsza struktura kształcenia bariery tej nie zlikwiduje. Źródło: GUS, 2006

Problemem jest migracja zarobkowa. wg BAEL w kwietniu 1994 r. migracja z Polski wynosiła 200 tys. osób (i w granicach 120-200tys. utrzymywała się w latach 1994-2003) W okresie 1994-2003 50-60% stanowiły osoby przebywające za granicą poniżej 12 miesięcy W marcu 2007 r. migracja z Polski wynosiła prawie 450 tys. Od 2004 r., tj. od czasu wejścia Polski do UE zaczęła zwiększać się grupa osób przebywających za granicą powyżej 12 miesięcy W marcu 2007 r. ponad 60% migrantów z Polski były to osoby przebywające za granicą powyżej 12 miesięcy Jednocześnie wg Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań, za granicą czasowo przebywało w 2002 r. prawie 800 tys. Osób. Uważa się, że dane te nie obejmują wszystkich osób, które wyemigrowały z Polski (+ 300 tys., to osoby, które wymeldowały się z pobytu stałego i opuściły Polskę). Po wejściu Polski do UE liczby te znacząco wzrosły.

Jak zwiększyć podaż pracy ? Rozwiązanie doraźne, pozasystemowe – otwarcie polskiego rynku pracy (nie załatwia sprawy) Rozwiązania systemowe: Aktywizacja osób mieszkających w dużej odległości od rynków pracy (np. wzrost kosztów uzyskania przychodów) Aktywizacja niepełnosprawnych (finansowanie np. z funduszy unijnych szkoleń, zwiększenie kosztów uzyskania przychodu osobom niepełnosprawnym) Aktywizacja kobiet (pakiet prorodzinny, elastyczne formy zatrudnienia – telepraca, praca na część etatu) Aktywizacja osób w wieku 55+ (np. kształcenie ustawiczne, ograniczenie możliwości przechodzenia na wcześniejsze emerytury) Aktywizacja osób o najniższych kwalifikacjach bądź o kwalifikacjach, na które nie ma popytu na rynku poprzez przekazanie tym osobom kwalifikacji pożądanych na rynku (np. kierowcy, robotnicy budowlani, operatorzy maszyn, informatycy)

Cechy polskiego rynku pracy Strukturalne bezrobocie na poziomie 8-10 % obejmujące osoby o niskich kwalifikacjach i niskiej mobilności, Relatywnie niski wskaźnik zatrudnienia (57%), Wysoka skala bierności zawodowej i duża skala ukrytego bezrobocia w rolnictwie (de facto więc problemy strukturalne polskiego rynku pracy obejmują grupę o wiele szerszą, niż obecne 11,7 % bezrobotnych – MPIPS, 9,6% BAEL), Duży odsetek zatrudnionych na „czarno” - 15% pracowników jest zatrudnionych w szarej sferze gospodarki, co powiększa liczbę osób bez kwalifikacji Zmiana na rynku pracy od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, kiedy to bezrobocie zaczęło spadać, a obecnie mamy do czynienia z brakami pracowników o właściwych kwalifikacjach (np. pracownicy budowlani)

Przeszkody w znalezieniu właściwej pracy: Niedopasowanie kwalifikacyjne, często związane z nieprzemyślanym wyborem ścieżek edukacyjnych i zawodu (brak powszechnego systemu doradztwa zawodowego) Niski poziom mobilności pracowników wynikający również z braków np. struktury mieszkaniowej i transportowej, oraz brak krajowego systemu pośrednictwa pracy, co utrudnia łączenie potrzeb pracodawców z regionów wysokiego rozwoju z pracownikami zamieszkałymi na terenach o niskim potencjale ekonomicznym

Przeszkodą w utrzymywaniu odpowiedniego poziomu umiejętności na rynku pracy jest słabość instytucjonalna modelu edukacji dorosłych, co wyraża się przez: Niski udział dorosłych w kształceniu ustawicznym (5,6%) , Brak inwestycji w kapitał ludzki ze względu na brak zachęt dla pracodawców, ale i dla pracowników Słabo rozwinięty rynek usług edukacyjnych dla dorosłych oraz rynek ich wspierania (doradztwo zawodowe, e-learning i jego dostępność, TV-learning, etc.) Brak promocji rozwijania potrzeb edukacyjnych 35 – 40 latków oraz grupy 45-50, co powinno przedłużyć czas aktywności zawodowej w okresie przedemerytalnym

Duński model flexicurity – tzw. „złoty trójkąt” Elastyczne przepisy dotyczące zatrudnienia Rozbudowany system wsparcia (zapewniający bezpieczeństwo socjalne) Powszechne działania aktywizacyjne i edukacyjne (motywujące bezrobotnych do poszukiwania pracy oraz pozwalające im uzyskać kwalifikacje niezbędne do ponownego wejścia na rynek pracy) Dodatkowym czynnikiem wspierającym ten model jest silne zaangażowanie partnerów społecznych dla realizacji tego celu.

Korzyści jakie osiągnęła Dania w wyniku wdrożenia koncepcji flexicurity obniżenie i utrzymanie niskiej stopy bezrobocia bez zwiększenia inflacji (krzywa Phillipsa), stabilność finansów publicznych (nadwyżka budżetowa), stabilny wzrost gospodarczy, wysoka atrakcyjność kraju dla inwestorów, rzadkie występowanie zjawiska „working poor” „ubogich pracujących” lepsze dopasowanie pracownika do wykonywanej pracy (kwalifikacji pracownika do potrzeb pracodawcy), Dania charakteryzuje się stabilnym wzrostem i uporządkowanymi finansami publicznymi. Przykładowo, w latach 2000 – 2005 wzrost gospodarczy wyniósł w Danii średniorocznie 1,7 %, przy średniej stopie zatrudnienia na poziomie 77,5%. W 2004 r. łączny dług publiczny wyniósł 42,7% PKB, zaś nadwyżka budżetowa 2,8% PKB. Istnienie nadwyżki budżetowej wynika przede wszystkim z doskonałej sytuacji w dziedzinie zatrudnienia, przynoszącej budżetowi państwa znaczące wpływy z podatków. Na duńskim rynku pracy występuje wysoka fluktuacja, ponieważ rocznie znika ponad 10% miejsc pracy i tworzona jest podobna ilość nowych miejsc pracy. Rocznie około 30% zatrudnionych zmienia miejsce pracy. W analizach dotyczących atrakcyjności krajów dla inwestorów Dania często zajmuje czołowe lokaty. W opracowaniu Economic Intelligence Units z marca 2005 r. Dania zajęła nawet pierwsze miejsce.

Od 1993 r. udało się znacznie obniżyć stopę bezrobocia bez zwiększenia inflacji płacowej, ponieważ, ogólnie rzecz biorąc, przebieg krzywej Phillipsa dla tego okresu jest płaski. Rozpoczęta w 1993 roku intensywna reorganizacja duńskiego rynku pracy, przy jednoczesnym rozluźnianiu ograniczeń gospodarki, pozwoliła wykreować elastyczny i zarazem stabilny rynek pracy, oferujący wysokie zarobki oraz wysokie zasiłki dla bezrobotnych. W kontekście europejskim jest oczywiste, że ze względu na zróżnicowane stosunki kulturowe, strukturalne oraz gospodarcze niemożliwe jest bezpośrednie przeniesienie duńskiego modelu flexicurity na inne kraje. Jednakże dla krajów i regionów, które osiągnęły już pewien standard socjalny, możliwe jest przejęcie niektórych ogólnych elementów jako strategii politycznej

POKL jako odpowiedź na potrzeby edukacyjne Poziom krajowy Poddziałanie 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach Poddziałanie 2.1.2 Partnerstwo dla zwiększenia adaptacyjności Poddziałanie 2.1.3 Wsparcie systemowe na rzecz zwiększania zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw Poddziałanie 2.2.2 Poprawa jakości świadczonych usług szkoleniowych

POKL jako odpowiedź na potrzeby edukacyjne Poziom regionalny Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo Poddziałanie 8.12 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie Poddziałanie 8.1.3 Wzmacnianie lokalnego partnerstwa na rzecz adaptacyjności Poddziałanie 8.2.1 Wsparcie dla sfery nauki i przedsiębiorstw Poddziałanie 8.2.2 Regionalne Strategie Innowacji

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ