Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka spójności UE na lata 2014–2020
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
WPR po 2013 – stan bieżący, przygotowania oraz perspektywy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Polityka spójności UE Wnioski dla Polski Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej MRR 9 grudnia 2011 r., Rzeszów.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
EFS w nowym okresie programowania
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
i inne dokumenty dotyczące perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Perspektywa finansowa :
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Wsparcie dla rozwoju technologii
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warunki wstępne (ex ante) stan
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Zapis prezentacji:

Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011

2 Nowa Polityka Spójności - nowa polityka inwestycyjna Cele bieżącej i przyszłej polityki: Konwergencja Regionalna konkurencyjność i zatrudnienie Europejska współpraca terytorialna Inwestowanie dla wzrostu i zatrudnienia Europejska współpraca terytorialna

3 Nowa Polityka Spójności - beneficjenci Regiony europejskie podzielono na trzy kategorie wg ich PKB w odniesieniu do średniej wspólnotowej Mniej rozwinięte regiony: <75% PKB (85% dofinansowania, 75% EWT) Regiony przejściowe: >75%<90% PKB (60% dofinansowania) Bardziej rozwinięte regiony: >90% PKB (50% dofinansowania) Europejska współpraca terytorialna Regiony przygraniczne, obszary ponadnarodowe

4 Zintegrowane programowanie strategiczne w ujęciu terytorialnym Wielofunduszowość jako spójne podejście do programowania strategicznego i wdrażania polityki europejskiej oraz polityk krajowych Wspólne Ramy Strategiczne – dokumentem koordynującym działania różnych polityk w odniesieniu do terytorium. WRS powinny obejmować Politykę Spójności, Wspólną Politykę Rolną i Wspólną Politykę Rybacką oraz odnosić się do innych polityk o wyraźnym wymiarze terytorialnym, wspierających: badania i rozwój, innowacyjność, zatrudnienie, edukację, wykluczenie społeczne, ubóstwo, przeciwdziałanie zmianom klimatycznym i energetyka Kontrakt partnerski będzie obejmował działania prowadzone w ramach tych polityk. To jednocześnie dokument strategiczny uwzględniający przestrzenny wymiar trendów społeczno-gospodarczych i zróżnicowane oddziaływanie wyzwań sformułowanych w EU 2020

5 Programowanie strategiczne – kontrakt partnerski Kontrakt partnerski powinien zawierać : Cele i priorytety tematyczne w oparciu o rzetelną analizę: presji poszczególnych wyzwań, przewag konkurencyjnych, lokalnej wiedzy, doświadczenia, umiejętności oraz przy zaangażowaniu kluczowych aktorów prowadzonej polityki rozwoju Zobowiązania umawiających się stron (Komisja, państwo członkowskie i/lub regiony) do osiągnięcia wyznaczonych celów Główne działania na rzecz realizacji celów i priorytetów, w postaci krajowych i/lub regionalnych programów operacyjnych Zasadnicze elementy systemu realizacji (monitorowanie, ewaluacja, wskaźniki, sprawozdawczość, warunkowość, system instytucjonalny) Mechanizmy koordynacji z instrumentami pozostałych polityk o wyraźnym wymiarze terytorialnym, wspierających strategię EU 2020

6 Koncentracja tematyczna Państwa członkowskie koncentrują wsparcie, zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych funduszy, na działaniach przynoszących największą wartość dodaną w odniesieniu do realizacji unijnej strategii na rzecz inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, podejmując wyzwania określone w zaleceniach dotyczących poszczególnych państw, a także biorąc pod uwagę potrzeby krajowe i regionalne. Minimalny poziom Europejskiego Funduszu Społecznego. Obowiązek skoncentrowania środków na ograniczonej liczbie celów lub priorytetów.

7 11 celów tematycznych 1 Wspieranie B+R oraz innowacyjności 2 Poprawa dostępności oraz użytkowania technologii informacyjnych oraz komunikacyjnych (ICT) 3 Poprawa konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw 4 Wsparcie przechodzenia do gospodarki niskowęglowej 5 Promowanie dostosowania do zmian klimatycznych i zapobieganie zagrożeniom 6 Ochrona środowiska i promowanie zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych

8 11 celów tematycznych - cd 7 Promowanie zrównoważonego transportu oraz eliminowanie wąskich gardeł w ramach podstawowej sieci infrastrukturalnej 8 Promowanie zatrudnienia oraz wspieranie mobilności rynku pracy 9 Promowanie włączenia społecznego oraz przeciwdziałanie ubóstwu 10 Inwestowanie w edukację, kompetencje oraz uczenie się przez całe życie 11 Podnoszenie zdolności instytucjonalnej oraz administracyjnej

9 Warunkowość dla podniesienia skuteczności W celu zwiększenia skuteczności wykonania wprowadzone zostaną nowe przepisy dotyczące uwarunkowań, aby zagwarantować tworzenie przez finansowanie UE silnych zachęt dla państw członkowskich do osiągnięcia celów strategii Europa Uwarunkowania będą obejmować warunki ex-ante, które muszą być spełnione zanim nastąpi wypłata środków, oraz warunki ex post, które uzależnią uwolnienie dodatkowych środków od osiągniętych wyników.

10 Nowa Polityka Spójności Lepsze systemy monitorowania efektywności oraz określenie celów i wskaźników Warunkowość ex-anteWarunkowość ex-post (rezerwa wykonania)Warunkowość makroekonomiczna Celem jest zwiększenie efektywności polityki spójności poprzez:

11 Wskaźniki, miarą efektywności Polityki Spójności Wskaźniki produktu Obowiązkowe i wspólne wskaźniki produktu wraz z kwantyfikowalnymi celami Wskaźniki specyficzne dla programu, jeśli to konieczne Coroczne raportowanie Wskaźniki rezultatu Decyzja na poziomie regionalnym lub krajowym w zakresie planowanej zmiany dla każdego z celów programu Wskaźniki rezultatu dla każdego z celów programu odzwierciedlające planowaną zmianę, wraz z informacją o poziomie początkowym wskaźnika Systematyczne monitorowanie ewolucji wskaźników rezultatu

12 Warunkowość ex-ante Obowiązek spełnienia przez państwo członkowskie i regiony warunków powiązanych bezpośrednio z 11 celami tematycznymi Jeśli warunki są niespełnione, precyzyjne określenie koniecznych do podjęcia działań wraz z terminami ich realizacji Jeśli warunki nie zostaną spełnione w określonym w programie terminie nastąpi zawieszenie płatności Dla przypadków poważnych możliwe będzie zawieszenie przez KE płatności pośrednich w momencie przyjmowania programu

13 Warunkowość ex-post Programy mają precyzyjnie zdefiniowane i mierzalne cele5% ogółu środków odłożone na rezerwę wykonania Rezerwa wykonania będzie rozdzielona w 2019 roku na podstawie postępów w realizacji programu (na poziomie priorytetu) Priorytety, które nie osiągną celu nie kwalifikują się do uzyskania dodatkowych środków w ramach rezerwy

14 Warunkowość makroekonomiczna Procedury nadmiernego deficytuBraku wprowadzenia rekomendacji RadyBraku równowagi makroekonomicznejProgramu ekonomiczno/finansowego System sankcji (zawieszenia płatności) bezpośrednio związany z zaistnieniem:

15 Uproszczenia dla nowej Polityki Spójności Wyjaśnienie zasad korzystania z instrumentów finansowych Rozszerzenie zakresu instrumentów finansowych Dostęp do instrumentów finansowych na poziomie UE Wprowadzenie Wspólnego Planu Działania (Joint Action Plan) Zarządzanie oparte na rezultatach, mniejsze obciążenie administracji Wprowadzenie Wspólnego Planu Działania (Joint Action Plan) Joint Action Plan: mini program składający się z diagnozy, uzasadnienia, wskaźników, milestones, systemu wdrażania Krok w kierunku e-spójności Znaczące obniżenie kosztów administracji na poziomie krajowym i regionalnym

Dziękuję za uwagę Małgorzata Staś Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Katowice, ul. Ligonia 46 tel