Stanisław Waberski, CKU Siedlce Kowno, 30 Marca 2011 Składowa Lekcja Stanisław Waberski, CKU Siedlce Kowno, 30 Marca 2011
Jedną z możliwości oferowanych przez platformę Moodle jest Lekcja Jedną z możliwości oferowanych przez platformę Moodle jest Lekcja. Zostanie tutaj zaprezentowana na przykładzie doświadczeń Centrum Kształcenia Ustawicznego (CKU) in Siedlce www.cku.siedlce.pl
CKU w Siedlcach jest placówką kształcenia dorosłych, tj CKU w Siedlcach jest placówką kształcenia dorosłych, tj. osób w wieku ponad 18 lat. Jest to zespół, w skład którego wchodzą następujące rodzaje szkół: liceum ogólnokształcące, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum, technikum uzupełniające, szkoły policealne. CKU oferuje kształcenie w takich zawodach, jak zawodach technik administracji, technik handlowiec, technik obsługi turystycznej, technik spedytor, technik informatyk, technik archiwista.
Część zajęć w szkole policealnej prowadzonych jest na platformie Moodle, co sprawia, że kształcenie dla osób zamieszkałych daleko od siedziby szkoły, pracujących w kraju lub za granicą jest bardziej dostępne.
Zanim Moodle zostało wprowadzone do CKU jako narzędzie w procesie nauczania, nauczyciele wzięli udział w kursie E-learning sposobem na problemy kształcenia ustawicznego.
Składowa lekcja umożliwia przedstawienie danego tematu w sposób zbliżony do lekcji prowadzonej w sposób tradycyjny. Umożliwia ona łączenie wiedzy teoretycznej z ćwiczeniami praktycznymi; pozwala też na bieżącą samokontrolę stopnia opanowania materiału.
Na kolejnych slajdach zostanie zaprezentowany przykład lekcji realizowanej w ramach przedmiotu Marketing usług turystycznych dla szkoły policealnej w zawodzie technik obsługi turystycznej. Zacznijmy od utworzenia składowej na Moodle.
lekcji z listy rozwijanej Celem dodania lekcji z listy rozwijanej Dodaj składową wybieramy Lekcja
W kreatorze należy wpisać temat lekcji oraz ustalić jej parametry
Parametry lekcji Jeżeli celem lekcji jest podanie nowego materiału należy ją ustawić jako lekcję ćwiczeniową, pozwolić uczniom na jej powtarzanie i zmienianie odpowiedzi na pytania. Lekcję można chronić hasłem oraz udostępnić ją w określonym terminie.
Zapisz zmiany i wyświetl Po ustaleniu parametrów lekcji naciskamy przycisk Zapisz zmiany i wyświetl
Wstawianie treści Po naciśnięciu przycisku Save and display w edytorze wstawiania lekcji otworzy się okno zawierające temat lekcji i między innymi pytanie Co chcesz zrobić najpierw? Lekcja składa się z tzw. stron, które są dostępne po wybraniu opcji Wstaw Tabelę Rozgałęzień (patrz następny slajd).
Wstaw Tabelę Rozgałęzień Wybieramy opcję Wstaw Tabelę Rozgałęzień
W kolejnym oknie podajemy tytuł strony oraz wpisujemy jej treść
Po wpisaniu treści tworzymy przyciski nawigacji umożliwiające przejście do następnej strony, strony poprzedniej lub też zakończenie lekcji Tutaj wpisujemy treść przycisku Tutaj wybieramy rodzaj przycisku
Po utworzeniu przycisków wstawiamy utworzoną stronę wybierając opcję Wstaw Tabelę Rozgałęzień
z treścią tj. Tabelę wątków Możemy wstawić kolejną stronę z treścią tj. Tabelę wątków
Treść tej strony zilustrujemy zdjęciem Treść tej strony zilustrujemy zdjęciem. W celu jego wstawienia wybieramy ten przycisk
Pojawia się okienko dialogowe, które poprzez przycisk Przeglądaj umożliwia wskazanie zdjęcia do przesłania na Moodle
Po wskazaniu zdjęcia, które chcemy zamieścić na stronie wpisujemy alternatywny tekst
Strona ze wstawionym zdjęciem
Teraz możemy wstawić stronę z pytaniem, które będzie sprawdzało stopień opanowania materiału
W tym oknie wybieramy rodzaj pytania W przypadku pytania wielokrotnego wyboru z kilkoma odpowiedziami prawidłowymi musimy zaznaczyć tą opcję
Następnie wpisujemy nazwę pytania oraz jego treść
wpisujemy odpowiedzi do wyboru komentarz tutaj decydujemy, na którą ze stron chcemy skierować ucznia po udzieleniu odpowiedzi
Wykorzystując Tabelę Rozgałęzień możemy uczniom zadawać zadania do wykonania, jak w widocznym poniżej przykładzie (uzupełnienie formularza)
przesłanie pracy domowej do oceny wybieramy Umożliwiając uczniom przesłanie pracy domowej do oceny wybieramy Zadanie – Prześlij plik z listy rozwijanej Dodaj składową
Składową lekcja na każdym etapie można edytować Składową lekcja na każdym etapie można edytować. Można ją również testować zmieniając rolę z nauczyciela na studenta. Prezentacja przedstawia tylko podstawowe jej możliwości.Można więc za jej pomocą podawać nowe treści, wstawiać zdjęcia, sprawdzać wiedzę, zadawać prace domowe do wykonania. Osoby zainteresowane wykorzystaniem tej składowej zachęcam do poznawania jej tajników.
Dziękuję za uwagę swaberski@wp.pl