Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Analiza marketingowa Badania marketingowe Otoczenie firmy: Zewnętrzne Wenętrzne Potencjał firmy
Analiza czynników zewnętrznych: uwarunkowania polityczne i ustawodawstwo; stan koniunktury i perspektywy rozwojowe; konkurencja i podział rynku; rozwój i możliwości branży; kanały zbytu, systemy dystrybucji; pozycję własnego przedsiębiorstwa na rynku; charakterystyka odbiorców, dostawców, pośredników itp; wielkość i charakterystyka poszczególnych segmentów rynków.
Analiza czynników wewnętrznych: struktura przedsiębiorstwa i struktura organizacyjna; obrót, koszta i zyski; możliwości finansowe i inwestycyjne; wizerunek przedsiębiorstwa i produktów; zakładowe służby zaopatrzenia, produkcji i sprzedaży; możliwości oddziaływania na rynek; środki wspierające dystrybucję i sprzedaż.
Rywalizacja konkurencyjna na rynku liczba konkurentów; struktura udziałów rynku; siła marki; reputacja; dostęp do rynku zbytów i dostawców; zróżnicowanie konkurentów między sobą; personel
Siła przetargowa dostawców ilość dostawców na rynku; prawdopodobieństwo łączenie się i integracji dostawców; zróżnicowanie zakupywanych materiałów/produktów; niepowtarzalność wyrobu dostawcy; dostępność substytutów zamawianego materiału.
Siła przetargowa klientów wrażliwość klientów na zmianę ceny; ilość kupujących; niepowtarzalności produktu; uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy; możliwość łączenia się, integracji klientów w większe jednostki mające większą siłę przetargową
Ryzyko Substytutów skłonność klientów do korzystania z substytutów; charakterystyka cenowa substytutów; koszty zmiany
Bariery wejścia na rynek wysokie koszty wejścia; wiedza ; dostęp do rynków zbytu; patenty ; regulacje rządowe ;
Analiza odbiorców – przykład: CEL Zdobycie rynku zdrowych soków owocowych FIRMA AB
Informacje o firmie AB
Przykładowy klient: