Partnerstwo Publiczno-Prywatne Partnerstwo Publiczno-Społeczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Organizacje pozarządowe
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Zarządzanie projektami partnerskimi
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Finansowanie rozwoju. Partnerstwo Publiczno-Prywatne dr Irena Herbst.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
zarządzanie produkcją
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Gospodarka nieruchomościami
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
SZKOLENIE WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ ZPORR ORAZ ŚRODKÓW.
Katarzyna Zawada PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Agnieszka Potocka Karol Niewiadomski
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Badania gospodarki społecznej dr inż. Dorota Olszewska Ośrodek Statystyki organizacji Non-Profit, Urząd Statystyczny w Krakowie.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne w ochronie zdrowia
,,Własność, czyli rzecz o wolności’’.
rachunkowość Leasing finansowy i operacyjny
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej Usługi publiczne w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego.
Sytuacja rynkowa gospodarki odpadami i jej wpływ na ceny produktów.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Konsulting Fundusze UE Szkolenia Finansowanie transakcji PPP.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych – czym są i jak spopularyzować ich stosowanie? Konferencja „System wsparcia ekonomii społecznej w województwie.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Oświadczenie na sesji RMP w dniu
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Partnerstwo Publiczno-Prywatne Partnerstwo Publiczno-Społeczne Marcin Chludziński

Czym jest PPP ? Partnerstwo publiczno-prywatne jest formą długoterminowej współpracy sektora prywatnego i publicznego przy przedsięwzięciach mających na celu realizacje zadań publicznych Jej celem jest realizacja zadania – przedstawienia projektu lub realizacji usługi , tradycyjnie świadczonej przez sektor publiczny Obie strony umowy czerpią z niej korzyści; ich zakres zależy od wkładu finansowego. Ponadto dzielą się ryzykiem: handlowym, rynkowym,eksploatacyjnym i finansowym oraz odpowiedzialnością PPP jest szczególnie popularna w USA i Kanadzie, choć staje się coraz popularniejsza również w Unii Europejskiej

Czym jest PPP ? W Polsce zagadnienia związane z PPP reguluje ustawa z dnia 28 lipca 2005 o partnerstwie publiczno-prywatnym PPP są sposobem, w jaki administracja publiczna może sięgnąć po środki inwestorów prywatnych, dzięki czemu nie zwiększa stopnia zadłużenia budżetowego Formułę PPP stosuje się, gdy przynosi ona korzyści w stosunku do tradycyjnych sposobów realizacji inwestycji

Cechy charakterystyczne PPP Współpracę w ramach PPP wyróżnia od innych rodzajów współpracy kilka cech: Jest to współpraca długoterminowa, Skonstruowana w oparciu o produkt końcowy Łącząca finansowanie przez podmiot prywatny ze środkami z innych źródeł (np. instytucji finansowych) W jej ramach to podmiot prywatny odpowiedzialny jest za realizację poszczególnych elementów projektu, a podmiot publiczny skupia się na identyfikacji celów do osiągnięcia, monitoringu i kontroli Bazuje na optymalnym podziale ryzyka, w którym ryzyko ponosi ten partner, który potrafi nim najbardziej efektywnie zarządzać Relacje kształtowane nie przez PZP (brak relacji zamawiający – wykonawca)

Korzyści dla władz publicznych z PPP Przyśpieszenie inwestycji infrastrukturalnych Szybsze wdrożenie projektów Redukcja całkowitych kosztów przedsięwzięcia Polepszenie jakości usług Lepsze zmotywowanie stron współpracy do sprawniejszej realizacji zadań Generowanie dodatkowych przychodów Rozłożenie ryzyka związanego z realizacją inwestycji pomiędzy oba podmioty

Geneza Narastające problemy gospodarcze w latach 70 ubiegłego wieku Jednostki publiczne były nieefektywne w zaspokajaniu potrzeb społecznych,jakość usług była niewystarczająca Pojawiła się koncepcja zarządzania usługami publicznymi tak, jak przedsiębiorstwem prywatnym Nacisk na efektywność, wysoką jakość i oszczędność Liderzy zmian – Nowa Zelandia oraz W. Brytania pod rządami M. Thatcher

Tradycyjna metoda realizacji inwestycji a PPP Dany podmiot publiczny, realizując inwestycję w tradycyjny sposób, zmuszony jest do rozpisywania szeregu przetargów i współpracę z wieloma podmiotami na różnych etapach inwestycji Dzięki PPP podmiot publiczny może skoncentrować się na efekcie końcowym, nie interesują go etapy pośrednie związane z przygotowaniem inwestycji i jej realizacją Ponieważ w PPP partner prywatny eksploatuje obiekt, będzie dodatkowo zmotywowany do jego starannego wykonania, by nie narażać się na dodatkowe koszty po skończeniu budowy

Ustawa o PPP PPP może stanowić sposób realizacji przedsięwzięcia, o ile korzyści dla interesu publicznego przewyższające korzyści z innych sposobów realizacji tego przedsięwzięcia Korzyścią podmiotu publicznego jest w szczególności oszczędność w wydatkach,podniesienie standardu świadczonych usług albo zmniejszenie uciążliwości dla środowiska Ustawa definiuje podmiot prywatny, jest nim m.in.. przedsiębiorca, organizacja pozarządowa, kościoły lub związki wyznaniowe

Ustawa o PPP Podmiot publiczny to m.in. organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, państwowe szkoły wyższe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej Przedsięwzięcie w rozumieniu ustawy to zaprojektowanie lub realizacja inwestycji, świadczenie usług publicznych przez ponad 3 lata, działania na rzecz rozwoju gospodarczego i społecznego (m.in. rewitalizacja), przedsięwzięcia naukowe, pilotażowe, promocyjne lub kulturalne

Przykłady inwestycji PPP (w oparciu o prawo cywilne) Obecnie największy projekt PPP realizuje Gdańsk Transport Company – budowę drogi, cena 5,6 mln euro za kilometr Prawdopodobnie pierwszy projekt PPP realizował Saur Neptun Gdańsk S.A. od 1992 r. świadcząc usługi wodno kanalizacyjne dla 500 tys. mieszkańców Gdańska, Sopotu i okolicznych gmin. Podpisano umowę dzierżawy na 30 lat; miasto Gdańsk odpowiada za inwestycje, podmiot prywatny koordynuje i jest operatorem. Udało się utrzymać wzrost cen poniżej poziomu inflacji Udany przykład – Sopot – likwidacja zatrudniającego 140 pracowników Zarządu Budynków Miejskich i przekazanie ich 3 podmiotom prywatnym zatrudniającym 35 osób

Modele PPP BOT – od ang. Build – Operate – Transfer –buduj, eksploatuj, przekaż - inwestor prywatny buduje projekt, eksploatuje go (np. 15 lat) a następnie przekazuje na własność partnerowi publicznemu, który pełni jedynie funkcje regulacyjne i nadzorcze. Prywatny inwestor jest finansowany z subwencji z państwowej kasy DBFO – od ang. Design-Build-Finance-Operate – projektuj, buduj, finansuj i eksploatuj - na czas trwania kontraktu inwestycja jest własnością prywatnego inwestora. Na nim spoczywa znalezienie środków na sfinansowanie przedsięwzięcia, strona publiczna natomiast pokrywa bieżące koszty eksploatacji

Modele PPP BOO – Build – Own – Operate –buduj, posiadaj i eksploatuj w tym modelu nie dochodzi po określonym czasie do przejęcia przez partnera publicznego inwestycji. Inwestor prywatny pobiera od użytkowników opłaty (np. drogi) BTL – buduj - przekaż – dzierżaw – podmiot prywatny finansuje finansuje realizuje inwestycję biorąc na siebie ryzyko przekroczenia kosztów i opóźnień w realizacji inwestycji. Po uzyskaniu wymaganych w wyniku testów parametrów technicznych inwestycji prawo własności zostaje przekazane stronie publicznej a podmiot prywatny zajmuje się eksploatacją obiektu w imieniu strony publicznej na mocy dzierżawy

Problemy z ustawą - nowelizacja W trakcie funkcjonowania ustawy nie zrealizowano projektów w oparciu o nią Skomplikowana procedura, konieczność przygotowywania analiz finansowych i prawnych oraz oceny ryzyka ponoszonego przez podmioty publiczny i prywatny Efekt: Zarówno strona publiczna, jak i podmiot prywatny wolą zawierać umowy oparte na przepisach kodeksu cywilnego Nowelizacja przewiduje uproszczenia w procedurze dla projektów poniżej 50 tys. euro

Problemy z ustawą - nowelizacja Nowelizacja przewiduje możliwość finansowania inwestycji w ramach partnerstwa z funduszy unijnych. Ujednolicono i doprecyzowano terminy używane w ustawie Mimo to Ministerstwo Gospodarki szacuje, że dzięki PPP powstaną inwestycje za 4-5 mld zł, a budżet zaoszczędzi 400 mln zł Nowelizacja ma wejść w życie do końca 2007 roku

Przykład z zagranicy: W. Brytania W Wielkiej Brytanii w ramach PPP wybudowano m.in. budynek Ministerstwa Skarbu w Londynie, garnizon dla 16 brygady Powietrzno- Szturmowej w Colchester, również wiele mniejszych projektów : szpitali, boisk i bibliotek – w sumie 700 zaakceptowanych projektów z których 450 jest już w realizacji Kluczem do sukcesu w W. Brytanii okazało się usprawnienie komunikacji pomiędzy sektorem rządowym a prywatnym szacuje się oszczędności dzięki PPP na 17 %, oraz terminowość oddanych inwestycji na 90 % W latach 1998 – 2004 inwestycje PPP stanowiły ok. 11 % wszystkich inwestycji sektora publicznego W Polsce szacuje się możliwy wkład inwestycyjne przedsiębiorstw prywatnych na 1,5 mld $

Partnerstwo Publiczno-Społeczne Marcin Chludziński

Czym jest PPS? Istotą PPS w polskim kontekście jest współdziałanie organizacji pozarządowych lub instytucji kościelnych z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji lokalnych projektów społecznych w oparciu o partnerstwo (nie jest to zlecanie zadań). Propozycja z nowelizacji Ustawy o Działalności Pożytku Publicznego i Wolontariacie

Aspekty formalne PPS mają działać w formie związków stowarzyszeń, Będą podlegać rejestracji w KRS, a w związku z tym będą posiadać osobowość prawną, Majątek PPS złożony będzie z wkładów partnerów, PPS nie może prowadzić działalności gospodarczej, prowadzi działalność nie przynoszącą zysku

Aspekty formalne Podmioty zamierzające utworzyć PPS ogłaszają quasi konkurs, pluralizując proces naboru. Tworzony jest fundusz statutowy Należy pamiętać, że póki co jest to projekt nowelizacji ustawy.

Istota PPS pozwala zaangażować samorząd terytorialny w rozwiązywanie ważnych problemów społecznych i współpracować z nim na zasadzie równorzędności stron (brak relacji zamawiający-wykonawca) Bardzo dobre narzędzie do wspólnej realizacji partnerskich projektów europejskich

Dziękuję za uwagę Marcin.Chludzinski@invent.com.pl 0 606 906 381