MOBILNOŚĆ BIBLIOTEKARZA = ZADOWOLENIE CZYTELNIKA? Agata Walczak-Niewiadomska Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UŁ 8 FORUM MŁODYCH BIBLIOTEKARZY OLSZTYN 12-13 września 2013 1
MOBILNOŚĆ uczestnictwo w konferencjach i warsztatach kontakty zawodowe pozyskiwanie informacji w każdy dostępny sposób przekraczanie barier swoich uprzedzeń i nieśmiałości 2
MOBILNOŚĆ ZAGRANICZNA METODY DZIAŁANIA I POZYSKIWANIA INFORMACJI pośrednie bezpośrednie BENEFICJENT student biblioteka naukowa biblioteka szkolna i pedagogiczna biblioteka publiczna 3
STUDENT ERASMUS+ (2014-2020) CAMPUS EUROPAE http://www.erasmus.org.pl/ będzie obejmować wszystkie sektory edukacji trzy segmenty: mobilność edukacyjna, współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, wsparcie reform polityki edukacyjnej CAMPUS EUROPAE http://www.campuseuropae.org/en/ zakłada roczny lub 2-letni pobyt na uczelni zagranicznej 4
BIBLIOTEKA NAUKOWA ERASMUS+ pracownicy administracyjni (niedydaktyczni) bibliotek naukowych mogą przystępować do konkursów o wyjazd dostępne są: wyjazdy do zagranicznych szkół wyższych i innych instytucji partnerskich na szkolenia/w celu doskonalenia umiejętności i kwalifikacji (Staff training mobility) udział w wizytach przygotowawczych, mających na celu pozyskanie nowych partnerów (uczelni/instytucji) do współpracy w obszarze mobilności (Preparatory Visits for Decentralised Actions) udział w projektach wielostronnych np. dotyczących współpracy uczelni z przedsiębiorstwami, wspierających rozwój mobilności, modernizację uczelni (wewnętrzne systemy zarządzania, strategie finansowania) itp. 5
BIBLIOTEKA SZKOLNA I PEDAGOGICZNA E-TWINNING http://www.etwinning.net/pl/pub/index.htm/ promocja współpracy szkół (nauczycieli i uczniów) z terenu UE zob. B. Boryczka, Biblioteka szkolna – dobre miejsce na projekt eTwinning. W: eTwinning drogą do edukacji przyszłości, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 2009, s. 142-152 6
BIBLIOTEKA SZKOLNA I PEDAGOGICZNA – cd. COMENIUS http://www.comenius.org.pl/ akcja „Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej” - najbliższy termin naboru wniosków upływa 17 września 2013! Wsparcie dla akcji zapewnia Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji - „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów indywidualnych” - zgłoszenia przyjmowane są poprzez program Comenius – termin upływa 17 września 2013! http://pokl.frse.org.pl/projekty-indywidualne/ akcja „Wizyty przygotowawcze i seminaria kontaktowe” (do 2012) 7
BIBLIOTEKA PUBLICZNA NAPLE Forum – Sister Libraries http://sisterlibrariesnaple.wordpress.com/ celem jest ułatwienie nawiązania kontaktów i ustalenia ram współpracy pomiędzy „siostrzanymi” bibliotekami w Europie Polskę w programie reprezentują: Miejska Biblioteka Publiczna w Piekarach Śląskich Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie Biblioteka Publiczna w Aleksandrowie 8
BIBLIOTEKA PUBLICZNA – cd. Fundusz Partnerski Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy http://swissgrant.pl/fundusz-partnerski/o-grancie/ Miejska Biblioteka Publiczna w Lęborku i Bibliomedia Suisse w Lozannie - „Mamo, tato, zabierz mnie do biblioteki” Program Rozwoju Bibliotek http://www.biblioteki.org/ „Biblioteka miejscem spotkań wielu kultur” - nawiązanie współpracy z bibliotekami norweskimi w celu „wypracowania modelu biblioteki integrującej lokalną, różnorodną społeczność”, a także opracowanie planu działań dla placówek planujących aktywizację lokalnej społeczności wielokulturowej 9
DODATKOWE MOŻLIWOŚCI Pozostałe elementy programu unijnego „Uczenie się przez całe życie” obsługiwane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji - (http://www.frse.org.pl/) : Fundusz Stypendialno-Szkoleniowy – http://www.fss.org.pl/ Młodzież w działaniu – http://www.mlodziez.org.pl/ Centrum SALTO - https://www.salto-youth.net/rc/eeca/ Grundtvig – http://www.grundtvig.org.pl/ najbliższe kursy, szkolenia i wizyty – termin do 17 września 2013! 10
METODY POŚREDNIE Zakładają wykorzystanie istniejących już serwisów, portali, poradników i literatury przy przeglądaniu katalogów fundacji, konkursów o granty lub ofert zorganizowanych wycieczek. 11
METODY BEZPOŚREDNIE Wymagają użycia innych, mniej formalnych, sposobów pozyskiwania danych, kontaktów i dostępu do konkretnych osób i instytucji. korespondencja mailowa przeglądanie stron www i baz danych warsztaty i kursy online (m.in. Coursera, MIT OpenCourseWare, Harvard Open Courses. Open Learning Initiative, Stanford University Online, Open Culture – free online courses) zwiedzanie bibliotek w czasie wakacji 12
Kilka innych pomysłów... wolontariat wyjazdy studyjne wolontariat współpraca z partnerską biblioteką International Librarians Network 13
Książkowy zamek w Bibliotece Publicznej w Drammen (Norwegia) powstał jako rezultat wizyty studyjnej bibliotekarzy w Danii. Fot. A. Walczak-Niewiadomska. 14
co najmniej dobra znajomość języka obcego, najlepiej angielskiego! Kluczem do sukcesu... co najmniej dobra znajomość języka obcego, najlepiej angielskiego! 15
KOŃCOWE PORADY „zaprzyjaźnić się” z biurem współpracy z zagranicą w swojej jednostce – regularnie przeglądać ogłoszenia na jego stronie, ewentualnie dać znać odpowiedniej osobie, że jesteśmy gotowi na wyjazd w każdej chwili każdą znajomość z osobą z zagranicy traktować jako potencjalny kontakt do dalszej współpracy monitorować strony internetowe programów umożliwiających aplikowanie o staże i granty udoskonalać zdolności językowe i co może najważniejsze – przekonać samego siebie co do wartości i korzyści, jakie niosą ze sobą kontakty i współpraca z zagranicznymi ośrodkami. 16
CO DAJE MOBILNOŚĆ? otwartość na zmiany nowe kontakty współpracę nowe pomysły i rozwiązania cenne doświadczenia entuzjazm
MOBILNOŚĆ BIBLIOTEKARZA ZADOWOLENIE CZYTELNIKA ! = ZADOWOLENIE CZYTELNIKA ! 18
Dziękuję za uwagę! awniewiadomska@uni.lodz.pl 19