Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
PROJEKT EDUKACYJNY.
Poznawanie metody projektu
Jak zrealizować projekt edukacyjny w gimnazjum?
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
Konferencja dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych pt. UCZNIOWSKIE PROJEKTY EDUKACYJNE. PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI.
INFORMATOR O UCZNIOWSKICH PROJEKTACH EDUKACYJNYCH
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zespół szkolny w Cegłowie
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekty edukacyjne w szkole
Jak cało i zdrowo przyszedłem na świat
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Anna Klimowicz, FRSE, Program Socrates Comenius Produkty końcowe projektów programu Socrates Comenius.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
METODA PROJEKTU OPRACOWANIE Jolanta Walczak
opracowanie: Marlena Kowalska
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
przygotowała: Izabela Haremza na podstawie materiałów: 1
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH SZKOŁY GIMNAZJALNEJ
Projekt edukacyjny w gimnazjum
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Źródła energii na świecie
Szkolenie dla nauczycieli - szkolnych koordynatorów projektu „Sklep  wysypisko: ulica jednokierunkowa?” Warszawa, dn. 16 lutego 2007 r. Projekt współfinansowany.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Czyli co i jak.  wspólna praca na określony temat  sposób na rozwiązanie problemu  praca określona czasem Są jakieś rodzaje?  Przedmiotowe  Międzyprzedmiotowe.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Jak zrealizować projekt edukacyjny w gimnazjum?. Rozporządzenie wprowadzające do gimnazjów projekt edukacyjny Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Dariusz Kessel OFEK. OFEK od trzech lat konsekwentnie rozwija program e-Szkoła Wielkopolska, mający na celu wspomaganie systemu oświaty poprzez wprowadzanie.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Jak zrealizować projekt edukacyjny w gimnazjum?
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
Praca metodą projektu edukacyjnego
Praca w zespole jest OK. Ocenianie kształtujące w pracy grupowej.
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Sopocka Akademia Tenisowa
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Zapis prezentacji:

Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska

PROJEKT polega na samodzielnej pracy uczniów – indywidualnej lub zespołowej – nad zadanym tematem. Może trwać kilka tygodni lub miesięcy. To także przygotowanie do dorosłego życia – w wielu zawodach już dziś pracuje się przecież nad różnymi projektami.

PRACA NAD PROJEKTEM OBEJMUJE: określenie celów (co robimy i po co?) oraz podziału na kilkuosobowe zespoły. Uczniowie muszą zaplanować etapy pracy – zbieranie informacji, materiałów (obserwacja, zdjęcia, eksperymenty, wywiady z ekspertami i mieszkańcami), opracowanie informacji, przygotowanie prezentacji – oraz sprawiedliwie podzielić się pracą, w tym mniej atrakcyjnymi zajęciami.

ETAPY PROJEKTU 1. Przygotowanie To zazwyczaj robi nauczyciel, może jednak liczyć na pomoc uczniów. Do zadań nauczyciela należy wybór głównego celu projektu i obszaru tematycznego. Musi opisać sytuację problemową, następnie powinny powstać zespoły zadaniowe, trzeba również pamiętać o ustaleniu zasad współpracy w zespole.

WYBÓR I SFORMUŁOWANIE TEMATU Nauczyciel określa pewną pulę tematów, natomiast uczniowie podzieleni na grupy wybierają sobie jeden spośród nich. Wszystkie grupy realizują ten sam temat określony przez nauczyciela.

2. PLANOWANIE DZIAŁAŃ Zaangażowany jest tu zarówno nauczyciel, jak i uczniowie. Powstaje możliwie precyzyjny scenariusz działań. W planowaniu może pomóc przygotowana wraz z uczniami instrukcja projektu, w która powinna zawierać następujące zagadnienia: temat projektu i jego cele oraz uzasadnienie wyboru tematu źródła, w których można poszukiwać informacji (lub osoby, które mogą pomóc) sposoby realizacji projektu

zadania, które mają prowadzić do realizacji celów, harmonogram realizacji projektu sposoby i terminy konsultacji (spotkań) sposób dokumentowania prac nad projektem ( zdjęcia, protokoły) sposób prezentacji rezultatów kryteria oceny projektu.

3. Działanie Zarówno nauczyciel, jak i uczniowie wypełniają zaplanowane role. Nauczyciel wspiera i kontroluje prace uczniów podczas wcześniej uzgodnionych konsultacji. Prace w zespole powinny być rozdzielone.

4. Prezentacja i ocena Odpowiedzialność za prezentację biorą na siebie uczniowie. Dokonują również samooceny własnej pracy i współpracy w zespole. Sposób prezentacji powinien być zaplanowany wcześniej. Powinni o nim zdecydować uczniowie uwzględniając możliwości swoje i szkoły oraz publiczność, która weźmie udział w prezentacji. Nauczyciel powinien pomóc w zapewnieniu strony technicznej prezentacji.

SPOSOBY PREZENTACJI plakat, collage, inna forma plastyczna; książka, broszura, ulotka, gazetka; skonstruowanie modelu zjawiska, makiety budowli itp.; album ilustrowany zdjęciami, szkicami, mapkami, relacjami, wierszami: wywiad film prezentacja multimedialna odegranie scenki artykuł w gazetce szkolnej

PRZYKŁADOWE FORMY PREZENTACJI: (WG Hanny Komorskiej) wystawa wykonanych prac (albumów, plakatów, rysunków) inscenizacja wykład wspólny raport prezentacja akademia

OCENA Oceniać powinno się za: zgodność z tematem (rzeczowość), estetykę i staranność, poprawność językową, wykorzystane źródła; nakład pracy – ocena wysiłku ucznia, sposób prezentacji, terminowość.

Narzędzia oceny Karta oceny zawierająca: Ocenę nauczyciela (komisji) Samoocenę ucznia Ankieta Karty do głosowania Dyskusja otwarta Przyznanie punktów wg przyjętej skali

BIBLIOGRAFIA Dzierzgowska Irena, Jak uczyć metodami aktywnymi , Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2001. Gołębniak Bogusława D. (red.), Uczenie metodą projektów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004. Goźlińska Elżbieta , „Metoda projektów”, CODN Warszawa 1996-1997. Jadczak Maria (red.), Interaktywne metody nauczania z przykładowymi konspektami, BEA-BLEJA , Toruń 2001. Miklina Agnieszka. Zając B., Jak wdrażać metodę projektów, Oficyna Wydawnicza Impuls 2004