Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska
PROJEKT polega na samodzielnej pracy uczniów – indywidualnej lub zespołowej – nad zadanym tematem. Może trwać kilka tygodni lub miesięcy. To także przygotowanie do dorosłego życia – w wielu zawodach już dziś pracuje się przecież nad różnymi projektami.
PRACA NAD PROJEKTEM OBEJMUJE: określenie celów (co robimy i po co?) oraz podziału na kilkuosobowe zespoły. Uczniowie muszą zaplanować etapy pracy – zbieranie informacji, materiałów (obserwacja, zdjęcia, eksperymenty, wywiady z ekspertami i mieszkańcami), opracowanie informacji, przygotowanie prezentacji – oraz sprawiedliwie podzielić się pracą, w tym mniej atrakcyjnymi zajęciami.
ETAPY PROJEKTU 1. Przygotowanie To zazwyczaj robi nauczyciel, może jednak liczyć na pomoc uczniów. Do zadań nauczyciela należy wybór głównego celu projektu i obszaru tematycznego. Musi opisać sytuację problemową, następnie powinny powstać zespoły zadaniowe, trzeba również pamiętać o ustaleniu zasad współpracy w zespole.
WYBÓR I SFORMUŁOWANIE TEMATU Nauczyciel określa pewną pulę tematów, natomiast uczniowie podzieleni na grupy wybierają sobie jeden spośród nich. Wszystkie grupy realizują ten sam temat określony przez nauczyciela.
2. PLANOWANIE DZIAŁAŃ Zaangażowany jest tu zarówno nauczyciel, jak i uczniowie. Powstaje możliwie precyzyjny scenariusz działań. W planowaniu może pomóc przygotowana wraz z uczniami instrukcja projektu, w która powinna zawierać następujące zagadnienia: temat projektu i jego cele oraz uzasadnienie wyboru tematu źródła, w których można poszukiwać informacji (lub osoby, które mogą pomóc) sposoby realizacji projektu
zadania, które mają prowadzić do realizacji celów, harmonogram realizacji projektu sposoby i terminy konsultacji (spotkań) sposób dokumentowania prac nad projektem ( zdjęcia, protokoły) sposób prezentacji rezultatów kryteria oceny projektu.
3. Działanie Zarówno nauczyciel, jak i uczniowie wypełniają zaplanowane role. Nauczyciel wspiera i kontroluje prace uczniów podczas wcześniej uzgodnionych konsultacji. Prace w zespole powinny być rozdzielone.
4. Prezentacja i ocena Odpowiedzialność za prezentację biorą na siebie uczniowie. Dokonują również samooceny własnej pracy i współpracy w zespole. Sposób prezentacji powinien być zaplanowany wcześniej. Powinni o nim zdecydować uczniowie uwzględniając możliwości swoje i szkoły oraz publiczność, która weźmie udział w prezentacji. Nauczyciel powinien pomóc w zapewnieniu strony technicznej prezentacji.
SPOSOBY PREZENTACJI plakat, collage, inna forma plastyczna; książka, broszura, ulotka, gazetka; skonstruowanie modelu zjawiska, makiety budowli itp.; album ilustrowany zdjęciami, szkicami, mapkami, relacjami, wierszami: wywiad film prezentacja multimedialna odegranie scenki artykuł w gazetce szkolnej
PRZYKŁADOWE FORMY PREZENTACJI: (WG Hanny Komorskiej) wystawa wykonanych prac (albumów, plakatów, rysunków) inscenizacja wykład wspólny raport prezentacja akademia
OCENA Oceniać powinno się za: zgodność z tematem (rzeczowość), estetykę i staranność, poprawność językową, wykorzystane źródła; nakład pracy – ocena wysiłku ucznia, sposób prezentacji, terminowość.
Narzędzia oceny Karta oceny zawierająca: Ocenę nauczyciela (komisji) Samoocenę ucznia Ankieta Karty do głosowania Dyskusja otwarta Przyznanie punktów wg przyjętej skali
BIBLIOGRAFIA Dzierzgowska Irena, Jak uczyć metodami aktywnymi , Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2001. Gołębniak Bogusława D. (red.), Uczenie metodą projektów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004. Goźlińska Elżbieta , „Metoda projektów”, CODN Warszawa 1996-1997. Jadczak Maria (red.), Interaktywne metody nauczania z przykładowymi konspektami, BEA-BLEJA , Toruń 2001. Miklina Agnieszka. Zając B., Jak wdrażać metodę projektów, Oficyna Wydawnicza Impuls 2004