Teoria Wychowania Fizycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jędrzej Śniadecki KRYTYKA WYCHOWANIA
Advertisements

Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Studia stacjonarne i niestacjonarne
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
WYCHOWANIA CIAŁA (LEKARSKIEGO)
ANDRZEJ PAWŁUCKI WYCHOWANIE DO RÓŻNYCH ZNACZEŃ WARTOŚCI CIAŁA
Nowoczesność wychowania fizycznego
w nowej podstawie programowej
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Program wychowawczy szkoły
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
WYCHOWANIE FIZYCZNE A KONDYCJA ZDROWOTNA UCZNIA
Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Kształtowanie zachowań prozdrowotnych W zdrowym ciele – zdrowy duch Opracował: zespół nauczycieli z Przedszkola Nr 3 w Łowiczu.
[odpowiedzi spontaniczne]
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
TRZYMAJ FORME.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
PROGRAM EDUKACYJNY „TRZYMAJ FORMĘ” ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1
Szkoła promująca zdrowie!
Oferta edukacyjna Gimnazjum Sportowe 2010/2011. W nowoczesnych społeczeństwach ery globalizacji sport jest jedną z ważnych wartości kulturowych, wpływających.
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Dbaj o zdrowie, jak bogowie.
Szkoła Podstawowa nr uczniów 33 klasy 60 nauczycieli
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
ZDROWY STYL ŻYCIA.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
„Szkoła w ruchu” cyt…”Ruch jako lek nie ma substancji ani opakowania. Substancją tego leku jest pomysł zrodzony z nauki i doświadczenia. Przekazanie.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Bądź aktywny i radosny.  Oto pięć powodów, dla których  warto wybrać zdrowy  styl życia:  Rzadziej będziesz chorować.  Będziesz wysportowany.  Będziesz.
Szkoła Promująca Zdrowie
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
8. Człowiek jednością ciała i duszy – „dwa w jednym”
Debata uczniów o szansach na kreowanie osobowości poszczególnej jednostki. INDYWIDUALIZM WŚRÓD TŁUMU.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Szkolny projekt edukacyjny „W zdrowym ciele zdrowy duch”
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Przedszkole Niepubliczne TEMPOO Koncepcja pracy. SPOŁECZEŃSTWO Pracujemy zespołowo, bo w grupie raźniej!
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Studia stacjonarne i niestacjonarne
Szkoła Promująca Zdrowie
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Kodeks etyczny nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

Teoria Wychowania Fizycznego dr Piotr Włodarczyk Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

„Ruch jest w stanie zastąpić każdy lek, natomiast wszystkie leki razem nie zastąpią ruchu”

TEORIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO 2 PARADYGMATY CIAŁO czy OSOBOWOŚĆ

Istota: rozwijanie ciała ucznia poprzez aktywność fizyczną Paradygmaty WF DOJRZAŁOŚĆ NAUKOWA KULTUROWY (4 koncepcje) Istota: wyrobienie w osobowości ucznia trwałych nawyków dbałości o ciało przez całe życie BIOTECHNOLOGICZNY (3 koncepcje) Istota: rozwijanie ciała ucznia poprzez aktywność fizyczną CZAS

Paradygmat biotechnologiczny Koncepcja 1 - I połowa XIX wieku WF według Jędrzeja Śniadeckiego “Wychowanie ciała” lub “Hodowanie” Zmieniaj jego ciało

Paradygmat biotechnologiczny Koncepcja 2 - okres międzywojenny WF według Eugeniusza Piaseckiego i Władysława Osmolskiego “Wychowanie przez ciało” aby zmienić osobowość Zmieniaj ciało

Paradygmat biotechnologiczny Koncepcja 3 - lata 30. XX wieku WF według Zygmunta Gilewicza “Kształtowanie ciała i Wychowanie” I przełom paradygmatyczny – oprócz potrzeby doraźnego kształtowania ciała pojawia się potrzeba oddziaływania na rozwój moralny Cel nieswoisty: zmieniaj moralność ucznia Nauczyciel WF rozdziela bijących się uczniów Cel swoisty: zmieniaj ciało ucznia

“Urabianie typów fizycznych” Paradygmat kulturowy Koncepcja 1 - lata 20. i 30. XX wieku WF według Floriana Znanieckiego “Urabianie typów fizycznych” O koncepcji F. Znanieckiego z lat 20. dowiedzieliśmy się za sprawą Andrzeja Pawłuckiego po 60. latach działaj na osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało urabiaj typy fizyczne

“Wychowanie do Kultury Fizycznej” Paradygmat kulturowy Koncepcja 2 - lata 70. XX wieku WF według Macieja Demela “Wychowanie do Kultury Fizycznej” II przełom paradygmatyczny – wychowanie do kf – „kształtowanie świadomej, afirmatywnej i aktywnej postawy wobec ciała i jego potrzeb” zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało zmieniaj ciało ucznia

“Wychowanie w trosce o ciało” Paradygmat kulturowy Koncepcja 3 - lata 80. XX wieku WF według Henryka Grabowskiego “Wychowanie w trosce o ciało” czyli kształtowanie ciała oraz postaw prosomatycznych i prospołecznych zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało zmieniaj ciało ucznia

“Wychowanie do wartości ciała” Paradygmat kulturowy Koncepcja 4 - przełom XX i XXI wieku WF według Andrzeja Pawłuckiego “Wychowanie do wartości ciała” a) uświadomienie potrzeb dbania o wartości ciała przez całe życie b) nauczenie ucznia sposobów dbałości o ciało (treningu zdrowotnego) zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało zmieniaj ciało ucznia

Blok rozszerzający 2: Wilcze dzieci  dzieci natury Czy zastanawiałeś się kiedyś nad przebiegiem swojego rozwoju? Ile ze sobą przyniosłeś na świat w postaci genetycznego wyposażenia, a ile dostałeś lub wziąłeś od środowiska, w którym wzrastałeś? Czy ważniejsze dla Twojego rozwoju osobowego były wpływy środowiska fizyczno-przyrodniczego, czy społeczno-kulturowego? Jak według ciebie potoczyłyby się losy dziecka, które wzrastałoby z dala od innych ludzi? Przeczytaj o tym i zastanów się na następującymi kwestiami: Czego człowiekowi potrzeba, aby dorósł do społecznej samodzielności? O czym w rozwoju człowieka przesądza środowisko społeczne, a o czym środowisko fizyczno-przyrodnicze? Jakie zmiany w uczniu może wywołać nauczyciel za pomocą środków fizycznych (np. ćwiczeń ruchowych), jakie za pomocą społecznego kontaktu (np. rozmowy)?

Blok rozszerzający 3: Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne człowieka

Jędrzej Śniadecki “Wychowanie ciała” lub “Hodowanie” krzewiciel higieny i dietetyki oraz pionier polskiego wychowania fizycznego Zmieniaj jego ciało

Jędrzej Śniadecki KRYTYKA WYCHOWANIA nie wypracowanie jasnych praw i zasad jednostronność wychowania niekorzystny wpływ cywilizacji nauczyciele - cudzoziemcy wadliwe wychowanie domowe nie uwzględnianie procresów rozwojowych błędne przekonanie o kompetencjach pedagog.

Jędrzej Śniadecki PROGRAM WYCHOWANIA jedność wychowania grecki ideał wychowania zdrowie fundamentem wychowania (moralnego) wychowanie zgodne z prawami natury ideał wychowania ustala społeczeństwo indywidualizowanie naprawianie błędów natury zabawa ważnym środkiem wychowania

Jędrzej Śniadecki DEFINICJA WYCHOWANIA Zatem zastanawiać się będę i rozbierać, jak należy hodować dziecię, ażeby, ile być może najlepiej, wykształcić jego ciało, wydobyć, rozwinąć, uprawić, wydoskonalić jego siły i władze cielesne, utwierdzić i zabezpieczyć zdrowie. Takie wychowanie powinno by się raczej nazywać lekarskim, bo co tylko się tyczy utrzymania i zabezpieczenia zdrowia jest częścią umiejętnej tej sztuki (...) lecz nazwisko wychowania lekarskiego nie tylko nie jest w używaniu, aleby mogło niejednego zrazić i oburzyć. Zrazić - bo podług pospolitego mniemania lekarze nic nie poczynają bez leków; oburzyć - boby niejeden takie wychowanie raczej za wychuchanie troskliwe, a zatem za rozpieszczanie poczytał (...). Hodować więc dziecię we względzie fizycznym albo lekarskim jest to je tak pielęgnować i tak prowadzić, ażeby nie tylko życie i zdrowie od wszelkiego ochronić szwanku, ale nadto to ostatnie tak zabezpieczyć i utwierdzić, aby przez to dobry byt i szczęście człowieka na całe życie zapewnić.

Jędrzej Śniadecki DEFINICJA WYCHOWANIA