7. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa
Okno produktu/ rynku H.I. Ansoffa Rynek Stary Nowy Produkt Penetracja rynku Rozwój rynku Rozwój produktu Dywersyfikacja
Strategia penetracji rynku Coraz pełniejsze wykorzystywanie warunków i możliwości, jakie istnieją w sferze dotychczas obsługiwanej Strategia dla rynku stabilnego i produktów w fazie dojrzałości Polega na: tworzeniu nowych kanałów dystrybucji, obniżaniu cen, intensyfikacja promocji, dalsza segmentacja tego rynku Przykład: oferty ubezpieczeniowe
Strategia rozwoju rynku Wejście z dotychczas sprzedawanym produktem na nowy rynek – nowe segmenty, nowy obszar geograficzny, nowe zastosowania dla starych wyrobów Szczególnie w przypadku różnic w cyklu życia produktów w różnych krajach (Opel Astra)
Strategia rozwoju produktu Tworzenie nowego, z punktu widzenia nabywcy, produktu i oferowanie go tym samym grupom klientów Innowacje produktowe lub zwykłe modyfikacje Pasta do zębów, proszki do prania
Strategia dywersyfikacji Nowe rynki zbytu z nowymi produktami Trzy formy dywersyfikacji: koncentryczna – produkty nowe lecz zbliżone technologicznie horyzontalna – utrzymanie dotychczasowych klientów i zaoferowanie im nowego produktu konglomeratowa – produkty nie związane z dotychczasowym programem produkcyjnym
VW – Paleta produkt / rynek w 2001 roku Hatch Notch Station MPV Sport Coupé Lim. Road- ster Cabrio Pickup SLV Off Road Luxury Upper Middle Compact Small Mini
Dywersyfikacja Cele: Rozpraszanie ryzyka Osiąganie efektu synergicznego Odmładzanie portfela
Synergia Integracja procesów intelektualnych i produkcyjnych osiągnięta przy wspólnym wykorzystaniu mniejszej ilości czynników produkcji i zastosowaniu specyficznych zdolności i umiejętności
Integracja procesów intelektualnych - Honda Motocykle Skutery śnieżne Samochody Technologia silnika Pługi śnieżne Kosiarki do trawy Silniki motorówek Generatory mocy
Integracja procesów produkcyjnych - VW Polo Golf Passat Sharan Touran T5 Bora Octavia Fabia Superb Cordoba Ibiza A 6 A 4 A 3 Toledo Quelle: VWMP Zastosowanie silnika Diesla 1,9l - 2V.
Dywersyfikacja pokrewna
Warunki stosowania dywersyfikacji Kiedy firma działa w niepewnym otoczeniu i można rozproszyć ryzyko Dotychczasowy sektor traci atrakcyjność Kiedy w dotychczasowym sektorze nie można sprostać konkurencji Kiedy osiągamy pozycję quasi monopolistyczną Kiedy pojawiają się okazje w innych sektorach (akwizycja)