Co to jest spacer edukacyjny?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Advertisements

Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Absencja uczniowska w szkole - pilotaż 5 listopada 2007r. VIII LO w Łodzi Temat: Wdrażanie rozwiązań – wymiana doświadczeń. Opracowanie narzędzia do monitoringu.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Obserwacja wybranych uczniów
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
Dobre Praktyki OK.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
1 Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania Nagrywanie i omawianie lekcji.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Co to jest spacer edukacyjny?
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
czwarte spotkanie Zespołu
Nowe kompetencje nauczycieli motorem rozwoju szkoły
Obserwacja wybranych uczniów
Co chcieliśmy osiągnąć?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania 23-25 stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY

Co to jest spacer edukacyjny? Jaki cel realizuje? Spacer to narzędzie pozwalające na poznanie szkoły i działających w nich schematów uczenia się i nauczania. Na podstawie zaobserwowanych wzorców uczestnicy, nauczyciele danej szkoły, określają obszary, które są na dobrym poziomie, a także te, które wymagają dalszej pracy. Spacer jest narzędziem, które wyznacza kierunek rozwoju danej szkoły. Nagłowek niezbyt udany …

Cztery etapy spaceru – kroki : Wspólne identyfikowanie problemu przez Radę Pedagogiczną. Wyznaczenie zespołu spacerującego i zaplanowanie spaceru. Spacer i zebranie „wzorców”, standardów pracy w szkole. Wspólne omówienie wniosków i zaplanowanie dalszej pracy. UWAGA! Spacer nie służy ocenie, lecz jest wspólnym uczeniem się z korzyścią dla placówki. Nagłowek niezbyt udany …

Przykład dobrej praktyki… Szkoła Podstawowa nr 2 w Świętochłowicach Rok szkolny 2012/2013 Cel obserwacji: Strategia I Sprawdzenie pracy z celami i nacobezu: podawanie, monitorowanie i podsumowanie celów/nacobezu na lekcji

4/7 N umieściło cele/nacobezu w widocznym miejscu /całe zajęcia/, Tendencje/standardy pracy w szkole: 7/7 N podało cele/nacobezu do lekcji /zapis na tablicy, tablicy multimedialnej, w zeszycie, podanie ustne/, 4/7 N umieściło cele/nacobezu w widocznym miejscu /całe zajęcia/, 4/7 N wyjaśniło wagę realizowanych treści i umiejętności, 4/7 N sprawdziło, co uczniowie już wiedzą w związku z nowym tematem, odwoływał się do ich wcześniejszej wiedzy, 4/7 N odwoływało się do celów/nacobezu na poszczególnych etapach pracy uczniów 7/7 N dobrało aktywności, formy pracy i zadań, które wspierały osiąganie przez uczniów określonych w nacobezu umiejętności 4/7 N podsumowało zajęcia w odniesieniu do celów/ncb razem z uczniami /różne formy/, 3/7 lekcji zostało podsumowanych przez N.

Wniosek ogólny ze spaceru: W konsekwencji Uczniowie: zapytani wiedzą jaki jest związek aktualnej lekcji z wcześniejszymi treściami, w 4/7 klasach zapytani na początku zajęć potrafią powiedzieć jaki jest cel lekcji, w 3/7 klasach angażują się w proponowane formy aktywności na zajęciach, w 7/7 klasach reagują na ćwiczenia w sposób wskazujący, że większość z nich rozumie treści oraz rozwija umiejętności, w 4/7 klasach w różnej formie podsumowują na zakończenie lekcji cele/ncb, w 4/7 klasach Wniosek ogólny ze spaceru: Praca nad monitorowaniem realizacji celów/ncb w czasie 45 minut każdej lekcji na każdym przedmiocie. maj 2013

Działania podjęte po spacerze W roku szkolnym 2013/2014: Wszyscy nauczyciele w szkole są zobowiązani do pracy z celami i nacobezu na swoich zajęciach. W ramach przypomnienia odbyło się wewnętrzne szkolenie dla RP /WDN/ nt. praktycznego zastosowania strategii I. W ramach monitorowania efektów wdrażania strategii odbył się warsztat przygotowujący szkołę do panelu RUN. Jednym z celów było przećwiczenie procedury spaceru edukacyjnego w warunkach szkoleniowych. Szkoła zaplanowała kolejne spacery. Powstała kolejna grupa Pomocnych Przyjaciół. Aktualnie jej członkowie pracują nad strategią I /cele i nacobezu/, co jest spójne z ogólnym kierunkiem pracy w szkole. styczeń 2014

Co idzie dobrze i co jest trudne w spacerze – doświadczenia szkół … Udaje się: Planowanie - określenie, co będziemy obserwować i co w związku z tym spodziewamy się zobaczyć /określenie dowodów po stronie nauczycieli i uczniów/. Wejście do klas, zebranie i omówienie wyników spaceru.   Jest trudne: Po spacerze - formułowanie wzorców w szkole /określenie jak jest/. Analiza wzorców i wyciągnięcie wniosków do dalszych działań /co działa, co jest do zmiany/. Dalsze kroki - projektowanie i monitorowanie działań w oparciu o wnioski /opracowanie konkretnych propozycji do realizacji, wyznaczenie terminów na ich realizację i sprawdzenie skuteczności.