Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W naszej szkole uczniowie czują się bezpiecznie.
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Ul. Pi ę kna 30/32 Łód ź Szkoła Podstawowa Dyrektor: El ż bieta Grzelakowska Tel
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE – CZY TO DOBRY POMYSŁ?.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Dlaczego warto zostać uczniem ZSI w Sokółce
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
z Oddziałami Integracyjnymi
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Tematyka prac magisterskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Regulamin Świetlicy Szkolnej
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. CO ZMIENIŁO SIĘ W SZKOLE I PRZEDSZKOLU? ➲ Od 2009 roku w przedszkolach nie ma już tzw. „zerówek”, gdzie dzieci rozpoczynały naukę.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
WITAMY. WALORY NASZEJ SZKOŁY Nauka w kameralnych klasach – indywidualizacja procesu nauczania, co jest szczególnie ważne w klasach najmłodszych Jednozmianowość.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
SPRAWOZDANIE PSYCHOLOGA SZKOLNEGO za rok szkolny 2014/2015
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Animus” Kwiecień 2013.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Mamo, tato chcę już iść do szkoły 1. Potencjał sześciolatka Mózg sześciolatka potrzebuje maksymalnie dużo różnorodnych bodźców i doświadczeń edukacyjnych.
NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOAWA Dulcza Mała Radomyśl Wielki Tel:
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, ul. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Szkoła Podstawowa w Wytomyślu. Szkoła Podstawowa w Wytomyślu zaprasza do zapoznania się z ofertą edukacyjną placówki i zachęca rodziców dzieci w wieku.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
placówka przyjazna uczniom
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-

Zapis prezentacji:

Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik

powinna to być szkoła kameralna, w której w klasie jest zaledwie kilku uczniów. W większości prac badawczych, zajmujących się szkołami (głównie niepublicznymi), wskazuje się ich niewątpliwą zaletę, jaką są mało liczne klasy. Była minister edukacji i sportu, Krystyna Łybacka, wypowiadając się na temat szkoły marzeń stwierdziła, że

Wyniki badań (…) przeprowadzonych w roku 2006* wykazały, że (…) uczniowie z klas najliczniejszych mają stworzone bardziej niekorzystne warunki do nauki niż dzieci z klas mało i średnio licznych. *) badania: przeprowadzone przez Zuzannę Zbróg - Instytut Edukacji Szkolnej Akademii Świętokrzyskiej W najliczniejszych klasach pogarsza się u dzieci poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości. Duża liczba dzieci w klasie (…) stwarza znacznie gorsze warunki do odpoczynku i zabawy, a także do wszechstronnego rozwoju. Dzieciom ze zbyt licznych klas trudniej zauważyć serdeczność i życzliwość nauczycieli, są one przeświadczone o tym (…), że nie zawsze mogą liczyć na pomoc wychowawcy.

Co zyskuje uczeń z autyzmem? GDY JEST W MAŁEJ KLASIE SZKOLNEJ?

Brak anonimowości  Wszyscy uczniowie dobrze się znają i czują się ze sobą bezpiecznie. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dzieci z autyzmem.  Wychowawcy dysponują dużą wiedzą na temat środowiska rodzinnego uczniów, co wpływa na wieloaspektowe stymulowanie rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.  Rodzice mają bezpośredni, personalny dostęp do wychowawcy klasy, często także poza godzinami lekcji.

Poczucie bezpieczeństwa Nauczyciele są w stanie zapanować nad najdrobniejszymi przejawami agresji, gdyż dostrzegają je już w momencie wystąpienia. Ponadto dobry kontakt z domem rodzinnym uczniów sprawia, że nie ma rozbieżnych stanowisk w kwestii wychowania. Znajomość uczniów i dotykających ich problemów oraz hermetyczność środowiska szkolnego gwarantuje, że dzieci nie zetkną się z przejawami nietolerancji ze strony innych osób.

Bliższe relacje rodziców i nauczycieli Dzięki temu, że w szkole panuje bardziej przyjacielska atmosfera, rodzice mają zaufanie do wychowawców i nauczycieli, nie obawiają się powierzyć dziecko ich opiece na wycieczki, nawet na kilkudniowe wyjazdy.

Wiele zadań wykonywanych jest przez nauczycieli i rodziców we współpracy, często angażują się wszyscy. Stanowi to dobry przykład do naśladowania dla uczniów. W mniejszym zespole uczniów łatwiej jest nauczycielowi dotrzeć do każdego ucznia, zauważyć wszelkie zasoby i trudności. Takie podejście gwarantuje dużo efektywniejszy rozwój dziecka. Nauczyciel w małej klasie poświęca dziecku znacznie więcej czasu niż choćby w szkole integracyjnej, gdzie często dziecko z zaburzeniami znajduje się poza głównym nurtem oddziaływań edukacyjnych. Indywidualne podejście w rozwijaniu zasobów

We wszystkich oddziaływaniach terapeutycznych i pedagogicznych wychowawca klasy może w każdej chwili liczyć na pomoc nauczyciela wspomagającego. W praktyce oznacza to, że w czteroosobowej klasie na stałe pracuje z dziećmi dwóch nauczycieli! Maksymalizuje to poczucie bezpieczeństwa u dzieci, a zarazem pozwala w większym spokoju zapanować nad zachowaniami trudnymi uczniów bez uszczerbku dla zajęć. Nauczyciel wspomagający wzmacnia efektywność pracy z dzieckiem

Dzięki indywidualnemu podejściu i małej liczbie uczniów w klasie pracujący w szkole specjaliści: logopeda, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej, psycholog, czy wychowawca mają znacznie lepszy dostęp do dziecka, więcej czasu na poznanie go i zaplanowanie działań korygujących. Daje to także możliwość dokładnej oceny poziomu rozwoju dziecka przy użyciu szczegółowych, standaryzowanych badań psychometrycznych i obserwacji. Dokładna ocena możliwości i prognoz dotyczących dziecka

Czy warto? by dziecko z deficytami neuororozwojowymi lub innymi zaburzeniami uczyło się w miejscu przyjaznym, kameralnym, gdzie poświęca mu się maksimum uwagi i dokładnie zna jego potrzeby? gdy jest w małej klasie szkolnej

Poznajcie nas lepiej!