Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Zarządzania
Advertisements

NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Profilaktyka agresji i przemocy
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Spektrum zaburzeń autystycznych
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Pomorskie Centrum Psychoedukacji, Diagnozy i Terapii w Gdańsku
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Trening metodą Warnkego
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
INTELIGENCJE WIELORAKIE
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
ZESPÓŁ ASPERGERA trudne dzieci
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Dziecko z Zespołem Aspergera w szkole
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
METODY KOMUNIKACJI.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Metody komunikacji.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Dziecko z zespołem Aspergera
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Autyzm i zespół Aspergera
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach Uczeń z zespołem Aspergera mgr Maria Włoczyk psycholog

„Taki mózg funkcjonuje inaczej, a nie wadliwie „Taki mózg funkcjonuje inaczej, a nie wadliwie. Dla dziecka priorytetem jest poszukiwanie wiedzy, doskonałości, prawdy oraz zrozumienie świata, a nie uczucia i kontakty towarzyskie. Może to prowadzić do rozwinięcia cennych talentów, ale również do słabości w świecie relacji międzyludzkich.” Tony Attwood

Zespół Aspergera jest zaburzeniem rozwoju mieszczącym się w spektrum autyzmu, ma podłoże neurologiczne (przyczyny na ogół nie są znane), dotyczy przede wszystkim zaburzeń funkcjonalnych, zaburzenia pojawiają się praktycznie od urodzenia, zespół trwa przez okres całego życia, nie jest uleczalny farmakologicznie.

Zespół Aspergera Zaburzenie to obejmuje: - upośledzenie umiejętności społecznych, - trudności w akceptowaniu zmian, - trudności w elastyczności myślenia, - zainteresowania szczególnie pochłaniające, - natomiast rozwój mowy przebiega prawidłowo.

Zespół Aspergera Hans Asperger - pierwszy opisał to zaburzenie w 1943r; Lorna Wing - twórcą terminu „Zespół Aspergera” w 1981r; Schorzenie to oficjalnie zostało uznane dopiero w /DSM-IV/ w 1994r

Występowanie: Według szwedzkich badań z 1993r u dzieci w wieku 7-16 lat: - całkowite kryteria spełnia 3,6 na 1000 dzieci, - stosunek chłopców do dziewcząt wynosi wówczas 4:1; - część kryteriów spełnia 7,1 na 1000 dzieci, 2,3: 1

Objawy Zespołu Aspergera: Zaburzenia w kontaktach z innymi ludźmi: - problemy z niewerbalną ekspresją własnych uczuć i emocji, - problemy z oceną cudzych stanów emocjonalnych na podstawie niewerbalnych wskazówek, takich jak postawa ciała, ton głosu, - upośledzona zdolność rozumienia ironii i innych elementów „podtekstu” obecnych w komunikacji, - ograniczony kontakt wzrokowy, - niewielki stopień towarzyskości, - problemy z bliskością fizyczną, - powtarzające się dziwaczne zachowania

Problemy z językiem i komunikacją: - pedantyczny język (słownictwo i gramatyka zbyt oficjalne), - problemy z modulacją głosu (poważne trudności z dostosowaniem siły głosu do sytuacji), - dziwna prozodia (rytm, tonacja i tempo mowy – głos śpiewny, monotonny, komputerowy, jak z kreskówki) - niewłaściwa intonacja lub jej brak, - problemy z trzymaniem się tematu i właściwym odpowiadaniem, - dosłowne interpretacje rozmów i czytanych tekstów (słowa mają tylko jedno znaczenie, nie ma miejsca na metafory, idiomy, aluzje czy abstrakcyjne pojęcia), - preferują komunikację pisemną (np. internetowe sposoby komunikacji), - problemy w zwykłej nieoficjalnej rozmowie, natomiast rozmowa na temat zainteresowań nie sprawia trudności

Trudności w myśleniu i akceptowaniu zmian: - osoby z Zespołem Aspergera najlepiej czują się w uporządkowanym otoczeniu z ustalonymi schematami, - zmiany mogą wywoływać silną frustrację i prowadzić do zachowań agresywnych, - problemy w ocenie stopnia ważności wykonywanych czynności oraz w ocenie czasu potrzebnego na wykonanie danej czynności, - silne odczuwanie potrzeby ukończenia rozpoczętego zadania, - trudności z generalizowaniem informacji i wykorzystaniem zdobytej wiedzy w nowych sytuacjach.

Specyficzne zainteresowania - specyficznie wąskie zainteresowania przybierające nieraz formę obsesji - zainteresowania często to: kolekcjonowanie, układanie rzeczy, zbieranie wiadomości na dany temat według określonego systemu - aktualnie zainteresowania osób z Zespołem Aspergera są często związane z komputerami (komputery zostały stworzone z myślą o składowaniu i przetwarzaniu informacji)

Subiektywna nadwrażliwość niektórych zmysłów - może występować bardziej intensywne postrzeganie konkretnych wrażeń zmysłowych, np.. strach przed głośnym dźwiękiem oraz pracą z hałaśliwymi urządzeniami - problemem może być np. spacer na boso po trawie, woda lub pot na skórze (wrażenia zmysłowe wydają się wyolbrzymione lub skrajnie nieprzyjemne - możliwe jest znacznie silniejsze odczuwanie bólu

Zaburzona koordynacja ruchowa osoby z Zespołem Aspergera mają często zaburzenia motoryczne (niezdarność fizyczna, także manualna), dzieci mają problemy w szybkim pisaniu, w nabywaniu umiejętności rysowania, przy wykonywaniu ćwiczeń wymagających dobrego poczucia równowagi, stawiają kroki sztywne, niezręczne

Wybitne osoby z Zespołem Aspergera Cechy Zespołu Aspergera przejawiało wiele wybitnych postaci świata nauki, polityki, kultury: Archimedes, Michał Anioł, Isaac Newton, Jan Sebastian Bach Charles Darwin, Albert Einstein, Andy Warhol, wielu współczesnych geniuszy przemysłu komputerowego Dzieci z Zespołem Aspergera często przejawiają uzdolnienia: - na polu naukowym, technicznym, artystycznym.

Zespół Aspergera – Co może pomóc Informacje powinny być proste, łatwe do zrozumienia Instrukcje do bardziej skomplikowanych zadań w formie schematu rysunkowego lub punktowego Należy upewnić się czy dziecko właściwie zrozumiało polecenie Tłumaczyć, dlaczego potrzebny jest kontakt wzrokowy- chwalić i zachęcać do tego Informować o czynnościach, które mają nastąpić po sobie Określać czas na wykonanie danej czynności

Zespół Aspergera – Co może pomóc Warto rozpoznać jakie sytuacje są najbardziej stresujące, co wywołuje frustracje dziecka i starać się ich unikać Gdy dziecko boi się – usiądź obok, uspokój go swoim równym oddechem, powiedz coś odprężającego Gdy dziecko „wyłącza się” podczas wykonywanej pracy można dotknąć ramienia przypominając jednocześnie o kolejnym kroku

Zespół Aspergera – Co może pomóc Gdy zadanie wydaje się zbyt skomplikowane – naucz dziecko dzielić problem na dwie decyzje Uczyć dziecko radzenia sobie ze stresem Chwal dziecko za jego umiejętności i wytrzymałość