DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
informacje i wskazówki dla rodziców
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Gotowość szkolna.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Rozwój psychospołeczny i potrzeby dziecka 6-letniego w szkole
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
METODA DOBREGO STARTU.
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA

Dziecko rozpoczynające naukę znajduje się w okresie bardzo dynamicznego rozwoju . Rozpoczęcie nauki w szkole daje mu możliwość wykorzystania potencjału i dynamiki rozwojowej tego okresu życia

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA OKREŚLA POZIOM ROZWOJU NA JAKIM ZNAJDUJE SIĘ DZIECKO ROZPOCZYNAJĄCE NAUKĘ W SZKOLE

SFERY ROZWOJU DZIECKA ROZWÓJ INTELEKTUALNY ROZWÓJ EMOCJONALNY ROZWÓJ SPOŁECZNY ROZWÓJ FIZYCZNY

ROZWÓJ HARMONIJNY WSZYSTKIE SFERY ROZWOJU ROZWIJAJĄ SIĘ W PODOBNYM TEMPIE, ZNAJDUJĄ SIĘ NA POZIOMIE NORMY WIEKOWEJ

ROZWÓJ NIEHARMONIJNY NIE WSZYSTKIE SFERY ROZWOJU ROZWIJAJĄ SIĘ W PODOBNYM TEMPIE, W NIEKTÓRYCH OBSZARACH ROZWOJU DZIECKO JEST NIEDOJRZAŁE, NIE FUNKCJONUJE NA POZIOMIE WIEKU, JEDNA LUB POSZCZEGÓLNE SFERY SĄ NIEDOJRZAŁE, ROZWIJAJĄ SIĘ WOLNIEJ OD POZOSTAŁYCH

SFERA ROZWOJU INTELEKTUALNEGO KONCENTRACJA UWAGI /przez dłuższy okres czasu na zadaniu, znudzenie/ DZIAŁANIE CELOWE, UKIERUNKOWANIE NA EFEKT /kończenie zadania/ SPOSTRZEGANIE /podobieństwa, różnice/ MYŚLENIE /gotowość poznawcza, logiczne, tworzenie pojęć, abstrakcyjne, przyczynowo-skutkowe, uogólnianie, kojarzenie/ TEMPO PRACY /dokładność/ PAMIĘĆ /przyswajanie, zapamiętywanie, odtwarzanie i wykorzystywanie informacji, wiadomości i umiejętności/

SFERA ROZWOJU SPOŁECZNO-EMOCJONALNEGO ADAPTACJA /do nowych sytuacji, warunków/ RELACJE SPOŁECZNE / nawiązywanie i podtrzymywanie relacji, gotowość do współpracy, przestrzeganie norm i zasad grupy/ ROZUMIENIE I WYKONYWANIE POLECEŃ SYGNALIZOWANIE POTRZEB I OCZEKIWAŃ ROZUMIENIE DYSTANSU SAMODZIELNOŚĆ /samoobsługa/ WYDOLNOŚĆ, WYDAJNOŚĆ / nie męczy się, wykonuje pracę w dobrym tempie/ ZACHOWANIE W SYTUACJACH TRUDNYCH /prezentacja własnej osoby, zgłaszanie problemu „zapomniałem, nie umiem”/ ZACHOWANIE W SYTUACJACH KONFLIKTOWYCH / panowanie nad emocjami, porażka, reakcja na ocenę, krytykę/ MOTYWACJA ZADANIOWA /dziecko chce wykonać zadanie/

SFERA ROZWOJU FIZYCZNEGO OGÓLNY STAN ZDROWIA SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA /koordynacja ruchowa, orientacja w schemacie ciała/ KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA / lateralizacja – dominacja lewej lub prawej strony ciała: oko-ręka-noga/ SPRAWNOŚĆ MANUALNA / GRAFOMOTORYCZNA – poziom graficzny i estetyczny prac plastycznych, elementów liter, napięcie mięśniowe podczas pisania, rysowania/

PRAWIDŁOWO /HARMONIJNIE/ ROZWIJAJĄCE SIĘ DZIECKO ROZPOCZYNAJĄCE NAUKĘ JEST NA TAKIM POZIOMIE ROZWOJU INTELEKTUALNEGO, EMOCJONALNEGO, SPOŁECZNEGO I FIZYCZNEGO, KTÓRY POZWALA MU NA PRAWIDŁOWE FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU SZKOLNYM I ROZPOCZĘCIE NAUKI W SZKOLE. W PRZYPADKU DZIECI Z FRAGMENTARYCZNYMI DEFICYTAMI W RAZIE POJAWIAJĄCYCH SIĘ PROBLEMÓW W NAUCE LUB W ZACHOWANIU UDZIELANA JEST W SZKOLE POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA.