Aktualna sytuacja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA NIEREJESTROWANA W BUDOWNICTWIE
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Turystyka z Wlk. Brytanii do Polski
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Podstawy Turystyki Wykład
Trendy w turystyce mgr inż Włodzimierz Nowotarski
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
PRAKTYKI STUDENCKIE GDN Airport Services
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Zmienne otoczenia ekonomicznego Justyna Bortnik Marek Bednarz Michał Garbacik
Instytut Rynku Hotelarskiego Popyt na usługi hotelowe w 2006 oraz tendencje na najbliższe lata.
Tomasz Dziedzic Instytut Turystyki
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy na 2011 r. Oferta deweloperów w największych miastach.
Anna Ruzik-Sierdzińska,
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
INFRASTRUKTURA TRANSPORTU LOTNICZEGO
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
Polskie 10 lat w Unii. Z NACZĄCY AWANS POLITYCZNY W UE C ZĘŚĆ CENTRUM DECYZYJNEGO S ILNE WPŁYWOWE PAŃSTWO Większy budżet Bezpieczeństwo energetyczne Przełożenie.
CECHY POPYTU TURYSTYCZNEGO
Statystyki przewozów. Statystyka przewozów Potencjał British Airways:  Przewozi ponad 36 milionów pasażerów rocznie  Trzeci co do znaczenia przewoźnik.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
VIKT 2014 Vistula Indeks Koniunktury Turystycznej
Firmy budowlane w obecnej sytuacji rynkowej
Transport kolejowy w Polsce W ostatnich latach rośnie ilość towarów przewożonych koleją. Według GUS w roku 2004 koleją przewieziono 282,9 mln ton towarów.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
LINIE TRENDÓW Trendy główne, trendy wtórne Wewnętrzna linia trendu
Dr Ewelina Sokołowska, UG prof. dr hab. Jerzy Witold Wiśniewski, UMK
Oczekiwania. Wzrostu stanów lokat a vista ogółem spodziewa się 44 proc. placówek (spadek o 3 pkt. w stosunku do wyniku z marca), spadek przewiduje 12 proc.
Perspektywy rozwoju transportu lotniczego w Polsce
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Główne kierunki zmian w zarządzaniu turystyką
Rozbudowa i modernizacja Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost zgodnie z IPI LRPO Zakończono inwestycje pn.: o Budowa drogi patrolowej. o Sieć elektroenergetyczna.
Businessman InstituteWarszawa, styczeń Nasze cele Celem spółki jest zwiększenie możliwości rozwoju oraz generowanych zysków poprzez rozszerzenie.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Wstępna prognoza zbiorów owoców w 2006 roku. Tab. 1. Zbiory owoców w Polsce w tys. ton Gatunek prognoza Jabłka Wiśnie
Oferta publiczna PKP Cargo. Podstawowe dane o emisji Istotne daty: 9-21 października - zapisy na akcje inwestorów indywidualnych 22 października - ustalenie.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Kancelaria Medius SA | Raport: Rynek wierzytelności w Polsce
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Aktualna sytuacja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce Dr Tomasz Dziedzic Instytut Turystyki SGTiR, Warszawa, 11 marzec 2015

Ruch pasażerski na polskich lotniskach 2004-2014 w mln pas.

Ruch krajowy na polskich lotniskach 2004-2014 w tys. pas.

Ruch międzynarodowy na polskich lotniskach 2004-2014 w tys. pas.

Udział ruchu krajowego w wybranych latach w %

Ruch czarterowy na polskich lotniskach 2004-2014, w tys. pas.

Udział ruchu czarterowego w wybranych latach w %

Zmiany w ruchu pasażerskim na polskich lotniskach 2014/2013 w % (dane wstępne)

Ocena zmian w ruchu 2014/2013 Ogólnie możemy mówić o dobrej koniunkturze w polskich przewozach pasażerskich; wzrost o 8% znacznie przekraczał europejską przeciętną. Także stosunkowo dobrze kształtował się wzrost w ruchu międzynarodowym (o 7%), choć tu na wynik wpłynęła mniejsza aktywność LOT oraz niektórych LCCs – szczególnie na mniejszych lotniskach. Bardzo wysoką dynamikę wzrostu (i raczej nie przewidywaną) osiągnęły czartery turystyczne (23%); to wynik stosunkowo dobrej koniunktury gospodarczej w Polsce i korzystnych dla turystyki wyjazdowej kursów walutowych. Także dobra koniunktura oraz zwiększona aktywność niektórych przewoźników (np. FR) wpłynęła na przewozy krajowe. Ogółem i we wszystkich ważniejszych segmentach ruchu wartości osiągnęły historyczne maksima; odnosi się to także do ruchu krajowego, jeśli pominiemy tzw. efekt OLT Express.

Ocena zmian w ruchu 2014/2013 Ogólnie możemy mówić o dobrej koniunkturze w polskich przewozach pasażerskich; wzrost o 8% znacznie przekraczał europejską przeciętną. Także stosunkowo dobrze kształtował się wzrost w ruchu międzynarodowym (o 7%), choć tu na wynik wpłynęła mniejsza aktywność LOT oraz niektórych LCCs – szczególnie na mniejszych lotniskach. Bardzo wysoką dynamikę wzrostu (i raczej nie przewidywaną) osiągnęły czartery turystyczne (23%); to wynik stosunkowo dobrej koniunktury gospodarczej w Polsce i korzystnych dla turystyki wyjazdowej kursów walutowych. Także dobra koniunktura oraz zwiększona aktywność niektórych przewoźników (np. FR) wpłynęła na przewozy krajowe. Ogółem i we wszystkich ważniejszych segmentach ruchu wartości osiągnęły historyczne maksima; odnosi się to także do ruchu krajowego, jeśli pominiemy tzw. efekt OLT Express.

Ocena zmian w ruchu 2014/2013 Ogólnie możemy mówić o dobrej koniunkturze w polskich przewozach pasażerskich; wzrost o 8% znacznie przekraczał europejską przeciętną. Także stosunkowo dobrze kształtował się wzrost w ruchu międzynarodowym (o 7%), choć tu na wynik wpłynęła mniejsza aktywność LOT oraz niektórych LCCs – szczególnie na mniejszych lotniskach. Bardzo wysoką dynamikę wzrostu (i raczej nie przewidywaną) osiągnęły czartery turystyczne (23%); to wynik stosunkowo dobrej koniunktury gospodarczej w Polsce i korzystnych dla turystyki wyjazdowej kursów walutowych. Także dobra koniunktura oraz zwiększona aktywność niektórych przewoźników (np. FR) wpłynęła na przewozy krajowe. Ogółem i we wszystkich ważniejszych segmentach ruchu wartości osiągnęły historyczne maksima; odnosi się to także do ruchu krajowego, jeśli pominiemy tzw. efekt OLT Express.

Prognozy na 2015 r. Ruch ogółem zbliży się do ok. 30 mln pas., i powinno to być 29,5-29,6 mln. Możemy oczekiwać dalszego wzrostu ruchu międzynarodowego, na poziomie 8-9%, który będzie przede wszystkim wynikiem większej aktywności LCCs. W dalszym ciągu powinien wzrastać ruch krajowy, choć skala tego wzrostu jest trudna do oszacowania, ze względu m.in. na zmiany po stronie podażowej; zamknięcie działalności przez EuroLOT i nie do końca sprecyzowane plany Ryanair. Jeszcze trudniejsza do przewidzenia jest prognoza w segmencie czarterowym; po gwałtownym wzroście w 2014 r. i niekorzystnych zmianach kursów walutowych, ale przy utrzymujących się niskich cenach paliwa także ten ruch może nieco wzrosnąć, ale raczej nie więcej niż o 3-4%

Prognoza na 2020 r Instytut Turystyki przewiduje, że w 2020 r. całkowity ruch pasażerski na polskich lotniskach wyniesie ok. 40 mln pasażerów. Oznacza to wzrost o ponad 10 mln w stosunku do przewidywań na 2015 r. i prawie 100% wzrostu wobec ruchu, jaki mieliśmy w 2010 r. Oznacza to także konieczność dostosowania infrastruktury lotniczej i lotniskowej do potrzeb obsługi zwiększonego ruchu. Dotyczy to szczególnie największych polskich portów. Ponieważ prace modernizacyjne trwają można spodziewać się, ze procesy te pozostaną zharmonizowane. Za wysoce prawdopodobny należy uznać nierównomierny wzrost w poszczególnych portach. Zdecydowanie większa część wzrostu przypadać będzie na duże lotniska (tj. największe porty regionalne i obsługujące aglomerację warszawską).

Rynek polski w kontekście rynku europejskiego Obecnie brak jest podstaw aby oczekiwać przesłanek wyraźnego europejskiego ożywienia gospodarczego. Skutkować to będzie w najbliższych latach stosunkowo umiarkowanym wzrostem przewozów lotniczych w Europie. Wzrost ruchu w Polsce bazować raczej będzie na wewnętrznej sile popytu rynku polskiego. Może on być istotnie wspomożony przez zdynamizowanie ruchu tranzytowego (szczególnie przez hub w WAW) i dalszy rozwój połączeń LCCs. Nie można także wykluczyć dalszej ekspansji przewoźników spoza UE, ale skala wpływu tych działań na wolumen ruchu w Polsce jest niezwykle trudna do oszacowania (ruch nowy, ruch przejęty, ruch sztucznie kreowany poprzez nadzwyczajne oferty cenowe itp).

Bariery Rynek lotniczy Koszty nawigacji Koszty ekologii Infrastruktura paliwa Pazerność władzy Koszty bezpiecz. Koniunktura Prawo Rynek lotniczy

Impulsy rozwoju Rynek lotniczy koszty wewnętrzne infrastruktury Niższe koszty wewnętrzne Niższe koszty zewnętrzne Dobra koniunktura Deregulacja I liberalizacja Poprawa infrastruktury

Kontakt z autorem: td@intur.com.pl DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Kontakt z autorem: td@intur.com.pl