FORUM - Zmieniamy Polski Przemysł Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Jan Rakowski Partner na Rynku Energii Sp. z o. o.
2 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Tematy Liberalny rynek energii Energia elektryczna – spojrzenie odbiorcy i dostawcy Klienci elektroenergetyki Elektroenergetyka dla klienta Sprzedawcy energii elektrycznej Dostawcy usług dystrybucyjnych Przesłanie na najbliższą przyszłość
3 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Liberalny rynek energii (1) W Unii Europejskie nie ma alternatywy w stosunku do liberalnego rynek energii. Liberalny rynek energii jest kreowany przez organy polityczne, a nie przez klientów czy sprzedawców. Osiągnięcie w pełni liberalnego rynek energii nie będzie zadaniem prostym.
4 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Liberalny rynek energii (2) Po co wprowadzać liberalny rynek energii? Żeby energia elektryczna była: dostępna w każdej chwili dla każdego tam gdzie jest potrzebna tyle ile potrzeba właściwej jakości od wybranego sprzedawcy tania
5 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Energia elektryczna (1) Cechy energii eklektycznej z punktu widzenia użytkownika, odbiorcy powszechność dostępność uniwersalizm łatwość wykorzystania uzależnienie bezradność przy braku
6 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Energia elektryczna (2) Cechy energii eklektycznej z punktu widzenia dostawcy zapewnienie pewność dostaw brak możliwości magazynowania problem „pustej (jałowej) sieci” krótko- i długoterminowe bezpieczeństwo energetyczne negatywne oddziaływanie na środowisko
7 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Klienci elektroenergetyki (1) Kto jest klientem elektroenergetyki? Jaka jest świadomość istnienia liberalnego rynku energii u klientów elektroenergetyki? Jakie są oczekiwania klientów w stosunku do elektroenergetyki?
8 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Klienci elektroenergetyki (2) Klienci elektroenergetyki – odbiorcy energii elektrycznej Odbiorcy energii elektrycznej są grupą użytkowników systemu elektroenergetycznego bardzo zróżnicowaną. Odbiorcami energii elektrycznej są przedsiębiorstwa oraz gospodarstwa domowe, bardzo różniące się sposobem korzystania z energii elektrycznej. Bardzo duże zróżnicowanie „świadomości rynkowej” odbiorców energii.
9 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Klienci elektroenergetyki (3) Odbiorcy przemysłowi – dwa modele osiągania korzyści z liberalizacji rynku energii. Odbiorcy aktywnie uczestniczą w rynku energii, przyjmując zasady i uregulowania prawne jakie opisują funkcjonowanie rynku i starają się w pełni wykorzystać stworzone możliwości, jednocześnie licząc się z ryzykami, które wiążą się z uczestniczeniem w rynku energii. Odbiorcy nie uczestniczą aktywnie w rynku energii ale bacznie go obserwują a zdobytą wiedzę wykorzystują do wzmocnienia swojej pozycji w negocjacjach umów z dotychczasowymi dostawcami energii elektrycznej.
10 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Klienci elektroenergetyki (4) Odbiorcy o stosunkowo małym poborze: przedsiębiorstwa, dla których energia nie jest „surowcem” dla procesów technologicznych, gospodarstwa domowe, problematyka rynku energii nie powoduje nadmiernego zainteresowania odbiorców, dopóki odbiorca nie musi patrzeć z ekonomicznego punktu widzenia (bo koszty energii stanowią niewielkie obciążenie) lub nie ma większych problemów z dotychczasowym dostawcą – nie interesuje się możliwością zmiany dostawcy.
11 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Klienci elektroenergetyki (5) W interesie odbiorców jest szerokie korzystanie z powstających możliwości na liberalnym rynku energii. Prawa rynku są bezwzględne - im więcej odbiorców będzie korzystało z możliwości jakie daje rynek energii, tym oferty sprzedawców będą bardziej korzystne dla odbiorców.
12 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Klienci elektroenergetyki (6) Można sformułować apel do Klientów – odbiorców: żeby mieć korzyści ze zmian na rynku energii, trzeba z rynku korzystać
13 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Klienci elektroenergetyki (7) Wprowadzanie liberalnego rynku energii przesuwa główne miejsce handlu energią elektryczną: z hurtowego obrotu energią elektryczną, będącego wewnętrznym rynkiem sektora elektroenergetycznego do sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym Klientem – odbiorcą stają się podmioty spoza sektora elektroenergetycznego.
14 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Klienci elektroenergetyki – odpowiedzi na pytania Kto jest klientem elektroenergetyki? wszyscy, od wielkich odbiorców przemysłowych po małych odbiorców indywidualnych Jaka jest świadomość istnienia liberalnego rynku energii u klientów elektroenergetyki? bardzo zróżnicowana – od głębokiej wiedzy o rynku do kompletnego braku świadomości istnienia rynku Jakie są oczekiwania klientów w stosunku do elektroenergetyki? powszechnie dostępnej, taniej energii elektrycznej dostarczonej przez dostawcę o profesjonalnym podejściu do Klienta
15 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Elektroenergetyka dla klienta (1) Kto jest dostawcą towarów i usług na rynku energii? Czy u dostawców towarów i usług na rynku energii jest świadomość nieuchronności liberalnego rynku energii? Czy dostawcy towarów i usług chcą i będą walczyć o klienta?
16 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Elektroenergetyka dla klienta (2) Dostawcy towarów i usług na rynku energii usługi przesyłowe i dystrybucyjne: Operatorzy systemów, do sieci których przyłączeni są Klienci – odbiorcy towar – energia elektryczna sprzedawcy miejscowi (powiązania z właścicielami sieci, do których przyłączeni są Klienci – odbiorcy) sprzedawcy ogólnokrajowi usługa kompleksowa (równoczesna dostawa energii i usług przesyłowych / dystrybucyjnych) sprzedawcy z urzędu (wskazani przez Prezesa URE) „dobrowolni” sprzedawcy usługi kompleksowej
17 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Elektroenergetyka dla klienta (3) Dostawcy towarów i usług na rynku energii cd. uczestnicy rynku energii będący partnerami dla Klientów – odbiorców Operator Systemu Przesyłowego Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych miejscowi sprzedawcy energii elektrycznej (wyrośli z obecnych Spółek Dystrybucyjnych) sprzedawcy ogólnokrajowi (wyrośli z obecnych przedsiębiorstw obrotu energii elektrycznej) uczestnicy rynku energii „oddaleni” od Klientów – odbiorców wytwórcy energii elektrycznej
18 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Sprzedawcy energii elektrycznej (1) Sprzedawcy miejscowi – powstający ze spółek dystrybucyjnych mają dobrą pozycję wyjściową, zadania: utrzymanie dotychczasowych klientów z obszaru działania spółki dystrybucyjnej, zdobywanie nowych klientów na innych terenach, rynek energii obecnych spółek dystrybucyjnych, to jest olbrzymi kapitał, którego nie mogą zmarnować; bazując na tym kapitale muszą budować nowoczesnego sprzedawcę energii elektrycznej.
19 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Sprzedawcy energii elektrycznej (2) Sprzedawcy ogólnokrajowi – powstający z obecnych przedsiębiorstw obrotu energii elektrycznej istnieją już na rynku, w pełni korzystają z liberalnego rynku energii, etap zbierania doświadczeń przy pozyskiwaniu klientów mają już za sobą, mają świadomość potrzeb i oczekiwań klientów.
20 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Sprzedawcy energii elektrycznej (3) Przemiany u sprzedawców: najważniejsza zmiana, która musi zaistnieć u sprzedawców, to konieczna zmiana mentalności, klient przestaje być kimś kto jest dany raz na zawsze niezależnie od sytuacji, sprzedawcy musi działać rynkowo i traktować energię jak towar, a nie dobro, którym można obdzielać, niezbędne staną się metody marketingowego zarządzania relacjami z klientami, konstruowanie korzystnych ofert, programów lojalnościowych itp.
21 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Sprzedawcy energii elektrycznej (4) Skrajne postawy u sprzedawców: przekonanie o nieuchronności liberalnego rynku energii oraz wykorzystywania jego mechanizmów w pełnym zakresie, traktowanie liberalnego rynku energii jako chorobę, przed którą trzeba się bronić wszystkim siłami.
22 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Dostawcy usług dystrybucyjnych (1) Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych monopoliści na danym terenie w zakresie usługi dystrybucyjnej, świadczą usługi dla klientów. OSD muszą spodziewać się rosnących potrzeb oraz oczekiwań ze strony: Klientów – odbiorców energii sprzedawców działających w obszarze sieci OSD.
23 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Dostawcy usług dystrybucyjnych (2) Klient przyzwyczajony do profesjonalnego kontaktu ze sprzedawcami nie zaakceptuje braku takiego podejścia ze strony OSD. Niewłaściwe relacje pomiędzy OSD a odbiorcami będą skutkować pretensjami ze strony sprzedawców, że nie mogą pozyskiwać nowych klientów. Znaczenia dla OSD nabiera więc sfera kontaktu z klientami: odbiorcami usługi dystrybucyjnej oraz sprzedawcami energii.
24 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Dostawcy usług dystrybucyjnych (3) Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych jako dostawcy usług dystrybucyjnych do Klientów - odbiorców muszą stać się monopolistą z „rynkową twarzą”
25 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Elektroenergetyka dla klienta – odpowiedzi na pytania Kto jest dostawcą towarów i usług na rynku energii? OSD, sprzedawcy energii miejscowi i ogólnokrajowi Czy u dostawców towarów i usług na rynku energii jest świadomość nieuchronności liberalnego rynku energii? u części dostawców bardzo silna, u części dostawców brak tej świadomości (niestety) Czy dostawcy towarów i usług chcą i będą walczyć o klienta? niektórzy będą walczyć (już nawet zaczęli) pozostali niestety nie!
26 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Przesłanie na najbliższą przyszłość (1) Każdy kto jest związany z wytwarzaniem, przesyłaniem, dystrybucją, sprzedażą czy korzystaniem z energii elektrycznej musi odpowiedzieć sobie na pytania: jakie jest jego miejsce na rynku energii? jaką może i chcę pełnić rolę na rynku energii? jakie korzyści może i chce odnieść z rozwiązań prawnych, które stwarza liberalizacja rynku energii? co chce zaoferować swoim klientom?
27 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Przesłanie na najbliższą przyszłość (2) Następnym krokiem powinno być podjęcie intensywnych działań w celu zajęcia jak najlepszej pozycji na rynku energii oraz jak najlepszego przygotowania się do zaspokajania potrzeb klientów, lub pełnego korzystania z nowych możliwości, która zaistnieją po symbolicznej dacie 1 lipca 2007 r.
28 Liberalny rynek energii w Polsce: Co elektroenergetyka oferuje Klientom – odbiorcom? Hotel Sheraton, Warszawa 6 lutego 2006 r. Koniec prezentacji Dziękuję za uwagę