Strategie promocji
Celem stosowania promocji jest zmniejszenie lub wyeliminowanie dystansu pomiędzy produktem a konsumentem poprzez poinformowanie nabywców o ofercie istniejącej na rynku, miejscu i formie jej sprzedaży oraz poprzez pobudzenie jej skłonności do zakupu.
Instrumenty promocji różnią się od siebie pod względem promocyjnego oddziaływania na rynek. Na tej podstawie wyróżnia się dwa typy strategii promocyjnych: push i pull.
Wybór strategii promocji polega na określeniu narzędzi promocji oraz sposobu, czasu i obszaru ich stosowania.
strategia push (pchaj) polega na wykorzystaniu pośredników w aktywizacji sprzedaży
P U S H Producent Hurtownik Detalista Konsument pchanie agresywna produktu promocja Hurtownik Detalista Konsument
Strategia push towarzyszy dystrybucji intensywnej i oznacza nakłanianie uczestników kanału dystrybucji (hurtowników, detalistów) do sprzedawania i promowania oferty producenta, tzw. „pchania” jej przez kanał.
Strategia push Używane są do tego celu: sprzedaż osobista promocja sprzedaży.
Strategia push - zastosowanie w przypadku produktów powszechnych, mało zróżnicowanych cenowo i jakościowo oraz niewyróżniających się marką.
Strategia pull (ssanie produktu) Polega na tworzeniu popytu na produkt przez oddziaływanie bezpośrednio na nabywcę.
P U L L Producent Hurtownik Detalista Konsument ssanie produktu ssanie agresywna produktu promocja Hurtownik Detalista Konsument
Strategia pull Służą temu: Reklama Sponsoring Public relations
Strategia pull Nabywca pod wpływem promocji poszukuje produktu w sklepach i tym samym wyzwala aktywność u pośredników handlowych, którzy zamawiają produkt u producenta.
Strategia pull dotyczy w szczególności produktów markowych zaspakajających potrzeby wyższego rzędu.
Pytania 1. Jakie funkcje spełnia promocja w działalności przedsiębiorstwa? 2. Czym różni się strategia push od strategii pull?