Modele energetycznego zaopatrzenia gmin w kontekście rozwoju biogazowni Mariusz Kostrzewa Rada Główna Polska Izba Biomasy Członek Zarządu BBI ZENERIS NFI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Advertisements

Arkadiusz Wojciechowski
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Rejowiec Fabryczny Miasto przyjazne mieszkańcom i środowisku.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Charakterystyka mechanizmu
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Zasoby biomasy w Polsce
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Prezentacja na Side Event, Barcelona
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Przyjazna Kłodnica.
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Warunki i możliwości rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych (EW)
ZINTEGROWANE PLANOWANIE ENERGETYCZNE Adriana Maszkiewicz - Kobacka
Programy ekologiczne w Powiecie Dzierżoniowskim Katarzyna Złotnicka Dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Katarzyna Michałowska-Knap, Marcin Włodarski, Dawid Dietrich Instytut Energetyki Odnawialnej Contact:
Energetyka rozproszona i prosumencka
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Wsparcie dla rozwoju technologii
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
D OFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW DOTACJI N ARODOWEGO F UNDUSZU O CHRONY Ś RODOWISKA I G OSPODARKI W ODNEJ „ Zadania gminy w planowaniu i wdrażaniu lokalnego.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Budowa instalacji prosumenckich. Działanie 4.1. Odnawialne źródła energii (OZE) Cel: Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł w ogólnej produkcji energii.
Rola gmin w kształtowaniu i realizacji polityki w obszarze efektywności energetycznej Ministerstwo Gospodarki Departament Energetyki Wrzesień 2009 r.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Badania i analizy oraz rozwój technologii energetycznych Żanna.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Możliwości finansowania projektów energetycznych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

Modele energetycznego zaopatrzenia gmin w kontekście rozwoju biogazowni Mariusz Kostrzewa Rada Główna Polska Izba Biomasy Członek Zarządu BBI ZENERIS NFI S.A.

Europejska Karta Energetyczna  Wykorzystywanie własnych zasobów energetycznych z maksymalną efektywnością ekonomiczną i sprawnością energetyczną,  Działanie mechanizmów ekonomicznych (rynkowych) w sektorze energii celem racjonalnego wykorzystywania zasobów kapitałowych dla inwestycji rozwojowych,  Stabilne regulowanie działalności przedsiębiorstw energetycznych o cechach naturalnego monopolu celem zrównoważenia interesów odbiorców i dostawców oraz wyeliminowania dyskryminacji odbiorców zależnie od ich rodzaju i formy własności,  Racjonalne wytwarzanie i użytkowanie energii w sposób odpowiadający długofalowym celom danego kraju oraz zgodny ze światową polityką w zakresie ochrony środowiska.

Planowanie energetyczne w gminie  Prawo energetyczne – Projekt planu zaopatrzenia gminy w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe  Plany te muszą m.in. określać: 1)Przewidywany zakres dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła 2)Przedsięwzięcia w zakresie modernizacji, rozbudowy albo budowy sieci oraz ewentualnych nowych źródeł paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, w tym źródeł niekonwencjonalnych i odnawialnych 3)Przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie paliw i energii u odbiorców 4)Przewidywany sposób finansowania inwestycji 5)Przewidywane przychody niezbędne do realizacji planów 6)Przewidywany harmonogram realizacji inwestycji

Projekt założeń gminy do planu zaopatrzenia w energię  ocena stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe  przedsięwzięcia racjonalizujące użytkowanie ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych  możliwości wykorzystania istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem skojarzonego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej oraz zagospodarowania ciepła odpadowego z instalacji przemysłowych  zakres współpracy z innymi gminami, powiatem

Miejsce i rola gminy w rozwoju OZE  Uczestnictwo w programie 3X20 (perspektywa 2020 UE)  Wzrost wytwarzanie energetyki odnawialnej do 20%  Redukcja zużycia energii o 20%  Redukcja emisji CO2 o 20% w porównaniu z 1988r.  Ujęcie tego programu w Projekcie założeń do planu zaopatrzenia w energię  Stworzenie planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniających rozwój OZE  Proekologiczna polityka gminna  Audyt zasobów odnawialnych uwzględniających efekt ekonomiczny  Własne inwestycje w OZE

Ocena zasobów energii odnawialnej w gminie  Ocenę odnawialnych zasobów energii dokonuje się na podstawie oceny zasobów energii zasobów geotermalnych, energii wiatrowej, energii słonecznej, hydroenergetyki, energii zawartej w biomasie i w biopaliwach  Bilans odnawialnych zasobów energii, który będzie sporządzony na podstawie oceny tych zasobów pozwoli określić możliwości i sposoby wykorzystania energii odnawialnej w projekcie zaopatrzenia Gminy w ciepło i energię elektryczną  Ocena potencjalnych projektów i zaproponowanie rozwiązań służących gospodarczemu i społecznemu rozwojowi Gminy poprzez realizację projektów wskazanych jako priorytetowe

Inwestycje gminne w OZE  Projekt planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru gminy lub jej części, zgodny z założeniami planu uwzględniającymi źródła OZE  Projekt planu powinien zawierać propozycje wykorzystania OZE i wysokosprawnej Kogeneracji z uzasadnieniem ekonomicznym i harmonogramem działań  Rada Gminy uchwala plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe  Stworzenie strategii i koncepcji gminnego centrum energetycznego obejmującego wszystkie dostępne odnawialne źródła z terenu gminy wraz z audytem energii odnawialnej

Etapy gminnej inwestycji w OZE  Stworzenie centrum energetycznego wraz z centrum energii odnawialnej  Studium celowości inwestycji w OZE  Projekt funkcjonalno użytkowy planowanej inwestycji  Studium wykonalności uwzględniający fundusze wsparcia  Przetarg na projekt i wykonawstwo  Realizacja inwestycji

ENERGIA ELEKTRYCZNA OZE Prognoza 2020  Energetyka wiatrowa  Biomasa wykorzystywana w procesach spalania, zgazowywania, fermentacji, wykorzystanie odpadów organicznych oraz celowe uprawy roślin energetycznych  Biogaz uzyskiwany z odpadów komunalnych, wysypisk śmieci, oczyszczalni ścieków  Hydroenergetyka – zagospodarowanie potencjału w ramach programu małej retencji

Rozwój OZE na terenie gmin  Biomasa / spalanie, współspalanie, fermentacja /  Energia wiatrowa  Energia wody  Geotermia / pompy ciepła /  Technologia solarowa, fotowoltaika  Ocena zasobów uwzględniająca stan obecny oraz strategię rozwoju gminy  Efektywność pozyskania istniejących zasobów  Priorytety rozwoju infrastruktury gminy

INNOWACYJNA GOSPODARKA, ENERGETYCZNE ROLNICTWO  Program budowy biogazowni do 2020 roku  Hasło marketingowe – 2000 biogazowni do 2020 roku  Innowacyjne technologie w rolnictwie  Ochrona środowiska lokalnego  Rozwój wysokosprawnej Kogeneracji rozproszonej  Program popierany przez Polską Radę Koordynacyjną OZE  Konieczne dodatkowe wsparcie dla rozwoju programu biogazowego – czerwone certyfikaty, brązowe certyfikaty  Rozwój technologii biopaliw II generacji

Czynniki determinujące rozwój technologii biogazowej w gminie  Wytwarzanie wysokosprawnej energii w Kogeneracji  Wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł OZE  Utylizacja odpadów organicznych  Stworzenie dodatkowych stabilnych dochodów w rolnictwie  Większa konkurencyjność przedsiębiorców  Ograniczenie niskiej emisji  Poprawa jakości życia społeczności lokalnej  Poprawa stanu ekologicznego wód gruntowych

Możliwości wykorzystania biogazu  Wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej lub chłodu  Produkcja energii elektrycznej  Biogaz wykorzystywany w sieci gazowniczej / aktualnie z powodów ekonomicznych oraz przepisów prawnych na terenie Polski jest to nieopłacalne dla inwestorów /  Biogaz jako paliwo transportowe / Niemcy, Szwecja, Szwajcaria /

Modele inwestycyjne  Biogazownia samorządowa w ramach spółki celowej lub istniejącego przedsiębiorstwa komunalnego  Biogazownia z udziałem samorządu /Partnerstwo Publiczno Prawne/  Biogazownia przy istniejącym przedsiębiorstwie przetwórczym lub gospodarstwie rolnym  Biogazownia jako samoistne przedsięwzięcie biznesowe

Lokalizacja gminnych instalacji biogazowych  Na wysypiskach śmieci  Oczyszczalnie ścieków  Ciepłownie gminne  W lokalizacjach umożliwiających wykorzystanie ciepła dla celów grzewczych infrastruktury gminnej

Dofinansowanie projektów biogazowych  O środki dotacyjne aplikować można w ramach następujących programów: 1. Regionalnych Programów Operacyjnych na lata Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata  Finansowe wsparcie inwestycji ekologicznych oferują także: 1. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 2. Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 3. Bank Ochrony Środowiska SA

Efektywność ekonomiczna biogazowni  Uzależniona od zastosowanych substratów i lokalizacji  Na poziom kosztów operacyjnych wpływać będzie model biznesowy oraz uwarunkowania lokalne  Rentowność przedsięwzięcia może podnieść wykorzystanie energii elektrycznej dla własnych celów  Korzyści ekologiczne i społeczne nie uwzględnione w rachunku ekonomicznym biogazowni  Średnia cena technologii – 3,5 mln Euro/MWe  Stopa zwrotu – 8 – 12% możliwa do osiągnięcia  Dotacja poprawia opłacalność inwestycji, a wielu lokalizacjach jest konieczna, aby inwestycja była rentowna

Tradycyjny model zaopatrzenia w energię  Zapotrzebowanie na energię elektryczną jest w całości pokrywane przez spółki dystrybucyjne energii  Ciepło częściowo jest wytwarzane w lokalnych kotłowniach należących do Gminy  Energia cieplna w niewielkim stopniu jest wytwarzana ze źródeł OZE  Gmina ma znikomy wpływ na inwestycje infrastrukturalne monopolistycznych dostawców energii  Ograniczone możliwości wpływu na proekologiczną politykę energetyczną  Niewystarczający wpływ na poziom cen energii dostarczanej dla potrzeb komunalnych i żaden na poziom cen energii dla podmiotów gospodarczych

Gminne Centrum Energetyczne  Zarządzanie zaopatrzeniem w energię na poziomie potrzeb komunalnych  Podjęcie działań wdrażających unijny Pakiet 3X20  Utworzenie centrum kompetencyjnego odpowiedzialnego za bezpieczeństwo energetyczne gminy  Budowa własnych źródeł energii  Optymalne wykorzystanie źródeł OZE w Gminie  Edukacja społeczności lokalnej w zakresie optymalizacji wykorzystania energii oraz ekologicznych źródeł energii / edukacja, informacja, doradztwo /  Wprowadzanie innowacyjnych technologii  Możliwość inwestowania w uzupełniające się moduły technologiczne

Gmina – moderator inwestycji energetycznych  Sfinansowanie profesjonalnych dokumentów planistycznych dotyczących zaopatrzenia w energię uwzględniających OZE  Stworzenie aktualnych planów zagospodarowania przestrzennego przewidujących lokalizacje inwestycji energetycznych  Inwestycje w obiektach komunalnych oraz przedsiębiorstwach komunalnych wdrażających unijny Pakiet 3X20  Edukacja urzędników oraz społeczności lokalnej w zakresie OZE oraz programów oszczędzania energii  Wdrażanie programów związanych z ograniczeniem niskiej emisji, dotacje dla mieszkańców gminy  Zachęty inwestycyjne dla przedsiębiorców inwestujących w energetykę odnawialną  Merytoryczny udział Gminy w procedurach dotyczących wprowadzania Obszarów Natura 2000

Wnioski  Gmina może być aktywnym inwestorem w źródła wytwarzania energii  W gminach o dużym potencjale OZE możliwe są do tworzenia Gminne Centra Energetyczne sfinansowane ze środków dotacyjnych i preferencyjnych  Konieczność aktywnego włączenia samorządu lokalnego się w planowanie proekologicznych inwestycji energetycznych na własnym terenie  Samorządy lokalne mogą włączyć się w proces edukacji społecznej propagującej oszczędzanie energii i ekologiczne źródła OZE  Nie jest możliwe stworzenie jednego modelu zaopatrzenia Gmin w energię z uwagi na zróżnicowanie zasobów OZE na terenie kraju i możliwości finansowe samorządów  Dla zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego na poziomie samorządu lokalnego wymagane jest wprowadzenie dodatkowych mechanizmów wsparcia przez rząd / np. wyższy poziom wsparcia inwestycji biogazowych, solarnych /

Dziękuję za uwagę Mariusz Kostrzewa Rada Główna Polska Izba Biomasy Warszawa ul. Smocza tel