Szkoła Podstawowa nr 40 w Sosnowcu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Wskaźniki i narzędzia do autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie Opracowanie na bazie prezentacji.
Posumowanie projektu Szkoła Promująca Zdrowie
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
RAPORT Z EWALUACJI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PIĘCIU STANDARDÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Rok szkolny 2009/2010.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Szkoła Podstawowa nr 139, im
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
W YNIKI AUTOEWALUACJI W S ZKOLE P ROMUJĄCEJ Z DROWIE PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie,
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Zespół Szkół w Ostrówku
WYNIKI AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W ZESPOLE SZKÓŁ ROLNICZYCH IM. JULIUSZA PONIATOWSKIEGO W CZARNOCINIE 18 GRUDNIA 2013 r.
Szkoła Promująca Zdrowie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi
Szkoła Współpracy.
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Szkoła Podstawowa im. Żołnierzy AK Cichociemnych w Brzozowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Szkoła Podstawowa nr 29 w Sosnowcu
Zdrowe odżywianie – kondycji wzrastanie
„Dziewięć dziesiątych naszego szczęścia polega na zdrowiu. Zdrowy żebrak jest szczęśliwszy niż chory król” Arthur Schopenhauer Szkoła Promująca Zdrowie!
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Podstawowa nr 5 w Chojnicach otrzymała
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
Szkoła promująca zdrowie
AUTOEWALUACJA Prezentacja wyników autoewaluacji w dniu 1 grudnia 2011r. w Szkole Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Głownie.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI 27 MAJA 2014 Szkoła Podstawowa Nr 149 z klasami integracyjnymi im. Obrońców Westerplatte W Łodzi.
AUTOEWALUACJA W ZAKRESIE PIĘCIU STANDARDÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 11 W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM W ROKU SZKOLNYM 2014/2015.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
SzPZ Standard I Wymiar Średnia liczba punktów I. Upowszechnianie koncepcji szkoły promującej zdrowie i znajomość tej koncepcji w społeczności szkolnej.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE SUPER JEDYNKA. RAPORT Z EWALUACJI.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„Szkoła promująca zdrowie”. Ewaluacja w zakresie pięciu standardów.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Opracowanie : Ewa Inglot, Barbara Połomska
Witamy w Szkole Promującej Zdrowie ZSO nr 13 w Sosnowcu
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2012/2013 Szkoła Podstawowa nr 40 w Sosnowcu Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców, nauczycieli oraz niepedagogicznych pracowników szkoły.

Założenia programu Edukacja zdrowotna w szkole jest podstawowym prawem każdego dziecka. Dbałość o zdrowie ucznia to jedno z zasadniczych zadań szkoły dążącej do pełnego   i wszechstronnego rozwoju swoich wychowanków. Przekazując im wiedzę o zdrowiu, kształtując umiejętności i postawy sprzyjające zdrowiu, możemy nauczyć ich zdrowego stylu życia i pracy i jednocześnie poprawić zdrowie społeczeństwa. Ukierunkowanie prozdrowotnych działań edukacyjnych w rozwoju ucznia jest najlepszą inwestycją  w jego dorosłe życie i wspaniałą wizytówką działań wychowawczych szkoły.

Średnia liczba punktów STANDARD PIERWSZY Szkoła promująca zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. Wymiar Średnia liczba punktów I - Upowszechnianie koncepcji szkoły promującej zdrowie i znajomość tej koncepcji w społeczności szkolnej i lokalnej 4,0 II - Zrozumienie i akceptacja koncepcji szkoły promującej zdrowie w społeczności szkolnej 4,4 Ocena łączna 4,2

STANDARD PIERWSZY Szkoła promująca zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. Na pytanie „Czy chcielibyście otrzymywać więcej informacji na temat SzPZ?” pozytywnej odpowiedzi udzielili Nauczyciele 39% Uczniowie 22% Rodzice 77% Niepedagogiczni pracownicy szkoły 25%

STANDARD PIERWSZY Szkoła promująca zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. Wnioski   Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie jest upowszechniana w szkole, jest znana społeczności szkolnej. Praca nad upowszechnianiem koncepcji SPZ, jej zrozumieniem i akceptacją jest procesem ciągłym, systematycznie powtarzanym. Zauważa się dbałość o wyposażenie w wiedzę o zasadach SPZ wszystkich nowych członków społeczności szkolnej. Nieco niższe wyniki wskazują na znajomość tej koncepcji w środowisku lokalnym. Informacje na temat SPZ, kierowane do nauczycieli i uczniów są wystarczające, wypowiedzi nauczycieli i uczniów wskazują że badani posiadają wiedzę w tym zakresie. Nauczyciele i uczniowie otrzymują informacje na bieżąco czasie zajęć wychowawczych i innych działań szkolnych. Znacznie wyższe zainteresowanie uzyskaniem większej ilości informacji na temat SPZ wystąpiło w grupie badanych rodziców. W grupie badanych pracowników szkoły, którzy nie są nauczycielami zainteresowanie informacjami o SPZ i zasadach jej tworzenia jest mniejsze.

Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania STANDARD PIERWSZY Szkoła promująca zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie.   Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania Upowszechnienie koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie w środowisku lokalnym. Mniejsze zainteresowanie koncepcją SPZ i zasadami jej tworzenia wśród pracowników szkoły, którzy nie są nauczycielami.

Średnia liczba punktów STANDARD DRUGI Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej oraz skuteczności i długofalowości działań. Wymiar Średnia liczba punktów III- Działalność szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia 5,0 IV Działalność szkolnego zespołu promocji zdrowia 4,4 V- Miejsce promocji zdrowia w działalności (polityce) szkoły 4,6 VI - Diagnozowanie potrzeb społeczności szkolnej w zakresie promocji zdrowia 4,3 VII - Planowanie działań (w tym projektów) w zakresie promocji zdrowia 4,5 VIII - Realizacja działań (w tym projektów) w zakresie promocji zdrowia 4,0 IX - Ewaluacja wyników działań (w tym projektów) w zakresie promocji zdrowia Ocena łączna 4,45

STANDARD DRUGI Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej oraz skuteczności i długofalowości działań. Czy widzi Pan/Pani możliwość zwiększenia swojego udziału w podejmowanych przez szkołę działaniach na rzecz promocji zdrowia? TAK NIE Nauczyciele 41% 59% Rodzice 39% 61%

STANDARD DRUGI Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej oraz skuteczności i długofalowości działań. Wnioski: Uzyskane wyniki w badanym standardzie są satysfakcjonujące. Miejsce promocji zdrowia w działalności i polityce szkoły jest priorytetem , koreluje z zadaniami szkoły jako miejscem sprzyjającym wszechstronnemu rozwoju dziecka. Wysoko oceniona została działalność szkolnych koordynatorów Szkoły Promującej Zdrowie oraz szkolnego zespołu promocji zdrowia. Zaplanowane działania realizowane są systematycznie i w oparciu o program i harmonogram zadań. Ewaluacja wyników prowadzonych działań jest dokonywana przez grupę nauczycieli i uczniów a członkowie społeczności zapoznawani są z wynikami w różnorodnych formach.  

Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania STANDARD DRUGI Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej oraz skuteczności i długofalowości działań. Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania   Rodzice nie odczuwają potrzeby większego zaangażowania się w działania promujące zdrowie w szkole i w środowisku. Uważają swoje działania za wystarczające.

Średnia liczba punktów STANDARD TRZECI Szkoła promująca zdrowie prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności. Wymiar Średnia liczba punktów I - Polityka, warunki i organizacja życia szkoły sprzyjają edukacji zdrowotnej 4,6 II - Uczeń jest aktywnym uczestnikiem procesu realizacji edukacji zdrowotnej 3,87 III - Szkoła współpracuje ze środowiskiem i wykorzystuje jego zasoby 3,45 IV - Szkoła prowadzi ewaluację i wykorzystuje jej wyniki dla podnoszenia jakości edukacji zdrowotnej 4,2 Średnia liczba punktów (łącznie) 16,12 pkt. 4,03

STANDARD TRZECI Szkoła promująca zdrowie prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skutecznośCI Wnioski: Wyniki badań wskazują że zadanie tworzenie środowiska przyjaznego dla uczniów, rodziców i nauczycieli , środowiska sprzyjającego promocji zdrowia, środowiska zdrowego dla całej społeczności szkolnej jest wpisane w politykę szkoły. Warunki i organizacja życia szkoły sprzyjają edukacji zdrowotnej. Dyrekcja szkoły traktuje edukację zdrowotna jako ważne zadanie szkoły. Nauczyciele doskonalą swoje umiejętności z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Rodzice są zapraszani do współpracy przy realizacji zagadnień dotyczących zdrowia. Aktywność uczniów i rodziców jako uczestników procesu promocji zdrowia wymaga dalszego wzmacniania. Współpraca szkoły ze środowiskiem jest widoczna. Kształtuje się na dobrym poziomie. Przy realizacji programów i projektów szkoła współpracuje iż wieloma instytucjami. Prowadzona jest ewaluacja działań a wyniki ewaluacji są użyteczne i wykorzystywane w dalszym rozwoju SPZ i w dalszym rozwoju naszej szkoły.  

Problemy priorytetowe do rozwiązania: STANDARD TRZECI Szkoła promująca zdrowie prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności Problemy priorytetowe do rozwiązania:   Nauczyciele stwarzają uczniom zbyt mało możliwości wyboru treści i rodzaju realizowanych działań.

ŚREDNIA LICZBA PUNKTÓW STANDARD CZWARTY Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców osób ze społeczności lokalnej. UCZNIOWIE ŚREDNIA LICZBA PUNKTÓW Satysfakcja ze szkoły 4,2 Stwarzanie uczniom możliwości uczestnictwa w życiu klasy 4,3 Wsparcie uczniów ze strony nauczycieli Podejście uczniów do nauki i zachowania na lekcjach 3,5 Motywowanie do osiągania sukcesów Przestrzeganie praw ucznia, znajomość reguł i ich ocena Relacje między uczniami 3,3   Poczucie przeciążenia pracą szkolną i stresu w szkole 2,9 Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród uczniów 3,0

ŚREDNIA LICZBA PUNKTÓW STANDARD CZWARTY Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców osób ze społeczności lokalnej. NAUCZYCIELE ŚREDNIA LICZBA PUNKTÓW Satysfakcja z pracy w szkole 4,5 Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu i pracy szkoły oraz wsparcie ze strony dyrekcji 4,3 Wsparcie uczniów ze strony nauczycieli 4,8 Podejście uczniów do nauki i zachowania na lekcjach 4,0 Relacje nauczyciele - nauczyciele 4,2 Uczestnictwo rodziców uczniów z klasy wychowawczej w życiu klasy/szkoły 3,7 Poczucie przeciążenia pracą szkolną i stres w pracy   3.2 Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród uczniów 3,5

Pracownicy szkoły, którzy nie są nauczycielami Średnia liczba punktów STANDARD CZWARTY Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców osób ze społeczności lokalnej. Pracownicy szkoły, którzy nie są nauczycielami Średnia liczba punktów Satysfakcja z pracy w szkole oraz wsparcie ze strony dyrekcji 4,2 Stwarzanie pracownikom, którzy nie są nauczycielami, możliwości uczestnictwa w życiu i pracy szkoły 3,2 Relacje między pracownikami, którzy nie są nauczycielami 3,9 Stosunek uczniów do pracowników, którzy nie są nauczycielami 3,4 Poczucie przeciążenia pracą w szkole i stres w pracy 3,0 Występowanie przemocy i zachowań aspołecznych wśród uczniów 2,8

Średnia liczba punktów STANDARD CZWARTY Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców osób ze społeczności lokalnej. Rodzice Średnia liczba punktów Satysfakcja ze szkoły dziecka   4.6 Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu klasy/szkoły  4.5 Wsparcie uczniów ze strony nauczycieli  4.3 Uczestnictwo rodziców w życiu i pracy klasy/szkoły  3.7 Wsparcie dla rodziców  4.0 Przeciążenie dziecka pracą szkolną i stres w szkole  1.7

STANDARD CZWARTY Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców osób ze społeczności lokalnej.

STANDARD CZWARTY Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców osób ze społeczności lokalnej. Wnioski:  Tworzenie klimatu sprzyjającemu nauce, pracy, rozwijaniu pasji i zainteresowań to jedno z priorytetowych zadań naszej szkoły. W szkole panuje przyjazna atmosfera, dba się o wszechstronny rozwój dziecka, promuje zdrowie przez aktywność fizyczną oraz zdrowie psychiczne, uczy dbać o higienę i bezpieczeństwo, proponuje zdrowy tryb życia i zdrowe odżywianie. Uczniowie lubią swoją szkołę, cieszą się ,że uczą się w tej szkole. Nauczyciele i pracownicy szkoły mają satysfakcję z pracy w szkole. Doceniają wsparcie ze strony dyrekcji placówki. Relacje międzyludzkie zostały ocenione na wysokim poziomie we wszystkich badanych grupach. Nauczyciele chętnie ze sobą współpracują. Wspierają się w realizowanych zadaniach, okazują sobie życzliwość. Wspólnie z pracownikami szkoły uczestniczą w spotkaniach, imprezach i wyjazdach. Uczniowie lubią przebywać ze sobą, współpracują ze sobą, spotykają się w czasie wolnym od zajęć, uczestniczą w wyjazdach klasowych i szkolnych.  

. Na wysokim poziomie uczniowie ocenili otrzymywane od nauczycieli wsparcie. Przejawia się to w zainteresowaniu nauczycieli sukcesami i problemami uczniów. Służeniu radą i dodatkową pomocą, organizowaniu zajęć w czasie wolnym od nauki. W opinii badanych nauczycieli przekazywane wsparcie jest na jeszcze wyższym poziomie. Również rodzice doceniają wsparcie i pomoc nauczycieli kierowane do ich dzieci. Uczeń jest w centrum zainteresowania nauczycieli i pracowników szkoły co znajduje potwierdzenie w poszanowaniu jego praw, dbałości o bezpieczeństwo w szkole i poza placówką. Uczniowie znają swoje prawa i doceniają przestrzeganie ich przez nauczycieli. Stwarzanie możliwości uczestnictwa w życiu klasy, szkoły oraz w pracy dostrzegają wszystkie badane grupy. Wyniki porównywane, na wysokim poziomie. Poczucie przeciążenia pracą szkolną i stres w szkole czy pracy jest zauważalne dla wszystkich badanych grup. Na najniższym poziomie jest ono odczuwalne w grupie uczniów, nieco wyżej w grupie pracowników i nauczycieli. Z kolei w opinii rodziców obciążenie obowiązkami szkolnymi ich dziecka i stres w szkole jest na bardzo niskim poziomie. Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, niski jest poziom agresji wśród uczniów zarówno w stosunku do siebie wzajemnie jak i w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły. Nauczyciele i pracownicy konsekwentnie reagują na przejawy agresji i zachowań aspołecznych. Sytuacje są wyjaśniane na bieżąco przy udziale wszystkich zainteresowanych – uczniów, rodziców i nauczycieli.

Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania: STANDARD CZWARTY Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców osób ze społeczności lokalnej. Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania:   Zaktywizowanie większej grupy rodziców do udziału w poszczególnych działaniach w zakresie promocji zdrowia, szczególnie w grupie rodziców uczniów klas IV-VI. Poczucie przeciążenia pracą szkolną w opinii badanych nauczycieli i pracowników szkoły, którzy nie są nauczycielami.

Średnia liczba punktów STANDARD PIĄTY Szkoła promująca zdrowie tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników. Wymiar Średnia liczba punktów I - Budynek i teren szkoły 3,8 II - Warunki sanitarne, czystość i estetyka pomieszczeń 4,3 III - Mikroklimat, oświetlenie, ochrona przed hałasem IV - Meble dla uczniów i nauczycieli 4,5 V - Organizacja lekcji i przerw międzylekcyjnych 4,4 VI - Warunki i organizacja zajęć ruchowych 4,7 VII - Organizacja posiłków i dostępność napojów dla uczniów VIII - Zabezpieczenie przed wypadkami, urazami i dostępność pierwszej pomocy Średnia liczba punktów łącznie

STANDARD PIĄTY Szkoła promująca zdrowie tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników. Wnioski: Ogólne warunki lokalowe są dobre. Budynek szkolny spełnia wymogi bezpieczeństwa – brak zaleceń pokontrolnych. W ostatnich 5 latach szkoła poddawana była remontom – dokonano wymiany okien, grzejników, zaadaptowano pomieszczenia szkolne zgodnie z wymogami bezpieczeństwa. Sale lekcyjne zostały zmodernizowane, odmalowane, wymieniona została wykładzina podłogowa na szkolnych korytarzach. Warunki sanitarne, czystość i estetyka pomieszczeń została oceniona na wysokim poziomie. Pomieszczenia i ich wyposażenie sprzyjają warunkom nauki i pracy Przestrzegane są zasady higieny przy planowaniu zajęć dla uczniów Nauczyciele pełnią dyżury we wszystkich miejscach przebywania dzieci. Dyrekcja i nauczyciele zachęcają swoją postawą do aktywności fizycznej, uczestniczą w wyjazdach na basen, stanowią dobry przykład dla całej społeczności szkolnej /rajdy, aktywne wycieczki dla uczniów, nauczycieli, pracowników . Wszyscy zainteresowani uczniowie mogą korzystać z obiadów. Teren szkoły jest ogrodzony, monitorowany - Nowoczesny i bezpieczny plac zabaw w ramach realizacji projektu Radosna Szkoła.

Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania: STANDARD PIĄTY Szkoła promująca zdrowie tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników. Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania:   Poziom hałasu podczas przerw szkolnych. Bezpieczna droga do szkoły – stały chodnik wyznaczający drogę do szkoły na terenie parkingu szkolnego. Zwiększenie możliwości udziału uczniów wszystkich grup wiekowych w zajęciach realizowanych w nowoczesnej hali sportowej.

WYNIKI AUTOEWAULUACJI STANDARDY WYNIKI STANDARD PIERWSZY - Szkoła promująca zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. 4.2 STANDARD DRUGI - Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej oraz skuteczności i długofalowości działań. 4.45 STANDARD TRZECI - Szkoła promująca zdrowie prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności. 4.03 STANDARD CZWARTY Szkoła promująca zdrowie tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców osób ze społeczności lokalnej. 4.0 STANDARD PIĄTY - Szkoła promująca zdrowie tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników. 4.4 Łącznie 4.22

Wyniki autoewaluacji

Współpraca szkoły ze środowiskiem kształtuje się na dobrym poziomie i jest widoczna. Przy realizacji programów i projektów w zakresie promocji zdrowia, szkoła współpracuje z  wieloma instytucjami: Narodowym Funduszem Zdrowia, Metis Katowice, Sanepid Sosnowiec, Wydział Zdrowia UM, Fundacja BOŚ, Agencja Rynku Rolnego, Epsilon Bielsko-Biała, Pro-Vita Gliwice, Fundacja Orange, PCK, TPD, PPP nr 2 Sosnowiec, Parafia św. Florian Sosnowiec, MZS, Nasza Przychodnia Sosnowiec, Wydział Nauk o Ziemi UŚ Sosnowiec, Stena Siemianowice Śl. Prowadzona jest ewaluacja działań a wyniki ewaluacji są użyteczne i wykorzystywane w dalszym rozwoju SPZ.  

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Koordynatorzy programu Anita Zgoda Ewa Leszczyńska Agnieszka Furtacz