Wyniki monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2013/14 w małopolskich przedszkolach
Zgodnie z ustalonymi przez Ministra Edukacji Narodowej podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014, w dniach 9 – 13 czerwca 2014 r., zostało przeprowadzone monitorowanie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. W związku z powyższym Małopolski Kurator Oświaty wytypował do monitorowania 15% publicznych i niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Wypełnianie ankiet odbywało się w formie elektronicznej poprzez stronę W ramach monitorowania o wypełnienie ankiet zostali poproszeni: dyrektorzy wybranych przedszkoli, nauczyciele wychowania przedszkolnego uczący jedną, najstarszą grupę w objętych badaniem przedszkolach. W dniach 23 – 26 czerwca 2014 r. wizytatorzy Kuratorium Oświaty w Krakowie dokonali w wybranych przedszkolach weryfikacji informacji zawartych w ankietach. Informacje ogólne Informacje ogólne
sala gimnastyczna – 46% boisko tradycyjne – 39% boisko typu „Orlik” –11% tablica interaktywna – 20% pracownia komputerowa – 26% plac zabaw – 83% przedszkole nie posiada nic z powyższych – 2% Baza monitorowanych przedszkoli Baza monitorowanych przedszkoli
do 10 dzieci – 5% grup przedszkolnych 11–16 dzieci – 20% grup przedszkolnych 17– 25 dzieci – 62% grup przedszkolnych powyżej 25 dzieci – 13% grup przedszkolnych (niezgodnie z przepisami prawa) Do 35% oddziałów przedszkolnych uczęszczają dzieci poniżej 5 roku życia. Liczebność grup przedszkolnych Liczebność grup przedszkolnych
Rodzice o działaniach przedszkola informowani są przede wszystkim podczas zebrań grupowych. W około 60% przedszkoli rodzice nie wykazali własnej inicjatywy w organizacji zajęć, warsztatów dla rodziców. Jednocześnie w około 27% przypadków, przedszkola nie stworzyły takich możliwości rodzicom. Rodzice najczęściej mieli wpływ na: organizacje wycieczek – 46% grup przedszkolnych, organizacje imprez – 36% grup przedszkolnych, wprowadzenia dodatkowych zajęć – 30% grup przedszkolnych. Jednocześnie w 35% przedszkoli wpływ rodziców nie spowodował zmiany w funkcjonowaniu grupy przedszkolnej. Udział rodziców w życiu przedszkola
Prawie wszyscy nauczyciele, realizujący w badanych oddziałach przedszkolnych zajęcia obejmujące zakres treści podstawy programowej zachowywali zalecane proporcje w odniesieniu do czasu przeznaczonego na zabawę, zajęcia dydaktyczne, dowolne czynności (opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne), przebywanie na świeżym powietrzu. Jednocześnie dzieci w 10% badanych oddziałów nie miały możliwości poznania zabytków i dzieł sztuki regionu, a w 7% – poznania tradycji i obrzędów ludowych regionu. Dzieci z około 50% badanych oddziałów przedszkolnych nigdy nie miały możliwości zwiedzenia wystawy w muzeum, obejrzenia filmu w kinie, ani uczestniczenia w koncercie muzycznym. Tylko w około ¼ przedszkoli nauczyciele dokonują ciągłej obserwacji dzieci i ją systematycznie dokumentują. Realizacja podstawy programowej Realizacja podstawy programowej