Wizja rozwoju klastrów w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
dr Krzysztof B. Matusiak
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Charakterystyka klastra
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Centrum Inwestora i Eksportera
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Nowe trendy w branży spożywczej
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Programowanie perspektywy finansowej
Wsparcie współpracy ze szczególnym uwzględnieniem klastrów w programach operacyjnych na lata Zofia Giersz Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zapis prezentacji:

Wizja rozwoju klastrów w Polsce Klastry jako element strategii Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Założenia polskiej polityki klastrowej dr Katarzyna Cheba

Klastry = współpraca + konkurowanie geograficzna koncentracja i świadomość terytorialnej tożsamości klastra konkurencja, ale i współpraca koncentracja wokół dominującej branży trwałość współpracy wspólne inicjatywy klastry mogą być formalnie zarejestrowane, jak i nieposiadające formy organizacyjno-prawnej Źródło: PARP, 2013

Korzyści z funkcjonowania klastrów niższe koszty transakcyjne – wspólne zakupy, zaopatrzenie, usługi, produkty, kanały informacji przestrzenna bliskości licznej grupy niezależnych podmiotów - skupienie określonej wiedzy i kwalifikacji, specjalizacji; łatwość znalezienia pracowników i partnerów biznesowych (podwykonawców i usługodawców) oraz realizacji wspólnych działań w pewnych obszarach. dostępne lokalnie, wyspecjalizowane i unikalne zasoby – w tym wiedza i kapitał ludzki – oraz odpowiednia infrastruktura. klaster staje się atrakcyjnym rynkiem pracy przyciągającym wykwalifikowanych pracowników i absolwentów (talenty). Niższe koszty pozyskiwania i szkolenia nowych pracowników. oprócz konkurencji występuje także współpraca, czy też współdziałanie (często niesformalizowane i nieuświadomione), zwłaszcza pomiędzy sektorem przedsiębiorstw, administracją i sektorem badawczo-rozwojowym. Źródło: PARP, 2013

Klastry w badaniu benchmarkingowym Rok 2012 - 35 klastrów. Rok 2010 - 47 klastrów . Spośród 35 klastrów uczestniczących w ostatnim badaniu 20 brało również udział w poprzedniej edycji. Klastry biorące udział w benchmarkingu w 2010 r. Klastry biorące udział w benchmarkingu w 2012 r. Źródło: PARP, 2012

BENCHMARKING… …jest ciągłym, systematycznym procesem, skoncentrowanym na mierzeniu i porównywaniu produktów, procesów lub sposobów działania, mającym na celu poprawianie efektywności funkcjonowania organizacji. Cele: dostarczenie klastrom użytecznego narzędzia doskonalenia własnego działania, zdobywania wiedzy i uczenia się, pokazanie najlepszych rozwiązań, najlepszych praktyk stosowanych w polskich klastrach, wskazanie rekomendacji dotyczących polityki wspierania klastrów, zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym/lokalnym, wskazanie rekomendacji dla innych podmiotów wspierających i współpracujących z klastrami, w szczególności instytucji naukowych, jednostek badawczych, ośrodków wspierania innowacyjności i przedsiębiorczości, pogłębienie wiedzy o stanie oraz trendach rozwoju klastrów w Polsce, a także o procesach w nich zachodzących, promocja idei klastrów w Polsce. Źródło: PARP, 2012

KLASTER Źródło: PARP, 2012 PROCESY ZASOBY WYNIKI POTENCJAŁ WZROSTU ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH POZYCJA RYNKOWA INNOWACYJNOŚĆ INTERNACJONALIZACJA UWARUNKOWANIA REGIONALNE POLITYKA WŁADZ PUBLICZNYCH OTOCZENIE INSTYTUCJONALNE PRZYWÓDZTWO LUDZKIE I KNOW – HOW FINANSOWE INFRASTRUKTURALNE AKTYWNOŚĆ RYNKOWA MARKETING I PR KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA KREOWANIE WIEDZY I INNOWACJI PROCESY ZASOBY WYNIKI POTENCJAŁ WZROSTU KLASTER Źródło: PARP, 2012

Struktura badanych klastrów Inicjator klastra Najczęściej inicjatorami powołania klastrów były podmioty sektora prywatnego, które tworzyły klastry samodzielnie bądź współuczestniczyły w ich utworzeniu. W ten sposób utworzono blisko 46% (16) klastrów. Dużą aktywnością w tworzeniu klastrów wykazał się również sektor nauki i B+R oraz sektor publiczny z inicjatywy. Wniosek: W stosunku do roku 2010 zauważono, że nowe powstające klastry są efektem współdziałania sektorów prywatnego i publicznego oraz instytucji B+R. Źródło: PARP, 2012

Struktura badanych klastrów Członkami klastrów biorących udział w badaniu są głównie przedsiębiorstwa, stanowiące 74% wszystkich podmiotów. Źródło: PARP, 2012

Struktura badanych klastróW Instytucje wsparcia, podobnie jak podmioty sektora B+R, stanowią znacznie niższy odsetek członków klastra. Najczęściej członkami klastrów jest 1, maksymalnie 2-3 instytucje wsparcia. Natomiast w przypadku sektora B+R najczęściej liczba podmiotów tego typu waha się od 1 do 4. Wniosek: Zbyt mała liczba tego typu instytucji może ograniczać rozwój klastra. Klastry, które aktywniej pracują z instytucjami otoczenia biznesu lepiej i szybciej się rozwijają. Przykładem jest tu holenderski model rozwoju klastrów.

Główne cele strategiczne funkcjonowania badanych klastrów Główne cele strategiczne funkcjonowania klastrów: Wspólne projekty zorientowane na tworzenie rozwiązań innowacyjnych i nowych technologii, Możliwość pozyskania zewnętrznych środków finansowych dla klastra. Kolejne cele to: Wzrost znaczenia rynkowego marki klastra i marki regionu, Wzrost pozycji klastra jako partnera wobec otoczenia (np. wobec władz publicznych, instytucji otoczenia rynkowego), Poprawa przepływu informacji i wiedzy (również rynkowej). Źródło: PARP, 2013

Silne strony klastrów w Polsce Powiązanie klastrów z potencjałem, zasobami naturalnymi, tradycjami gospodarczymi środowiska lokalnego; silne interakcje klastra względem otoczenia zewnętrznego; Silna pozycja koordynatora w klastrach oraz aktywność koordynatora na rzecz animacji współpracy w klastrach; wysoka aktywność w sferze komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej; Dobra dostępność laboratoriów dla członków klastra; bardzo dobra dostępność biur i sal konferencyjnych na potrzeby klastra; Największy postęp w stosunku do roku 2010 dokonał się w obszarze internacjonalizacja klastrów W ciągu ostatnich dwóch lat klastry zauważalnie poprawiły swoje wyniki w obszarze realizowanych procesów biznesowych Klastry, które aktywnie pracują z instytucjami otoczenia biznesu lepiej i szybciej się rozwijają W stosunku do roku 2010 odnotowano, że nowo powstające klastry są efektem współdziałania sektorów prywatnego i publicznego oraz instytucji B+R Najbardziej efektywne są klastry: utworzone oddolnie, posiadające powyżej 60 członków, posiadające w swych strukturach więcej instytucji otoczenia biznesu, jednostek naukowych i badawczych, Źródło: PARP, 2012

Słabe strony klastrów w Polsce Niska innowacyjność przedsiębiorstw w klastrze; mała liczba innowacji objętych ochroną prawną wprowadzonych w klastrze w ostatnich dwóch latach; słabe efekty współpracy z sektorem nauki (np. mała liczba spin offów w klastrach). Niewielka liczba klastrów realizujących wspólną aktywność rynkową, jak np. wspólne zamówienia, zaopatrzenie na rzecz firm w klastrze. Słaba aktywność klastra w przygotowywaniu ofert dla odbiorców z zewnątrz oraz w pozyskiwaniu zewnętrznych środków finansowych na projekty klastrowe. Niewystarczająca współpraca z innymi podmiotami regionalnych systemów innowacji, w tym instytucjami otoczenia biznesu. Źródło: PARP, 2012

Punkt wyjścia dla przyszłej polityki klastrowej

Inspiracje dla polityki klastrowej z dokumentów strategicznych Polska 2030, KSRR, KPR Europa 2020 wspomaganie rozwoju gospodarczego opartego na specjalizacjach regionalnych i lokalnych, szczególnie w ramach inicjatyw klastrowych „każdy kraj i region powinien skoncentrować wysiłki i zasoby na określonej, niewielkiej liczbie priorytetów, czy też specjalizacji gospodarczych o istotnym potencjale innowacyjnym, w których ma rzeczywiste kompetencje i zasoby oraz może osiągnąć doskonałość i konkurencyjność w skali globalnej” wsparcie skierowane szczególnie do klastrów o największym potencjale konkurencyjnym; wyselekcjonowane inicjatywy klastrowe powinny być preferowane w ramach systemu wydatkowania funduszy strukturalnych za selekcją najbardziej konkurencyjnych klastrów powinna iść koncentracja środków publicznych (w tym funduszy z UE) w tych klastrach wspierane klastrów w obszarach: działalności badawczo-rozwojowej, wsparcia międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw, rozwoju jakości kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach, stymulowania współpracy branżowej, powstawania nowych przedsiębiorstw Źródło: PARP, 2013

Przyszła polityka klastrowa w Polsce Cel: wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki w oparciu o: intensyfikację współpracy, interakcji i przepływów wiedzy (czyli wzmacnianie rozwoju istniejących i powstających klastrów), wspieranie rozwoju strategicznych specjalizacji gospodarczych (czyli wybór kluczowych klastrów krajowych i regionalnych oraz skoncentrowanie na nich części wsparcia publicznego), Zasady: wspieranie sieciowania i współpracy; łączenie podejścia oddolnego i odgórnego przy wspieraniu rozwoju klastrów, tworzenie ekosystemu instytucji na rzecz rozwoju klastra, koncentracja wsparcia na klastrach o największym potencjale rozwoju i tworzenia inteligentnych specjalizacji, koordynacja polityk i instrumentów publicznych wokół kluczowych klastrów, rozwój klastrów - inwestycje prywatne firm, ale także inwestycje publiczne (infrastruktura, wiedza, kapitał ludzki), te ostatnie stopniowo wygaszane, Źródło: PARP, 2013

Rekomendacje dla przyszłej polityki klastrowej Wspieranie inicjatyw klastrowych i koordynatorów klastrów, Ukierunkowanie wsparcia także bezpośrednio do aktorów klastrów (poziom krajowy i regionalny), Wystandaryzowane wsparcie koordynatorów klastrów we wszystkich regionach – program notyfikowany w KE, Wprowadzenie mechanizmów skutkujących ukierunkowywaniem różnego rodzaju nakładów publicznych alokowanych w gospodarce – system przyznawania projektom zgłaszanym przez podmioty z klastrów kluczowych dodatkowych punktów w systemie oceny, Priorytetyzacja regionalnej polityki rozwojowej poprzez wskazanie kluczowych klastrów regionalnych – koncentracja i koordynacja środków na poziomie regionalnym, Współdziałanie regionów w celu skoordynowania wsparcia dla klastrów ponadregionalnych, Wybór krajowych klastrów kluczowych KKK w trybie konkursowym w oparciu o precyzyjnie zdefiniowane kryteria oraz analizę ekspercką i jakościową ocenę (w szczególności strategii i planów działania), Źródło: PARP, 2013

Rekomendacje dla przyszłej polityki klastrowej Wybór krajowych klastrów kluczowych Alokacja wsparcia Przygotowanie aplikacji Koordynacja i sieciowanie (dla koordynatora jeżeli jeszcze nie ma dofinansowania; poziom regionalny) Przygotowanie aplikacji w tym: analizy (masa krytyczna, benchmarking) strategia i plan działania wstępny opis projektów kluczowych instytucjonalizacja inicjatywy potencjał koordynatora przykłady dotychczasowej współpracy Dokonanie wyboru przez Komisję i przyznanie statusu krajowego klastra kluczowego na okres od 3-5 lat Internacjonalizacja (dla koordynatora; poziom krajowy) Projekty realizowane przez konsorcja aktorów klastra (lub koordynatora) w zakresie: B+R / innowacji Inwestycji infrastrukturalnych edukacji/szkoleń ekspansji międzynarodowej doradztwa innowacyjnego transferu technologii Źródło: PARP, 2013

Mapa klastrów w Polsce 2020 klastry o największym potencjale konkurencyjnym i znaczeniu dla polskiej gospodarki powiązane i konkurencyjne w skali międzynarodowej posiadające znaczący potencjał naukowo-technologiczny klastry o największym potencjale konkurencyjnym i znaczeniu dla gospodarki regionu powiązane i konkurencyjne w skali regionu/ kraju wpisują się w regionalne inteligentne specjalizacje Kluczowe klastry krajowe Kluczowe klastry regionalne Klastry lokalne/ regionalne mobilizacja oddolnego powstawania i angażowania się aktorów klastrów w procesy wspólnego, strategicznego planowania rozwoju oraz definiowania wspólnych przedsięwzięć Wielkość wsparcia w zależności od statusu klastra Źródło: PARP, 2013

Mapa wsparcia dla klastrów dodatkowe punkty na poziomie krajowym i regionalnym dedykowane wsparcie dla klastrów przewidziane w przyszłym programie operacyjnym, wynikającym z SIEG (na poziomie krajowym) wsparcie dla aktorów klastrów (na poziomie krajowym i regionalnym) Kluczowe klastry krajowe dodatkowe punkty tylko na poziomie regionalnym stymulowanie powstawania nowych klastrów i inicjatyw klastrowych na styku różnych sektorów i branż lub w obszarach rozwiązywania istotnych problemów społeczno-ekonomicznych Kluczowe klastry regionalne na zasadach ogólnych (bez dodatkowych punktów) Klastry lokalne dedykowane wsparcie koordynatorów klastrów na działania w zakresie internacjonalizacji klastrów kluczowych krajowych (uruchamiane z poziomu krajowego) podstawowe wsparcie dla koordynatorów klastrów (uruchamiane z poziomu regionalnego) Źródło: PARP, 2013

Dążenie do profesjonalizacji organizacji zarządzających klastrami, Aktualne wyzwania Wspieranie powstawania klastrów klasy światowej (world-class clusters), Dążenie do profesjonalizacji organizacji zarządzających klastrami, Promowanie internacjonalizacji klastrów i internacjonalizacji MSP, Uwzględnienie klastrów w inteligentnych specjalizacjach, Dążenie do lepszej integracji polityki klastrowej pomiędzy poszczególnymi poziomami (poziom UE, poziom krajowy, poziom regionalny), Dążenie do lepszej integracji różnych obszarów polityki gospodarczej w kontekście wspierania klastrów. Źródło: PARP, 2013

Mapa – Europejska Platforma Współpracy Swedish/Norwegian Cluster Cooperation 2012/2013 Cluster cooperation between medtech clusters in Sweden and Norway

Dziękuję za uwagę

Dobre praktyki klastrów Dr Katarzyna Cheba

Wspólne projekty i dostęp do finansowania Alternatywny Klaster Teleinformatyczny buduje centrum outsourcingowe i usług wspólnych dla swoich członków. Klaster Dolina Lotnicza umożliwił uruchomienie dedykowanego programu wsparcia dla lotnictwa. Mazowiecki Sojusz Energetyczny nabywa i wdraża technologie OZE. Źródło: PARP, 2012

Rozwój wspólnych zasobów Wielkopolski Klaster Teleinformatyczny organizuje szkolenia prowadzone przez ekspertów ze środowiska nauki i biznesu dla członków klastra i podmiotów spoza klastra. Bioregion Wielkopolska rozwija wiedzę pracowników przedsiębiorstw skupionych w klastrze w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych. Źródło: PARP, 2012

Wspólne produkty Klaster aktywnie promuje i wspiera rozwój innowacyjnych produktów np. silikon, opracowany przez profesor Mirosławę El Fray. Zrealizował wspólnie projekt modelowy dom ekoenergetyczny. Opracowuje wspólną ofertę realizacji pełnego procesu biznesowego w ramach porozumienia. Źródło: PARP, 2012

Dostęp do rynku Giełda towarowa dla członków porozumienia. Promocja członków poprzez organizację i udział w targach branżowych w Polsce i zagranicą. Źródło: PARP, 2012

Internacjonalizacja działań Organizacja spotkań B2B w klastrze z partnerami zagranicznymi. Klaster Firm Informatycznych Polski Wschodniej - wsparcie w zakresie wprowadzania produktów członków klastra na rynki zagraniczne. Źródło: PARP, 2012

Transfer technologii Umożliwia kontakty MMŚP z renomowanymi jednostkami badawczymi: IBS PAN, IBRKK, Politechnika Warszawska. Klaster finansuje badania naukowe dla członków. WSCHODNI KLASTER OBRÓBKI METALI Dystrybuuje na korzystnych warunkach oprogramowanie wśród swoich członków. Źródło: PARP, 2012

Dostęp do wiedzy i informacji Seminaria organizowane w siedzibach członków, zwiedzanie laboratoriów, wizyty studialne. Klastry budują platformy online wymiany wiedzy, zarządzania projektami i organizacji pracy. Źródło: PARP, 2012

Ułatwienie kontaktów z władzami lokalnymi Klaster współpracuje z władzami Lublina w zakresie promocji miasta i branży ICT. Projekt Cloud4Cities umożliwia przedsiębiorstwom MMSP współpracę z władzami lokalnymi. Źródło: PARP, 2012

Dziękuję za uwagę