Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych www.jakaunia.pl „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Advertisements

CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
Nabycie dobrych praktyk szwajcarskiej organizacji biznesowej przez Regionalną Izbę Gospodarczą w Przemyślu. PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
JAK LOBBUJĄ PRZEWOŹNICY
Pierwsza Doroczna Konwencja Europejskiej Platformy Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu Kraków października 2011 r.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Lokalizacja Komitetu. Lokalizacja Komitetu Miejsce EKES-u w systemie instytucjonalnym UE KOMISJA EUROPEJSKA RADA UE.
Konfederacja Krajowych Stowarzyszeń Hoteli i Restauracji we Wspólnocie Europejskiej Wyk. Artur Umer(46487)
Narodowa Strategia Spójności
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Komitet Regionów.
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Przestrzeń życia Polaków - założenia i struktura raportu
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Parlament Europejski.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Ustrój samorządu terytorialnego
Polska w Unii Europejskiej
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Dorota Bortnowska Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 19 czerwca 2008 r. Podsumowanie realizacji PIW EQUAL z.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Działalność Parlamentu Europejskiego. Co roku Parlament zbiera się dwanaście razy na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu. Sześć dodatkowych sesji ma miejsce.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
w województwie pomorskim
STOSUNKI PARTNERSKIE POMIĘDZY MIASTEM HEL
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Debata w Krynicy-Zdroju Marek Sowa Marszałek Województwa Małopolskiego Patronat honorowy:

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Wnioski raportu Instytutu Spraw Publicznych wskazują, że choć polskie samorządy udzielają się na arenie międzynarodowej, to gorzej jest z forsowaniem na niej ich interesów. Przedstawiciele gmin, powiatów, województw i największych miast deklarują swoje zagraniczne kontakty. Trzy czwarte z nich prowadzi współpracę z zagranicą, np. przez umowy z samorządami partnerskimi.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” 70 proc. samorządów nie bierze udziału w procesach konsultacyjnych, decyzyjnych i lobbingowych w ramach instytucji Unii Europejskiej. W pracach Komitetu Regionów (COR) uczestnictwo zadeklarowało 9 proc. samorządów. W przypadku stowarzyszenia Eurocities tylko 4 proc. ankietowanych przyznało, że faktycznie uczestniczy w procesach decyzyjnych. Śladowa jest też aktywność w takich gremiach jak Rada Gmin i Regionów Europy (CEMR) czy Kongres Władz Lokalnych i Regionalnych Rady Europy.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Zdaniem dr Agnieszki Łady, współautorki raportu, powyższe wyniki nie są zaskakujące, gdyż samorządy dopiero zaczynają być aktywne na scenie europejskiej: „W działaniach tych uczestniczą głównie duże miasta i województwa, bo to one mają merytoryczną siłę, by to robić. Mniejsze jednostki nie mają kompetentnych ludzi, nie zawsze dostrzegają korzyści, jakie mogłyby osiągnąć, albo czasem nie wiedzą nawet, jak się do tego zabrać.”

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Przedstawiciele samorządów nie zgadzają się z zarzutami małej aktywności międzynarodowej. Marek Miros, wiceprezes Związku Miast Polskich, mówi: „Trudno się spodziewać, by gmina licząca kilka tysięcy mieszkańców lobbowała w Brukseli. To byłoby kosztowne i bezproduktywne. My lobbujemy na poziomie wojewódzkim i krajowym. Trzeba naciskać na radnych wojewódzkich, by w opracowywanych strategiach uwzględniali nasze interesy.” Główną przeszkodą w lobbowaniu za swoimi interesami na szczeblu unijnym są pieniądze. Niemal 80 proc. ankietowanych skarży się, że nie stać ich na zagraniczne delegacje, promocje za granicą czy utrzymywanie tam stałych przedstawicielstw.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” W kwietniu br. w Poznaniu odbyła się konferencja pt. „10 na 10. Unia Europejska - Samorząd – Obywatele”. W trakcie spotkania dyskutowano o doświadczeniach samorządów z Polski oraz 9 państw, które 10 lat temu dołączyły do Unii Europejskiej. Jak zauważył podsekretarz stanu ds. prawnych i traktatowych w MSZ, Artur Nowak-Far, samorządy tworzą ważną politycznie i gospodarczo sieć współpracy regionalnej: „Z punktu widzenia Unii Europejskiej samorządy nabierają ciekawej tożsamości europejskiej. Ich zadaniem jest uczestnictwo w regionie i wpływanie na proces decyzyjny w UE”.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Komitet Regionów jest organem doradczym reprezentującym samorządy lokalne i regionalne w Unii Europejskiej.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Komitet Regionów liczy obecnie 353 członków (z których każdy ma zastępcę) ze wszystkich państw UE. Członkowie Komitetu i ich zastępcy są mianowani na pięcioletnią kadencję przez Radę działającą na wniosek państw UE. Każdy kraj wybiera swoich członków zgodnie z własną procedurą, jednak skład każdej z delegacji odzwierciedla polityczną, geograficzną i regionalną bądź lokalną sytuację danego kraju. Członkowie Komitetu są pochodzącymi z wyboru przedstawicielami władz regionalnych lub lokalnych albo pełnią kluczowe funkcje w takich władzach w swoich regionach.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Komitet Regionów odbywa w ciągu roku pięć sesji plenarnych, podczas których określa ogólne kierunki polityki i przyjmuje opinie. W Komitecie działa sześć komisji, które zajmują się zagadnieniami z różnych obszarów polityki i przygotowują opinie poddawane pod dyskusję podczas sesji plenarnych. Komisje te odpowiadają za: Spójność terytorialną; Politykę gospodarczą i społeczną; Edukację, badania naukowe oraz kwestie dotyczące młodzieży; Środowisko, zmiany klimatu i energię; Obywatelstwo, sprawowanie rządów oraz sprawy instytucjonalne i zewnętrzne; Zasoby naturalne.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Na mocy traktatu lizbońskiego Komisja Europejska ma obecnie obowiązek zasięgania opinii samorządów regionalnych i lokalnych oraz ich stowarzyszeń w całej UE już na etapie poprzedzającym proces legislacyjny. Komitet Regionów, jako organ reprezentujący samorządy lokalne i regionalne, jest głęboko zaangażowany w tę procedurę. Komisja jest zobowiązana do ponownego zasięgnięcia opinii Komitetu Regionów po przedstawieniu wniosku legislacyjnego, jeżeli wniosek ten dotyczy jednego z wielu obszarów polityki mających bezpośredni wpływ na samorządy lokalne i regionalne.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Rada Gmin i Regionów Europy (CCRE/CEMR) To obecnie największa organizacja zrzeszająca lokalne i regionalne władze w Europie. Jej członkami jest ponad 50 krajowych stowarzyszeń miast, gmin i regionów z 39 krajów. Łącznie jest to około przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych. Rada Gmin i Regionów została założona w 1951 r. przez grupę burmistrzów z Europy.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Rada Gmin i Regionów Europy działa w wielu dziedzinach, m.in.: rynek pracy, energia, środowisko, zarządzanie i przyszłość UE, samorząd międzynarodowy, demokracja lokalna i regionalna, samorząd lokalny i regionalny jako pracodawca, polityka regionalna, sprawy społeczne, polityka ds. miast i wsi. Komitety i grupy robocze tej organizacji starają się wpływać na projekty unijnych aktów prawnych, aby zapewnić, że interesy i obawy władz lokalnych i regionalnych brane są pod uwagą od początku do samego końca procesu legislacyjnego w UE.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Stowarzyszenie EUROCITIES założone w 1986 r. zrzesza 140 dużych miast z 36 krajów europejskich, w tym 12 miast należących do Unii Metropolii Polskich (m.in. Kraków, Warszawa, Katowice, Gdańsk, Poznań, Wrocław).

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Misją EUROCITIES jest reprezentowanie wobec instytucji Unii Europejskiej interesów wielkich miast, a zwłaszcza działanie na rzecz stworzenia Europejskiej Polityki Miejskiej. EUROCITIES wspiera także współpracę i wymianę doświadczeń i dobrych wzorów pomiędzy miastami członkowskimi. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być miasta państw członkowskich UE. Miasta z innych państw europejskich wchodzą do EUROCITIES jako członkowie stowarzyszeni.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Jaka Unia?” „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” W dniach 7-8 marca br. w Atenach odbył się Europejski Szczyt Miast i Regionów, gdzie zaprezentowano podsumowanie śródokresowego przeglądu Strategii Europa 2020 na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju, sprzyjającego włączeniu społecznemu. Mercedes Bresso, wiceprzewodnicząca Komitetu Regionów, powiedziała: „Przeanalizowaliśmy projekty regionalne i rezultaty - ponad 100 przykładów dobrych praktyk miast, regionów, programów transgranicznych. Konsultacje online na temat strategii przyniosły 1000 odpowiedzi. Jeżeli chcemy zapewnić skoordynowane działania w ramach Strategii Europa 2020, to musimy sprawić, że zaangażowane w to będą władze na każdym poziomie. Apeluję, abyśmy zaczęli się zastanawiać nad przyszłością”.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Głos Małopolski w UE. Czy małopolskie samorządy chcą, by ich głos był słyszany?” Debata w Krynicy-Zdroju Marek Sowa Marszałek Województwa Małopolskiego Patronat honorowy: