„Współczesne wyzwania edukacyjne w zmieniającej się Europie”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wychowanie i pseudowychowanie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Patriotyzm przyszłości.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Szanse i zagrożenia europejskiej polityki społecznej (EPS)
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Polski system medialny
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
PRAWA CZŁOWIEKA.
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
PROBLEMATYKA UBÓSTWA WYKŁAD.
TALENTY NA RYNKU PRACY PRZYSZŁOŚCI
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Priorytet 2 Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości.
Gerontologia edukacyjna
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Społeczno-kulturowe uwarunkowania kompetencji społecznych
Wychowanie ekologiczne
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Etyka Patrycja Zalewska.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
RADA SZKOLENIOWA DNIA
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Zapis prezentacji:

„Współczesne wyzwania edukacyjne w zmieniającej się Europie” dr Karol Bidziński WSETiNS Kielce

Podmiot edukacji - współczesny człowiek „kim” jest człowiek, kim może się stać i kim powinien być Rozstrzygnięcia natury filozoficznej dotyczące istoty człowieczeństwa Psychologiczne koncepcje człowieka Badania interdyscyplinarne poświęcone analizie sytuacji współczesnego człowieka „Swoistość bycia i stawania się człowieka wyraża się m.in. tym, że nie jest on kimś raz określonym, dokonanym, zrealizowanym i zamkniętym”. (K. Popielski Pytanie o człowieka (1996)

Edukacja „Edukację można określić jako ogół wpływów na jednostki i grupy ludzkie, sprzyjający takiemu rozwojowi, aby w najwyższym stopniu stały się one świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty społecznej, kulturowej i narodowej oraz były zdolne do aktywnej samorealizacji własnej tożsamości i rozwijania własnego Ja poprzez podejmowanie zadań ponadosobistych, poprze utrzymywanie ciągłości siebie w toku spełniania zadań dalekich. (Kwieciński 1989, s. 47)

Funkcja socjalizacyjna czynieniu jej zdolną do kontrolowania i sublimowania emocjonalności w społecznie akceptowany sposób, do stawania się członkiem społeczności ludzkiej, do rozwiązywania konfliktów środkami dyskursywnymi.

Funkcja wyzwalająca wyzwalania osób od dominacji społecznej zwrócenie się ku nowym jakościowo praktykom i formom życia społecznego oraz indywidualnego.

Cztery nurty edukacji permanentnej edukacja permanentnej, rozumianej jako „ogół procesów oświatowo-wychowawczych, występujących w całym życiu człowieka, a zatem procesów całożyciowych, prowadzonych we wszelkich możliwych formach organizacyjno-programowych i we wszystkich sytuacjach kontaktów międzyludzkich” (Wiatrowski 2003, s. 904).

Kontekst społeczny edukacji - zmieniająca się Europa (zakres zmian) Globalne procesy modernizacji i przemian cywilizacyjnych w gospodarce, polityce, kulturze. Historycznie uwarunkowane kulturowe zróżnicowanie wartości europejskich. Przekształcenia rewolucyjne, polityczne, ustrojowe zachodzące w XX wieku (zwłaszcza silnie wpływające na sytuację w krajach dawnego obozu komunistycznego). (Ziółkowski 2002)

Subiektywna wizja przyszłości Globalizacja (wymiana dóbr, usług, informacji, wartości) Modernizacja (zmiany techniki, wzrost gospodarczy, industrializacja, urbanizacja inne) Zmiany demograficzne Zagrożenia ekologiczne Przyrost wiedzy i dostęp do informacji Silna koncentracja na teraźniejszości i przyszłości (J. Kopka 2008):

Procesy modernizacji i globalizacji prowadzą między innymi do: podważania autorytetu tradycyjnych instytucji, pluralizacji światopoglądów, sekularyzacji i indywidualizacji wartości autonomia jednostki, relatywizacja zasad moralnych, liberalizacja stylów życia i zachowań, spadek rygoryzmu ocen moralnych i wzrost permisywizmu A. Jasińska – Kania (2008) Wartości i normy moralne a procesy przemian w Polsce i Europie Zdjęcie Roku 2007 World Press Photo, młodzież w kabriolecie w zbombardowanym Libanie. Autor: Spencer Platt

Nowa sytuacja społeczno-moralna okresu liberalizmu i postmodernizmu Zdaniem wielu moralistów wyznacza ją: skrajny, nie liczący się z dobrem wspólnym indywidualizm, praktyczny materializm, konsekwentny utylitaryzm, nade wszystko moralny relatywizm. Głównymi kategoriami, wokół których koncentruje się myśl i działanie człowieka systemu liberalnego, są: swoiste pojmowanie dobra i zła, wolność jako przymiot, prawo osoby ludzkiej, pluralizm jako cecha kultury, tolerancja jako regulator życia społecznego Franciszek Adamski (1999) „Kulturowe i polityczne podłoże rozchwiania aksjonormatywnego ładu społeczno-moralnego”

Kryzys moralny czy transformacja wartości. pyta prof Kryzys moralny czy transformacja wartości? pyta prof. Janusz Mariański (2001) Zdaniem autora obserwujemy przemianę wartości moralnych polegającą na: sekularyzacja moralności, indywidualizacja moralności (rozpad wartości), transformacja lub rekonstrukcja wartości, reorientacja wartości moralnych w duchu religijnym (niekiedy o charakterze fundamentalistycznym), rewitalizacja moralności.

Zmiany w systemie wartości Europejczyków spadek znaczenia tradycyjnych wartości akceptacji i obowiązku oraz priorytetów materialistycznych (dyscyplina, posłuszeństwo, dokonanie, porządek, wypełnienie obowiązku, wierność, pilność, podporządkowanie, skromność, samoopanowanie, gotowość do dopasowania się i inne) na rzecz ponowoczesnych wartości samorozwojowych i priorytetów postmaterialistycznych. (emancypacja, równość, autonomia, przyjemność, bogactwo doznań, kreatywność, spontaniczność, samourzeczywistnienie, niezależność, niezwiązanie) Wyniki badań porównawczych przeprowadzonych w 1990 w 46 krajach, a następnie w latach 1999-2000 w 81 krajach także pozaeuropejskich (Inglehart i inni, 2004)

Zdaniem znanych prognostów P. Dalina i V. D Zdaniem znanych prognostów P. Dalina i V. D. Rusta (za: Kwieciński 1999) do najważniejszych zadań edukacyjnych należy: kształcenie na rzecz demokracji i dla wielokulturowości; kształtowanie umiejętności krytycznego korzystania z mediów; wychowanie do przetrwania (ekologizm, pacyfizm, prozdrowotność i walka z ubóstwem przez równość szans); szkolnictwo wobec świata pracy i kształcenie gustów estetycznych, rozwój zdolności; kształcenie do pracy nad sobą w dobrych relacjach z innymi i przyrodą w poczuciu odpowiedzialności za świat bliski i globalny.

„Edukacja jest w niej ukryty skarb” Edukacja powinna organizować się wokół czterech aspektów kształcenia, które przez całe życie będą dla każdej jednostki podstawą jej egzystencji: uczyć się, aby wiedzieć, tzn. aby zdobyć narzędzia rozumienia; uczyć się, aby działać, aby móc oddziaływać na swoje środowisko; uczyć się, aby żyć wspólnie, aby uczestniczyć i współpracować z innymi na wszystkich płaszczyznach działalności ludzkiej; uczyć się aby być, dążenie do pełnego rozwoju osoby (rozkwitu jej ciała i umysłu, inteligencji, wrażliwości, poczucia estetyki, osobistej odpowiedzialności, niezależności sądów, gotowości do podejmowania decyzji, duchowości). Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa (1998, s. 85 i dalsze)

Pytania do pedagoga Jak nauczyć człowieka bycia z drugim i dla drugich? (K. Wojtyła) Jak chronić człowieka przed marginalizacją i społecznym wykluczeniem? Jak pomóc człowiekowi w odkrywaniu sensu własnej egzystencji? (Frankl, Popielski, Obuchowski) Jak pomóc człowiekowi w odkrywaniu świata wartości? (Olbrycht) Jak pomóc osobie w kreowaniu własnej tożsamości? (Obuchowska) Czy ludzi można uodpornić na wyuczoną bezradność i depresję, czy można nauczyć ich optymizmu? (Seligman) Czy współczesna szkoła ma coś do zaproponowania człowiekowi w zakresie dostarczenia mu wzorów/strategii i praktycznych sposobów zachowań w sytuacjach kryzysowych? (Borowska) Czy uda się przygotować człowieka do tego aby umiał nadać ludzki wymiar rozwijającym się bardzo dynamicznie nowym technologiom? Jak nauczyć człowieka życia w harmonii z naturą bez rozbudzania skłonności do nadmiernej konsumpcji? Jak pomóc człowiekowi nie zagubić się w natłoku informacji? Jak przygotować człowieka do podejmowania odpowiedzialnych, wolnych od manipulacji i różnorodnych nacisków decyzji? Czy edukacja może pomóc człowiekowi w „oswojeniu” śmierci? (Binnebesel)

www.wartosci-zycia.org e-mail biuro@wartosci-zycia.org PROGRAM EDUKACYJNY WARTOŚCI ŻYCIA www.wartosci-zycia.org e-mail biuro@wartosci-zycia.org www.livingvalues.net, e-mail: poland@livingvalues.net copyright@wartości-życia