„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1
Realizowany był w okresie od lutego do kwietnia 2014r. Program obejmował cykl 4 spotkań w ramach zajęć pozalekcyjnych z uczniami klas IV i V. Realizowany był w okresie od lutego do kwietnia 2014r. W ramach zajęć dzieci poznawały wybrane metody i techniki uczenia się, które stymulowały wzrost ich zaangażowania i samodzielności oraz mobilizowały je do przyjęcia na siebie większej odpowiedzialności za proces nabywania wiedzy i umiejętności.
Spotkanie pierwsze Zajęcia rozpoczęły się od ćwiczeń integrujących grupę. Następnie uczniowie razem z prowadzącą spotkanie starali się odpowiedzieć na pytania: „Jak się uczyć?”, „Gdzie się uczyć?”, „Kiedy się uczyć?” Do tego celu wykorzystano prezentację multimedialną. Dzieci miały także okazję poznać oraz określić (za pomocą testu) preferowane style uczenia się. 3
Spotkanie drugie „TRENING PAMIĘCI” Podczas spotkania dzieci aktywnie ćwiczyły pamięć oraz rozwijały twórcze myślenie. Zaproponowano im następujące zadania: - ćwiczenia poprawiające sprawność umysłową - „Ruchy naprzemienne”, „Leniwe ósemki”, „Słoń” (metoda Paula Dennisona), - zapamiętanie sekwencji obrazków, a następnie ciągu słów, - układanie figur geometrycznych zgodnie z prezentowanymi wzorami, - rozwiązanie dwóch zagadek logicznych, - uzupełnianie prostego diagramu „Sudoku”,
- tworzenie grypy wyrazów rozpoczynających się od litery „p”, - podanie jak największej liczby słów kojarzących się z wyrazem „szyba” - układanie zdań, których kolejne wyrazy rozpoczynają się od M...K...P...B..., - wymyślić jak najwięcej zastosowań (praktycznych i dziwnych) „parasola”. Uczniowie wykazywali duże zainteresowanie i zaangażowanie, chętnie pracowali samodzielnie, jak i w grupach.
Spotkanie trzecie „Metody i techniki uczenia się” Pierwszą część spotkania poświęcono na omówienie i przećwiczenie następujących technik uczenia się: „Łańcuszek skojarzeń ” „Rymowanki” „Numeryczne haki”
Drugą część zajęć przeznaczono na zapoznanie uczniów z różnymi metodami robienia notatek (kontrastowe podkreślenia, streszczenia, konspekty, punkty i podpunkty, „mapy myśli” ) oraz zachęcenie ich do stosowania ww. metod w praktyce
Spotkanie czwarte Tworzenie „Map myśli”
Najciekawsze prace uczniów „LAS” - budowa las - rodzaje lasu - zwierzęta - rośliny - znaczenie - zagrożenia
Najciekawsze prace uczniów „WODA”
Najciekawsze prace uczniów - występowanie - wykorzystanie - znaczenie - zanieczyszczenie - stany skupienia - rodzaje zbiorników wodnych
Najciekawsze prace uczniów „PLANY NA WAKACJE” 12
Dzięki aktywnemu udziałowi uczniów i ich zaangażowaniu w zajęcia udało się zrealizować podstawowe cele spotkań. Wzmocniono i rozwinięto naturalne predyspozycje dzieci do nauk, podniesiono ich motywację do działania, a przede wszystkim wskazano nowe i efektywne narzędzia, dzięki którym łatwiej zrealizują zamierzone cele edukacyjne.