CZY EUROPA MOŻE PRZEJŚĆ W PEŁNI NA RECYKLING

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarka odpadami.
Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin
Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Utrata statusu odpadów (end of waste)
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
AKTUALIZACJA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Zarząd Województwa Łódzkiego
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
RECYKLINGOWY ŁAŃCUCH ODPADÓW OPAKOWANIOWYCH Krajowe poziomy i efekty
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o.o. od 01 lipca 2013 roku w Chełmży :
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Najważniejsze zmiany legislacyjne dla rozwoju obszarów wiejskich Warszawa, 21 września 2010 r. Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Sytuacja rynkowa gospodarki odpadami i jej wpływ na ceny produktów.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Aspekty gospodarcze wdrożenia dyrektywy 2000/53 ELV
PROBLEMY RECYKLINGU SAMOCHODÓW W POLSCE W ASPEKCIE OCHRONY ŚRODOWISKA I DZIAŁAŃ LEGISLACYJNYCH Beata B. Kłopotek Warszawa, 16 maja 2003 r.
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Gospodarka w obiegu zamkniętym – fanaberia czy konieczność?
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
„Unieszkodliwianie i zagospodarowanie odpadów w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Nowym Dworze w gminie Chojnice” Tuchola/Tleń 5-7 września 2013r.
ZAPROJEKTUJWYBUDUJZARZĄDZAJ Plany gospodarki odpadami – strategia na przyszłość.
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
Anna Grapatyn-Korzeniowska
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Zapis prezentacji:

CZY EUROPA MOŻE PRZEJŚĆ W PEŁNI NA RECYKLING CZY EUROPA MOŻE PRZEJŚĆ W PEŁNI NA RECYKLING? NOWE UNIJNE CELE DOTYCZĄCE RECYKLINGU Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_01 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt Beata B. Kłopotek Departament Gospodarki Odpadami Gdańsk, 22 października 2014 r.

Zakres prezentacji Nowe dokumenty KE; Nowe propozycje legislacyjne; Podsumowanie. Jest to przykładowy slajd do wzorca: Tytuł i zawartość_02

Nowe dokumenty KE Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2008/98/WE w sprawie odpadów, 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów, 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów i 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (COM(2014) 397), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: program ”zero odpadów” dla Europy” (COM(2014) 398), opublikowane w dniu 2 lipca 2014 r.

Powody zaproponowania zmian legislacyjnych Wymagania zawarte w dyrektywach dotyczące konieczności przeglądu dotychczas ustanowionych celów w zakresie gospodarki odpadami; Potrzeba podjęcia intensywniejszych wysiłków na rzecz zwiększenia efektywności wykorzystania zasobów; Zamiar ujednolicenia definicji oraz uproszenia i optymalizacji obowiązków sprawozdawczych, a także wprowadzenia systemu wczesnego ostrzegania w celu monitorowania zgodności z celami.

Definicja odpadów komunalnych – 1 Art. 3 pkt 1a dyrektywy ramowej o odpadach (2008/98/WE): »odpady komunalne« oznaczają odpady określone w załączniku VI;” Załącznik VI do dyrektywy ramowej o odpadach (2008/98/WE): Odpady komunalne obejmują odpady z gospodarstw domowych i odpady z handlu detalicznego, małych przedsiębiorstw, budynków biurowych i instytucji (takich jak szkoły, szpitale, budynki władz publicznych) o charakterze i składzie podobnym do odpadów z gospodarstw domowych, zbierane przez gminy lub w ich imieniu.

Definicja odpadów komunalnych – 2 Załącznik VI do dyrektywy ramowej o odpadach – c.d.: Kategoria ta obejmuje: odpady wielkogabarytowe (np. AGD, meble, materace); odpady z terenów zielonych, liście, ściętą trawę, zmiotki z ulic, zawartość pojemników na nieczystości oraz odpady ze sprzątania placów miejskich; odpady z wybranych usług komunalnych, tj. odpady z pielęgnacji parków i ogrodów, odpady z czyszczenia ulic; obejmuje ona także odpady z tych samych źródeł, o podobnym charakterze i składzie, które: nie są zbierane w imieniu gmin, lecz bezpośrednio w ramach systemów odpowiedzialności producenta lub przez prywatne organizacje nienastawione na zysk do celów ponownego użycia i recyklingu, głównie w formie zbiórki selektywnej; pochodzą z obszarów wiejskich nieobjętych regularną zbiórką odpadów.

Definicja odpadów komunalnych – 3 Załącznik VI do dyrektywy ramowej o odpadach – c.d.: Kategoria ta nie obejmuje: odpadów z sieci kanalizacyjnej i z oczyszczalni ścieków, w tym osadu ściekowego; odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

Definicja odpadów opakowaniowych Art. 3 pkt 2 dyrektywy opakowaniach i odpadach opakowaniowych (94/62/WE): »odpady opakowaniowe« oznaczają wszelkie opakowania lub materiały opakowaniowe objęte definicją odpadów zawartą w art. 3 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE

Przygotowanie do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych Cele (art. 11 ust. 2 lit. a i c oraz ust. 4 dyrektywy ramowej o odpadach): Terminy: do 1 stycznia 2020 r. i do 1 stycznia 2030 r.; Wysokość: odpowiednio co najmniej 50% i 70%; Nowa metodologia liczenia osiągnięcia celów. Odpady powinny być zagospodarowywane zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami – po przygotowaniu do ponownego użycia i recyklingu, kolejne w hierarchii są pozostałe metody odzysku, w tym odzysk energii. Unieszkodliwianie odpadów, w tym składowanie odpadów i mechaniczno-biologiczne przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych powinno być zdecydowanie zredukowane.

Metodologia liczenia osiągnięcia celów Wagę odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi należy rozumieć jako wagę odpadów poddanych procesowi ostatecznego przygotowania do ponownego użycia lub procesowi recyklingu, pomniejszoną o wagę wszelkich materiałów, które zostały usunięte w trakcie tego procesu ze względu na obecność zanieczyszczeń i które muszą zostać unieszkodliwione lub poddane innym procesom odzysku. Jednakże w przypadku gdy usunięte materiały stanowią 2 % lub mniej wagi odpadów poddanych temu procesowi, wagę odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi należy rozumieć jako wagę odpadów poddanych procesowi ostatecznego przygotowania do ponownego użycia lub procesowi recyklingu.

Przygotowanie do ponownego użycia i recyklingu odpadów opakowaniowych – 1 Cele (art. 6 ust. 1 lit. f – k dyrektywy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych): Terminy: do końca 2020 r., do końca 2025 r. i do końca 2030 r.; Wysokość: ogólne odpowiednio co najmniej 60%, 70% i 80% oraz dla poszczególnych materiałów; Nowa metodologia liczenia osiągnięcia celów – analogicznie jak w przypadku odpadów komunalnych.

Przygotowanie do ponownego użycia i recyklingu odpadów opakowaniowych – 2 Tworzywa sztuczne: 2020 r. – 45%, 2025 r. – 65%. Drewno: 2020 r. – 50%, 2025 r. – 65%, 2030 r. – 80%. Papier i tektura: 2020 r. – 85%, 2025 r. – 90%.

Przygotowanie do ponownego użycia i recyklingu odpadów opakowaniowych – 3 Metale żelazne: 2020 r. – 70%, 2025 r. – 80%, 2030 r. – 90%. Aluminium: Szkło:

Czy zaproponowane cele są możliwe do osiągnięcia? Elementy, które leży uwzględnić: Formalne: zmianie ulegają definicje odpadów, terminy, cele i sposób liczenia celów; Właściwości odpadów, w szczególności drewna, papieru i tektury, tworzyw sztucznych; Rozwiązania technologiczne, np. możliwość rozdziału materiałów, doczyszczenia do standardów wymaganych w produkcji itd.; Główny cel działań: traktowanie odpadów jako zasobów, ale wykorzystywanych w sposób zrównoważony, czyli optymalny pod względem środowiskowym, ekonomicznym i społecznym; Odpowiedź na pytanie, czy recykling ma być wysokiej jakości (otrzymujemy produkty, które mają pewne zastosowanie, bo spełniają standardy) czy też dopuszczalny jest „downcycling”.

Podsumowanie – 1 Niewątpliwie odpady, w tym odpady komunalne, należy traktować jako zasoby: nieenergetyczne, energetyczne. Biorąc pod uwagę stan gospodarki odpadami komunalnymi w poszczególnych krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz aspiracje niektórych krajów, z pewnością poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu ulegną znacznemu podwyższeniu, ale należy oczekiwać, że będą to poziomy racjonalne. Wykorzystanie odpadów komunalnych w sposób „materiałowy” (jako zasoby nieenergetyczne) wymaga zapewnienia odpowiedniej ich czystości (wysokiej ze względu na istniejące w kraju instalacje pozwalające na recykling wysokiej jakości), co w konsekwencji oznacza konieczność zbierania ich w sposób selektywny.

Podsumowanie – 2 Konieczna jest pogłębiona analiza w celu wyboru najbardziej efektywnych i wydajnych systemów selektywnego zbierania odpadów oraz podjęcie odpowiednich działań w celu ich ustanowienia i utrzymania (analiza powinna obejmować m.in. następujące zagadnienia: rodzaje odpadów odbierane bezpośrednio od właścicieli nieruchomości i sposoby ich odbierania (np. pneumatyczne), wymagania odnośnie do gniazd na odpady opakowaniowe i ich rozmieszczenia, warunki wprowadzenia systemu depozytowego na opakowania po napojach, wymagania dotyczące punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych i ich rozmieszczenia, rodzaje odpadów możliwych do zbierania w instytucjach publicznych).

Podsumowanie – 3 Konieczne będzie zapewnienie odpowiednich instalacji do recyklingu selektywnie zbieranych bioodpadów – biorąc pod uwagę ich właściwości, preferowaną metodą ich zagospodarowania powinna być fermentacja. Niezbędna jest refleksja nad przyszłością instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych – instalacji, których głównych celem działania jest przygotowanie tych odpadów do składowania poprzez rozkład odpadów ulegających biodegradacji; biorąc pod uwagę cel, jakim jest wykorzystanie odpadów jako zasobów – w pierwszej kolejności nieenergetycznych – w przyszłości (w obecnej formie) nie będą one miały racji bytu; w przyszłości – o ile zostały wybudowane na odpowiednim poziomie – część mechaniczna będzie mogła być wykorzystana do doczyszczania frakcji materiałowych selektywnie zebranych, a część biologiczna – do zagospodarowania selektywnie zbieranych bioodpadów.

Podsumowanie – 4 Odpady, które nie nadają się do recyklingu, a mają wartość opałową powinny być wykorzystywane energetycznie (odzysk energii) – „elektrociepłownie na odpady”. Konieczne jest przeprowadzenie na szeroką skalę w kraju badań morfologicznych odpadów, aby możliwe było wiarygodne oszacowanie niezbędnych mocy przerobowych poszczególnych typów instalacji, biorąc pod uwagę również działania w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów. Stymulowaniu właściwych rozwiązań technologicznych powinny również służyć odpowiednio dobrane instrumenty ekonomiczno-finansowe i wsparcie ze środków publicznych wyłącznie inwestycji rzeczywiście służących osiąganiu celów.

Dziękuję za uwagę! Beata B. Kłopotek Departament Gospodarki Odpadami Jest to przykładowy slajd do wzorca: Zakończenie Działu_01 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt Beata B. Kłopotek Departament Gospodarki Odpadami Gdańsk, 22 października 2014 r.