Projekt „Nauczyciel mobilny sukcesem szkoły” w ramach projektu systemowego „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Kształcenie zawodowe w Europie
„Wizyta Studyjna – Dobre Praktyki w Niemczech”
System edukacyjny w Niemczech
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Publiczna Policealna Szkoła Nowoczesnych Technologii dla Dorosłych w Łodzi ŁÓDZKIE Urząd Marszałkowski w Łodzi.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
Liceum Ogólnokształcące
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Modyfikacja Mariola Przybylska
Zespół Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 Rekrutacja na rok szkolny 2013 / 2014 Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy lecz dla życia.
Struktura egzaminu zawodowego
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy placówki oświatowej opracował: Janusz Wojtkiewicz-Lazman.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
SYSTEM EDUKACJI W POLSCE
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Czyli CO I JAK BY MIEĆ ZAWÓD.  W ramach programu Leonardo da Vinci PL1-LEO Tytuł projektu: „Interdyscyplinarny wymiar kształcenia zawodowego.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
System edukacyjny w Hiszpanii
Praktyki uczniowskie w Prime Food
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zak up współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo.
System edukacji w Polsce
Czerwiec TECHNIK HANDLOWIEC Etap pisemny: przystąpiło - 18 osób zdało – 18 osób Etap praktyczny przystąpiło - 18 osób zdało - 12 osób Dyplom otrzymało.
Niemiecki model edukacji zawodowej
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości Al. Wojska Polskiego 78, Szczecin, tel: 91/
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
KLASY PATRONACKIE Rok szkolny 2016/2017.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Dołącz do nas!!!. Profil akademicki Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KLASA WIELOZAWODOWA. Wybierz zawód i kształć się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami!
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
im. MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE w Kostrzynie nad Odrą
Kształcenie dualne.
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Dualne kształcenie zawodowe
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

Projekt „Nauczyciel mobilny sukcesem szkoły” w ramach projektu systemowego „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” realizowanego w ramach poddziałania PO KL na zasadach Programu „Uczenie się przez całe życie” nr projektu PL1- ESF Germersheim 2014

Poznanie systemu kształcenia zawodowego w Niemczech, obowiązując ych standard ów, organizacją egzaminów zewnętrznych, a także stosowany ch metod nauczania. Cel projektu :

Mobilni nauczyciele odwiedzający Die Berufsbildende Schule w Germershaim

Die Berufsbildende Schule ma swoją siedzibę w Germer s haim i filię w Würth. W obu szkołach 2200 uczniów uczy 120 nauczycieli.

Kierunki w jakich kształci szkoła: elektronika i automatyka,elektronika i automatyka, elektrotechnika,elektrotechnika, mechanik maszyn przemysłowych,mechanik maszyn przemysłowych, mechanik narzędziowy,mechanik narzędziowy, operator maszyn i urządzeń,operator maszyn i urządzeń, pracownik biurowy,pracownik biurowy, technik handlowiec,technik handlowiec,

Kierunki w jakich kształci szkoła: technik informatyk,technik informatyk, technolog żywienia,technolog żywienia, sprzedawca,sprzedawca, technik logistyk,technik logistyk, technik ekonomista,technik ekonomista, technik telekomunikacji,technik telekomunikacji, fryzjer, opiekun osób starszychfryzjer, opiekun osób starszych

System kształcenia w Niemczech uchwala każdy kraj związkowy we własnym zakresie. Każdy z landów posiada własne ustawodawstwo edukacyjne, instrumenty prawne zarządzania oświatą i w każdym z nich funkcjonuje odrębne ministerstwo edukacji. ( 16 ministrów edukacji :) ) Każdy land ma swoją własną maturę, w związku z tym planuje się od 2018 r ujednolicić ją na całym obszarze Niemiec

Występują znaczne różnice pomiędzy landami w organizacji edukacji oraz w planach nauczania. Państwo odpowiada za zatrudnianie i wynagradzanie nauczycieli wszystkich szczebli, którzy cieszą się w Niemczech statusem urzędnika państwowego. Za płace nauczycieli odpowiada dany Land, natomiast za wyposażenie szkół odpowiedni powiat.

System oświaty w Niemczech tworzą: system wychowania w okresie przedszkolnym.system wychowania w okresie przedszkolnym. system szkolny; szkoły ogólnokształcące, zawodowe i wyższe.system szkolny; szkoły ogólnokształcące, zawodowe i wyższe. system kształcenia i wychowania równoległego lub pozaszkolnego.system kształcenia i wychowania równoległego lub pozaszkolnego. system kształcenia i wychowania poszkolnego.system kształcenia i wychowania poszkolnego.

Kształcenie obowiązkowe Kształcenie w pełnym wymiarze jest obowiązkowe w wieku od 6 do 15 lub 16 lat (zależnie od Landu), a kształcenie w niepełnym wymiarze jest obowiązkowe do wieku 18 lat dla osób, które nie uczęszczają do szkoły w pełnym wymiarze.

Kształcenie obowiązkowe

Kształcenie ponadobowiązkowe

Niemiecki model edukacji zawodowej: System jest połączeniemSystem jest połączeniem nauki teoretycznej i praktycznej zawodu. nauki teoretycznej i praktycznej zawodu. Uczniowie uczą się trzy lata,Uczniowie uczą się trzy lata, nauka zajmuje 1-2 dni w tygodniu, 3-4 dni nauka zajmuje 1-2 dni w tygodniu, 3-4 dni odbywają naukę zawodu w zakładzie pracy. odbywają naukę zawodu w zakładzie pracy. Nie ma ograniczenia wieku w przyjęciu do szkołyNie ma ograniczenia wieku w przyjęciu do szkoły

W ten system zaangażowane są instytucje takie jak: Federalne Ministerstwo Oświaty i Badań, które: m. in. ustanawia klasyfikację zawodów (ok. 360 m. in. ustanawia klasyfikację zawodów (ok. 360 zawodów). zawodów). Kraje związkowe, które: są odpowiedzialne za szkoły zawodowe.są odpowiedzialne za szkoły zawodowe. regulują naukę w szkolnictwie zawodowym zgodnie ze swoją wewnętrzną polityką.regulują naukę w szkolnictwie zawodowym zgodnie ze swoją wewnętrzną polityką.

Izby przemysłowo-handlowe, i izby rzemieślnicze, które: Doradzają zakładom szkolącym uczniów.Doradzają zakładom szkolącym uczniów. Rejestrują umowy o kształcenie zawodowe pomiędzy uczniami i pracodawcami.Rejestrują umowy o kształcenie zawodowe pomiędzy uczniami i pracodawcami. Opracowują i przeprowadzają egzaminy zawodowe, powołują komisje egzaminacyjne, zajmują się wydawaniem świadectw.Opracowują i przeprowadzają egzaminy zawodowe, powołują komisje egzaminacyjne, zajmują się wydawaniem świadectw.

Pracodawcy: Oferują praktyki,Oferują praktyki, Współpracują przy tym ze szkołami zawodowymi oraz izbami przemysłowo- handlowymi lub rzemieślniczymi.Współpracują przy tym ze szkołami zawodowymi oraz izbami przemysłowo- handlowymi lub rzemieślniczymi. Finansują praktyczną część nauki zawoduFinansują praktyczną część nauki zawodu

uczniowie sami organizują praktykę - znajdują swojego pracodawcę.sami organizują praktykę - znajdują swojego pracodawcę. otrzymują miesięczne wynagrodzenie za swoją pracę, co stanowi ważny element motywacji do podnoszenia swoich umiejętności i osiągnięcia jak najlepszych wyników.otrzymują miesięczne wynagrodzenie za swoją pracę, co stanowi ważny element motywacji do podnoszenia swoich umiejętności i osiągnięcia jak najlepszych wyników.

System dualny

Zalety: niski odsetek młodych ludzi bez zawodu lub miejsca nauki zawodu - w grupie wiekowej lat wynosi on niewiele ponad 4%,niski odsetek młodych ludzi bez zawodu lub miejsca nauki zawodu - w grupie wiekowej lat wynosi on niewiele ponad 4%, połączenie teorii z praktyką daje wysoko wykwalifikowaną kadrę robotników i rzemieślników.połączenie teorii z praktyką daje wysoko wykwalifikowaną kadrę robotników i rzemieślników. System dualny obejmuje około 50% kształcącej się młodzieży.

Zasady kształcenia: Zakład pracy musi mieć licencje na kształcenie i musi mieć w tym celu określone pomieszczenia i określone kadry, ustawodawca sprawdza to i jeżeli dana firma ma małe braki to praktyka uzupełniana jest właśnie w CKZ (max od 8 do 10 tygodni w ciągu 3 lat – państwo opłaca praktykę)

OBSZARY KSZTAŁCENIA: matematyka zawodowa rysunek zawodowy przedmioty zawodowe W tym systemie nie jest dobrym rozwiązaniem traktowanie przedmiotów metodą szufladkową. Modyfikacja polega na potraktowaniu problemu w sposób kompleksowy, całościowy.

Przykład: Technologia budowlana połączona z matematyką temat: Mury z cegły Dział 1 – Rodzaje murów ceglanych Dział 2 – Rysowanie i obliczanie objętości brył Uczniowie uczą się obliczać objętość cegieł i różnych fragmentów murów jako brył geometrycznych Po co? → Żeby wyliczyć ilość cegieł potrzebnych na dany rodzaj muru.

Dział 3 – Materiałoznawstwo z elementami fizyki i chemii Dział 4 – Technologia wykonania W ramach 4 działów obejmujemy określony obszar edukacyjny, mamy kompleksowe całościowe spojrzenie na temat odnoszący się do praktyki (obszary nauczania obejmują po kilkadziesiąt godzin)

Jeżeli zrealizujemy konkretny obszar edukacyjny, wtedy na dany temat np: mury z cegły, dany uczeń wie już wszystko Skutek - młody człowiek myśli w sposób kompleksowy, to doprowadza do wyższej jakości wykorzystania jego potencjału intelektualnego stosowanie wiedzy w praktyce jest lepsze, a o to chodzi w systemie dualnym Czyli - stosowanie wiedzy w praktyce jest lepsze, a o to chodzi w systemie dualnym

mentalność : dobrze wykwalifikowany pracownik to około euro dochodu rocznie :) po niemiecku

Starosta i burmistrz – bezpośrednie wybory Kadencja starosty wynosi 8 lat Starosta może mieć 3 zastępców, pracują społecznie. (Mogą ich wybrać radni, wtedy dostają wynagrodzenie.) W powiecie jest 16 szkół ponadgimnazjalnych Ciekawe informację:

Czas wolny Spotkanie w Trybunale Sprawiedliwości w Luxemburgu z rzecznikiem generalnym, profesorem Maciejem Szpunarem. Przedstawienie zasad funkcjonowania trybunału i rozpatrywania spraw sądowych

Spotkanie w Strasbourgu z europosłem profesorem Bogusławem Liberadzkim. Poznanie zasad finansowania systemu oświaty Unii Europejskiej

Dziękuję za uwagę