Rozporządzenie Rady 1099/2009 uchwalono w dniu 24 września 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprzedaż detaliczna żywego karpia – stan prawny
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Zasady szkolenia maszynistów
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Kontrole kwalifikowalności do wsparcia specjalnego do krów i owiec
System nawigacji satelitarnej
Fizjologia i zachowanie świń
Przerwy pomiędzy regularnymi kontrolami
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Procedury audytu zamknięcia pomocy Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów.
Rola Instytucji Audytowej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego po uboju w gospodarstwie
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Rozporządzenie Rady 1099/2009 uchwalono w dniu 24 września 2009 r.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Nowe przepisy dotyczące utrzymania loch i loszek Główny Inspektorat Weterynarii 11 kwietnia 2012 r.
Przestrzeganie przepisów bhp,
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
1 Program Zero tolerancji. 2 Mając na względzie pojawienie się przypadków przestępczej działalności niektórych podmiotów, w celu wyeliminowania podmiotów.
Dopuszczalne poziomy hałasu
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Regionalny Program Operacyjny
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Główny Inspektorat Weterynarii września 2014 r.
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Reglamentacja procesu budowy
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 8 stycznia 2016 r. Rekrutacja do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego na rok szkolny 2016/2017.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
Badania lekarskie pracowników
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
Zapis prezentacji:

Rozporządzenie Rady 1099/2009 w sprawie ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania

Rozporządzenie Rady 1099/2009 uchwalono w dniu 24 września 2009 r. opublikowano w dniu 18 listopada 2009 r. weszło w życie w dniu 8 grudnia 2009 r. (20 dni po opublikowaniu) stosuje się od dnia 1 stycznia 2013 r. okresy przejściowe dotyczący konstrukcji rzeźni – 8 grudnia 2019 r. dotyczący możliwości wydawania świadectw kwalifikacji na podstawie uproszczonej procedury – 8 grudnia 2015 r.

Rozporządzenie Rady 1099/2009 Wiele przepisów dyrektywy Rady 93/119 zostało włączone do rozporządzenia, w tym w szczególności podstawowe założenie, iż: podczas uśmiercania i działań związanych z uśmiercaniem zwierzętom oszczędza się wszelkiego niepotrzebnego bólu, niepokoju lub cierpienia.

Rozporządzenie Rady 1099/2009 Odpowiedzialność za zapewnienie dobrostanu zwierząt oraz kontrole dobrostanu spoczywa na podmiocie. Służby weterynaryjne mają za zadanie sprawdzenie czy podmiot taką kontrole prowadzi oraz czy jest ona skuteczna. Pracownik ds. dobrostanu zwierząt Pracownicy posiadający odpowiednie kwalifikacje Standardowe procedury operacyjne Kontrola ogłuszania i procedura monitoringowa

Pracownik odpowiedzialny za dobrostan zwierząt Rzeźnie dokonujące rocznie uboju więcej niż 1 000 jednostek żywego inwentarza z gromady ssaków lub 150 000 sztuk ptactwa lub królików, mają obowiązek wyznaczyć pracownika odpowiedzialnego za dobrostan zwierząt. To wyłączenie dla małych rzeźni dotyczy jedynie konieczności wyznaczenia pracownika ds. dobrostanu zwierząt, a nie obowiązku kontroli dobrostanu.

Pracownik odpowiedzialny za dobrostan zwierząt posiada świadectwo kwalifikacji w odniesieniu do wszystkich działań odbywających się w rzeźni, za które jest odpowiedzialny, podlega bezpośrednio podmiotowi gospodarczemu i składa mu sprawozdania w sprawach dotyczących dobrostanu zwierząt, posiada kompetencje do wymagania, aby personel podjął wszelkie środki naprawcze konieczne do zapewnienia zgodności z przepisami w zakresie dobrostanu zwierząt, ma obowiązki określone w standardowych procedurach operacyjnych rzeźni i wyraźnie przedstawione personelowi, prowadzi rejestr działań podjętych, aby poprawić dobrostan zwierząt w rzeźni. Rejestr ten jest przechowywany przez co najmniej rok i jest udostępniany właściwemu organowi, na jego wniosek.

Pracownik odpowiedzialny za dobrostan zwierząt (AWO) ma obowiązki określone w standardowych procedurach operacyjnych rzeźni i wyraźnie przedstawione personelowi SOP musi wyraźnie wskazywać kto jest AWO (imię i nazwisko), każdy pracownik rzeźni musi zostać poinformowany kto jest AWO prowadzi rejestr działań podjętych, aby poprawić dobrostan zwierząt w rzeźni w takim rejestrze powinny być odnotowywane wszelkie działania które podjął w odniesieniu do zapewnienia dobrostanu

Pracownik odpowiedzialny za dobrostan zwierząt (AWO) Kontroluje stan zwierząt przyjmowanych do rzeźni; określenie potrzeb zwierząt w zakresie dobrostanu i podjęcie decyzji co do postępowania ze zwierzętami Kontroluje stan i kondycję zwierząt w magazynie żywca Kontroluje znajomość i stosowanie SPO przez wszystkich pracowników rzeźni.

Pracownik odpowiedzialny za dobrostan zwierząt (AWO) Wytyczne Komisji Europejskiej PRACOWNIK ODPOWIEDZIALNY ZA DOBROSTAN ZWIERZĄT W UNII EUROPEJSKIEJ

Standardowe procedury operacyjne Podmioty gospodarcze planują z wyprzedzeniem uśmiercanie zwierząt i działania związane z uśmiercaniem i przeprowadzają je zgodnie ze standardowymi procedurami operacyjnymi. „standardowe procedury operacyjne” - zbiór pisemnych instrukcji mających na celu osiągnięcie jednorodności wypełniania określonej funkcji lub normy; „działania związane z uśmiercaniem” oznaczają działania takie, jak obchodzenie się ze zwierzętami, magazynowanie, unieruchamianie, ogłuszanie i wykrwawianie zwierząt, wykonywane w związku z ich uśmierceniem i w miejscu, w którym ma ono się odbyć;

Standardowe procedury operacyjne Powinny dotyczyć wszystkich działań, które odbywają się w rzeźni od momentu przyjazdu zwierząt do momentu śmierci zwierzęcia

Instrukcja GLW A. procedura operacyjna dotycząca przyjęcia transportu: termin i sposób powiadomienia rzeźni o planowanej dostawie przesyłki zwierząt; osoby odpowiedzialne za kontrolę przesyłki dostarczonej do rzeźni – AWO lub osoba wyznaczona, sposób prowadzenia rozładunku, tj. właściwe urządzenia do rozładunku (rampy), właściwe urządzenia do poganiania zwierząt, właściwy sposób zachowania się obsługi, działania, które należy podjąć w przypadku stwierdzenia w przesyłce zwierząt nie mogących poruszać się o własnych siłach, tj. sposób przeprowadzenia uboju w miejscu w którym zwierze się znajduje, działania w przypadku, gdy w przesyłce stwierdzi się obecność zwierząt wymagających szczególnych warunków.

procedura operacyjna dotycząca obchodzenia się ze zwierzętami i opieka nad nimi: osoby odpowiedzialne za obsługę zwierząt, termin, w jakim od pozyskania wiedzy o planowanej dostawie przygotowuje się pomieszczenia w magazynie żywca, w tym pomieszczenia do odizolowania zwierząt potrzebujących szczególnej opieki, sposób przepędzania zwierząt - właściwe urządzenia do poganiania zwierząt, właściwy sposób zachowania się obsługi, sposób umieszczania zwierząt w pomieszczeniach, informacje dotyczące opieki nad zwierząt w magazynie żywca, w tym pojenia, karmienia i ewentualnego udoju zwierząt w zależności od czasu oczekiwania zwierząt na ubój, zadawania ściółki; działania w przypadku stwierdzenia w magazynie żywca zwierząt padłych, działania w przypadku sytuacji awaryjnych, jak np. stwierdzenie u zwierzęcia choroby, zranienia się zwierzęcia, wystąpienia walk zwierząt, konieczności przeprowadzenia natychmiastowego uboju.

procedura operacyjna dotycząca unieruchamiania zwierząt osoby odpowiedzialne za obsługę zwierząt, stosowane metody unieruchamiania dla poszczególnych gatunków i kategorii zwierząt, obsługa stanowiska do unieruchamiania zwierząt – sposób wprowadzania zwierząt, usuwanie odchodów i krwi z miejsca do unieruchamiania; działania w przypadku sytuacji awaryjnych.

procedura operacyjna dotycząca ogłuszania zwierząt osoby odpowiedzialne za ogłuszanie zwierząt, stosowana metoda w zależności od gatunku i kategorii zwierząt; metoda zapasowa w przypadku awarii podstawowego urządzenia do ogłuszania; kontrola urządzenia przed przystąpieniem do pracy, kontrola urządzenia oraz parametrów w trakcie ogłuszania; sposób przyłożenia urządzenia do ogłuszania w przypadku metody mechanicznej lub elektrycznej; sposób wprowadzania zwierząt do komory w przypadku ogłuszania zwierząt metoda gazową, najważniejsze parametry określone dla danej metody, z uwzględnieniem zaleceń producenta używanego sprzętu wskaźniki oceny skuteczności ogłuszenia; sposób postępowania w przypadku nieskutecznego ogłuszenia; sposób postępowania ze zwierzętami w przypadku zatrzymania linii ubojowej;

Standardowe procedury operacyjne (art. 1099/2009) Wytyczne dotyczące standardowych procedur operacyjnych w odniesieniu do ogłuszania : a) uwzględniają zalecenia producentów sprzętu do ogłuszania i unieruchamiania zwierząt; b) określają, w odniesieniu do każdej stosowanej metody ogłuszania, najważniejsze parametry zawarte w załączniku I rozdział I, zapewniając ich skuteczność w zakresie ogłuszania zwierząt; c) określają środki, które należy podjąć, w przypadku gdy kontrole ogłuszania, wskazują, że zwierzę nie zostało odpowiednio ogłuszone lub, w przypadku zwierząt poddawanych ubojowi rytualnemu, że zwierzę w dalszym ciągu wykazuje oznaki życia.

procedura operacyjna dotycząca pętania lub podwieszania żywych zwierząt osoby odpowiedzialne; sposób pętania lub podwieszania zwierząt w zależności od gatunku lub kategorii; maksymalny czas wykonania czynności do momentu ogłuszenia; wskaźniki oceny skuteczności ogłuszenia; metody postępowania w przypadku stwierdzenia, że zwierzę odzyskuje świadomość;

procedura operacyjna dotycząca wykrwawiania zwierząt: osoba odpowiedzialna; maksymalny czas pomiędzy ogłuszeniem zwierzęcia a rozpoczęciem wykrwawiania, w zależności od metody ogłuszania i gatunku zwierząt; miejsce i sposób wkłucia; długość procesu wykrwawiania, w tym czas po jakim można przystąpić do obróbki tuszy; wskaźniki informujące o tym, iż zwierzę nie zostało efektywnie wykrwawione i nie można przystąpić do dalszej obróbki; metody postępowania w przypadku stwierdzenia, że zwierzę odzyskuje świadomość; sposób postępowania ze zwierzętami w przypadku zatrzymania linii ubojowej;

Kontrole ogłuszania (art. 1099/2009) Wyniki: gdy wyniki kontroli wskazują, że zwierzę nie zostało odpowiednio ogłuszone, osoba odpowiedzialna za ogłuszanie natychmiast podejmuje właściwe środki wyszczególnione w standardowych procedurach operacyjnych Osoby odpowiedzialne za ogłuszanie lub inni wyznaczeni pracownicy mają obowiązek przeprowadzania regularnych kontroli procesu ogłuszania zwierząt. Cel: zapewnienie, że zwierzęta nie wykazują żadnych oznak przytomności ani wrażliwości na bodźce w okresie od zakończenia procesu ogłuszania do śmierci. Metoda: reprezentatywna próba zwierząt, częstotliwość ustalana jest na podstawie: wyników poprzednich kontroli wszelkich innych czynników, które mogą wpływać na skuteczność procesu ogłuszania.

Procedury monitorowania w rzeźniach Do celów zapewnienia właściwej kontroli ogłuszania, konieczne jest wdrożenie odpowiednie procedury monitorowania w rzeźniach, osobno dla każdej linii ubojowej. Procedury monitorowania powinny opisywać, w jaki sposób mają zostać przeprowadzone kontrole ogłuszania. Częstotliwość kontroli powinna być ustalana w sposób zapewniający wyniki o dużym stopniu wiarygodności oraz uwzględniać główne czynniki ryzyka, tj.: zmiany związane z rodzajem lub wielkością zwierząt poddawanych ubojowi organizacją pracy personelu,

Procedury monitorowania w rzeźniach Procedury monitorowania powinny zawierać co najmniej: nazwisko osób odpowiedzialnych za procedurę monitorowania; wskaźniki służące do wykrycia u zwierząt oznak nieprzytomności i przytomności lub wrażliwości na bodźce (wskaźniki opracowane w celu wykrycia braku oznak życia u zwierząt poddanych ubojowi rytualnemu); kryteria pozwalające ustalić, czy wyniki prezentowane przez ww. wskaźniki są zadowalające; okoliczności lub czas, w których musi się odbyć monitorowanie; liczbę zwierząt w każdej próbie, która ma zostać sprawdzona podczas monitorowania; odpowiednie procedury, zapewniające, aby w przypadku niespełnienia kryteriów, działania związane z ogłuszaniem lub uśmiercaniem były poddawane przeglądowi w celu ustalenia przyczyn wszelkich wad i określenia zmian, które należy wprowadzić w tych działaniach.

procedura operacyjna dotycząca kontroli ogłuszania: osoba odpowiedzialna za kontrole; liczba zwierząt w próbie poddawanej kontroli (reprezentatywna); częstotliwość kontroli, w tym wytyczne dotyczące zmiany częstotliwości kontroli; okoliczności i czas np. x kontroli przeprowadzana na początku zmiany, y na końcu zmiany (na skuteczność może wpływać: stan sprzętu, przyłożenie, zmęczenie operatora, różnice wielkościowe wśród zwierząt); wskaźniki wskazujące na skuteczne lub nieskuteczne ogłuszanie; kryteria wskazujące czy skuteczność ogłuszania jest zadowalająca czy nie; sposób działania w przypadku, gdy skuteczność ogłuszania nie jest zadowalająca;

procedura operacyjna dotycząca obowiązków pracownika odpowiedzialnego za dobrostan zwierząt: osoba pełniąca funkcję pracownika ds. dobrostanu zwierząt; zakres czynności w odniesieniu do działań odbywających się w rzeźni, w tym określenie częstotliwości kontroli dotyczących poszczególnych czynności wykonywanych w rzeźni; sposób raportowania nieprawidłowości; sposób prowadzenia rejestru podjętych działań; kompetencje w zakresie wydawania poleceń pracownikom rzeźni;

Kontrole skuteczności uśmiercenia Artykuł 4 2. W przypadku gdy, do celów art. 4 ust. 4, zwierzęta są uśmiercane bez uprzedniego ogłuszenia, osoby odpowiedzialne za ubój przeprowadzają systematyczne kontrole, zapewniając, aby zwierzęta nie wykazywały żadnych oznak przytomności ani wrażliwości na bodźce, zanim zostaną im zdjęte pęta, i nie wykazywały żadnych oznak życia, zanim zostaną poddane obróbce lub sparzaniu.

Kwalifikacje personelu Uśmiercanie i działania związane z uśmiercaniem przeprowadzane są wyłącznie przez osoby posiadające odpowiedni poziom kwalifikacji. Następujące czynności mogą być przeprowadzane wyłącznie przez osoby posiadające świadectwo kwalifikacji w odniesieniu do tych czynności: a) obchodzenie się ze zwierzętami i opieka nad nimi przed ich skrępowaniem; b) krępowanie zwierząt w celu ogłuszenia lub uśmiercenia; c) ogłuszanie zwierząt; d) ocena skuteczności ogłuszenia; e) pętanie lub podwieszanie żywych zwierząt; f) wykrwawianie żywych zwierząt; g) ubój rytualny. Świadectwa kwalifikacji wskazują kategorie zwierząt, rodzaje urządzeń i działań, dla których świadectwo jest ważne.

Kwalifikacje personelu Konieczne jest wskazanie w przepisach krajowych właściwego organu odpowiedzialnego za : a) zapewnienie dostępności szkoleń dla personelu biorącego udział w uśmiercaniu i działaniach związanych z uśmiercaniem; b) przyznawanie świadectw kwalifikacji potwierdzających zdanie niezależnego egzaminu końcowego; przedmioty tego egzaminu są odpowiednio dobrane do danych kategorii zwierząt, odpowiadają poszczególnym działaniom objętym certyfikacją oraz przedmiotom określonym w załączniku IV; c) zatwierdzanie programów szkoleń oraz treści oraz warunków egzaminu. Właściwy organ może wydawać tymczasowe świadectwa kwalifikacji na okres nie dłuższy niż 3 miesiące, jeśli wnioskodawca jest zarejestrowany jako uczestnik szkolenia i będzie pracował pod nadzorem. Państwa członkowskie uznają świadectwa kwalifikacji wydane w innym państwie członkowskim.

Czynności uboju wymienione w art. 7 ust.2 Przedmioty egzaminu kwalifikacyjnego Czynności od a do g Zachowanie zwierząt, cierpienie zwierząt, przytomność i wrażliwość na bodźce, stres u zwierząt. a) obchodzenie się ze zwierzętami i opieka nad nimi przed ich skrępowaniem; Praktyczne aspekty obchodzenia się ze zwierzętami i krępowania ich. Znajomość instrukcji producenta dotyczących danego rodzaju urządzeń do krępowania stosowanych w przypadku krępowania mechanicznego. b) krępowanie zwierząt w celu ogłuszenia lub uśmiercenia; c) ogłuszanie zwierząt; Praktyczne aspekty technik ogłuszania i znajomość instrukcji producenta dotyczących stosowanego rodzaju urządzeń do ogłuszania. Rezerwowe metody ogłuszania lub uśmiercania. Podstawy konserwacji i czyszczenia urządzeń do ogłuszania lub uśmiercania. d) ocena skuteczności ogłuszenia; Kontrolowanie skuteczności ogłuszenia. Rezerwowe metody ogłuszania lub uśmiercania. e) pętanie lub podwieszanie żywych zwierząt; Praktyczne aspekty obchodzenia się ze zwierzętami i krępowania ich. Kontrolowanie skuteczności ogłuszenia. f) wykrwawianie żywych zwierząt; Kontrolowanie skuteczności ogłuszenia i braku oznak życia. Rezerwowe metody ogłuszania lub uśmiercania. Właściwe stosowanie i konserwacja noży do wykrwawiania. g) ubój rytualny Właściwe stosowanie i konserwacja noży do wykrwawiania. Kontrolowanie braku oznak życia.

Instrukcje użytkowania urządzeń do unieruchamiania i ogłuszania Urządzenia do unieruchamiania lub ogłuszania mogą być sprzedawane wyłącznie wraz z instrukcjami dotyczącymi użytkowania, w sposób zapewniający optymalne warunki dla dobrostanu zwierząt. Producenci podają te instrukcje do publicznej wiadomości również za pośrednictwem Internetu. W szczególności w instrukcjach tych określa się: a) gatunki, kategorie, liczbę lub masę ciała zwierząt, do stosowania wobec których urządzenia te są przeznaczone; b) zalecane parametry odpowiadające różnym okolicznościom użytkowania, w tym najważniejsze parametry określone w załączniku I rozdział I; c) w przypadku urządzeń do ogłuszania – metodę monitorowania skuteczności urządzeń w odniesieniu do zgodności z przepisami określonymi w niniejszym rozporządzeniu; d) zalecenia dotyczące konserwacji i, w razie konieczności, kalibracji urządzeń do ogłuszania.

Stosowanie urządzeń do unieruchamiania i ogłuszania Urządzenia do unieruchamiania lub ogłuszania zwierząt muszą być konserwowane i kontrolowane zgodnie z instrukcjami producentów przez osoby przeszkolone. Informacje dotyczące konserwacji muszą być rejestrowane, przechowywane przez co najmniej 1 rok i udostępniane właściwym organom na ich wniosek.

Metody ogłuszania Metody mechaniczne –urządzenie bolcowe penetrujące i niepenetrujace; broń palna; maceracja; przemieszczenie kręgów szyjnych; uderzenie w głowę. Metody elektryczne – ogłuszanie w kąpieli wodnej; elektrody przyłozone wyłącznie do głowy oraz do głowy i ciała. Metody gazowe – CO2 w wysokim stężeniu; CO2 w dwu fazach oraz CO2 z gazami obojętnymi.

Rozplanowanie, budowa i wyposażenie rzeźni (objęte okresem przejściowym) Rozplanowanie i budowa rzeźni oraz wyposażenie zgodne z przepisami określonymi w załączniku II – podlega ocenie PLW podczas zatwierdzania. Każda rzeźnia powinna na żądanie przedstawić następujące informacje: maksymalną liczbę zwierząt na godzinę dla każdej linii ubojowej; kategorie zwierząt i masę ciała, w stosunku do których mogą być używane dostępne urządzenia do krępowania lub ogłuszania; maksymalną pojemność każdego magazynu żywca.

Dziękuję za uwagę