PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Kierunki rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego
Europejskie instrumenty rozwoju umiejętności zawodowych
Modernizacja kształcenia zawodowego
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
dr inż. Krzysztof Symela
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
WSPÓŁPRACA SZKÓŁ ZAWODOWYCH Z PRACODAWCAMI
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
PROJEKT Certyfikowany trener kształcenia i szkolenia zawodowego w branży budowlanej PL01-KA ZAŁOŻENIA PILOTAŻOWEGO WDROŻENIA W POLSCE.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
TRENER KADR SEKTORA TURYSTYCZNEGO
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Klasyfikacja zawodów i specjalności
Zapis prezentacji:

PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU I Konferencja z cyklu „Doskonalenie jakości edukacji zawodowej – Współpraca i Partnerstwo”, Radom 18.03.2015. PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU dr inż. Krzysztof Symela Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki ITeE-PIB Uczenie się przez całe życie - Nowe rozwiązania systemowe w zakresie rozwoju kwalifikacji i kompetencji

Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Ośrodek specjalizuje się w badaniach: kapitału intelektualnego innowacyjnej gospodarki rozwoju i standaryzacji kwalifikacji i kompetencji zawodowych ustawicznej edukacji zawodowej jakości modułowej oferty programowej dla edukacji formalnej i pozaformalnej Współpraca z Pełnomocnikiem ds. Rozwoju Sieci Współpracy

Specyfika działalności badawczej i wdrożeniowej PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Identyfikacja nowych obszarów problemowych pedagogiki pracy w kontekście wdrażania Europejskiej i Polskiej Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie Transfer wiedzy z ukierunkowaniem na specjalistów zawansowanych technologii rozwijanych w ITeE-PIB, w tym oferta modułowych kursów wspieranych treściami w formie e-learning w ramach portali: www.innowacyjneprogramy.pl www.diagnozowaniekompetecji.pl www.skillsup.eu www.mapcom.pl www.emcet.net www.stanadardykompetencji.pl Diagnozy i ekspertyzy dla administracji państwowej i samorządowej oraz instytucji międzynarodowych Na bazie prowadzonych badań i prac rozwojowych powstały m.in.: nowe opisy zawodów dla MG nowa generacja standardów kwalifikacji i kompetencji zawodowych dla rynku pracy (MPiPS) modułowe programy kształcenia i szkolenia zawodowego (MEN, MPiPS) elektroniczne pakiety edukacyjne dla uczniów i nauczycieli szkolnictwa zawodowego w Polsce (MEN) poradniki dla kadry dydaktycznej szkół zawodowych Sektorowe ramy kwalifikacji Sektor IT Sektor Telekomunikacyjny Sektor ochrony środowiska Nowe zawody w szkolnictwie zawodowym i na rynku pracy Technik urządzeń dźwigowych Technik chłodnictwa i klimatyzacji Technik lotniskowych służb operacyjnych Technik gospodarki odpadami Monter mechatronik Technik mechatronik Oferta kursów e-learning opracowanych w PS Menadżer innowacji Specjalista ds. komercjalizacji innowacyjnych technologii

Wsparcie badań i prac rozwojowych PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Laboratorium Innowacji (i-Lab) Miejsce wyzwalające kreatywność uczestników pracy grupowej (stacjonarnej i na odległość) ukierunkowanej na rozwiązywanie problemów oraz wspierające generowanie innowacyjnych rozwiązań i projektów. I-lab stanowi wsparcie procesów dydaktycznych, rozwoju kompetencji zarówno nauczycieli i trenerów ustawicznej edukacji zawodowej, jak i pracowników innowacyjnej gospodarki. Aktualnie laboratorium jest w trzeciej fazie rozwoju. Polska Sieć Kształcenia Modułowego - PSKM Zrzesza ponad 70 instancji edukacji zawodowej z całej Polski. Świadczy usługi w zakresie akredytacji środowiskowej dla instytucji, personelu dydaktycznego i modułowych ofert programowych kształcenia zawodowego. Do chwili obecnej dobrowolnej akredytacji PSKM poddało się 24 instytucje i 14 programów kształcenia zawodowego.

Czasopisma i Publikacje PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Edukacja Ustawiczna Dorosłych Polish Journal of Continuing Education (85 tomów) – 8 pkt. MNiSW www.edukacjaustawicznadroslych.eu Monograficzna seria wydawnicza Biblioteka Pedagogiki Pracy (260 tomów 180 000 egz.) Publikacje zagraniczne (ponad 70 publikacji w języku angielskim, niemieckim, rosyjskim, ukraińskim) Publikacje z projektów europejskich 5

PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Sieci współpracy PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU

PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Nowe projekty PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Program ERASMUS + Partnerstwa Strategiczne w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym (projekty realizowane w latach 2014-2017): Certyfikowany trener w kształceniu i szkoleniach dla branży budowlanej (CertVET) – 5 partnerów (Polska, Francja, Rumunia) – 24 miesiące Implementacja modelu FINECVET do edukacji formalnej i pozaformalnej (Trans- FinECVET) – 4 partnerów (Polska, Finlandia, Hiszpania) – 24 miesiące Transfer dobrych praktyk i rozwój kompetencji w obszarze gospodarki odpadami (Grenn-Comp-IT) – 7 partnerów (Polska, Szwecja, Niemcy, Portugalia) – 36 miesięcy Laboratoria Innowacji w rozwoju kompetencji nauczycieli pedagogiki specjalnej i osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych (i-Lab3) – 5 partnerów (Polska, Niemcy, Czechy, Włochy) – 36 miesięcy Doskonalenie umiejętności poprzez efektywne szkolenia – 6 partnerów (Słowacja, Polska, UK, Cypr, Węgry) – 36 miesięcy. Europejski znak kompetencji w rozwoju zawodowym pracowników BADGE EUROPE – 9 partnerów (Francja, Niemcy, UK, Finlandia, Holandia, Polska, Włochy) - 36 miesięcy

PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Instrumenty europejskie i krajowe wspierające rozwój kwalifikacji i kompetencji PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Strategia LLL; Kompetencje Kluczowe; Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK); Krajowe Ramy Kwalifikacji (PRK); Europejskie ramy odniesienia dla zapewniania jakości kształcenia i szkolenia zawodowego (EQAVET) 1 2 System gromadzenia i transferu osiągnięć/punktów w kształceniu i szkoleniu zawodowym: ECTS, ECVET oraz EUROPASS EUROPA 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjająca włączeniu społecznemu Europejska strategia w dziedzinie kluczowych technologii, Inteligentne specjalizacje – krajowa i regionalna Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy (przewidywanie wymogów rynku pracy i potrzeb w zakresie umiejętności) New Skills for New Jobs Europejską strategia uczenia się przez całe życie (LLL) 3 4 Zintegrowany System Kwalifikacji oraz Rejestr Kwalifikacji Krajowe Standardy Kompetencji Zawodowych 8 8

PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Czynniki mające wpływ na rozwój kwalifikacji kompetencji zawodowych oraz kształcenie zawodowego PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU 9

PRZEMIANY W KULTURZE PRACY PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU ŚRODOWISKO PRACY Kultura kompetencji Kultura jakości Kultura produkcji 80% nowych technologii pojawi się do 2025 r. Lata siedemdziesiąte Lata osiemdziesiąte Lata współczesne

Sposoby nabywania kwalifikacji zawodowych PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU EFEKTY KSZTAŁCENIA UCZENIA SIĘ KWALIFIKACJA - Określony zestaw efektów uczenia się zgodnych z ustalonymi standardami, których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję i wydanie odpowiedniego dokumentu: dyplom, świadectwo, certyfikat, itp. Uczenie się formalne Co faktycznie uczeń, student, pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać? Uczenie się pozaformalne Kwalifikacje Uczenie się nieformalne Walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego postrzega się coraz częściej jako sposób ulepszania uczenia się przez całe życie i uczenia się w różnych miejscach i formach. Obecnie więcej krajów europejskich podkreśla, jak istotne znaczenie ma uwidacznianie i docenianie uczenia się, które odbywa się poza placówkami prowadzącymi kształcenie i szkolenie formalne, na przykład w pracy, w ramach zajęć w czasie wolnym i w domu. Wiedza Umiejętności Kompetencje PROCESY WALIDACJI

Rozwiązania systemowe dotyczące kwalifikacji PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) Przyjęty w Unii Europejskiej układ odniesienia umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych państwach. W ERK wyróżniono osiem poziomów kwalifikacji określonych za pomocą wymagań dotyczących efektów uczenia się Polska Rama Kwalifikacji (PRK) Opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do krajowego rejestru kwalifikacji (pokazuje wzajemne relacje między kwalifikacjami). W PRK wyróżniono osiem poziomów kwalifikacji określonych za pomocą wymagań dotyczących efektów uczenia się Zintegrowany System Kwalifikacji Ogół rozwiązań służących ustanowieniu, nadawaniu oraz zapewnieniu jakości tych kwalifikacji, które są ujęte w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji Publiczny rejestr, który ma obejmować kwalifikacje nadawane w Polsce. Warunki wpisywania kwalifikacji do rejestru muszą zostać określone w przepisach prawa Najlepszym sposobem na zdobycie umiejętności ogólnych lub „miękkich” w połączeniu z umiejętnościami technicznymi, których oczekują pracodawcy (takimi jak komunikacja z klientami czy praca zespołowa z osobami w różnym wieku i o różnym profilu), jest nauczenie się ich właśnie w miejscu pracy. 12 12

Strategicznie technologie dla Europy Key Enabling Technologies - KET PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy (przewidywanie wymogów rynku pracy i potrzeb w zakresie umiejętności) New Skills for New Jobs Europejską strategia uczenia się przez całe życie (LLL) 13 13

Koncepcja Polskiej Ramy Kwalifikacji PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU K ERK PRK ERK PRK I i II st. Podstawy programowe Szkolny program nauczania Nauczycielski program nauczania Uniwersalne Edukacja ogólna Edukacja zawodowa 1 2 3 4 5 6 7 8 Przejście z systemu edukacji opartego na „nauczaniu treści programowych" do systemu opartego na „efektach uczenia się”. Stworzenie systemu dogodnego dla realizacji strategii uczenia się przez całe życie. Uelastycznienie systemu edukacji. Zapewnienie większej integracji wszystkich trzech sektorów edukacji w Polsce: ogólnej, zawodowej, wyższej. Szkolnictwo wyższe I stopień generyczności II stopień generyczności W U 14 Źródło: Na podstawie materiałów przygotowanych przez IBE

Rynek pracy jako wyznacznik działań edukacyjnych PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Rynek Globalny Europejski Rynek Krajowy Rynek Regionalny Rynek lokalny 15 15

Standardy kompetencji zawodowych jako narzędzie łączący edukację z rynkiem pracy PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU USTAWA 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2008, Nr 69 poz. 415, z późn. zm.) RYNEK USŁUG EDUKACYJNYCH RYNEK PRACY KRAJOWE STANDARDY KOMPETENCJI ZAWODOWYCH Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 27 kwietna 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy (Dz. U. Nr 82 z dn. 17 maja 2010 r., poz. 537 z późn. zm. 16

Struktura klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Nazwa grupy wielkiej Liczba grup w ramach grupy wielkiej Liczba zawodów specjalności Poziom kompe-tencji wg ISCO-88 Poziom kształcenia wg ISCED 2011 dużych średnich elementar- nych 1) Parlamentarzyści, wyżsi urzędnicy i kierownicy 4 11 31 157 3, 4 3, 4, 5, 6, 7, 8 2) Specjaliści 6 99 708 5, 6, 7, 8 3) Technicy i inny średni personel 5 20 87 490 3 4) Pracownicy biurowi 8 27 68 2, 3 5) Pracownicy usług osobistych i sprzedawcy 12 39 130 6) Rolnicy, ogrodnicy, leśnicy i rybacy 9 17 54 2 7) Robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy 14 69 393 8) Operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń 41 339 9) Pracownicy wykonujący prace proste 32 101 1 1, 2 10) Siły zbrojne 1, 2, 3, 4 2, 3, 4, 5, 6, RAZEM 43 133 445 2443   Klasyfikacja służy ujednoliceniu nazewnictwa zawodów i specjalności występujących na rynku pracy i określeniu jego struktury zawodowej Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. poz. Poz. 1145). 17

Czym jest standard kwalifikacji / kompetencji zawodowych? PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Jest to norma opisująca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, pracodawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych 18

Rozwijanie Krajowych Standardów Kompetencji Zawodowych PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Rezultaty projektu Opracowanie 300 standardów kompetencji zawodowych Baza danych www.kwalifikacje.praca.gov.pl 300x 1000 egz. broszur z płytą CD Skala badań Badanie 4700 stanowisk pracy w przedsiębiorstwach Badania, opracowanie, ewaluacja, recenzje, Komisje Branżowe - ponad 2000 ekspertów 674 adresatów (przedsiębiorcy, związki zawodowe, urzędy i instytucje edukacyjne) 19

Rozwijanie Krajowych Standardów Kompetencji Zawodowych PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU www.kwalifikacje.praca.gov.pl

Struktura standardu kompetencji zawodowych PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU 21

PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Kompetencja zawodowa PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Kompetencja zawodowa Zadanie Zawodowe 1 KOMPETENCJA ZAWODOWA – Wszystko to co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowiednio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane są trzema zbiorami: wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych Wiedza Zadanie Zawodowe 2 Umiejętności Kompetencje społecznie Zadanie Zawodowe 3 Jednostka efektów kształcenia (jednostka modułowa) jest składnikiem kompetencji będącym spójnym zbiorem wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych Kompetencja zawodowa składa się z kilku zadań zawodowych, realizowanych w środowisku pracy 22

PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Wykorzystanie standardów kompetencji zawodowych w rozwoju oferty kształcenia i szkolenia zawodowego PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU www.kwalifikacje.praca.gov.pl

PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Budowanie elastycznej oferty kształcenia zawodowego z wykorzystaniem koncepcji kształcenia modułowego PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU Podejście kompetencyjne niekierowane na efekty kształcenia, nauka poprzez działanie Zmiana organizacji i metod kształcenia oraz roli nauczyciela Nauczanie zawodu w powiązaniu z realnym środowiskiem pracy Integracja teorii z praktyką, interdyscypli-narne podejście Programy modułowe Pakiety edukacyjne 24 24

Przyszłość edukacji zawodowej – cztery filary PERSPEKTYWY ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W RADOMIU RYNEK PRACY Efekty kształcenia Rola doradztwa zawodowego KWALIFIKACJE Dobra współpraca systemu edukacji z rynkiem pracodawców jest w stanie kreować pożądane zawody, kwalifikacje i kompetencje, rozpoznawać wzajemne oczekiwania i gwarantować dobry start zawodowy Szkołą pozytywnego wyboru Uczyć się aby być Szkołą innowacyjnej wiedzy Uczyć się aby wiedzieć Szkołą praktycznych umiejętności Uczyć się aby działać Szkołą kształtowania kompetencji Uczyć się aby żyć wspólnie z innymi SZKOŁA ZAWODOWA Edukacja jest w niej ukryty skarb – Raport UNESCO Międzynarodowej Komisji do Spraw Edukacji dla XXI w. 25

Udział pracodawców w kształceniu zawodowym – schody prowadzące do kompetencji Miejsca egzaminowania, uczestnictwo w komisjach egzaminacyjnych, certyfikacja Egzaminy zawodowe Miejsce praktyk, doskonalenie kompetencji merytorycznych, transfer kadry Praktyki dla nauczycieli Patronaty, miejsce zajęć praktycznych, miejsca praktyk zawodowych, stypendia, targi edukacyjne i inne Realizacja kształcenia Wsparcie w nowoczesne wyposażenie, urządzenia, narzędzia i materiały do celów kształcenia praktycznego Doposażenie szkół Zgłaszanie zawodów do klasyfikacji oraz zapotrzebowania na specjalizacje zawodowe, współtworzenie podstaw programowych, programów kształcenia zawodowego Wymagania kwalifikacyjne 26

„Nic nie tworzy przyszłości tak jak marzenia” DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ „Nic nie tworzy przyszłości tak jak marzenia” Victor Hugo, 1862, Nędznicy Kontakt: krzysztof.symela@itee.radom.pl 27