Edukacja w Estonii projekt nr 2013-2-PL1-ESF03-43086 Innowacyjne formy zapewniania jakości w edukacji w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
"Nowoczesny Nauczyciel
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
PRZEZ NAUK Ę I PRAKTYK Ę NA POLITECHNIK Ę Człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Grupa Wymiany Doświadczeń Zarządzanie kulturą Miasto Kutno Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt.
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wsparcie dla edukacji z Europejskiego Funduszu.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie „ ZACHODNIOPOMORSKIE TALENTY – REGIONALNY SYSTEM STYPENDIALNY” projekt realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy „Klucz do uczenia II edycja – Profesjonalny.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Wydział Gospodarki UMWD Luty Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Cel: Rozwój gospodarki opartej na wiedzy Makrosfera: Edukacja, nauka,
„Od przedszkola do technikum” Stowarzyszenie Otwartych Drzwi w Lublińcu Europejski Fundusz Społeczny - Program Operacyjny Kapitał Ludzki Zagraniczna mobilność.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Terra Community and Ethics for the future Projekt Unii Europejskiej w którym udział bierze nasza szkoła. Projekt jest skierowany dla uczniów klas gimnazjum.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekty zrealizowane w ZS1
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Zapis prezentacji:

Edukacja w Estonii projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w edukacji w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych ESF POKL PROJEKT: „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Estonia obszar: 45,226 km2 liczba ludności: 1,307,605 zróżnicowanie językowe: 68,8 % estoński, 25,5 % rosyjski, 5,7 % inne mniejszości

e- Estonia Rutynowe e- procedury dla obywateli estońskich: e- urząd ( forma elektroniczna ) e- wybory e- podatki elektroniczny podpis e- policja e- służba zdrowia e- szkoła, e- egzaminy Skype został wynaleziony w Estonii

Kształcenie ogólne w Estonii Przedszkole (dobrowolne) wiek 0-7 Szkoła podstawowa dzieli się na trzy etapy nauki : wiek 7-16 (9 lat): edukacja podstawowa – obowiązkowa I etap nauki– klasy 1 - 3; II etap nauki– klasy 4 - 6; III etap nauki– klasy wiek (3 lata): kształcenie ponadgimnazjalne– nieobowiązkowe lub zawodowe wiek : kształcenie wyższe lub zawodowe– nieobowiązkowe

Rok szkolny zaczyna się 1 IX dni (35 tygodni ) wakacje: 1 tydzień pod koniec października 2 tygodnie na Boże narodzenie – Nowy rok 1 tydzień w lutym (opcja) 1 tydzień w końcu marca wakacje letnie czerwiec – sierpień

procentowy udział kobiet w szkolnictwie 84,5 % średnia wieku nauczycieli 47,9 lat średnia liczba uczniów w klasie 17,3

Aktualna estońska strategia rozwoju edukacji do 2020 roku (stworzona w 2014), traktuje naukę jako styl życia. PISA ocena wiedzy i umiejętności 15latków w czytaniu, matematyce i zdolności pisania ponad 70 krajów uczestniczących w programie ma miejsce co 3 lata, Estonia brała udział w programie 3 razy ( 2006, 2009, 2012, 2015… ) powiedz o rzeczach, które znasz i których nie wiesz w twoim systemie edukacji. określ, jaka jest twoja pozycja wśród innych. pokaż, co jest możliwe gdzie indziej. udziel wskazówek inwestorom, aby zachęcić ich do inwestowania w danym kraju.

Czym wyróżnia się Estonia: bardzo dobre wyniki w pomocy dla najsłabszych uczniów. Najwyższy w Europie wskaźnik pozytywnych zmian w czytaniu, matematyce, naukach ścisłych. Wiele osób przygotowanych, dokonujących zmian w szkolnictwie. duża rozbieżność w czytaniu pomiędzy chłopcami, a dziewczętami. szkoły z językiem rosyjskim jako językiem wykładowym mają niższy poziom nauczania od szkół w, których podstawowym językiem jest estoński.

Prawdopodobne powody sukcesu: uczniowie i nauczyciele ! obszerny program nauczania. tradycja zewnętrznej kontroli jakości systemu nauczania. podręczniki przygotowywane przez estońskich autorów. priorytetem zapewnienie równego dostępu do edukacji dla wszystkich. długie i ciężkie zimy. kwestie społeczne: późne rozpoczęcie edukacji ( 7 lat), dzieci są niezależne od młodych lat, napisy w telewizji, bezpłatne obiady szkolne.

Edukacja w Tallinie i zadania wydziału edukacji w Tallinie Populacja Tallina: uczniów Szkoły rozwijające zainteresowania : uczniów

Wydatki miasta w całości 441 milliony EUR 30,2% Edukacja Miejskie inwestycje - Projekty Inwestycyjne łącznie 55 milliony EUR 15,7% Edukacja

Najważniejsze zadania władz lokalnych (Wydział Edukacji Tallina) Rozwijanie sieci miejskich instytucji edukacyjnych Doradztwo i coaching świadczone dla dyrektorów instytucji edukacyjnych Zarzadzanie i rozwój systemu jakości instytucji edukacyjnych Organizacja służb księgowych i budżetu wydziału edukacji miasta Tallinna i prowadzonych przez miasto instytucji edukacyjnych Doradztwo dla dzieci i rodziców – mieszkańców Tallinna koordynacja współpracy międzynarodowej w dziedzinie edukacji nagroda dla szkół Tallina

Nagrody za jakość dobrze zarządzana instytucja oświatowa instytucja oświatowa z przestrzenią edukacyjną dobry nauczyciel akt innowacyjny najlepszy projekt integracyjny projekt najlepszej stołówki szkolnej młody nauczyciel innowacyjny nauczyciel aktywny uczeń Tallina kulturalny uczeń Tallina sportowiec Tallina

Innowacje w edukacji powszechnej powstają poprzez: Szkolenia nauczycieli: kwalifikacje ICT, CLIL, zorganizowana społeczność nauczycieli, ściśle określony podział kompetencji pomiędzy tworzącymi programy, a zarządzającymi Program nauczania: - wprowadzanie nowych metod nauczania do systemu edukacji powszechnej, przejrzystość wyników pracy; poziomu kompetencji, kluczowe kompetencje, integracja przedmiotowa, interdyscyplinarne kompetencje Egzaminowanie: niekoncentrowanie się na ścisłym egzaminowaniu powszechnym, szkoły często we własnym zakresie sprawdzają zakres umiejętności uczniów, - e- testing często jest używany w salach lekcyjnych oraz na uniwersytetach, istotny wpływ międzynarodowych badań

Długofalowa strategia nauczania: latach zmiany w podejściu do systemu nauczania wysoko wykwalifikowana kadra nauczycielska długofalowa strategia rozwoju dopasowana do sytuacji na rynku pracy rewolucja cyfrowa w estońskim systemie nauczania równość szans i aktywny udział w programie nauczania

Odpowiedź na presję innowacji mobilizacja poznawcza- indywidualizm, refleksyjność, próba bycia najlepszym, zasady w kulturze i edukacji rozwiązania własne i sieć korzyści- kolektywność, wzajemna zależność, zasady w kulturze i edukacji

Sieć powiązań nauczycieli: różne warunki pracy nauczycieli różne podejścia nauczycieli do zmian powinni inwestować w swoje mocne strony tematyka powinna być zróżnicowana należy dzielić się swoimi doświadczeniami wszystkie państwa posiadają przedmiotowe sieci nauczycieli czasami jednak jest trudno znaleźć wystarczające środki niezbędne dla rozwoju istnieje długa tradycja współpracy pomiędzy nauczycielami nie wszyscy nauczyciela mają swoje sieci np. istnieje pomysł połączenia wszystkich sieci w całość: powinno się odbywać spotkania ze swoimi kolegami i dzielić się zdobytym doświadczeniem w małym państwie zdecydowanie łatwiej jest zorganizować letnie spotkania dla większości nauczycieli w jednym miejscu w ciągu kilku dni

- Fundacja Innove jest centrum kompetencyjnym działającym w obszarze przygotowań do efektywnego wykonywania zawodu, edukacji służb technicznych, na przykład jako pośrednik w wydatkowaniu funduszy strukturalnych. Fundacja została założona pod kierownictwem Ministra Edukacji i Badań w 2003 roku. Głównym celem Fundacji jest koordynowanie działalności zadań edukacyjno- rozwojowych, oraz wdrażania dzięki niej projektów funkcjonujących w oparciu w fundusze strukturalne UE. Obszary działania: powszechna edukacja administrowanie środkami UE edukacja zawodowa administrowanie biurem karier udzielanie porad/ wskazówek dot. wyżej wymienionych zadań