Etyka nie tylko dla smyka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Demokracja w szkole.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Program wychowawczy szkoły
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
OPOWIEŚCI ZNAD RZEKI ZAMBEZI Ogólnopolski Konkurs "Ze stronic afrykańskich bajek"
Program Polskiej Akcji Humanitarnej pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Wagarowanie młodzieży
Skąd pochodzą zasady moralne?
Praca metodą projektu edukacyjnego
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Recepta na sukces nauczyciela
warsztaty dla rodziców
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
w praktyce pedagogicznej
Kwiecień 2014 r. Debata.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Wartości w życiu człowieka
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Wychowanie ekologiczne
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
K ONCEPCJA P RACY S ZKOŁY I P RZEDSZKOLA Dokąd zmierzamy?
Zasady etyki prawniczej
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
Pilotażowy program pt. „Etyka nie tylko dla smyka” realizowany w Zespole Szkół nr 8 w Toruniu.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
Praca metodą projektu edukacyjnego
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Kodeks etyczny nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Zapis prezentacji:

Etyka nie tylko dla smyka W roku szkolnym 2014/2015 nasza szkoła jako jedna z 20 szkół województwa łódzkiego bierze udział w realizacji pilotażu projektu "Etyka nie tylko dla smyka". Projekt jest realizowany we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie i Centralnym Biurem Antykorupcyjnym. Do projektu przystąpiło 230 szkół z całej Polski.

Etyka nie tylko dla smyka Projekt realizują : p. Dominika Rawicka w kl. 1 f p. Iwona Strumińska w kl. 2a p. Jolanta Cieślak w kl. 2d p. Lidia Fisiak w kl. 3b

Cele projektu to: przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do realizacji zagadnień etycznych i antykorupcyjnych w pracy dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o podstawę programową; kształtowanie postaw moralno-etycznych uczniów klas I-III; rozwijanie refleksji moralno-etycznej uczniów; kształtowanie umiejętności uczniów do podejmowania odpowiedzialnych wyborów moralno-etycznych; wychowanie społeczeństwa demokratycznego działającego w oparciu o zasady postępowania etycznego.

Etyka nie tylko dla smyka Jak nauczyć dziecko rozumienia czym jest szacunek, tolerancja, współczucie, dobroć, życzliwość, honor, umiar, piękno, dobroć, szczodrość, odpowiedzialność, piękno, wytrwałość…? To zadanie dla nauczycieli, którzy za pomocą bajek, baśni, historyjek, zabaw, muzyki, plastyki będą kształtować postawy etyczno moralne. Bardzo ważnym ogniwem w nowym wyzwaniu, przed którym stanęły dzieci i nauczyciele jest udział w projekcie rodziców.

Mały słownik wartości etycznych Dobroć przypisujemy komuś, kto świadomie działa na rzecz cudzego dobra. Wykazuje się zarówno życzliwością w nastawieniu i wrażliwością na cierpienie innych , jak też gotowością do podejmowania w pewnym zakresie działań na rzecz innych. Człowiek dobry przekracza elementarną zasadę etyki: „unikaj szkodliwych działań” na rzecz wysiłku realizacji dobra. We wskazaniach praktycznych koncentruje się na postulatach dotyczących unikania zła: „Nie kradnij”; „Nie kłam”. W pewnym sensie można powiedzieć, że „bycie dobrym” to wyższy poziom etyczny.  

Mały słownik wartości etycznych Sprawiedliwość  jest  jedną z tych dziwnych rzeczy, które najlepiej widać wtedy, kiedy ich brakuje. Zazwyczaj sprawiedliwość przywołujemy wtedy, gdy doznajemy niesprawiedliwości. Nazwanie czegoś niesprawiedliwym jest najpowszechniejszą formą protestu moralnego.  Za  sprawiedliwe uważa się porządek prawny i działanie, które pozostają w zgodzie z prawami naturalnymi.

Mały słownik wartości etycznych Tolerancja to postawa szacunku wobec drugiego człowieka i respektowanie jego prawa do odmienności. Tolerancja nie opiera się na sympatii i solidarności z tym, co inne od nas i naszych poglądów, ale na cierpliwej zgodzie na to, że nasza wola nie musi być obowiązująca dla wszystkich ludzi. Niezwykle istotnym zagadnieniem etycznym jest problem granic tolerancji: czego nie wolno tolerować.

Mały słownik wartości etycznych Uczciwość jest pojęciem określającym cechę jakiegoś czynu lub czyjegoś charakteru – odnosi się do postępowania zgodnie ze społecznie ustalonymi zasadami, na które świadomie się przystało. Człowiek może postępować uczciwie okazjonalnie lub w pewnych sferach życia. Jeśli chęć i wysiłek na rzecz uczciwego działania są trwałym i obejmującym wszystkie aspekty życia, to mówimy o uczciwości jako cesze charakteru. Uczciwość możemy określać jako szlachetność.

Mały słownik wartości etycznych Wytrwałość definiowana jest przez słownik języka polskiego jako cierpliwe, konsekwentne dążenie do celu. Jako cecha charakteru wytrwałość –czyli zdolność do zmierzania do celu na przekór przeciwnościom – jest zazwyczaj moralnie pozytywnie oceniania, co zapewne ma swoje korzenie w heroicznych ideałach, które od zarania dziejów stanowiły element kultury etycznej Zachodu. Praktykowanie wytrwałości jest wyrazem siły wewnętrznej i zewnętrznej, a ponadto jej efekty mogą budzić szacunek jako triumf ludzkiej woli i człowieczej zdolności tworzenia.

Literatura: •„Z dzieckiem w świat wartości” Irena Koźmińska i Elżbieta Olszewska • „Wielka księga Młodego Filozofa” Peter Ekberg, Sven Nordqvist  • „Uczucia co to takiego ? Dzieci filozofują” Oscar Brenifier • „Bajki Filozoficzne Jak żyć razem?” Michel Piquemal  • „Bajki Filozoficzne” Michel Piquemal • „Filozofowie dla dzieci” Sophie Boizard  • „Filozofia dla dzieci – Szczęście” wg Niny Oscar Brenifier, Iris de Mouy • „Filozofia dla dzieci – Prawda”  wg Niny Oscar Brenifier, Iris de Mouy • „Skąd, dokąd, dlaczego? Ważne pytania o sens życia. Dzieci pytają – naukowcy odpowiadają” Abert  Biesinger Helga Kohler-Spiegel