Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami fizycznymi opisującymi cechy przyrody. Zapoznanie z podstawowymi metodami i technikami badawczymi służącymi poznawaniu świata przyrody. Nabycie umiejętności służących do przeprowadzenia prostych eksperymentów fizycznych.
Uczestnik kursu: Umie zdefiniować podstawowe pojęcia fizyczne dotyczące tematyki objętej programem kursu. Potrafi rozwiązywać proste zadania rachunkowe pozwalające na obliczenie podstawowych wielkości fizycznych związanych procesami fizycznymi zachodzącymi w przyrodzie. Potrafi zaplanować eksperyment fizyczny, potrafi go przeprowadzić i zanalizować jego wyniki. Umie scharakteryzować aktualne obszary badań fizycznych.
Świat oczyma fizyka: obserwacja, pomiar, eksperyment, metoda naukowa w fizyce, analiza zjawisk i opis światła z punktu widzenia fizyki i innych nauk przyrodniczych.
Elementy tworzące świat i ich wzajemne oddziaływanie: elementy fizyki atomowej i jądrowej. kinetyczno-molekularny model budowy materii. Podstawy hydro i aerostatyki. Fale mechaniczne i ich właściwości.
Równowaga statyczna i dynamiczna w skali makro i mikroskopowej: podstawowe pojęcia opisujące ruch i jego przyczyny (położenie, prędkość, zmiana prędkości, siła, równowaga sił, typy równowagi - maszyny proste).
Podstawy astronomii: podstawowe obiekty astronomiczne: gwiazdy, planety, komety, asteroidy, meteory. planetarny Układ Słoneczny (uzupełnienie treści z geografii).
Fale elektromagnetyczne: widmo fal elektromagnetycznych (zastosowania), elementy optyki geometrycznej
Z laboratorium uczonego do codziennej praktyki – aktualne obszary badań.
Badanie zjawisk towarzyszących przemianom fazowym substancji.
Doświadczalne sprawdzanie podstawowych praw aerostatyki i hydrostatyki. Badanie rozszerzalności cieplnej ciał.
Procesy falowe jako nośniki energii i informacji: Badanie podstawowych zjawisk falowych dotyczących fal mechanicznych Badanie właściwości fal elektromagnetycznych (w tym zjawisk optycznych).
Podstawowe eksperymenty fizyczne związane z klimatem.
Treści programowe realizowane będą w formie: Wykładu z udziałem środków audiowizualnych. Pokazów eksperymentów fizycznych. Samodzielnie zaplanowanych i wykonanych przez uczestników kursu eksperymentów fizycznych. Pracy własnej uczestników kursu.
Ciekawe źródła internetowe: old/Content/Chapters/Education/Online Resources/Games-en.html old/Content/Chapters/Education/Online Resources/Games-en.html
Przydatne podręczniki: Encyklopedia PWN „Fizyka. Spojrzenie na czas, przestrzeń i materię” – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 Stanisław Jaśkowiak „Zbiór zadań i pytań z fizyki z elementami przyrodoznawstwa dla uczniów szkół podstawowych” – Wydawnictwo Pomoce Dydaktyczne, Olsztyn 1996 Hans Jurgen Press „Przez zabawę do nauki” – Wydawnictwo Marba Crown LTD Stephen Pople, Peter Whitehead „Vademecum ucznia. Fizyka” – Wydawnictwo Delta Świat Książki 1996 A. Mike Mullane „Czy w kosmosie trzeszczy w uszach” – Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2003
BIURO PROJEKTU Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p Szczecin tel.: 091/