PODYPLOMOWE STUDIA ZARZĄDZANIA GOSPODARKĄ SPOŁECZNĄ Pozyskiwanie środków finansowych na rozwój podmiotów i projektów w zakresie gospodarki społecznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Starostwo Powiatowe w Kościerzynie
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
WSPÓŁPRACA FINANSOWA I POZAFINANSOWA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI.
w Powiecie Nowosądeckim Nowy Sącz, r.
FINANSOWANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH Z BUDŻETÓW SAMORZĄDOWYCH
PRAWIDŁOWO WYPEŁNIONA OFERTA
OTWARTY KONKURS OFERT NA REALIZACJĘ W FORMIE WSPIERANIA ZADAŃ PUBLICZNYCH WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W DZIEDZINIE POMOCY SPOŁECZNEJ W ROKU 2012 uchwała.
Stypendium Marii Curie
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Inne aspekty nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Artur Gluziński.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Odpłatna działalność NGO Tomasz Liniewicz
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Lokalna działalność społeczna Konferencja 18 września 2014 Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim’’ współfinansowany jest ze.
Inicjatywa lokalna Olecko, r.. projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 3 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Brzeg Dolny, październik 2011 Wydział Współpracy z Organizacjami.
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi Artur Gluziński.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Książki naszych marzeń
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
Sprawozdanie z realizacji Programu współpracy Gminy Miejskiej Słupsk z organizacjami pozarządowymi na 2008 rok Urząd Miejski w Słupsku.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
MAŁE GRANTY art. 19 a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Urząd Miasta Podkowa Leśna 2015.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
Dotacje dla organizacji pozarządowych z budżetu powiatu wrzesińskiego
Konsultacje społeczne projektu
Książki naszych marzeń
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Zapis prezentacji:

PODYPLOMOWE STUDIA ZARZĄDZANIA GOSPODARKĄ SPOŁECZNĄ Pozyskiwanie środków finansowych na rozwój podmiotów i projektów w zakresie gospodarki społecznej

Źródła publiczne Źródła prywatne Środki specjalnie dedykowane na działalność ES i NGO Realizacja zadań publicznych finansowanych lub dofinansowanych ze źródeł publicznych Finansowanie przez konsumentów dóbr i usług wytworzonych przez podmiot Środki od osób prywatnych w formie odpisów i darowizn, CSR etc. Źródła finansowania

Źródła publiczne Źródła prywatne Realizacja zadań publicznych finansowanych lub dofinansowanych ze źródeł publicznych Środki od osób prywatnych w formie odpisów i darowizn, CSR etc. Organizacja obywatelska

Źródła publiczne Źródła prywatne Środki specjalnie dedykowane na działalność ES i NGO Finansowanie przez konsumentów dóbr i usług wytworzonych przez podmiot Firma społeczna

Źródła publiczne Źródła prywatne Środki specjalnie dedykowane na działalność ES i NGO Realizacja zadań publicznych finansowanych lub dofinansowanych ze źródeł publicznych Finansowanie przez konsumentów dóbr i usług wytworzonych przez podmiot Środki od osób prywatnych w formie odpisów i darowizn, CSR etc. Organizacja obywatelska Firma społeczna

I Działalność gospodarcza

 Czy będziemy zaspokajać jakąś rzeczywistą potrzebę?  Czy będą chętni na nasz produkt/usługę – klienci?  Czy nasza koncepcja jest jasno sformułowana i realistyczna?  Czy posiadamy niezbędną wiedzę na temat rynku, branży, ekonomii, marketingu i zarządzania firmą? Co właściwie chcemy robić?

Podstawa: wiedza – rozpoznanie rynku!  Obejrzyj inne firmy działające na rynku lokalnym w branży w której chcesz działać;  Dowiedz się w innych firmach społecznych z innej okolicy, jak działają i jakie mają problemy; Wybierzcie się na rzetelną wizytę studyjną;  Możesz wykonać badanie rynku, co do twojego produktu; wystarczy zwykły telefon;  Pochodź za danymi dotyczącymi twojej działalności (urząd gminy, WUS, inne dane);

Co właściwie chcemy robić? Podstawa: wiedza – rozpoznanie potencjału firmy!  Dowiedz się w innych firmach społecznych z innej okolicy, jak działają i jakie mają problemy; Wybierzcie się na rzetelną wizytę studyjną;  Jaki macie potencjał jako grupa, co kto mógłby robić? W jaki sposób zorganizujecie swoją pracę?  Czy produkt jaki zaoferujesz będzie inny/lepszy od konkurencji?  Czy wiecie jakie cele chcecie osiągnąć? Czy macie jakieś konkretne priorytety?

Co właściwie chcemy robić? Podstawa: wiedza – realność działania firmy!  Czy znajdziesz nabywcę na swój produkt?  Jak będziesz szukał nabywcy? SAMO SIĘ NIE SPRZEDA - MARKETING!!!  Czy dobrze policzyłeś koszty?  Czy wiesz jak ominąć pułapki związane z płynnością finansową?

Budowanie wiarygodności Budowanie wiarygodności to proces. Co można zrobić? Zbieraj rekomendacje od swoich odbiorców i opinie ekspertów.  przechowuj kopie pochwalnych listów od odbiorców działań  zapraszaj zewnętrznych ekspertów, krytyków etc., proś ich o pisemne opinie o waszej pracy, sprawdź, czy możesz je cytować. Zadbaj o swoją obecność w lokalnych i ogólnokrajowych mediach, jak również w prasie specjalistycznej  zatrzymuj wycinki prasowe o waszej działalności;  wysyłaj te wycinki do swoich odbiorców, sponsorów, potencjalnych sponsorów i innych kluczowych osób, kiedy ocenisz, że będzie to właściwe  uprzedzaj sponsorów/donatorów o wzmiankach o Tobie w mediach;  w miarę możliwości nagrywaj telewizyjne prezentacje twojej pracy - można to wykorzystać na dziesiątki sposobów.

Budowanie wiarygodności Budowanie wiarygodności to proces. Co można zrobić? Dbaj o pozycjonowanie marketingowe firmy  Zadbaj o posiadanie schludnej reklamy – strona marketingowa, ulotki, foldery, materiały;  Zadbaj o pozycjonowanie firmy w katalogach branżowych, ogłoszeniach, tak by można było cię szybko znaleźć;  Pytaj odbiorców o ocenę jakości produktu, sposobu i terminów jego dostarczania

Budowanie wiarygodności Budowanie wiarygodności to proces. Co można zrobić? Utrzymuj kontakt z obecnymi sponsorami/donatorami/klientami  dziękuj za każdą formę pomocy i każdy drobiazg;  wysyłaj im swój raport roczny, materiały promocyjne, wydawane publikacje etc.  raportuj im swoją pracę ( w trakcie - raporty cząstkowe, i po zakończeniu) nawet jeśli tego nie wymagają;  sugeruj im wizytę u ciebie, jeśli będą w okolicy, albo organizuj imprezy, na które mogą przybyć;  pracuj nad umocnieniem nieformalnych kontaktów, rozmawiają z nimi podczas konferencji, targów, dzwoń, kiedy chcesz o coś zapytać lub coś; przedyskutować (coś niezwiązanego z otrzymanym wsparciem), proś o radę, ale nie marnuj ich czasu.

Budowanie wiarygodności Budowanie wiarygodności to proces. Co można zrobić? Daj się poznać potencjalnym sponsorom/donatorom, zanim poprosisz ich o wsparcie. Często lepiej jest dłużej pracować na większe pieniądze niż szybko dostać mniejsze. Poznaj swoje kontakty  Bardzo możliwe, że dysponujesz dobrymi “dojściami do osoby, na której ci zależy, ale nie zdajesz sobie z tego sprawy.  Zrób listę potencjalnych sponsorów i razem ze współpracownikami, sympatykami, itp. pomyślcie, kto zna kogo i jak najlepiej te kontakty wykorzystać. Wprowadź odpowiednich ludzi do swojej organizacji  jako: członków honorowych patronów doradców członków Rady gdzie będą mogli służyć praktyczną pomocą i radą oraz swoimi znajomościami i kontaktami.

Budowanie wiarygodności Budowanie wiarygodności to proces. Co można zrobić? Pochwal się swoją wiarygodnością we wnioskach na realizację projektów.  wymień osobistości związane z organizacją na papierze firmowym,  wymieniaj pozostałych sponsorów  cytuj, przedstawiaj wycinki, załączaj rekomendacje i listy wspierające, wspominaj o osiągnięciach, wyliczaj sukcesy. Prowadź dokumentację i zawsze miej ją pod ręką

Strategie firm społecznych Poszukiwanie nisz rynkowych – prace proste, nie wymagające kwalifikacji, lub przeciwnie prac specjalistycznych; Usługi ksero, opieka nad grobami; 1 Realizacja działań popularnych mających duży popyt na rynku – działanie oparte na dużym ryzyku ekonomicznym. Konkurują ceną, jakością np. gastronomia; 2 Realizacja działań w sferze pożytku publicznego, w oparciu o zakupy publiczne ; wykorzystywanie swojej roli w społeczności lokalnej; Realizacja działań opartych na wartości symbolicznej towarów i usług np. etyczny handel, odpowiedzialna konsumpcja, zdrowa żywność; Realizacja działań oparta na kapitalizowaniu lokalnych zasobów kulturowych, historycznych 3 4 5

II Realizacja zadań publicznych

Jak pozyskiwać środki publiczne? partnerstwo zakup towarów i usług konkurs Projekt systemowy konkurs Projekt systemowy Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Zlecenie/powierzenie zadania publicznego konkurs Europejski Fundusz Społeczny Budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego Partnerstwo Publiczno- Społeczne Inicjatywa lokalna

Zlecanie zadań publicznych Art Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. 2. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. (…) Ustawa o finansach publicznych

Zlecanie zadań publicznych Art Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. 2. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a jeżeli dotyczy ono innych zadań niż określone w tej ustawie - na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem, o którym mowa w ust. 1. (…) Ustawa o finansach publicznych

Jakie zadanie można zlecić?  pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;  wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;  działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;  działalności charytatywnej;  podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;  działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;  ochrony i promocji zdrowia;  działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

Jakie zadanie można zlecić?  promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;  działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;  działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;  działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;  działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;  działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;  nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;  wypoczynku dzieci i młodzieży;

Jakie zadanie można zlecić?  kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;  wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu;  ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;  turystyki i krajoznawstwa;  porządku i bezpieczeństwa publicznego;  obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;  upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;  ratownictwa i ochrony ludności;  pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

Jakie zadanie można zlecić?  upowszechniania i ochrony praw konsumentów;  działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;  promocji i organizacji wolontariatu;  pomocy Polonii i Polakom za granicą;  działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;  promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;  działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;  przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;  działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w zakresie pożytku publicznego;

Jakie zadanie można zlecić? Można również zlecić zadania nie ujęte w ustawie o działalności pożytku i o wolontariacie a ujęte w ustawach samorządowych:  ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;  ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa;  ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym;

Zlecanie zadań według regulacji sektorowych Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Marszałek województwa lub starosta w ramach środków określonych w budżecie danego samorządu mogą zlecić realizację usług rynku pracy,  jednostkom samorządu terytorialnego;  organizacjom pozarządowym statutowo zajmującym się problematyką rynku pracy;  związkom zawodowym;  organizacjom pracodawców;  instytucjom szkoleniowym;  agencjom zatrudnienia;  centrom integracji społecznej;

Zlecanie zadań według regulacji sektorowych Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  Zlecanie wykonywania usług rynku pracy lub usług i instrumentów rynku pracy, odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, na zasadach i w trybie określonych w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub przez zakup tych usług, na zasadach i w trybie określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, przy uwzględnieniu sposobu ich realizacji zgodnie ze standardami usług rynku pracy.  Zlecanie realizacji usług rynku pracy lub usług i instrumentów rynku pracy nie może dotyczyć:  spraw podlegających rozstrzygnięciu w drodze decyzji administracyjnej;  wydatkowania i gospodarowania środkami Funduszu Pracy.

Zlecanie zadań według regulacji sektorowych Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Art Do zadań ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego należy: (…) 7a) finansowe wspieranie programów w określonym przez ministra obszarze pomocy społecznej, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty uprawnione, o których mowa w art. 25 ust. 1 (organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art.. 3 ust. 3); Do wyboru programów, o których mowa w ust. 1 pkt 7a, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Zlecanie zadań według regulacji sektorowych Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Art Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej „organami”, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej „podmiotami uprawnionymi.

Zlecanie zadań według regulacji sektorowych Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Art Zlecanie realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej nie może obejmować: 1) ustalania uprawnień do świadczeń, w tym przeprowadzania rodzinnych wywiadów środowiskowych; 2) opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne; 3) wypłaty świadczeń pieniężnych 3. (uchylony) 4. Zlecenie realizacji zadania z zakresu pomocy społecznej odbywa się po uprzednim przeprowadzeniu konkursu ofert. 5. Do zlecania zadań, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zlecanie zadań według regulacji sektorowych Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej Art Organy jednostek samorządu terytorialnego mogą zlecić realizację zadań, o których mowa w art. 10 ust. 1 (praca z rodziną - konsultacji i poradnictwa specjalistycznego, terapii i mediacji, usług dla rodzin z dziećmi, w tym usług opiekuńczych i specjalistycznych, pomocy prawnej, grupy wsparcia), art. 18 ust. 2 i 3 (placówka wsparcia dziennego w gminie i powiecie), art. 60 ust. 1 (rodzinny dom dziecka), art. 76 ust. 1 (organizator rodzinnej pieczy zastępczej), art. 93 ust. 2 i 3 (placówki opiekuńczo- wychowawcze) i art. 154 ust. 2 (ośrodek adopcyjny): 1) organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w zakresie wspierania rodziny, pieczy zastępczej lub pomocy społecznej; 2) osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym działającym na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancji wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej lub pomocy społecznej. 2. Do zlecania realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, stosuje się ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zlecanie zadań według regulacji sektorowych Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii W realizacji zadań, w zakresie przeciwdziałania narkomanii, mogą uczestniczyć organizacje pozarządowe i inne podmioty, których działalność statutowa obejmuje zadania należące do sfery zadań publicznych w zakresie ochrony i promocji zdrowia, pomocy społecznej, działalności charytatywnej, nauki, edukacji, oświaty i wychowania, kultury fizycznej, porządku i bezpieczeństwa publicznego lub przeciwdziałania patologiom społecznym, promocji i organizacji wolontariatu, po przeprowadzeniu konkursu, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także samorządy zawodów medycznych, rodziny osób uzależnionych, oraz grupy samopomocy osób uzależnionych i ich rodzin.

Zlecanie zadań według regulacji sektorowych Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Art. 36. Zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych mogą być realizowane na zlecenie Funduszu przez fundacje oraz organizacje pozarządowe. Zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane ze środków Funduszu przez fundacje i organizacje pozarządowe również na zlecenie samorządu województwa lub powiatu. Do zlecania zadań, o którym mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zlecanie zadań według regulacji sektorowych Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Art. 36. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, które mogą być zlecane fundacjom oraz organizacjom pozarządowym, mając na względzie zapewnienie realizacji potrzeb osób niepełnosprawnych.

Sposób zlecania zadań publicznych  Organy administracji publicznej: 1) wspierają w sferze, zadań pożytku publicznego, realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie; 2) powierzają w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, realizację zadań publicznych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, prowadzącym działalność statutową w danej dziedzinie.  Wspieranie oraz powierzanie,, odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania. Obsługa konkursu, może być zlecona organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3.

Sposób zlecania zadań publicznych  W otwartym konkursie ofert, uczestniczą organizacje pozarządowe, podmioty wymienione w art. 3 ust. 3;  Wybór zlecenia realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert, lub w innym trybie określonym w odrębnych przepisach, następuje w sposób zapewniający wysoką jakość wykonania danego zadania (art. 11, ust. 4)  Wspieranie oraz powierzanie zadań, może nastąpić na zasadach i w trybie przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym, albo na podstawie umów międzynarodowych, jeżeli na realizację określonego zadania publicznego będą przekazywane niepodlegające zwrotowi środki ze źródeł zagranicznych

Inicjatywa własna Organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 mogą z własnej inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego, także takiego, które jest realizowane dotychczas w inny sposób, w tym przez organy administracji publicznej. Wniosek zawiera w szczególności:  opis zadania publicznego przeznaczonego do realizacji;  szacunkową kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego.

Inicjatywa własna W przypadku, złożenia wniosku, organ administracji publicznej, w terminie nieprzekraczającym 1 miesiąca od dnia wpłynięcia wniosku: 1) rozpatruje celowość realizacji zadania publicznego przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, biorąc pod uwagę: a) stopień, w jakim wniosek odpowiada priorytetowym zadaniom publicznym, określonym w programie współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, b) zapewnienie wysokiej jakości wykonania danego zadania, c) środki dostępne na realizację zadań publicznych, d) korzyści wynikające z realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3;

Inicjatywa własna W przypadku, złożenia wniosku, organ administracji publicznej, w terminie nieprzekraczającym 1 miesiąca od dnia wpłynięcia wniosku:  informuje o podjętym rozstrzygnięciu, a w przypadku stwierdzenia celowości realizacji zadania publicznego informuje składającego wniosek o trybie zlecenia zadania publicznego, (wspieranie oraz powierzanie) oraz o terminie ogłoszenia otwartego konkursu ofert.

Tryb zlecania zadań  Organ administracji publicznej zamierzający zlecić realizację zadania publicznego organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, ogłasza otwarty konkurs ofert.  Termin do składania ofert nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia, o ogłoszeniu konkursu.

Tryb zlecania zadań Ogłoszenie otwartego konkursu ofert powinno zawierać informacje o:  rodzaju zadania;  wysokości środków publicznych przeznaczonych na realizację tego zadania;  zasadach przyznawania dotacji;  terminach i warunkach realizacji zadania;  terminie składania ofert;  trybie i kryteriach stosowanych przy wyborze ofert oraz terminie dokonania wyboru ofert;  zrealizowanych przez organ administracji publicznej w roku ogłoszenia otwartego konkursu ofert i w roku poprzednim zadaniach publicznych tego samego rodzaju i związanych z nimi kosztami, ze szczególnym uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3.

Tryb zlecania zadań  Otwarty konkurs ofert ogłasza się:  w Biuletynie Informacji Publicznej;  w siedzibie organu administracji publicznej w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń;  na stronie internetowej organu administracji publicznej.  Ogłoszenie otwartego konkursu ofert można także zamieścić w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym lub lokalnym, w zależności od rodzaju zadania publicznego.  Ogłoszenie otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych w roku następnym może nastąpić na podstawie projektu uchwały budżetowej przekazanego organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych;

Tryb zlecania zadań Organ administracji publicznej unieważnia otwarty konkurs ofert, jeżeli:  nie złożono żadnej oferty;  żadna ze złożonych ofert nie spełniała wymogów zawartych w ogłoszeniu; Informację o unieważnieniu otwartego konkursu ofert organ administracji publicznej podaje do publicznej wiadomości w trybie określonym w ustawie.

Tryb zlecania zadań Oferta złożona przez organizację pozarządowa lub podmiot o którym mowa w art. 3 ust. 3 zawiera w szczególności:  szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji;  termin i miejsce realizacji zadania publicznego;  kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego;  informację o wcześniejszej działalności organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 składających ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie publiczne;  informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania publicznego oraz o planowanej wysokości środków finansowych na realizację danego zadania pochodzących z innych źródeł;  deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania publicznego.

Tryb zlecania zadań  Dwie lub więcej organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 działające wspólnie mogą złożyć ofertę wspólną. Oferta wspólna wskazuje:  jakie działania w ramach realizacji zadania publicznego będą wykonywać poszczególne organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3;  sposób reprezentacji podmiotów, wobec organu administracji publicznej.  Umowę zawartą między organizacjami pozarządowymi lub podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, określającą zakres ich świadczeń składających się na realizację zadania publicznego, załącza się do umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego.  Organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 składające ofertę wspólną ponoszą odpowiedzialność solidarną za zobowiązania;

Tryb zlecania zadań Organ administracji publicznej przy rozpatrywaniu ofert (nawet jeśli została złożona jedna oferta):  ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3;  ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;  ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja pozarządowa lub podmioty określone w art. 3 ust. 3 będą realizować zadanie publiczne;

Tryb zlecania zadań Organ administracji publicznej przy rozpatrywaniu ofert:  w przypadku, wspierania wykonywania zadań publicznych, uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;  uwzględnia planowany przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;  uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowej lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.

Tryb zlecania zadań  Organ administracji publicznej ogłaszający otwarty konkurs ofert powołuje komisję konkursową w celu opiniowania złożonych ofert.  W skład komisji konkursowej powołanej przez organ jednostki samorządu terytorialnego wchodzą przedstawiciele organu wykonawczego tej jednostki.  W skład komisji konkursowej powołanej przez organ administracji rządowej wchodzą przedstawiciele tego organu.  W skład komisji konkursowej wchodzą osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, z wyłączeniem osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 biorące udział w konkursie.

Tryb zlecania zadań  W pracach komisji konkursowej mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.  Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego dotyczące wyłączenia pracownika.  W otwartym konkursie ofert może zostać wybrana więcej niż jedna oferta.

Tryb zlecania zadań  Ogłoszenie wyników otwartego konkursu ofert zawiera w szczególności:  nazwę oferenta;  nazwę zadania publicznego;  wysokość przyznanych środków publicznych.  Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.  Wyniki otwartego konkursu ofert ogłasza się niezwłocznie po wyborze oferty poprzez Biuletyn Informacji Publicznej, informację w siedzibie organu administracji publicznej w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń lub na stronie internetowej organu administracji publicznej  Każdy, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu, może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.

Tryb zlecania zadań  Ogłoszenie wyników otwartego konkursu ofert zawiera w szczególności:  nazwę oferenta;  nazwę zadania publicznego;  wysokość przyznanych środków publicznych.  Każdy może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.  Wyniki otwartego konkursu ofert ogłasza się niezwłocznie po wyborze oferty poprzez Biuletyn Informacji Publicznej, informację w siedzibie organu administracji publicznej w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń lub na stronie internetowej organu administracji publicznej  Każdy, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu, może żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.

Tryb zlecania zadań  Umowa, wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.  Umowa o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego może być zawarta na czas realizacji zadania lub na czas określony, nie dłuższy niż 5 lat.  Zadanie publiczne nie może być realizowane przez podmiot niebędący stroną umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego, z wyjątkiem: Organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, z którymi organ administracji publicznej zawarł umowę, o której mowa w ust. 1, mogą zlecić realizację zadania publicznego wybranym, w sposób zapewniający jawność i uczciwą konkurencję organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, niebędącym stronami umowy, odpowiednio o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie zadania publicznego

Tryb zlecania zadań  Organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 są zobowiązane do wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy, o której mowa w ust. 1. Przepis art. 10 ust. 1 stosuje się odpowiednio.  W przypadku zlecenia realizacji zadania publicznego organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, które złożyły ofertę wspólną, w umowie o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego należy wskazać prawa i obowiązki każdej z organizacji lub podmiotów, w tym zakres ich świadczeń składających się na realizowane zadanie.

Tryb pozakonkursowy Na wniosek organizacji pozarządowej lub podmiotu wymienionego w art. 3 ust. 3, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może zlecić organizacji pozarządowej lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym, spełniającego łącznie następujące warunki:  wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty zł;  zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni.

Tryb pozakonkursowy  Każdy, w terminie 7 dni od dnia zamieszczenia oferty, może zgłosić uwagi dotyczące oferty.  Po upływie terminu, 7 dni, oraz po rozpatrzeniu uwag, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie zawiera umowę o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego. Oferta, stanowi załącznik do umowy.  Łączna kwota środków finansowych przekazanych przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego tej samej organizacji pozarządowej lub temu samemu podmiotowi wymienionemu w art. 3 ust. 3, w trybie określonym w ust. 1, w danym roku kalendarzowym, nie może przekroczyć kwoty zł.

Tryb pozakonkursowy  Wysokość środków finansowych przyznanych przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w tym trybie, nie może przekroczyć 20% dotacji planowanych w roku budżetowym na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3.  Do umów zawartych w tym trybie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące umów w konkursach.

Tryb pozakonkursowy  Uznając celowość realizacji zadania publicznego przez organizację pozarządową lub podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zleca realizację tego zadania, po złożeniu oferty przez organizację pozarządową lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3.  W terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od dnia wpłynięcia oferty, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zamieszcza ofertę na okres 7 dni:  w Biuletynie Informacji Publicznej;  w siedzibie organu jednostki samorządu terytorialnego w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń;  na stronie internetowej organu jednostki samorządu terytorialnego.

Inicjatywa lokalna W ramach inicjatywy lokalnej mieszkańcy jednostki samorządu terytorialnego bezpośrednio, bądź za pośrednictwem organizacji pozarządowych, lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 mogą złożyć wniosek (w trybie Kpa) o realizację zadania publicznego do jednostki samorządu terytorialnego, na terenie której mają miejsce zamieszkania lub siedzibę, w zakresie:  działalności, o wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, obejmującej w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, kanalizacji, sieci wodociągowej, budynków oraz obiektów architektury stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego;

Inicjatywa lokalna  działalności, charytatywnej, na rzecz podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, promocji i organizacji wolontariatu;  edukacji, oświaty i wychowania,  działalności w sferze kultury fizycznej i turystyki,  ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach,  porządku i bezpieczeństwa publicznego,

Inicjatywa lokalna  Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. Szczegółowe kryteria oceny powinny uwzględniać przede wszystkim wkład pracy społecznej w realizację inicjatywy lokalnej.  Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, dokonując oceny wniosku, bierze pod uwagę szczegółowe kryteria oceny wniosku oraz jego celowość z punktu widzenia potrzeb społeczności lokalnej.  Po uwzględnieniu wniosku, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zawiera na czas określony umowę o wykonanie inicjatywy lokalnej z wnioskodawcą.

Inicjatywa lokalna  Zobowiązanie wnioskodawcy może polegać na świadczeniu pracy społecznej, na świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych.  Wnioskodawca może na podstawie umowy użyczenia otrzymać od jednostki samorządu terytorialnego na czas trwania umowy rzeczy konieczne do wykonania inicjatywy lokalnej.  Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego wspólnie z wnioskodawcą opracowuje dokumenty niezbędne do przeprowadzenia inicjatywy lokalnej, w tym harmonogram i kosztorys.  W kwestiach nieuregulowanych stosuje się Kodeks cywilny

Nowe propozycje rozliczeń cyt za

III.4.. Zakładane rezultaty realizacji zadania publicznego, sposób ich mierzenia i dokumentowania 15) Proszę wypełnić tabelę, wymieniając poszczególne rezultaty realizacji zadania publicznego. Nie ma obowiązku podawania wszystkich rodzajów rezultatu (np. jeżeli z charakteru zadania wynika tylko dostarczenie usług i/lub produktów pozostałe pola tabeli nie muszą być uzupełniane). Rodzaj rezultatuOczekiwana wartość/liczba rezultatówSposób dokumentowania/dowód Proszę wymienić poszczególne rezultaty realizacji zadania (np. utrzymywane miejsca w schroniskach, ukończenie kursu komputerowego, itp.) Proszę podać spodziewaną wartość rezultatu wyrażoną w liczbach (np. podaj liczbę miejsc w schronisku, liczbę osób, które podniosły kompetencje) Proszę wskazać, w jaki sposób będzie dokumentowana lub udowodnione osiągnięcie rezultatu (np. deklaracje uczestników, zdjęcia, test wiedzy) Usługi i produkty Proszę wymienić, co bezpośrednio wyniknie z przeprowadzenia działań: jakie usługi zostaną dostarczone, jakie produkty wytworzone? Efekty – osiągnięta zmiana Jaka zmiana zajdzie w wyniku przeprowadzenia działań (np. zmniejszy się liczba zachowań agresywnych; poprawią się wyniki w nauce?)