METODY PRACY O metodzie 1
Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność
Instrukcja bezpośrednia 3 Jasne i zrozumiałe objaśnianie, które eliminuje nieporozumienia i błędne interpretacje, co znacząco wpływa na tempo uczenia się Odejście od podejścia naturalnego do nauczania języków obcych
VAKT 4 Uaktywnienie 4 kanałów zmysłowych: V – wzrokowy A – słuchowy K – kinestetyczny T – dotykowy Im więcej kanałów kojarzeniowych jest otwartych tym większa szansa na kojarzenie i integrowanie wzrokowych i dźwiękowych cech słów i ich znaczenia
Metoda "małych kroków" Materiał jest podzielony na małe, łatwo przyswajalne części, a co ważne są one dostosowane do możliwości percepcyjnych uczniów ze specyficznymi trudnościami 5
Sekwencyjność Stosowanie utrwalonych elementów przy wprowadzaniu nowych elementów Łatwiejsze i prostsze elementy języka wprowadzane są przed strukturami bardziej złożonymi. 6
Kumulacja Utrwalony materiał to baza, do której dodawane są nowe elementy 7
Powtarzalność Overlearning – w celu osiągnięcia automatyzacji 8
Kompensacyjna działalność Zaangażowanie różnych modalności to otwarcie możliwości dla kompensacyjnej działalności sprawniejszych kanałów 9
Korekcja 10 Z jednej strony usprawnienie zaburzonych funkcji np. w przypadku zaburzeń słuchowo-językowych stosuje się specjalny trening świadomości fonologicznej w języku angielskim co pozytywnie wpływa na przetwarzanie słuchowe angielskojęzycznego materiału.
Kompensacja 11 Z drugiej zaś strony wykorzystanie terapeutycznego elementu kompensacyjnego przez ćwiczenie kanałów niezaburzonych, dzięki czemu mogą się one stać wsparciem dla funkcji zaburzonych lub też je zastąpić.
ZAŚWIADCZENIE O DYSLEKSJI = SKIEROWANIE DO DODATKOWEJ PRACY Dostosowanie wymagań nie jest obniżeniem wymagań 12
Zrozumienie problemu może być ważniejsze od strategii 13
Zaburzenia emocjonalne 14 Mimo, że zaburzenia emocjonalne są wtórne w stosunku do dysleksji rozwojowej (nie są jej przyczyną, ale raczej jej skutkiem) to doświadczenie porażki szkolnej może w znacznym stopniu przyczynić się do eskalacji problemu, uzupełniając go o zaburzenia zachowania