204/204/204 218/32/56 118/126/132 183/32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole, 10.02.2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zabezpieczenie projektów unijnych ze środków Funduszu Poręczeń Unijnych Warszawa, 2007 rok.
Advertisements

Europejska Oferta Banku Ochrony Środowiska S.A.
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Oferta kredytowa Marzec 2005.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Omówienie założeń konkursu Nr I/POKL/6.1.2/2012 Kamil Dobrenko Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
Finanse przedsiębiorstwa (8)
City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością
Współfinansowanie projektów unijnych związanych z ochroną środowiska
Fundusze poręczeniowe - uwarunkowania rozwoju, oczekiwania rynku i podjęte działania wzmacniające ich rolę w rozwoju MSP Poznań, wrzesień 2008.
The Stanford Game X edycja, listopad kwiecień 2012
Obligacje jako instrument finansowania
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Raport o sytuacji mikro i małych przedsiębiorstw w roku 2010 Województwo kujawsko-pomorskie.
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Paweł Lisowski Dyrektor ds. Współpracy z Samorządami Terytorialnymi
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Finansowanie przedsięwzięć Jednostek Samorządu Terytorialnego
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Restrukturyzacja zobowiązań
Bankowość Korporacyjna| Zbigniew Popowski| 25 września marca 2006Designator | author1 Finansowe wspieranie eksportu w ramach programu DOKE.
XI KONGRES GMIN WIEJSKICH RP
W oparciu o zasoby WFOŚiGW w Katowicach oraz giełdowy rynek obligacji Catalyst Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Katowice, październik 2006r.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Jako instrument finansowania inwestycji w zadłużonych JST Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Jako instrument finansowania inwestycji rewitalizacyjnych JST Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje?
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
SYSTEM ZABEZPIECZEŃ PROJEKTÓW WSPÓŁFINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ Piła, maj 2007 rok.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Kredyty mieszkaniowe – MdM
Śniadanie prasowe BGK i ZBP 29 sierpnia 2012 r. Kredyt technologiczny jako źródło finansowania innowacji – stan wdrażania i plany na przyszłość Marzena.
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
Zróżnicowanie konstrukcyjne obligacji
PAPIERY KOMERCYJNE & BANKOWE PAPIERY WARTOŚCIOWE
PAPIERY KOMERCYJNE & BANKOWE PAPIERY WARTOŚCIOWE
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Państwowy bank rozwoju Obligacje przychodowe emitowane przez Jednostki Samorządu Terytorialnego Alternatywne formy finansowania inwestycji.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Prezentacja pierwszego programu emisji obligacji przychodowych w Polsce zorganizowanego dla Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy Sp. z o.o.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Rynek instrumentów dłużnych CATALYST
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Komercyjna oferta finansowania społecznego budownictwa czynszowego Departament Budownictwa Społecznego.
Obligacje.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Województwa Lubuskiego Pożyczki dla przedsiębiorców.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
UMOWA KREDYTU Literatura:
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Ministerstwo Finansów
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zapis prezentacji:

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 PODSTAWY PRAWNE Podstawy prawne emisji obligacji: 1. Uchwała Rady Gminy / Powiatu w sprawie emisji obligacji 2. Ustawa o obligacjach – uwaga: nowa ustawa obowiązuje od 01.lipca Emisja niepubliczna – organizatorem emisji jest BGK, a inwestorem finansującym samorządy – nabywcą obligacji: Bank lub ewentualnie wybrany inwestor 4. Obligacje samorządowe nie wymagają zabezpieczenia Pozostałe warunki formalne:  przygotowanie dokumentacji prawnej i finansowej (wystandaryzowane wzorce bankowe),  pozytywna ocena zdolności kredytowej samorządu z uwzględnieniem obowiązujących przepisów. 2

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 DOKUMENTACJA Umowy i dokumentacja emisji obligacji samorządowych są proste. Przygotowuje Bank. Nie ma np. prospektów emisyjnych. Przekonanie o „skomplikowaniu papierów” jest mylne. Dokumentacja jest zgodna z przepisami dot. emisji, ale nie nadmiernie rozbudowana. 3

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 4 OBLIGACJE: CEL FINASOWANIA W PRAKTYCE Znacząca większość środków pozyskanych z emisji obligacji jest przeznaczana na finansowanie inwestycji samorządów. Częste emisje na refinansowanie, tj. dostosowanie wskaźników zadłużenia do wymogów art. 243 Ustawy o finansach publicznych.

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 OBLIGACJE: MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA i STANDARD RYNKOWY 5 Oprocentowanie – WIBOR 6M + marża (w zależności od ryzyka kredytowego, okresu zapadalności oraz celu emisji); odsetki półroczne Kwoty finansowania (kwoty emisji): Wartość emisji min. ok. 5 mln zł. Niższe kwoty – raczej sytuacje wyjątkowe – ale jak najbardziej możliwe. Terminy spłaty zobowiązań (terminy wykupu obligacji): Standardowo od 3 do 8 lat. Małe gminy – nie więcej niż ok. 10 lat. Duże miasta: możliwe do 15 lat. (Uzależnione od akceptacji terminu finansowania). Minimalna wartość serii obligacji: 1 mln PLN, dopuszczalne 500 tys. PLN, serie 100 – 200 tys. PLN nie są przez banki preferowane.

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 OBLIGACJE: przygotowanie przyszłej transakcji 6 JST – prosimy o konsultowanie planowanych emisji z Bankiem – omówimy każdy planowany przypadek Bank/banki pewnych oczekiwanych warunków emisji nie akceptują. Nie wszystkie rozwiązania są zgodne ze standardem Nie wszystkie informacje z mediów, internetu, dawnych emisji, są obecnymi warunkami emisji obligacji komunalnych

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 OBLIGACJE: „refinansowanie” 7 Zgodnie z przepisami i interpretacją RIO – wykazane w przychodach i rozchodach Problem „przekroczenia” wskaźnika limitu obsługi długu Możemy „rolować” wcześniejsze emisje w BGK – pod warunkiem powyższego

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 OBLIGACJE: środki Europejskiego Banku Inwestycyjnego 8 decyzje kredytowe Banku – standardowe Kwalifikacja do środków EBI – wymagana decyzja Umowa wzbogacona o klauzule i zapisy dot. EBI Projekty / środki z EBI – dopasowane do pojedynczych emisji (do danych serii obligacji)

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 EMISJA OBLIGACJI KOMUNALNYCH – KORZYŚCI DLA EMITENTA 9  łatwość i szybkość pozyskania środków – brak procedury Prawa zamówień publicznych (art. 4 pkt. 3 lit. j)  brak konieczności przygotowania skomplikowanej dokumentacji dla potrzeb emisji; obsługa emisji i rozliczenia prowadzone przez BGK  dokumentacja wystandaryzowana, prosta i skuteczna  brak konieczności ustanawiania zabezpieczeń

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 OBLIGACJE KOMUNALNE NA INWESTYCJE: 10  dla samorządów  szybkie efektywne finansowanie  współfinansowanie projektów unijnych BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO:  emisje obligacji dla samorządów z całego kraju – 203 emisje  ponad 2,4 mld zł zapewnionego finansowania dla samorządów poprzez emisję obligacji komunalnych

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Współpraca ze strony BGK – obligacje komunalne 11 Oddział BGK w Opolu – doradcy samorządów: Katarzyna Olejarz Marcin Saładziak Jarosław Wach Dyrektor Krzysztof Kucmin „…na kłopoty bednarski….”tel Dep. Zarządzania Sprzedażą, Al. Jerozolimskie 7, 00 – 955 Warszawa

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Ogólne informacje o Banku Bank Gospodarstwa Krajowego Al. Jerozolimskie Warszawa, Polska tel.: , ; fax: więcej o Banku :