Projekt pt. „ Jeleniogórski System Wsparcia Placówek Oświatowych” Działanie 3.5 „ Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Izabela Kołodziejczyk
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Kadra Wykształcona Kreatywna Wyspecjalizowana Dyspozycyjna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
J AK SZKOŁY POWIATU LUBAŃSKIEGO PRZYGOTOWAŁY SIĘ NA PRZYJĘCIE SZEŚCIOLATKÓW ? Analiza ankiet dyrektorów szkół podstawowych.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Projekt „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych”
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
,,Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista.” Albert Einstein.
Tytuł projektu : „Kompleksowy Program Wspomagania Rozwoju Szkół oraz Przedszkoli na terenie Powiatu Ostrowskiego” GIMNAZJUM W GRANOWCU Gimnazjum w Granowcu.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 w Łodzi ul. Jaracza 44/ Łódź
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
W bieżącym roku nasza Szkoła obchodzi 70-lecie powstania placówki i 10-lecie nadania imienia Księdza Jana Twardowskiego.
Szkoła Podstawowa nr 56 im. Bronisława Czecha w Łodzi „Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Przykłady dobrych praktyk
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Projekt pt. „ Jeleniogórski System Wsparcia Placówek Oświatowych” Działanie 3.5 „ Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół ”

W lutym 2014 r. 25 nauczycieli z SP 13 złożyło deklaracje uczestnictwa w projekcie „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych”. 23 nauczycieli systematycznie uczestniczyło w szkoleniach i warsztatach.

Tematyka szkoleń uzgodniona została z dyrektorem szkoły w oparciu o wyniki diagnoz i obserwacji, a także fakt funkcjonowania w szkole od czterech lat Programu Wspierania Uzdolnień. Nie bez znaczenia był fakt nieudolności większości rodziców w zakresie niesienia pomocy dziecku w zakresie wspierania i wspomagania.

Celem realizacji projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie: diagnozowania potrzeb oraz możliwości uczniów, a także dobierania odpowiednich, najbardziej efektywnych metod i form pracy (rok szkolny 2013/14) diagnozowania potrzeb oraz możliwości uczniów, w tym zainteresowań i uzdolnień, a także dobierania odpowiednich, najbardziej efektywnych metod i form pracy (rok szkolny 2014/15)

Spotkania SORE w Szkole Podstawowej nr szkolenie dot. strategii uczenia się, diagnozowania indywidualnych potrzeb ucznia i procesów osiągania sukcesów edukacyjnych (3 godziny) oraz warsztaty dot. diagnozowania mocnych i słabych stron ucznia, pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z uczniem zdolnym i uzdolnionym ( 5 godzin )

– warsztaty w zakresie opracowania i wdrożenia szkolnej procedury diagnozowania mocnych i słabych stron ucznia oraz dopasowywania metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych ( 5 godzin ) W tym samym dniu odbyły się również konsultacje grupowe dla uczestników spotkań ( 2 godziny )oraz konsultacje indywidualne ( 2 godziny )

– warsztaty dot. opracowania i wdrożenia narzędzi (kartoteki badań) diagnozujących zainteresowania, zdolności uczniów, style uczenia się ( 4 godziny ). Warsztaty w zakresie umiejętności dostosowywania metod pracy nauczyciela do indywidualnych stylów uczenia się (predyspozycji ucznia) ( 4 godziny ). Opracowanie i wdrożenie przez nauczycieli szkolnej procedury diagnozowania mocnych i słabych stron ucznia oraz dopasowywania metod pracy do indywidualnych predyspozycji (4 godziny ). W tym samym dniu odbyły się również konsultacje grupowe dla uczestników( 2 godziny ) oraz konsultacje indywidualne ( 2 godziny ).

Nasza szkoła jest szkołą bezpieczną i przyjazną uczniom. Posiadamy dobrą bazę lokalową. Do dyspozycji uczniów jest: świetlica szkolna, gabinet terapii pedagogicznej, biblioteka, sala gimnastyczna, sala i plac zabaw „Radosna szkoła”, gabinet pielęgniarki, stołówka i sklepik szkolny, sala komputerowa oraz boisko wielofunkcyjne, biały Orlik, czyste toalety oraz świetlica środowiskowa.

Pomieszczenia szkolne są przestronne i estetyczne, wyposażone w nowe meble i nowoczesne środki dydaktyczne. Klasy są małoliczne, dzięki czemu uczniowie nie są anonimowi.

Posiadamy klasy sportowe o profilu piłka ręczna dziewcząt i piłka nożna chłopców. W szkole pracują wykwalifikowani nauczyciele posiadający dodatkowe kwalifikacje zawodowe, prowadzone są liczne zajęcia pozalekcyjne i realizowane różnorodne projekty oraz programy. Uczniowie biorą udział w wielu konkursach szkolnych, międzyszkolnych, uczestniczą w projektach unijnych.

Pomimo dobrej bazy lokalowej i wyposażenia oraz intensywnej pracy nauczycieli, w szkole odnotowuje się jednak niskie wyniki sprawdzianu po klasie szóstej oraz małą liczbę uczniów z bardzo dobrymi wynikami w nauce. Wielu naszych uczniów pochodzi z rodzin niewydolnych wychowawczo oraz o złej sytuacji bytowo-materialnej. Zdarza się, że rodzice nie wykazują zainteresowania i chęci do współpracy z nauczycielami.

Wpływa to negatywnie na postawy uczniów, którzy często są słabo zmotywowani do nauki i osiągania celów oraz przejawiają brak wytrwałości w uczeniu się i korzystaniu z oferty zajęć pozalekcyjnych. Podejmowane przez nauczycieli działania aktywizujące i motywujące uczniów do nauki nie zawsze były efektywne.

Szkolenia w ramach projektu wzbogaciły ich wiedzę w tym zakresie. Nauczyciele poznali sposoby diagnozowania potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów, rozpoznawania indywidualnych strategii uczenia się oraz dostosowania metod pracy do indywidualnych potrzeb ucznia. Uzyskana wiedza okazała się dla nauczycieli cenna, ale nie dość pełna. Uznali zatem, że w bieżącym roku szkolnym należy kontynuować szkolenia w obszarze wsparcia uczniów w zakresie osiągania sukcesu edukacyjnego.

Ze względu na to, że w szkole są również uczniowie uzdolnieni nauczyciele wyrazili chęć podniesienia swoich umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb oraz możliwości uczniów, w tym zainteresowań i uzdolnień, a także dostosowania właściwych i efektywnych metod i form pracy.

Poznanie nowych narzędzi badawczych dało nowe spojrzenie na problem celowości takich badań. Wykorzystujemy je w naszej pracy. Program pozwolił nam na poszerzenie wiedzy i wymianę doświadczeń ze specjalistami. Podczas warsztatów wielokrotnie zwracano uwagę, aby szczegółowo przyjrzeć się narzędziom badawczym.

Wyeliminowaliśmy elementy zbędne w naszych diagnozach. Nauczyliśmy się skupiać w pracy na konkretny obszar badania. Wiemy już, że należy unikać pytań ogólnikowych. Wspólnie ćwicząc w grupach mogliśmy zastanowić się nad tym co należy zmienić w naszej pracy, aby była efektywniejsza. Rozmawialiśmy o tym jak tworzyć i gromadzić dokumentację dziecka.

Dzięki odbytym warsztatom mogliśmy skonsultować ze specjalistą jakie metody pracy z uczniem są najkorzystniejsze dla danego etapu rozwoju. Doszliśmy do wniosku, że ważne jest, aby podczas lekcji stosować najnowsze technologie. Zwróciliśmy uwagę na konieczność współdziałania i współpracy nauczycieli.

Jak projekt wpłynął do tej pory na nasze działania związane ze wspieraniem uzdolnień? Projekt, w którym uczestniczymy ma dla nas ogromne znaczenie. W szkole podejmowane są działania związane ze wspieraniem uzdolnień i zainteresowań dzieci. Pomimo, że opracowana została już część narzędzi do rozpoznawania uzdolnień, nauczyciele nadal odczuwają potrzebę pomocy w tym zakresie.

Przystąpienie do projektu dało im oprócz wiedzy również możliwość wzbogacenia swojego warsztatu pracy. Zmodyfikowane narzędzia zostały wykorzystane w szkole do rozpoznawania stylów uczenia się. Dzięki zdobytej wiedzy na temat uczniów nauczyciele mogą dostosować metody nauczania stosowane podczas prowadzenia lekcji, podczas zajęć pozalekcyjnych (kółka, różnorodne zajęcia wspomagające; terapia, zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze, logopedia, socjoterapia, itp.)

W jaki sposób nauczyciele wykorzystywali i nadal będą wykorzystywać w szkole zdobytą wiedzę o uczniach? Z obserwacji zajęć lekcyjnych wynika, że nauczyciele w swojej pracy wykorzystują posiadaną wiedzę o uczniach. Zdiagnozowanie wszystkich uczniów i wykorzystanie zdobytej wiedzy na szkoleniach i warsztatach pozwoli nauczycielom na zintensyfikowanie indywidualizacji w nauczaniu.

Czy warto brać udział w tego rodzaju szkoleniach? Warto brać udział, ponieważ przede wszystkim odpowiadają one potrzebom szkoły, pomagają w rozwiązaniu ich problemów. To dyrektor szkoły i nauczyciele decydują o tematyce szkoleń. Dzięki tego typu szkoleniom nauczyciele: Podnoszą swoje kwalifikacje i umiejętności. Uczą się współpracy w trakcie opracowywania narzędzi badawczych. Weryfikują i podnoszą swoją wiedzę. Pedagodzy tworzą i dobierają narzędzia badawcze

Dowiadują się się jakie narzędzia, metody i formy sprawdzają się w innych placówkach. Mają okazję wymienić swoje doświadczenia ze specjalistami, wysłuchać porad osób o długoletnim stażu i osiągnięciach w zakresie wspierania uzdolnień. Chwalą przystępną dla kadry pedagogicznej formę szkoleń. Są zadowoleni, że materiał jest dopasowywany do potrzeb nauczycieli, a sposób komunikacji z osobą prowadzącą oraz sposób przekazywania wiedzy jest bardzo czytelny.

Z wyników ankiety ewaluacyjnej przeprowadzonej przez trenera prowadzącego szkolenia wynika, że nauczyciele wysoko oceniają poziom szkoleń. Testy kompetencji przeprowadzone na początku i na zakończenie zajęć ( szkoleń i warsztatów) wskazują znaczny przyrost wiedzy. Większość nauczycieli stwierdza, że zakres tematyczny szkoleń jest zgodny z ich oczekiwaniami.