Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Dr inż. Magdalena Jabłońska
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Projektowanie programów studiów
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Wydział Prawa Kanonicznego UKSW OCENA EFEKTÓW REALIZOWANEGO PROCESU KSZTAŁCENIA Studia jednolite magisterskie Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Wpływ akredytacji instytucjonalnej PKA na budowę i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW dr Katarzyna.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
NOWELIZACJA USTAWY - PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - kształcenie
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Spotkanie Koordynatorów Programu Erasmus
OBOWIĄZKOWEPRAKTYKIZAWODOWE INFORMACJE OGÓLNE. praktyki zawodowe integralny element studiów I stopnia integralny element studiów I stopnia wymiar: 120.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Kształcenie dualne.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Raport roczny 2014/2015 z działania Uczelnianego Systemu Jakości Kształcenia AWF we Wrocławiu Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Komisja Jakości.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Zmiany w ramowych statutach: 1
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Przykładowy model podziału środków
Kształcenie września 2018.
Spotkanie opiekuna roku ze studentami
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana Rada ds. Jakości Kształcenia 4 grudnia 2014

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 3 października 2014 r. (Dz.U. 8 października 2014, poz. 1356) w sprawie podstawowych kryteriów i zakresu oceny programowej oraz oceny instytucjonalnej z dnia 3 października 2014 r. (Dz.U. 9 października 2014, poz. 1370) w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia

Profil praktyczny praktyczny – obejmuje moduły zajęć powiązane z praktycznym przygotowaniem zawodowym, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS koniecznych do uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi kształcenia, służące zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych (art. 18a ustawy oraz § 4 ust. 4 rozp.).

Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni może prowadzić studia na kierunku o profilu praktycznym, jeżeli zapewnia studentom tego kierunku możliwość odbycia praktyk zawodowych, łącznie w wymiarze co najmniej trzech miesięcy na każdym z poziomów kształcenia: studia pierwszego i drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie (§ 8 ust. 5 rozp.).

rozporządzenie MNiSW z 2014 roku wymaga -uzupełnienia Programu studiów o: objęcie łączną liczbą punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych oraz zajęć o charakterze praktycznym – także liczby punktów ECTS osiąganych przez studenta w ramach zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów, liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z obszaru nauk humanistycznych i nauk społecznych, nie mniejszą niż 5 punktów ECTS, liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z języka obcego (§ 4ust. 1 pkt 6 oraz pkt 8 i 9).

Uczelnie są obowiązane w terminie do dnia 1 października 2015 r Uczelnie są obowiązane w terminie do dnia 1 października 2015 r. dostosować programy kształcenia (jest więc oczywiste, że także programy studiów) dla kierunków studiów prowadzonych w dniu wejścia w życie rozporządzenia (§ 30 rozp.), o postanowienia określone § 4 ust. 1 pkt 8 (zajęcia z obszaru nauk humanistycznych i społecznych) i pkt 9 (zajęcia z języka obcego).

??? Senaty uczelni są obowiązane dostosować profile i programy kształcenia studiów prowadzonych na kierunkach utworzonych przed dniem 1 października 2014, w terminach: do dnia 31 grudnia 2016 r. - studia pierwszego stopnia, do dnia 31 grudnia 2017 r. – studia drugiego stopnia i jednolite studia magisterskie.

Wniosek do PWSIiP Konieczność pracy nad efektami kształcenia i programami studiów, które będą zgodne z nowymi wymogami prawnymi. Refleksja nad praktykami studenckimi (jak udokumentowane? gdzie odbyte?)

Kadra dydaktyczna – profil praktyczny Zajęcia muszą być prowadzone przez osoby, z których większość posiada doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią odpowiadające zakresowi (więcej niż 50 % ECTS) prowadzonych zajęć, zajęcia związane z określoną dyscypliną naukową są prowadzone przez nauczyciela akademickiego posiadającego dorobek naukowy w zakresie tej dyscypliny(§ 5 rozp.). Brak definicji doświadczenia praktycznego

Wniosek do PWSIiP Przegląd kompetencji zawodowych nauczycieli akademickich

Rekrutacja Senat uczelni publicznych określa, w drodze uchwały, liczbę miejsc na poszczególnych kierunkach studiów stacjonarnych na dany rok akademicki – kierując się zasadą odpowiedzialności za jakość kształcenia oraz możliwościami zapewnienia ich finansowania ze środków publicznych, a także dbając o zgodność struktury kierunków studiów z misją uczelni (art. 8 ust. 3 ustawy). Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia należy szukać we właściwym doborze przedmiotów maturalnych stanowiących podstawę przyjęcia na studia.

W przypadku gdy podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadzi na danym kierunku, poziomie i profilu kształcenia studia w formie stacjonarnej i niestacjonarnej, proces kształcenia ma umożliwiać uzyskanie takich samych efektów kształcenia na każdej z tych form studiów (§ 4 ust. 4 rozp.). Wychowanie fizyczne?

Wewnętrzny system jakości kształcenia (§ 11 ust. 1 rozp.) Zgodnie z rozp. z 2014 r. powinny być nim rozpisane: Sposób weryfikacji efektów kształcenia Sposób wykorzystania wniosków z ocen nauczycieli akademickich dokonywanych przez studentów Ocena realizacji zakładanych efektów kształcenia, Wnioski z analizy wyników monitoringu karier zawodowych absolwentów Działania uczelni w zakresie zapobiegania plagiatom i ich wykrywania.

Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia powinien zawierać wewnętrzne normy ustrojowe (komisje, zespoły z określeniem ich kompetencji i zadań, rady interesariuszy zewnętrznych, rola interesariuszy wewnętrznych), materialne (prawa i obowiązki określonego zachowania się członków społeczności akademickiej w zapewnianiu jakości kształcenia), proceduralne (wskazywać na drogę procesowania, terminy realizacji zadań wyznaczonych, dyrektorom instytutów, kierownikom studiów, pełnomocnikom, komisjom, zespołom – w zakresie zadań im wyznaczonych).

prof. Stanisław Konarski WSZJK musi być uniwersalny, czyli „pasować” do wszystkich kierunków studiów i form kształcenia Uczelnia musi gromadzić dowody na to, że system działa, został wdrożony (ocena instytucjonalna)

WSZJK – zbiór narzędzi i procedur służących ciągłemu monitorowaniu i doskonaleniu jakości kształcenia.

WSZJK (prof. Stanisław Konarski) Stopień realizacji efektów kształcenia Monitorowanie losów absolwentów i ocena efektów na rynku pracy (od 1 .10. 2016 – system ogólnopolski powiązany z ZUS) Monitorowanie i przegląd programów kształcenia (czy program i plan studiów umożliwiają osiąganie efektów kształcenia) Zasady oceniania studentów i słuchaczy, zasady dyplomowania

Jakość kadry prowadzącej zajęcia i wspierającej proces kształcenia (np Jakość kadry prowadzącej zajęcia i wspierającej proces kształcenia (np. szczegółowa procedura hospitowania) Poziom działalności naukowej Infrastruktura naukowa i dydaktyczna Formy i środki wspierania studentów Gromadzenie, analizowanie i przetwarzanie informacji (w tym narzędzia badania zgodności efektów kształcenia z potrzebami rynku pracy) Dostęp do aktualnych i obiektywnie przedstawionych informacji (PEŁNA PRZEJRZYSTOŚĆ)

Wyzwanie dla Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia Ocena systemu naszej uczelni: czy zawiera on wszystkie wymagane elementy, jaka jest ich jakość?

Weryfikacja działania systemu Formularz sylabusów oraz przykładowy sylabus Plan zajęć z kodami USOS, salami, wykładowcami Monitoring liczby osób w grupach (wydruk USOS) Uchwały RW o zmianach w programach studiów wraz z protokołami Komisji Dydaktycznej Deklaracja wyboru kierunku i specjalności studiów Umowy / listy intencyjne z firmami partnerskimi i instytucjami – Pracodawcami Informacje od pracodawców nt. jakości kształcenia Informacja o partnerach gospodarczych Sprawozdanie z rekrutacji

UW – informacja zwrotna od nauczycieli akademickich a) Ocena jakościowa 1. Czy program zajęć jest zgodny z zadeklarowanym w sylabusie? Czy zrealizowano wszystkie deklarowane tematy zajęć? 2. Czy podczas zajęć zrealizowano zadeklarowane w sylabusie efekty kształcenia przypisane do tych zajęć? 3. Czy podjęto działania zmierzające do uzgodnienia rzeczywistego programu oraz rzeczywistych efektów kształcenia z zadeklarowanymi? Jeśli tak, to jakie (podać proponowane zmiany). 4. Czy następstwo w czasie ocenianego przedmiotu oraz innych przedmiotów powiązanych jest właściwe? 5. Rekomendacje dotyczące przedmiotu, ewentualne zmiany do wprowadzenia. Sprawozdanie z efektów kształcenia

Weryfikacja działania systemu - Osoby kierujące IKJK odpowiedzialne są za zebranie na piśmie ocen efektów kształcenia do pracowników (do zakończenia sesji poprawkowej) - Każdy przedmiot oceniany raz, gdy prowadzony przez kilku prowadzących (np. wykład + ćwiczenia) wymagane ustalenie oceny przez koordynatora przedmiotu/modułu Sprawozdanie z efektów kształcenia Zakładane cele: Integracja wykładowców wspólnie uczących Refleksja nad tym, czego uczymy i czego wymagamy Weryfikacja, co chcemy osiągnąć w ramach kursu Znalezienie „martwych” tematów w sylabusie

Weryfikacja działania systemu (2) Analiza ocen z prac dyplomowych (promotor/recenzent) Analiza zdawalności, skreśleń, repet i warunków Tematy prac dyplomowych (+ autor, promotor, oceny z pracy, recenzji, roku studiów, egzaminu dyplomowego) Regulamin konkursu o nagrodę im. A. Semkowa na najlepszą pracę magisterską na WNE UW oraz protokoły kolejnych edycji Uchwały RW upoważniające adiunktów do prowadzenia seminarium magisterskiego Formularz recenzji pracy magisterskiej i licencjackiej oraz przykładowe recenzje Raporty z systemu plagiat dotyczące współczynników podobieństwa prac dyplomowych (data, osoba, temat, współczynniki, status)

Weryfikacja działania systemu (3) Formularz zgłoszeń kursów przez wykładowców na kolejny rok akademicki Oświadczenia nauczycieli akademickich o zaliczeniu do minimum kadrowego Przykładowy raport z ankiet studenckich dla pracowników, w tym ranking najlepszych wykładowców Statystyki ankiet w USOS (ilość wypełnionych ankiet) Przykładowa wypełniona ankieta Protokół z hospitacji Protokoły z prac Komisji Dydaktycznej Informacja o zasobach bibliotecznych Informacja o nowych nabytkach biblioteki Informacja o zakupie i instalacji oprogramowania

Weryfikacja działania systemu (4) Zasady rekrutacji wewnętrznej studentów na stypendium Erasmus Lista umów partnerskich w ramach ERASMUS Lista studentów wyjeżdżających i przyjeżdżających na stypendium ERASMUS Skład samorządu studentów Informacja o udziale studentów w gremiach wydziałowych i uniwersyteckich Roczne sprawozdania z działalności uczelnianych organizacji studenckich Sprawozdanie samorządu studenckiego Skład wydziałowej komisji stypendialnej Informacja o warunkach przyznawania stypendiów

Efekty kształcenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie kształcenia w systemie studiów oraz studiów trzeciego stopnia – kształcenie formalne (art. 2 pkt 18e ustawy) Efekty uczenia się – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie uczenia się poza systemem studiów- kształcenie pozaformalne (art. 2 pkt 18 ustawy)

Prawo do potwierdzania efektów uczenia się mają tylko te podstawowe jednostki organizacyjne uczelni, które posiadają co najmniej pozytywną ocenę programową na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, a w przypadku nieprzeprowadzenia jeszcze oceny przez Polską Komisję Akredytacyjną - jednostki, które posiadają uprawnienia do nadawania stopnia doktora w zakresie obszaru kształcenia i dziedziny, do których jest przyporządkowany kierunek studiów. Senaty uczelni są zobowiązane podjąć uchwały w tych sprawach do dnia 30 czerwca 2015 r.