Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Raport roczny 2014/2015 z działania Uczelnianego Systemu Jakości Kształcenia AWF we Wrocławiu Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Komisja Jakości.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Raport roczny 2014/2015 z działania Uczelnianego Systemu Jakości Kształcenia AWF we Wrocławiu Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Komisja Jakości."— Zapis prezentacji:

1 Raport roczny 2014/2015 z działania Uczelnianego Systemu Jakości Kształcenia AWF we Wrocławiu
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Komisja Jakości Kształcenia Akademii (KJKA) Prof. dr hab. Eugeniusz Bolach - Przewodniczący KJKA

2 Skład KJKA Przewodniczący: prof. dr hab. Eugeniusz Bolach, Członkowie:
dr hab. Małgorzata Sobera, prof. AWF Wrocław, dr hab. Wojciech Cieśliński, prof. AWF Wrocław, dr hab. Marta Wieczorek, prof. AWF Wrocław, dr hab. Jadwiga Pietraszewska, prof. AWF Wrocław, dr hab. Jarosław Marusiak, prof. AWF Wrocław, dr Ryszard Jasiński, mgr Aleksandra Borek, studentka Karolina Kłos.

3 Posiedzenia KJKA KJKA w roku akademickim 2014/ i 2015/2016 zebrała się czternastokrotnie. Na posiedzeniach KJKA realizowała sukcesywnie wszystkie zadania wyznaczone dla Komisji przez Senat AWF Wrocław, wspierając i ukierunkowując jednocześnie działania Wydziałowych Komisji Jakości Kształcenia (WKJK).

4 Raport KJKA obejmuje I Opracowane przez KJKA procedury dotyczące jakości kształcenia, na podstawie zadań USJK wg uchwały Senatu AWF (załączniki nr 1-10). II. Podsumowania raportów rocznych WKJK na temat jakości kształcenia na poszczególnych wydziałach AWF we Wrocławiu (raporty roczne WKJK dołączone w załącznikach nr 11-13). III. Wnioski końcowe i sugerowane zmiany.

5 Ad. I. PROCEDURY przygotowane przez KJKA i przesłane do WKJK (w załącznikach nr 1-10)
Każdą procedurę przygotowano wg standardów zgodnych z metodologią ISO, która obejmuje: cele, zakres i przedmiot procedury, opis podstawowych definicji, odpowiedzialność personalną, postępowanie, opis tzw. dokumentacji związanej, - schemat odpowiedzialności i oczekiwane efekty.

6 Ad. II. PODSUMOWANIE RAPORTÓW WKJK na wydziałach AWF we Wrocławiu
Komisje Wydziałowe przygotowały, zgodnie z wytycznymi KJKA, szczegółowe raporty za rok akademicki 2014/2015 odnoszące się do zadań dla WKJK, ustalonych przez Senat AWF we Wrocławiu. Na ich podstawie KJKA opracowała syntetyczny raport, w którym zawarto najistotniejsze informacje dotyczące systemu jakości kształcenia na naszej Uczelni, z uwzględnieniem specyfiki każdego Wydziału.

7 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.1. Dokumentowanie wyników walidacji efektów kształcenia w systemie elektronicznym OMNIS Treści raportów WKJK wskazują na systematyczną weryfikację istniejących i uzupełnienie brakujących sylabusów. Komisja proponuje podejmowanie przez WKJK na poszczególnych Wydziałach AWF Wrocław efektywnych działań prowadzących do terminowego uzupełniania dokumentacji przedmiotów przez nauczycieli akademickich, w celu usprawnienia obiegu dokumentów dotyczących walidacji.

8 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.2. Opiniowanie projektów nowych programów i analiza realizowanych programów kształcenia KJKA zaleca stałe i konsekwentne monitorowanie programów kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem ich zgodności z efektami kształcenia, misją i strategią Uczelni. W przypadku nowych programów kształcenia istnieje konieczność ich dostosowania do infrastruktury Uczelni, potrzeb rynku pracy i kompetencji kadry. Zajęcia do wyboru powinny być zgodne z preferencjami studentów i aktual -nymi potrzebami rynku. Redukcja dotychczasowej liczby proponowanych zajęć do wyboru powinna się opierać na analizie wcześniejszych wyborów studentów z ostatnich dwóch lat akademickich oraz na weryfikacji treści zawartych w sylabusach. Większą wagę należy przypisywać opracowaniu i wdrażaniu nowych progra- mów kształcenia, wynikających z rozwoju wiedzy naukowej w danym zakresie oraz trendami rozwojowym gospodarki, problemami społecznymi i zdrowotnymi ludności.

9 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.3. Analiza efektywności kształcenia studentów na podstawie danych ze średnich ocen uzyskiwanych w danym roku akademickim Przyjęte programy kształcenia na poszczególnych kierunkach, poziomach i stopniach studiów umożliwiają realizację wszystkich zakładanych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. W większości porównań, podobnie jak w roku ubiegłym, zaobserwowano poprawę efektywności kształcenia na podstawie średnich ocen w kolejnych latach studiów. Wskazać jednak należy, że analiza ilościowa nie spełnia wymagań oceny jakościowej. Średnia z ocen powinna być zatem uzupełnieniem danych jakościowych. Należałoby zwrócić szczególną uwagę na konieczność zdiagnozowania przyczyn niskiej efektywności kształcenia na studiach niestacjonarnych.

10 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.4. Opracowanie metod doskonalenia zasad rekrutacji na studia na określonym poziomie kształcenia Należy utrzymać dotychczasowe kryteria rekrutacji na studia i uruchomić mechanizmy poprawiające efektywność przyjęć na studia niestacjonarne. Uwzględniając możliwości kadrowe i infrastrukturę dydaktyczną Uczelni, należy poszerzyć ofertę kierunków i specjalności na poszczególnych wydziałach, zarówno dla studentów studiów stacjonarnych, jak i niestacjonarnych. Rekrutacja stanowi element wejścia całego procesu edukacyjnego. W związku z tym, metody i zasady rekrutacji powinny wynikać z analizy ścieżek karier absolwentów jako elementu wyjścia systemu jakości kształcenia. Sprzężenie tych informacji przyczyni się do wdrożenia najbardziej efektywnych mechanizmów zapewniających wypełnienie limitów przyjęć.

11 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.5. Ocena organizacji procesu dydaktycznego i warunków kształcenia studentów i doktorantów w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu W zakresie poprawy warunków i organizacji kształcenia na Uczelni, należy: - dostosować miejsca odbywania zajęć do liczebności grup, - opracowywać harmonogram zajęć, który powinien uwzględniać optymalne przerwy między zajęciami odbywającymi się w tym samym pomieszczeniu, - tam gdzie to konieczne, wymienić i uzupełnić sprzęt audiowizualny, dydaktyczny i laboratoryjny, - wdrożyć system ciągłego monitorowania warunków i organizacji kształcenia.

12 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.6. Ocena kompetencji i osiągnięć nauczycieli akademickich, a w szczególności poprawności powierzania im zajęć dydaktycznych zgodnie z ich kwalifikacjami naukowymi i zawodowymi Dobór kadr do prowadzenia zajęć jest poprawny. Wskazuje się jednak na obowiązek merytorycznego uzasadnienia wyborów pracowników do prowadzenia zajęć i prac magisterskich przez Kierowników Zakładów i Katedr. Hospitacje zajęć stanowić powinny element ciągłego monitorowania procesu kształcenia studentów przez Kierownika Katedry. Wnioski korygujące powinny być przedstawione prowadzącemu na piśmie. Prowadzący powinien się do tych uwag ustosunkować.

13 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.7. Kontrola procesu kształcenia i analiza metod weryfikacji założonych efektów kształcenia (wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne) WKJK (WF i Fizjoterapia) przeprowadziły szkolenia dotyczące przygotowania sylabusów. Zweryfikowały także ich poprawność pod względem formalnym ze szczególnym uwzględnieniem osiąganych przez studentów założonych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Większość sylabusów została zatwierdzona przez Dziekanów, co umożliwiło przeprowadzenie walidacji procesu dydaktycznego. Pomimo wielu działań WKJK, raporty wskazują braki ilościowe i jakościowe w niektórych sylabusach. Wdrożony system elektronicznego wypełniania sylabusów działa poprawnie, jednak wymaga ciągłego udoskonalania technicznego. Jednocześnie KJKA wskazuje konieczność wprowadzenia mechanizmów efektywnego egzekwowania wypełniania sylabusów przez nauczycieli akademickich, odpowiedzialnych za dany przedmiot.

14 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.8. Analiza wyników ankiet oceny jakości zajęć przez studentów na wszystkich poziomach i kierunkach kształcenia System wypełniania ankiet przez studentów wymaga zmiany w kierunku bardziej racjonalnego postępowania (niewymuszo -nego czasowo wypełniania podczas wpisywania się na zajęcia) i adekwatnego wyboru osoby ocenianej (osoba, u której student odbywał faktycznie zajęcia). KJKA zwraca uwagę na konieczność poprawy rzetelności w przypisy- waniu przedmiotu do poszczególnych prowadzących, ponieważ zdarzają się przypadki oceniania przez studentów nauczyciela, który w rzeczywistości nie prowadzi danego przedmiotu.

15 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.9. Analiza wyników ankiet absolwentów oraz rezultatów badań ich karier zawodowych Działania w obszarze badania ścieżek karier zawodowych absolwentów nadal nie są realizowane z powodu braku wypełnionych ankiet. KJKA stwierdza, że system monitorowania karier nie funkcjonuje prawidłowo i proponuje wdrożenie prac nad poprawą jego efektywności. Na przykład każda impreza uczelniana, w której wykorzystuje się elektroniczny system rejestracji uczestników, powinna być powiązana ze zbieraniem powyższych informacji. Wskazuje się dodatkowo na zainstalowanie Systemu Zarządzania Relacjami z Absolwentem oraz możliwość zapytania absolwentów Uczelni o ścieżkę kariery zawodowej poprzez bazę ’ową dziekanatów. W przypadku ankiet absolwentów opinie respondentów dotyczące ich formy są dość krytyczne, co powinno skutkować zmianą ich treści i procedury wypełniania. KJKA stwierdza jednak, że niektóre opinie studentów, dotyczące powtarzania treści merytorycznych na poszczególnych przedmiotach, są bezzasadne. Często studenci nie znając poziomu zaawansowania w treści programowej przedmiotu, a bazując jedynie na jego nazwie, wyciągają wnioski o powtórzeniach treści przedmiotów.

16 Ad. III. WNIOSKI KOŃCOWE I SUGEROWANE PRZEZ KJKA ZMIANY
III.10. Nadzór nad prawidłowością przypisywania punktów ECTS przedmiotom/modułom /kursom/. Podobnie jak w poprzednim roku akademickim, stwierdzono występowanie nieprawidłowości w przypisywaniu punktów ECTS poszczególnym przedmiotom/modułom/kursom. Zaleca się korektę punktacji zgodnie z obowiązującymi wytycznymi ( r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym, Dz. Ust. 205, Nr 164, poz. 1365).

17 Podsumowanie Wypracowany w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Uczelniany System Jakości Kształcenia działa prawidłowo, czego wyrazem są pozytywne opinie Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA). Wydział Wychowania Fizycznego otrzymał pozytywną ocenę instytucjonalną, natomiast na Wydziale Nauk o Sporcie pozytywną ocenę programową na kierunku „Sport”.


Pobierz ppt "Raport roczny 2014/2015 z działania Uczelnianego Systemu Jakości Kształcenia AWF we Wrocławiu Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Komisja Jakości."

Podobne prezentacje


Reklamy Google