Uwarunkowania sukcesu absolwentów z niepełnosprawnością intelektualną na zmieniającym się rynku pracy. Beata Jachimczak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Advertisements

Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Rola pedagoga szkolnego w organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa i zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO -PEDAGOGICZNA
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Co dalej Gimnazjalisto ?
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Krynica Zdrój Badania Manpower Polska.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Uwarunkowania sukcesu absolwentów z niepełnosprawnością intelektualną na zmieniającym się rynku pracy. Beata Jachimczak

Problemy dotyczące kształcenia zawodowego uczniów z niepełnosprawnością: kończenie edukacji po gimnazjum brak (lub niedostateczna ilość i jakość) systemowych rozwiązań dotyczących doradztwa zawodowego dla uczniów gimnazjum ze szczególnym uwzględnieniem planowania drogi edukacyjno- zawodowej ucznia z niepełnosprawnością ograniczona oferta kształcenia integracyjnego/specjalnego na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej brak lub ograniczenie wsparcia terapeutycznego

Celem podjętych badań było zdiagnozowanie edukacyjnych uwarunkowań perspektyw zawodowych osób z niepełnosprawnością kończących kształcenie zawodowe. Ocenie poddano przygotowanie osób z niepełnosprawnością w szkołach zawodowych w zakresie kompetencji kluczowych w kontekście perspektyw odnalezienia się na rynku pracy; Poszukiwano różnic i podobieństw pomiędzy niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi absolwentami średnich szkół zawodowych w zakresie poziomu kompetencji ogólnych, zainteresowań, samooceny własnych kompetencji w kontekście przyszłej sytuacji poszukiwania i znalezienia oraz utrzymania pracy; Poszukiwano uwarunkowań perspektyw aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością poprzez np. rozpoznanie ich oczekiwań związanych z sytuacją pracy.

Poziom samooceny:

Istotnie wyższym poziomem samooceny w podskali „Ja realne” odznaczają się osoby pełnosprawne. Można zatem wnioskować, iż w obrębie 24 z 35 cech wyżej oceniają swoje możliwości osoby pełnosprawne. Dotyczy to zarówno cech fizycznych, jak i psychicznych. Jednak większość ze wskazanych przymiotników opisuje predyspozycje psychiczne. Uznać zatem należy, że różnice w postrzeganiu siebie, przez osoby z niepełnosprawnością, w większym stopniu dotyczą oszacowań własnych kompetencji związanych z ograniczeniami natury mentalnej niż fizycznej. Jeszcze wyraźniej tendencja ta obserwowana jest w przypadku podskali „Ja idealne”. Mimo że tylko 3 cechy są różnicującymi, wszystkie odnoszą się do sfery psychicznej (zgodny, poważny, nerwowy). Różnica pomiędzy „Ja realnym” a „Ja idealnym” pozwala uświadomić sobie dystans jaki dzieli wymiary. Z badań wynika, że jest on większy w przypadku osób z niepełnosprawnością niż w grupie osób pełnosprawnych. Oznacza to, że wizja samego siebie jest bliższa oczekiwanej w grupie osób pełnosprawnych niż z niepełnosprawnością.

Znaczenie zdobycia zawodu w planach życiowych badanych uczniów niepełnosprawnych i pełnosprawnych kończących kształcenie na etapie średniej szkoły zawodowej Kategoria odpowiedzi Osoby niepełnosprawne Osoby pełnosprawne Nieważne59,8860,56 Mało ważne25,5830,56 Obojętne13,377,78 Ważne1,160,0 Bardzo ważne0,01,1

Opinie osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych dotyczące jakości przygotowania do pracy zawodowej w kształceniu średnim zawodowym Kategoria odpowiedzi Osoby niepełnosprawne Osoby pełnosprawne Bardzo dobrze3,2311,77 dobrze12,924,71 Nie ma zdania34,8444,71 źle49,0318,82

wnioskowanie: Z przeprowadzonych analiz wynika, że już na wejściu w dorosłe życie związane z aktywnością zawodową osoby z niepełnosprawnością istotnie częściej mają poczucie niekompetencji i prawdopodobnie związane z tym również przeświadczenie o ich niekonkurencyjności w ubieganiu się o zatrudnienie na otwartym rynku pracy. Wciąż duża grupa uczniów tak niepełnosprawnych, jak i pełnosprawnych nie potrafi sformułować jednoznacznej opinii na temat własnego przygotowania zawodowego. Jest to niepokojące, gdyż sugeruje brak umiejętności oceny własnych kompetencji zawodowych i z pewnością spowoduje, w najlepszym przypadku, odroczenie decyzji o włączeniu się w życie zawodowe.

Cd: Niepokoi również sceptycyzm ujawniany w opiniach dotyczących szans. Aż 83,34% uczniów pełnosprawnych i 77,71% niepełnosprawnych nie widzi realnych szans na szybkie usamodzielnienie się ekonomiczne, co oznacza, że realna jest dla nich groźba bezrobocia po zakończeniu kształcenia, przynajmniej na poziomie szkoły średniej. Warte podkreślenia jest, że optymistycznie swoje szanse ocenia zdecydowanie większa grupa uczniów niepełnosprawnych niż pełnosprawnych. Jako duże i bardzo duże określa je niemal 9% osób, u których rozwój ma charakter zaburzony, przy jedynie 2,3% pełnosprawnych.

Najczęściej powtarzające się cechy pracownika w opiniach pracodawców to: przedsiębiorczość, zdecydowanie i samodzielność w podejmowaniu decyzji, inicjatywa, umiejętność adaptacji do nowych warunków, twórcze podejście do obowiązków, dynamizm, kreatywność, operatywność i łatwość uczenia się, dobry stan zdrowia, odporność na stres oraz gotowość do podnoszenia kwalifikacji i samokształcenia.

Indywidualne możliwości i ograniczenia: (Z. Woźniak 2007: w A. Brzezińska, K. Maj, Z. Woźniak (red.)) Umieć W wymiarze wewnętrznym (jednostkowym) to: umiejętności, kwalifikacje i wykształcenie osób niepełnosprawnych predysponujące je do podejmowania aktywności zawodowej. W wymiarze zewnętrznym to: możliwość podnoszenia kwalifikacji przez osoby niepełnosprawne, a także oferty szeroko rozumiane wsparcie w zakresie aktywizacji zawodowej. Chcieć W wymiarze wewnętrznym (jednostkowym) to: czynniki psychologiczne i bytowe kształtujące indywidualną motywację i preferencje wobec Aktywności zawodowej. W wymiarze zewnętrznym to: postawy i nastawienie pracodawców do zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Móc W wymiarze wewnętrznym (jednostkowym) to: indywidualne możliwości oraz ograniczenia aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. W wymiarze zewnętrznym to: oferty miejsc pracy dla niepełnosprawnych, oraz stan prawodawstwa w zakresie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Etapy pomocy osobom z niepełnosprawnością: przed podjęciem nauki – dotarcie z ofertą do środowiska osób zainteresowanych, „Drzwi otwarte” z uwzględnieniem problematyki kształcenia niepełnosprawnych, spotkania poprzedzające proces rekrutacji w celu poznania potrzeb edukacyjnych i predyspozycji osób z niepełnosprawnością, zaprojektowanie pomocy; w trakcie edukacji – indywidualne wspomaganie stosownie do zdiagnozowanych potrzeb edukacyjnych; po wyjściu ze szkoły – kontakt z absolwentami, wspomaganie w wejściu na rynek pracy.