CYKL ŻYCIA ORGANIZACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

STRUKTURY ORGANIZACYJNE
Organizowanie jako proces kształtowania struktur organizacyjnych
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Budżetowanie kapitałów
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Geneza grup kapitałowych. Cele i sposoby ich tworzenia.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
„Praktyczne aspekty współpracy z funduszem Venture Capital”
Definicja rachunkowości zarządczej
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Miejsce rynku nieruchomości w gospodarce
Podstawy wyboru strategii marketingowej
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Katarzyna Zawada PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Zarządzanie projektami
Spółki.
Rachunek kosztów zmiennych
Tworzenie i organizacja banków
,,Własność, czyli rzecz o wolności’’.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Kluczowe czynniki sukcesu
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Koncepcja zakładu naukowego ZARZĄDZANIE FINANSAMI.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
PRAWO HANDLOWE ANNA SZERMACH Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Uniwersytet Wrocławski.
Analiza wskaźnikowa i analiza dyskryminacyjna
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Teoria organizacji Wykład 1.
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Czynniki strukturotwórcze
Formy organizacyjno- prawne przedsiębiorstw temat:
Upadłość konsumencka w świetle obecnych przepisów
CYKL ŻYCIA ORGANIZACJI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Kres działalności firm
mgr Małgorzata J. Januszewska
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Podstawy Zarządzania Mgr Marcin Darecki
Podstawy Zarządzania Mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
Zapis prezentacji:

CYKL ŻYCIA ORGANIZACJI

FAZY CYKLU ŻYCIA Utworzenie, Rozwój, Dojrzałość, Schyłek, Zaprzestanie działalności.

CECHY Różna długość faz; Zależy od rodzaju przedsiębiorstwa i od gospodarki; Na ogół występują w kolejności, choć mogą występować cyklicznie (szczególnie rozwój i dojrzałość).

UTWORZENIE Od kilku dni do roku, a nawet dłużej. Rozróżnienie: Formalne – zarejestrowanie, Rzeczowe – faktyczne powstanie organizmu gospodarczego, który może wytwarzać produkty lub usługi.

ROZWÓJ Na ogół co najmniej kilka lat; Rosnąca sprzedaż produktów lub usług; Rosnący udział w rynku; Poszerzanie rynku – geograficzne, produktowe, grup docelowych; Okres decydujących decyzji dla dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa.

DOJRZAŁOŚĆ Stagnacja wielkości sprzedaży i udziału w rynku; Wzrosty i spadki ale w ramach trendu; Możliwa druga faza rozwoju, jeśli: Odpowiednie zmiany, restrukturyzacja – nowe strategie rynkowe – wejście na nowe rynki, Zmiana sposobów dotarcia do starych rynków, Dzięki niezależnemu zwiększeniu się rynku. Na ogół ponowny rozwój po kryzysie.

SCHYŁEK Zmniejszenie wielkości produkcji i udziału w rynku; Powodem może być schyłkowość branży, nowe restrykcyjne przepisy; Wewnętrzne spory wspólników, udziałowców. Na końcu fazy schyłkowej – zaprzestanie działalności organizacji.

DŁUGOŚĆ FAZ ZALEŻY OD: Jakości kadry zarządzającej, Kapitału, Doświadczenia organizacji, Branży Ogólnej sytuacji gospodarczej, Pomocy państwa.

FAZY ROZWOJU WG GREINERA Ewolucyjny rozwój organizacji jest przerywany zmianami rewolucyjnymi – wtedy istotna zmiana lub upadek – rewolucja, Zmiana zapoczątkowuje okres dalszego ewolucyjnego rozwoju, Długość okresów ewolucji zależy od rynku (nowe produkty, łatwość wejść itp.).

FAZY ROZWOJU duża ... k. biurokratyzmu Współdziałanie k. decentralizacji Koordynacja k. autonomii mała k. przywództwa Delegacja Formalizacja Kreatywność młoda dorosła

FAZA TWÓRCZA Tworzenie produktu i rynku, Komunikacja bezpośrednia, Brak wyraźnej specjalizacji – wspólny cel, Baczne obserwowanie rynku. Kryzys przywództwa: konieczność zatrudniania specjalistów, wprowadzenia zasad komunikacji, przeciążenie kadry kierowniczej, konieczność wprowadzenia procedur.

KIEROWANIE I FORMALIZACJA Struktura funkcjonalna; Systemy rachunkowości, budżetowania, logistyki, Standardy pracy, Formalna komunikacja, Kryzys autonomii: menedżerowie niższego szczebla nie podejmują decyzji – są specjalistami. Odczuwalny spadek autonomii i decyzyjności wielu osób.

DELEGOWANIE Decentralizowanie struktury organizacyjnej, Wzrost uprawnień kierowników zakładów itp. Kryzys kontroli: autonomiczni kierownicy zaczynają sami określać cele.

KOORDYNACJA Sformalizowane systemy koordynacji, Możliwe łączenie jednostek – centra inwestycyjne, Procedury planistyczne, Sformalizowane systemy ocen efektywności. Kryzys biurokratyzmu: Wzrost liczby pracowników sztabowych, zmniejszenie zaufania między pracownikami liniowymi i sztabowymi, organizacja zbyt duża (różnorodna) by zarządzać nią jednolitymi procedurami.

WSPÓŁPRACA Spontaniczność kierowania – praca zespołowa, Formalna kontrola zastąpiona uspołecznioną (zespołową) i samokontrolą, Rozbudowa systemów informacyjnych, Specjaliści w zespołach zadaniowych a nie w strukturze funkcjonalnej. Kryzys: brak wewnętrznych rozwiązań (produktów) umożliwiających dalszy rozwój. Rozwiązanie – holdingi, alianse

KRYZYS Proces niekorzystnych, trudno odwracalnych zmian w przebiegu i wynikach działalności gospodarczej. Przyczyny: Zewnętrzne: zmiana gustów, restrykcyjne przepisy, załamanie się rynków (wojna), postęp techniczny, działania konkurentów. Wewnętrzne: konflikty, zły przepływ informacji, brak zaufania do przełożonych, nieumiejętności.

FAZY KRYZYSU Potencjalny – zagrożenie dla działalności. Konieczność identyfikacji przyczyn. Ukryty – trudności w osiąganiu celów, często uznawane za przejściowe. Jawny – trudności w funkcjonowaniu, które zagrażają istnieniu organizacji.

PRZEBIEG KRYZYSU Gwałtowny – najtrudniej zaradzić (krótkie dwie pierwsze fazy). Zmienny – głównie przy zewnętrznych przyczynach lub gdy nie podejmuje się odpowiednich kroków od razu, Pełzający – w branżach schyłkowych.

WALKA Z KRYZYSEM Samodzielna – restrukturyzacja, Regulowana prawnie – postępowanie naprawcze pod nadzorem sądowym (nie wykluczają się), Stałe działania restrukturyzacyjne o charakterze rozwojowym.

OZNAKI KRYZYSU Brak płynności, wypłacalności. Niewypłacalność – niewykonywanie wymagalnych zobowiązań. Plan naprawczy inicjowany przy przewidywanej niewypłacalności powinien przywrócić zdolność konkurowania.

ZAPRZESTANIE DZIAŁALNOŚCI Przestaje istnieć jako podmiot prawny i nie prowadzi dalszej działalności gospodarczej; Przyczyny: Z woli właścicieli – z przyczyn ekonomicznych, z góry zaplanowane,... Na mocy orzeczenia sądu (przymusowo) – niespełnienie wymagań formalno – prawnych, upadłość z likwidacją majątku.

LIKWIDACJA Konsekwencja zaprzestania działalności, Likwidator – przejmuje prowadzenie (członkowie zarządu, właściciele spółek), Sprzedaż majątku tak jak postanowili właściciele, Organy istnieją (poza zarządem), W nazwie „w likwidacji”.

POSTĘPOWANIE - LIKWIDACJA Spłata wierzycieli, Podział kwoty między właścicieli, Jeśli nie starcza na pokrycie zobowiązań – wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego – upadłość z likwidacją majątku.