Biblioterapia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w pracy nauczyciela i bibliotekarza
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Warsztaty psychologiczne
„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
Psychologia Zarządzania
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Agnieszka Wojewoda-Łukowczyk
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Dojrzałość szkolna dziecka
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
KANONY DOGOTERAPII.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Problemy wychowawcze szkoły
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
w praktyce pedagogicznej
Metoda Ruchu Rozwijającego
Na czym polega socjoterapia?
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
(terapia czytelnicza)
Organizacja procesu biblioterapeutycznego
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Zespół rewalidacyjno- wychowawczy przeznaczony jest dla młodzieży posiadającej orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
- Razem możemy tak wiele!
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Zespół rewalidacyjno-wychowawczy
Biblioterapia w pracy nauczyciela
Zapis prezentacji:

Biblioterapia

Biblioterapia zbliżona jest do psychoterapii Pomoc w odnalezieniu się w nowej, trudnej sytuacji Informowanie uczestników sesji o rodzaju problemu (właściwa informacja) Uaktywnienie uczestników Stworzenie odpowiedniej atmosfery terapeutycznej Pozytywne wpływanie na stany emocjonalne Uzyskiwanie pozytywnego wpływu do siebie samych i środowiska, w którym żyją Stymulowanie pozytywnych zmian w zachowaniu i postępowaniu uczestników

Efektywność biblioterapii jest funkcją zmiennych, zależnych od: D – diagnozy, B – biblioterapeuty, P – pacjenta, S – sytuacji terapeutycznej, A – atmosfery terapeutycznej, I – intensywności terapii i czasu jej trwania Może wpływać na sfery życia: psychiczną (podniesienie jakości życia i dążenia do zaspokojenia potrzeb), intelektualną (rozbudowania wiedzy i umiejętności), społeczną (kontakty interpersonalne), emocjonalną (podniesienie własnej oceny). Terapeutyczne efekty: - adaptacja do nowej sytuacji - informacja na temat choroby, sytuacji psychicznej, społecznej, kulturalnej i sposobach ich zmiany - odnalezienie wzorców osobowych do naśladowania - rozwijanie nowych zainteresowań i zdolności - poznanie na nowo literatury

Filozoficzna: zderzenia świata literackiego ze światopoglądem odbiorcy Stanisław Siekierski wyróżnia następujące funkcje społeczne literatury: Filozoficzna: zderzenia świata literackiego ze światopoglądem odbiorcy Estetyczna: związana z potrzebami czytelnika, formą i treścią Wychowawcza: warunkuje rozwijania wrażliwości, myślenia twórczego, moralnego Poznawcza: rozwijanie świadomości czytelnika Werystyczna: naśladowanie przez książkę rzeczywistości Rozrywkowa: poprawa samopoczucia, dostarczenie przyjemności Substytutywna: książka kompensuje mechanizmy obronne, poprzez stymulację marzeń, podniesienie samooceny, obniżanie frustracji itd. Molicka M., Biblioterapia i Bajkoterapia, Media Rodzina, Poznań 2011, s. 117

Zasady funkcjonujące w trakcie prowadzenia zajęć biblioterapeutycznych: Dobrowolność uczestnictwa Uwzględnienie potrzeb, problemów i preferencji grupy Indywidualizacja programu (środki terapeutyczne) Indywidualizacja programu (poziom i tempo zajęć) Interdyscyplinarność zajęć (muzykoterapia, arteterapia, inne) Warto skorzystać z doświadczeń innych biblioterapeutów   Cele biblioterapii dzieci: Nazwanie uczuć i nadawanie im wartości Uświadomienie poprzez tekst, że podobne problemy mają inni Rozwijanie dyskusji Rozwijanie myślenia i samoświadomości Wskazanie strategii radzenia sobie Zachęcenie do działania

Cechy wzorcowe biblioterapeuty: Zdolność empatii Łatwość nawiązywania kontaktów Umiejętność zdiagnozowania problemu Literatura Warsztat terapeutyczny (techniki wizualizacyjne, drama, techniki plastyczne) Komunikacja wewnątrz grupy Wyrozumiałość dla siebie i dla członków grupy

Model postępowania biblioterapeutycznego w procesie: adaptacji dziecka w grupie (I. Jurgielewiczowa Ten obcy i Inna, M. Józefackiej Lotnica, Chłopak na niepogodę, Kto sieje wiatr) przeciwdziałania agresywnym zachowaniom (I. Jurgielewiczowa Ten obcy, K. Boglar Supergigant z motylem, A. Dodziuk Pokochać siebie, P. Fijajewski Jak rozwinąć skrzydła, M. Fijajewska Stanowczo, łagodnie bez lęku). pobudzające twórcze myślenie (M. Musierowicz Szósta klepka, K. Szmidt Elementarz twórczego myślenia, K. Tepperwein Twórcza moc myślenia) Podsumowanie: Diagnoza, dobór literatury, etap pierwszy (czytanie indywidualne lub grupowe), identyfikacja z bohaterem(ami), przeżycie stanu katharsis), etap drugi (wgląd w siebie, możliwość zmiany zachowania, myślenia, postawy), etap trzeci (ewaluacja).

Adaptacja dziecka w grupie: Ja i inni, Obcy jest wśród nas, Osamotnienie, Kiedy jestem chory Wzmacnianie poczucia własnej wartości: Kiedy byłem mały, Kiedy jestem chory, Moja choroba, Nie zapomnij o ogrodach, Te szpitalne ogrody, Jak mam Soniu mówić do Ciebie Chorzy z dysfunkcją narządu ruchu: Moja choroba, Te szpitalne ogrody, Jak mam Soniu mówić do Ciebie Rozwijające twórcze myślenie: Jestem kompozytorem, Co widzę, kiedy słucham muzyki? Przeciwdziałanie agresji: Osamotnienie, Kiedy byłem mały, Tak trudno dorastać, Czy to kradzież?